보고서 정보
주관연구기관 |
강릉원주대학교 |
연구책임자 |
박상덕
|
참여연구자 |
이승우
,
한광두
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2013-07 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
과제관리전문기관 |
국토교통과학기술진흥원 Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement |
등록번호 |
TRKO201800001497 |
DB 구축일자 |
2019-05-04
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키워드 |
산사태.토석류.도로.배수구조물.방재기술.재해예측지도.하천.수충부.홍수유출.하상변동.수리시설물.토석류제어기법.Landslide.Debris-Flow.Road.Drainage Structure.Disaster Prevention Technology.Disaster Prediction Map.River.Flow Impingement.Flood Runoff.Riverbed Variation.Hydraulic Structures.Debris-Flow Control Technique.
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초록
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‣ 강원권 및 전국 단위의 산사태 및 토석류 피해지에 대한 현장조사 실시로 DB를 구축하고 산사태 및 토석류 위험도 평가 모델을 개발 및 검증
‣ DB이용하여개발된 산사태 및 토석류 위험도 모델을 GIS기반의 강원권 재해예측지도를 작성
‣ 도로선형설계 S/W개발을 위한 산지하천부 대안노선 선정설계 및 평가 기법을 개발, 대안노선 선정 평가 시스템 개발 및 방재형 산지하천부 도로선형 설계 기법을 개발
‣ 기존의 산지하천도로의 배수구조물을 취약성을 분석하고 개선된 도로배수시설의 현장적용 및 모니터링을 통하여 배수구조
‣ 강원권 및 전국 단위의 산사태 및 토석류 피해지에 대한 현장조사 실시로 DB를 구축하고 산사태 및 토석류 위험도 평가 모델을 개발 및 검증
‣ DB이용하여개발된 산사태 및 토석류 위험도 모델을 GIS기반의 강원권 재해예측지도를 작성
‣ 도로선형설계 S/W개발을 위한 산지하천부 대안노선 선정설계 및 평가 기법을 개발, 대안노선 선정 평가 시스템 개발 및 방재형 산지하천부 도로선형 설계 기법을 개발
‣ 기존의 산지하천도로의 배수구조물을 취약성을 분석하고 개선된 도로배수시설의 현장적용 및 모니터링을 통하여 배수구조물 설계개선안의 개발 및 기준 제시
‣ 강원지역 산지하천 시험유역 운영, 산지하천의 특성 및 조도계수를 조사, 산지유역 집중호우 특성을 반영할 수 있는 설계강우 정량화와 홍수유출 해석기법을 개발하고 사용자시스템 구축
‣ 산지하천에 적합한 1차원 하상변동 예측모형과 만곡수충부 하상변동 예측모형을 개발
‣ 산지하천 만곡수충부의 홍수피해, 홍수위 특성, 하도변동의 관계를 조사하고 만곡수충부 세굴심, 홍수위 산정기법을 제시하며, 이를 통해 산지하천 수충부 호안공법 개발 및 호안 설계를 위한 편람작성 및 검토 프로그램을 개발
‣ 산지하천의 수리시설물 피해유형을 조사하고 이를 저감하기 위한 홍수유속 저감기법과 유속저감 수리시설물 안전설계 지침을 제시
‣ 토석류 특성 파악 및 기존의 공법, 설계법, 시설기준 분석
‣ 강원 산지지역 지형 및 지질 특성 분석
‣ 토석류 제어공법의 개발 및 시험시공
‣ 토석류 발생 및 흐름 특성 분석 및 저감공법 개발
‣ 토석류 저감공법 거동특성 분석방안 실무지침서 작성
‣ 토석류 재해저감을 위한 시설기준 확립
(출처 : 보고서 요약서 2p)
Abstract
▼
III. Contents and Results of Research and Development
o Design technology development of mountainous and riverside road alignment/drainage for disaster prevention
‣ Construction of database for landslide and debris flow disaster
We investigated hazard regions of landslide and debris fl
III. Contents and Results of Research and Development
o Design technology development of mountainous and riverside road alignment/drainage for disaster prevention
‣ Construction of database for landslide and debris flow disaster
We investigated hazard regions of landslide and debris flow to construct the database at all over the country, and we analyzed influence factors of landslide and debris flow. Database of landslide is 455 sites and database of debris flow is 160 basins.
‣ Development of hazard assessment model for landslide and debris flow
Landslide-risk prediction equation is proposed based on the statistical analysis of 423 sites from landslide database acquired by analysis of disaster histories, aerial photograph, and field surveys. Each database includes geomorphologic characteristics, soil properties, rainfall conditions, forest properties. The comparison experiment between results of proposed equation and actual occurrence of landslide has been conducted. It shows 92 percent in the accuracy of classification. Since the input for the equation can be provided within short period and low cost, and the result of equation can be easily implemented with landslide hazard map. Therefore, the proposed equation can be effectively applied to the analysis of landslide-risk for extensive mountainous regions.
An analysis method for the assessment of debris flow risk by the watershed based on GIS technology has been also proposed. The essence of system is a hazard assessment model to predict the risk of debris flow for any given location. The hazard assessment model has been developed based on the statistical analysis of 48 debris flow cases, which also acquired by field surveys, disaster histories, and digital maps of debris flow regions. Each set of data in the database includes size of debris flow, rainfall condition, types of bedrock, and runoff distance of the debris.
‣ Development of hazard assessment system for landslide and debris flow
The hazard assessment system for landslide and debris flow by using a logistic regression model has been developed based on GIS technology. This system can generate a probability map of landslide occurrence. Also, it can extract a small basin and analyze a risk of debris flow in an extracted basin.
‣ Development of assessment system for alternative routes selection
The assessment system of alternative route has been implemented based on disaster hazard maps. This system can present a hazard risk of disaster and a result of LCC evaluation for each road. In order to construct a foundation of this program, we conducted the work of road-shaped information, the development of input module for disaster hazard and risk map, and coding works of LCC program. This program has been verified by applied to the national highway 59 route, thus we compared and analyzed the landslide hazard risk and the economical efficiency by LCC for each alternative routes.
‣ Integration of assessment system for alternative routes selection
We calculated unit restoration costs for landslide and debris flow. In this calculation, we include disaster history and the result of LCC cost analysis. We improved this system with an application to extract high risk sections, and we evaluated the cost to restore the section of the landslide. The hazard risk analysis of landslide and the cost analysis of LCC are integrated by this program. Finally, based on this analysis algorithm, the integrated assessment system of alternative routes in a mountainous region has been developed.
‣ Development of design criteria of culvert in mountainous region considering inflow of debris flow
Based on the results from a series of laboratory experiments and numerical simulations, we reproduced a characteristics of debris flow deposition. Thus, we figured out some significant factors of debris flow deposition, and we introduced the logistic regression model using these factors. We verified the introduced numerical model in this research based on these results. The logistic regression model has been successfully developed for designing the culvert with inflow of debris flow in mountainous region. The experimental and numerical investigation conducted in this research elucidated the behavior and depositional features of debris flow in the culvert. Using the results, debris flow initiation parameters have been selected for real-scale field experiments.
o Development of flow impingement disaster prevention technology in mountainous river
‣ The analysis techniques of flood runoff and quantify of designed rainfall is developed to reflect characteristics of concentrated rain in mountainous watershed as investigating roughness coefficient and characteristics of mountainous rivers and operating of experimental watersheds in mountainous river, Gangwon Province, and user system is established.
‣ One-dimensional model and other model for riverbed change prediction in meandering impingement are developed to simulate adequately the fluctuation of river bed for mountainous rivers.
‣ The flood demage, characteristic of flood water level, and the riverbed change prediction is investigated, and calculation techniques of flood water level and scoured depth in meandering impingements is presented. The handbook and program is developed to design the river bank and develop method to protect a bank in impingements of mountainous rivers based on observed data and presented techniques.
‣ The demage type of hydro-facilities in mountainous river is investigated and techniques to reduce flood velocity and a guide for safety design of hydro-facilities is presented to decrease the demage.
o Development of debris flows control technique
‣ Understanding of the debis flow characteristics and analysis of existing construction method, design method and facility standards
‣ Analysis of the topography and geological characteristics in mountainous regions of Gangwon province
‣ Development and experimental construction of the debris flows control construction method
‣ Development of reduction construction method and analysis of the debris flows characteristics of the occurrence and flow
‣ Writing of job instructions by the analysis method of the behavior characteristics for the debris flows reduction construction method
‣ Establishment of the facility standards for the debris flows disaster reduction
(출처 : SUMMARY 13p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 2
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 12
- 목차 ... 22
- CONTENTS ... 24
- 제1장 연구개발과제 개요 ... 26
- 제1절 연구개발의 목적 및 필요성 ... 26
- 제2절 연구개발의 정의, 범위, 특징 ... 28
- 1. 연구개발의 정의 ... 28
- 2. 연구개발의 범위 및 특징 ... 28
- 제3절 국내외 기술개발 현황 ... 30
- 1. 국내 기술개발 현황 ... 30
- 2. 국외 기술 및 산업 동향 ... 35
- 제4절 연구개발결과가 관련분야에서 차지하는 위치 ... 40
- 제2장 연구개발 수행 내용 및 결과 ... 41
- 제1절 연구수행 전략 및 방법론 ... 41
- 1. 산악지 도로 선형/배수 설계 및 재해예측지도개발 ... 42
- 2. 산지 하천 수충부 방재기술 개발 ... 44
- 3. 토석류 제어기법 개발 ... 46
- 제2절 연구수행과정 및 내용 ... 47
- 1. 산악지 도로 선형/배수 설계 및 재해예측지도개발 ... 47
- 2. 산지 하천 수충부 방재기술 개발 ... 148
- 3. 토석류 제어기법 개발 ... 216
- 제3절 연구수행결과 및 결과의 검증 방법 ... 236
- 1. 산악지 도로 선형/배수 설계 및 재해예측지도개발 ... 236
- 2. 산지 하천 수충부 방재기술 개발 ... 256
- 3. 토석류 제어기법 개발 ... 353
- 제3장 최종 연구성과 및 적용실적 ... 380
- 제1절 산악지 도로 선형/배수 설계 및 재해예측지도개발 ... 380
- 1. 산사태 및 토석류 DB 구축 ... 380
- 2. 산사태 및 토석류 위험도 분석 시스템 ... 386
- 3. GIS기반의 강원도 지역 재해지도 ... 396
- 4. 산사태 대안노선 평가 시스템 ... 397
- 5. 산지도로 대안노선 평가시스템 ... 404
- 6. 토석류 유동 해석을 위한 실험 및 실규모 토석류 실험 ... 417
- 7. 실제규모 토석류 실험 ... 419
- 제2절 산지 하천 수충부 방재기술 개발 ... 421
- 1. 산지 하천 특성 자료 구축 ... 421
- 2. 산지하천 하상변동 실무를 위한 설계가이드라인 개발 ... 424
- 3. 만곡부 흐름 모의 ... 425
- 4. 불연속 갤러킨 기법을 이용한 천이류 흐름 모의 ... 427
- 5. 산지하천 유사량 산정공식 및 만곡부 하상변동 모델 ... 428
- 6. 산지하천 호안공법 ... 429
- 7. 산지 하천 홍수위 산정 기법 ... 430
- 8. 유속저감시설 개발 ... 431
- 9. 산지유역 설계강우량 제공 시스템 구축 ... 432
- 10. 산지유역 홍수유출 해석 시스템 개발 ... 433
- 제3절 토석류 제어기법 개발 ... 434
- 1. 토석류 제어기법 개발 ... 434
- 2. 토석류 재해저감 시설기준 및 제도개선 ... 443
- 제4장 연구목표 달성 및 효과 ... 468
- 제1절 연구개발 최종목표 달성도 ... 468
- 제2절 연구개발 성과의 기술적 효과분석 ... 471
- 제3절 연구개발 성과의 경제적 효과분석(시장창출, 고용창출 등) ... 473
- 제4절 연구개발 성과의 정책적 효과분석 ... 476
- 제5장 연구성과의 활용 및 추가연구 필요성 ... 479
- 제1절 연구성과 향후 활용방안 ... 479
- 제2절 추가연구의 필요성 ... 482
- 참고문헌 ... 484
- 부록 ... 514
- 첨부 ... 548
- 끝페이지 ... 577
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