보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
서대석
|
참여연구자 |
강창용
,
박영구
,
최진용
|
보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700008975 |
DB 구축일자 |
2017-10-28
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700008975 |
초록
▼
< 요약 및 시사점 1 > 영농폐기물 배출 및 관리 개선 방안
○ 영농폐기물을 배출하고 보관하며 수거하기가 용이하도록 공동집하장설치를 확대하고, 그 위치와 보관 및 처리방안에 대한 홍보가 필요함.
또한 영농폐기물의 적정 배출과 수거장려금 및 영농폐기물 관리 및 수거 체계 등에 대한 적극적 교육이 필요함.
○ 고령화와 여성화 등으로 인해 발생하는 영농폐기물의 철거와 회수 등 노동력 부족을 감안하여 이를 대행할 수 있는 인력 지원방안을 검토해야 하며, 환경공단 관리와 처리업무를 강화하고 대 농업인과 수거 민간사업
< 요약 및 시사점 1 > 영농폐기물 배출 및 관리 개선 방안
○ 영농폐기물을 배출하고 보관하며 수거하기가 용이하도록 공동집하장설치를 확대하고, 그 위치와 보관 및 처리방안에 대한 홍보가 필요함.
또한 영농폐기물의 적정 배출과 수거장려금 및 영농폐기물 관리 및 수거 체계 등에 대한 적극적 교육이 필요함.
○ 고령화와 여성화 등으로 인해 발생하는 영농폐기물의 철거와 회수 등 노동력 부족을 감안하여 이를 대행할 수 있는 인력 지원방안을 검토해야 하며, 환경공단 관리와 처리업무를 강화하고 대 농업인과 수거 민간사업자 등에 대한 서비스와 지원을 확대할 필요가 있음.
○ 재활용품을 이용한 다양한 제품에 대해 ‘환경마크’ 등 실질적 혜택을 마련하고 재활용 완제품의 가치와 효용성 등을 수요자들에게 홍보해야 함.
< 요약 및 시사점 2 > 제도 및 정책 개선 방안
○ 영농폐기물의 최종 관리 책임이 있는 지방자치단체에는 각 단체별 여건과 환경에 맞는 영농폐기물에 대한 보다 구체적이고 현실적인 관리지침이 마련되어야 함.
○ 이를 생활폐기물 관리 및 시행 조례안에 구체적으로 반영하고 명문화하여야함. 각 지차제별 지리적 여건과 농업환경 및 주작물 등 다양한 환경이 존재하므로 여러 환경과 여건을 감안한 지역 특색에 맞는 영농폐기물 관리와 처리 방안을 담은 구체적인 조례안 마련이 요구됨.
○ 환경부와 농림부 등 관계 부처 간 업무 협력을 강화해 나가야 함. 영농환경과 폐기물 관리가 농업농촌의 주요한 과제이며, 자원순환사회와 지속가능 농업의 가치는 병행 확대될 개념이기 때문임.
( 출처 : 요약 9p )
Abstract
▼
Research Results and Implications
Current Agricultural Waste and Management
After 2010, about 330 thousand tons of agricultural plastic film wastes have been disposed. Among them, 70 thousand tons were for external covering of greenhouses on the average, and about 250 thousand tons of plastic
Research Results and Implications
Current Agricultural Waste and Management
After 2010, about 330 thousand tons of agricultural plastic film wastes have been disposed. Among them, 70 thousand tons were for external covering of greenhouses on the average, and about 250 thousand tons of plastic film wastes were for mulching. The volume of collected agricultural plastic film wastes is about 180 thousand tons, implying a collection rate of about 70%.
After 2010, about 72 million agricultural chemical containers have been disposed. They include 47 million used plastic containers and 25 million used plastic bags for agricultural chemical powder. The volume of col lected agricultural chemical containers is about 54 million, implying a collection rate of about 75% compared to the disposal.
When farmers bring their used agricultural plastic film wastes to the common collection centers, private collectors transport them to the location specified by the Corporation. Compensations based on the used containers(volume of collected containers) are given to farmers by the local governments or the central government.
Farmers discharging agricultural chemical container wastes collect and transport their wastes to collection bins in each village or joint collection sites, and private collectors then transport them to the location specified by the Corporation. As of 2013, there are about 12,000 bins for collecting agricultural chemical container wastes across the country.
Current Agricultural Waste Recycling and Issues Involved in Disposal and Management Thereof
Recycling major agricultural wastes depends on budgets, and total supply by adding collected volume to the inventory. Therefore, the recycling ratio based on the volume of collected wastes is almost 100%, and the recycling ratio compared to the volume of disposed wastes is above 55% although it depends on the type of wastes. Among major agricultural wastes, about 180 thousand tons of plastic film wastes are recycled annually, implying 55% compared to the volume of disposed wastes and 100% compared to the volume of collected wastes.
The survey with farmers and staff members in the local governments reveals that farmers burn or illegally dump plastic film wastes and agricultural chemical containers because waste collectors do not collect agricultural wastes including used agricultural plastic films and agricultural chemical containers.
For plastic film wastes, 31% of respondents said long distances to 'transport them to collection sites', or inconvenient to transport them there because of unfavorable location of farmland, 15% said normal practice, and 10% said lack of labor and no other option for treatment.
One of the reasons may be difficult transportation and carriage due to the volume and weight of the plastic film wastes after collection thereof.
Moreover, an analysis shows that the most potential reason is aging and female rural labor population.
Reasons for poor agricultural waste management include no location for storage and low voluntary participation of residents.
Economic Efficiency of Recycling Agricultural Wastes
An analysis of used agricultural chemical plastic containers shows the net benefit from recycling them is 569,799 won/ton. This is a number in consideration of social costs and benefits. However, when calculated in terms of private costs and benefits, the benefits are just 77,561 won/ton.
Based on 2,552 tons (the number of used containers converted to weight),the average of recycled used plastic agricultural chemical containers, the net social benefits by the used plastic agricultural chemical containers are about 1.45 billion won per annum. Assuming that the recycling volume and technology level similar to the current state continues for coming 30 years and applying 5.5% of discount rate per annum, the value of total social benefits (NPV) is 21.1 billion won.
The analysis of economic efficiency of recycling plastic film wastes(LDPE) shows that the net benefits are 576,747 won/ton in consideration of social costs and benefits. Calculation with private costs and benefits results in 84,543 won/ton for benefits. Because the recent average volume of recycled HDPE is 88,466 tons, the resulting net social benefits by recycling LDPE are about 51 billion won per annum. The current value for social benefits for the coming 30 years is about 740 billion won.
Strategy for Improving Management of Disposed Agricultural Wastes
It is necessary to provide more joint collection sites for easy disposal,storage and collection of agricultural wastes, and conduct public relations about the locations, storage and treatment. Active training is also required about proper disposal of agricultural wastes, subsidies for collection and programs for management and collection of agricultural wastes.
Review the method of providing labor for disposing and collecting agricultural wastes in consideration of lack of labor due to aging and female farm population. Enhance management and tasks of KEC and provide more services and support to farmers and private collectors.
Design substantial grants, for example, ‘Environment Mark’ for various
products by using recycled wastes, and conduct public relations for consumers about the value and effect of finished products made of recycled wastes.
Institutions and Policy Improvement
The local governments responsible for managing agricultural wastes shall establish more specific and substantial management guides for agricultural wastes ideal for their circumstances and environment.
It is essential to apply and specify them to/in the Daily Waste Management and Enforcement Ordinance. Because there are various environments in jurisdiction of each local government, for example, geographical conditions, agricultural environment and main crops, it is necessary to prepare specific ordinances with agricultural waste management and treatment schemes good for features of each region considering different environments and conditions.
It is essential to strengthen cooperation with involved authorities including the Ministry of Environment and the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs. An important task of agriculture and rural areas is proper management of the agricultural environment and waste management. The reason is that the value of resource circulating society and sustainable agriculture is the concept to be expanded in parallel.
( 출처 : Abstracts 12p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 2
- 요약 ... 4
- ABSTRACT ... 11
- 목차 ... 16
- 표목차 ... 18
- 그림목차 ... 23
- 제1장 서 론 ... 26
- 1. 연구의 배경과 필요성 ... 26
- 2. 연구의 목적 ... 30
- 3. 선행연구 검토 ... 31
- 4. 연구의 범위 ... 34
- 5. 주요 연구내용 및 방법 ... 37
- 제2장 폐기물 관리제도와 주요 정책 ... 42
- 1. 폐기물 관리제도 ... 42
- 2. 폐기물 관련 제도와 정책 ... 52
- 3. 영농자재 관련 주요 제도 ... 58
- 4. 영농폐기물 관련 농업부문 정책 및 제도 ... 70
- 제3장 영농폐기물의 발생 및 관리 현황 ... 74
- 1. 주요 영농폐기물의 발생 현황 ... 74
- 2. 주요 영농폐기물의 관리 및 처리 현황 ... 76
- 3. 주요 영농폐기물의 배출 및 처리 실태와 문제점 ... 82
- 4. 주요 영농폐기물의 관리 실태와 문제점 ... 96
- 5. 시사점 ... 103
- 제4장 영농폐기물의 재활용 현황과 경제성 분석 ... 106
- 1. 재활용 현황 ... 106
- 2. 영농폐기물 재활용의 경제성 분석 ... 115
- 3. 시사점 ... 136
- 제5장 영농폐기물 배출 저감을 위한 투입 대체재 개발 현황과 과제 ... 138
- 1. 영농 투입 대체재 개발 현황 ... 139
- 2. 멀칭비닐의 대체재 보급 확대 및 발전 방안 ... 145
- 3. 영농폐기물 발생 저감 방안 ... 147
- 4. 시사점 ... 150
- 제6장 해외 영농폐기물 관리 및 자원화 정책 ... 152
- 1. EU 영농폐기물 관리 정책 ... 152
- 2. EU 주요국의 영농폐기물 관리 정책 및 활동사례 ... 156
- 3. 일본 영농폐기물 발생 현황 및 관련 제도 ... 170
- 4. 해외사례의 시사점 ... 177
- 제7장 영농폐기물의 효율적 자원화를 위한 개선 방안 ... 180
- 1. 영농폐기물 관리체계 개선 방안 ... 180
- 2. 영농폐기물 자원화 및 배출 저감 개선 방안 ... 187
- 3. 제도 및 정책 개선 방안 ... 189
- 부록 1 마을단위 모범사례 ... 198
- 부록 2 신안군 영농폐기물 수거자 지원 등에 관한 조례 ... 199
- 부록 3 일본과 유럽의 경관법 ... 201
- 참고문헌 ... 208
- 끝페이지 ... 214
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.