보고서 정보
주관연구기관 |
한국교통연구원 The Korea Transport Institute |
연구책임자 |
강연수
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참여연구자 |
강경표
,
김태형
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2012-06 |
주관부처 |
국토해양부 Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs |
연구관리전문기관 |
한국건설교통기술평가원 Korea Insitute of Construction & Transportation Technology Evaluation and Planning |
등록번호 |
TRKO201800000682 |
DB 구축일자 |
2019-04-20
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키워드 |
유비쿼터스 교통시스템 통합.유비쿼터스 교통망 기반기술.유비쿼터스 교통운영관리.u-T 테스트베드.u-T 기반 교통서비스.u-T System integration.u-TSN System.Ubiquitous Transportation Management.u-T Testbed.u-Transportation service.
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초록
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○ 교통의 정보화, 자동화, 지능화, 청단화 기능이 융합되어 언제 어디서나 누구에게나 접근 가능한 교통서비스, 시스템 간에 유기적으로 연계된 교통서비스, 이용자 맞춤형 교통서비스, 이동 중 연속적인 정보제공 서비스 제공 등을 통해 12의 교통 혁명을 이루는 u-Transportation 시스템 구축을 위한 기반기술을 개발하는 것이 본 연구의 최종 목표임
○ u-T 체계종합기술은 u-TSN 기반기술과 u-T 운영관리기술 등 시스템과 서비스 분야의 세부기술이 제 기능을 유지하면서 타 세부기술과의 효율적인 연계를 통해 u-T 시스템
○ 교통의 정보화, 자동화, 지능화, 청단화 기능이 융합되어 언제 어디서나 누구에게나 접근 가능한 교통서비스, 시스템 간에 유기적으로 연계된 교통서비스, 이용자 맞춤형 교통서비스, 이동 중 연속적인 정보제공 서비스 제공 등을 통해 12의 교통 혁명을 이루는 u-Transportation 시스템 구축을 위한 기반기술을 개발하는 것이 본 연구의 최종 목표임
○ u-T 체계종합기술은 u-TSN 기반기술과 u-T 운영관리기술 등 시스템과 서비스 분야의 세부기술이 제 기능을 유지하면서 타 세부기술과의 효율적인 연계를 통해 u-T 시스템의 기능을 극대화 시킬 수 있는 시스템 통합 및 융합기술을 개발함
○ u-TSN 기반기술 개발은 통신, 정밀위성측위, GNSS/INS 융합측위, 임베디드 시스템 기반 단말기 등 각 요소기술을 연계하여 u-TSN을 구성하고 u-TSN 동작에 필요한 메시지를 설계하며 u-TSN 기반의 현장데모 서비스를 구현하기 위한 응용 소프트웨어를 개발함
○ u-T 정보생성 및 서비스 제공기술 개발은 교통정보 생성 및 제공을 위한 프로세스를 파악하여 요구사항을 분석하며, 실시간 자료처리로 할 수 있는 기본 설계와 프로토타입 제작 및 교통 데이터 수집 처리 모듈 및 저장 생성 모듈을 개발함
○ u-T 운영관리기술 개발은 u-T 기술을 활용한 단속류 반복정체관리의 기본방향, 전략 및 운영방안을 제시함. 연속류에서 교통류가 불안정해 사고 잠재력이 커지고 결국 교통류가 와해되어 생산성이 저하되는 것을 예방하는 u-연속류 안정성제어 기술을 개발함. 자연/인적/사회적 재난이 발생하였을 경우 적절하게 대처할 수 있도록 교통운영관리전략을 개발함
○ u-T 계획기술 개발은 u-TSN 환경에서 수집되는 자료의 종류와 형태를 off-line에서 수집하여 동적 OD를 추정함
○ u-T Testbed 구축은 u-T 기반기술의 기능 및 성능을 평가하기 위해 u-T 개발 기술의 구현을 위한 Testbed 구축하며, u-T 서비스의 운영 알고리즘 타당성을 평가하기 위해, 서비스 시험(단위/연계/종합)에 대한 시험계획서를 작성하고, 이를 토대로 테스트를 수행함
(출처 : 보고서 요약서 4p)
Abstract
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This project is proposed to develop the set of core technologies for ubiquitous transportation(i.e., u-Transportation) systems. The u-Transportation systems are a new concept meaning the ubiquitous transportation environments where drivers, passengers, pedestrians, as well as system operators and ma
This project is proposed to develop the set of core technologies for ubiquitous transportation(i.e., u-Transportation) systems. The u-Transportation systems are a new concept meaning the ubiquitous transportation environments where drivers, passengers, pedestrians, as well as system operators and managers can give and take the information and services required for their individual traveling and operating purposes, without any limitations of time, place, and device. To build the u-Transportation systems, this project has developed three (3) main technologies: i) the system engineering technology for integrating u-Transportation sub-systems, ii) the core technology for realizing u-TSN(ubiquitous Transportation Sensor Network), and iii) the application service technology for operating and managing traffic flows by the u-Transportation systems. Those technologies are expected to make it possible for all individual users to make any decisions by playing substantial roles in giving and taking transportation information and services between the user(vehicle), infrastructure, and center. These three (3) main technologies are described as the following three projects, respectively.
First, the system engineering technology for integrating u-Transportation sub-systems has included five specific tasks: a) the development of u-Transportation technology for system engineering is defined as the integrating and fusing technology based on the system engineering methodology employed to maximize the potential performance of the target u-Transportation sub-systems, which are composed of u-TSN technologies and application service technologies, b) the development of the u-Transportation architecture is to optimally design the u-Transportation sub-systems. This task includes definition of services and functions for each sub-system, potential scopes and plans, boundaries of each sub-system, and their integrating framework, in order to satisfy a set of conditions for u-Transportation systems such as ubiquitous applicability, transparency, and transcendency, and by successfully accomplishing the interoperability and compatibility, c) the study on data processing and analyzing obtained locally from ubiquitous transportation information is the research task to define and analyze the components of traffic information system under the u-Transportation systems, and to examine the requirements of defined key components. d) the study on evaluations of u-Transportation systems and their strategy establishment is the other research task to develop an experimental simulator enabling to consider traffic and communication functions for establishing traffic strategies and communication algorithm under the u-TSN and to examine the strategies t-conversion network using the simulator. e) the building of testbeds and evaluation of application services under the u-Transportation systems. This task includes the selection of the best sites to build the sub-systems composed of u-Transportation main technologies, and the set of application services and their evaluation to compare with the existing ITS services.
Second, the core technology for realizing u-TSN(ubiquitous Transportation Sensor Network), meaning technologies enabling to communicate vehicle-to-vehicle (V2V) and vehicle-to-infrastructure (V2I). This project mainly consists of six (6) tasks: a) the development of u-TSN network architecture is comprised of system design, system engineering, and network computing technology. In addition, field of test (FOT) has been conducted to deploy u-TSN demo services, b) the base technology that process the large quantity information has been studied, since the amount of information under u-T environment is more massive than that of the ITS environment. This study has been proposed to develop the u-Transportation center(UTC) infra architecture and information processing architecture for processing the simultaneously occurring frequently UVS data rapidly and accurately, c) the u-Transportation Sensor Network(u-TSN) terminals have been developed, namely ubiquitous Vehicle Sensor(UVS) and ubiquitous Infrastructure Sensor(UIS) development. For realizing the u-TSN environment, the dedicated communications technologies and networks have been developed to collect and offer faster and more accurate traffic information. This task has considered hardware and software systems to transfer traffic information for V2V, V2I, I2I, and I2C communications, d) the IMU system, as an embedded board, is the valuable technology enabling to provide relative vehicle motion information in UVS. That is, the developed UVS terminal can estimate 3-D vehicle motion information by sensor fusion algorithm to interact with u-TSN total system technology, e) the precision mobile positioning system used for u-TSN has been developed originally based on the precision GNSS system. Attached in UVS, this system is used to acquire precise position of moving vehicle. This system is divided into H/W portion and S/W portion. The H/W development requires GNSS receiver design and other core part design. The development of precise correction algorithm has been developed and implemented to enable precise positioning with low-cost GNSS receivers mounted on highly-dynamic vehicle. The navigation algorithm with combined GPS and GLONASS has also been developed and implemented for improving the accuracy and integrity which depend on the number of visible satellites. f) the last task is to support testbeds building and evaluation of the u-Transportation systems.
Third, the application service technology for operating and managing traffic flows by the u-Transportation systems is mainly the research project to develop new services called u-Transportation services, using the u-Transportation core technologies. This project includes five (5) specific tasks; a) the integrated scenarios for u-Transportation operation and management has been drawn up, and the macro traffic optimization strategy has been developed, and the forecasting technology based route searching algorithm has been developed, b) the integrated data have been generated through experimental test, and the forecasting technology is developed using the integrated data analysis, based on understanding issues of u-Transportation management and macro traffic monitoring, when the u-Transportation system is integrated with existing detector system, c) the transportation management studies have been implemented under the uninterrupted and interrupted traffic flows, which consists of simulation test-bed experiments, algorithm elaboration, analysis of function demand for stability control system, and making field demo-service operation scenario, d) the operation & management scenario at time of disaster and calamity has been developed, and the guideline of nation, city and state has aslo been suggested, e) the service technology, which can upgrade GIS-based transportation information providing service under existing ITS circumstance, has been developed. And the methods providing high-quality transportation information - section travel time, macro traffic indicators, etc. - collected under the ubiquitous circumstance has also been developed.
(출처 : Summary 10p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 5
- Summary ... 10
- CONTENTS ... 13
- 목차 ... 16
- 표목차 ... 19
- 그림목차 ... 51
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 116
- 제1절 연구개발 배경 및 목적 ... 118
- 1. 연구개발 배경 및 필요성 ... 118
- 2. 연구의 목적 ... 127
- 제2절 연구개발 목표 및 내용 ... 130
- 1. 연구개발 목표 ... 130
- 2. 연구개발 내용 ... 133
- 제3절 연구의 흐름도 및 추진체계 ... 153
- 1. 연구 추진체계 ... 153
- 2. 연차별 연구체계도 ... 160
- 3. 주요 협약변경 ... 166
- 제2장 국내·외 연구 및 기술 현황 분석 ... 170
- 제1절 국내 연구 및 기술 현황 분석 ... 172
- 1. 국내 연구 및 기술 현황 분석 ... 172
- 2. 국내시장 현황 및 예측 ... 248
- 3. 국내 주요 관련 업체 ... 253
- 제2절 국외 연구 및 기술 현황 분석 ... 259
- 1. 국외 기술현황 및 동향 분석 ... 259
- 2. 국외 시장 현황 및 예측 ... 380
- 3. 국외 주요 관련 업체 ... 388
- 제3절 국내·외 특허 동향 ... 395
- 1. 국내·외 표준화 동향 ... 395
- 2. 국내 특허 동향 ... 398
- 3. 국외 특허 동향 ... 429
- 제4절 연구개발과제의 차별성 ... 444
- 1. u-T 체계종합기술 개발 ... 444
- 2. u-TSN 기반기술 개발 ... 447
- 3. u-T 운영관리기술 개발 ... 456
- 제3장 u-Transportation 체계종합기술 개발 ... 464
- 제1절 u-T 체계종합기술 개발(KOTI) ... 466
- 1. 연구수행 개요 ... 466
- 2. 배경 및 필요성 ... 466
- 3. 수행내용 ... 467
- 4. 연구결과 ... 609
- 5. 소결론 ... 609
- 제2절 u-T 아키텍처 설계 및 구축(국토연) ... 610
- 1. 연구수행 개요 ... 610
- 2. 배경 및 필요성 ... 610
- 3. 수행내용 ... 610
- 제3절 u-T 기반 교통정보시스템 설계 및 평가 연구(한양대) ... 742
- 1. 연구수행 개요 ... 742
- 2. 배경 및 필요성 ... 742
- 3. 수행내용 ... 743
- 4. 연구결과 ... 877
- 5. 소결론 ... 879
- 제4절 u-Transportation 체계 교통부문 전략 수립 및 평가(항공대) ... 880
- 1. 연구수행 개요 ... 880
- 2. 배경 및 필요성 ... 880
- 3. 수행 내용 ... 881
- 4. 연구결과 ... 1019
- 5. 소결론 ... 1019
- 끝페이지 ... 1021
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