보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 Yonsei University |
연구책임자 |
정경미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-10 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201800002224 |
과제고유번호 |
1465021151 |
사업명 |
사회서비스 |
DB 구축일자 |
2018-03-24
|
키워드 |
고기능 자폐증.근거기반치료.사회인지훈련.얼굴지각.앱 기반.high functioning autism.evidence-based treatment.social cognition training.face perception.application-based.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800002224 |
초록
▼
연구의 목적 및 내용
목적 : 고기능 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorders, 이하 ASD) 아동·청소년의 얼굴 및 정서인식과 사회성 향상을 목표로 하는 어플리케이션 기반 사회인지/얼굴지각 증진 훈련 프로그램의 개발 및 효과성 검증
내용 : 본 연구진은 2014년 민간기관의 지원 그리고 2015-2016년 한국 연구재단의 지원으로 ASD 아동·청소년의 사회성 및 얼굴 지각 훈련 프로그램을 개발한 바 있음. 해당 프로그램의 효과성을 검증한 결과, 기존 과제의 수정·보완 및 추가 개발의 필요성이 시
연구의 목적 및 내용
목적 : 고기능 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorders, 이하 ASD) 아동·청소년의 얼굴 및 정서인식과 사회성 향상을 목표로 하는 어플리케이션 기반 사회인지/얼굴지각 증진 훈련 프로그램의 개발 및 효과성 검증
내용 : 본 연구진은 2014년 민간기관의 지원 그리고 2015-2016년 한국 연구재단의 지원으로 ASD 아동·청소년의 사회성 및 얼굴 지각 훈련 프로그램을 개발한 바 있음. 해당 프로그램의 효과성을 검증한 결과, 기존 과제의 수정·보완 및 추가 개발의 필요성이 시사됨. 실제 임상 현장에서 치료적 개입 프로그램이 효과성과 유용성을 확보하기 위해서는 지속적인 수정 및 보완이 필수적임. 따라서 본 연구는 기존 앱 기반 사회성 훈련 프로그램을 개선하여 그 효과성을 과학적으로 검증하고, 최종화하여 무료 배포하는 것을 목적으로 함.
연구개발성과
고기능 ASD 아동·청소년은 지능(IQ)은 정상발달 아동과 비슷한 수준이나, 눈맞춤 및 사회적 상호작용 능력에서 결함을 보임. 이에 행동적 개입에 기반을 둔 사회기술훈련이 활발하게 적용되어 왔으나 대부분의 사회기술 훈련은 전문가의 일대일 개입 형태인 만큼 비용부담이 매우 크고, 국내에 전문 인력 및 치료기관 또한 부족한 실정임. 본 연구에서 개발하는 하는 앱 기반 사회성 프로그램은 친숙한 게임 형식으로 흥미도를 유지하면서 즐겁게 참여할 수 있으며 전문가의 도움 없이 가정, 학교에서 훈련이 실시될 수 있다는 점에서 높은 접근성, 경제성, 용이성을 특징으로 함. 내용적 측면에서 볼 때, 본 프로그램은 사회성 결여를 설명하는 대표적인 두 이론(얼굴지각이론과 사회인지이론)를 기반한 것으로, ASD 증상 개선에 적합한 훈련 과제를 담았음. 따라서 본 프로그램의 효과성 검증 과정을 통해, 고기능 자폐 스펙트럼 집단을 위한 새로운 형식의 근거기반치료(evidence-based treatment)를 제공할 수 있을 것이며, 영어버전을 함께 개발하여 국제적으로도 자폐증 치료연구에 새로운 방향을 제시할 것으로 기대.
연구개발성과의활용계획(기대효과)
1) 본 연구의 훈련 프로그램 개발 및 효과성 검증 과정을 통해, 과학적 이론을 기반으로 한 근거기반치료를 마련하고 확산하는 데 일조할 것이라 기대. 실험을 통해 효과성이 검증된 프로그램은 ASD 아동·청소년의 실제 학교생활 및 일상 기능에 긍정적인 영향을 미칠 것임.
2) 형식적인 측면에서 볼 때, 본 훈련 프로그램은 접근성 높은 앱 기반치료 프로그램이며, 효과성 검증 후 무료 배포를 계획하고 있다는 점에서, 지역, 시간, 비용의 제한 없이 보다 많은 아동·청소년에게 치료적 혜택을 제공할 수 있을 것이라 기대. 물리적, 경제적 이유로 치료 서비스를 제공 받을 수 없었던 환자들에게 비용, 시간 효율적인 치료의 기회를 제공할 수 있음.
3) 무료 배포 후, 전용 서버를 통해 사용자의 데이터를 지속적으로 모니터링. 축적된 자료를 바탕으로 지속적으로 프로그램 개선 및 연구를 진행할 계획.
(출처 : 요약문 4p)
Abstract
▼
Purpose& Contents
Purpose : Study focused on face/emotion recognition and the social improvement of children and youth with high-functioning ASD, as well as the development and validation of programs for social cognition/face perception
Contents : Through the support of a private institution
Purpose& Contents
Purpose : Study focused on face/emotion recognition and the social improvement of children and youth with high-functioning ASD, as well as the development and validation of programs for social cognition/face perception
Contents : Through the support of a private institution in 2014 and the National Research Foundation of Korea from 2015-16, the research team developed a program for the social and face perception training of children and youth with ASD. After investigating the program’s effectiveness, the results showed that there was a need for the modification and supplementation of current research projects. In order to ensure the effectiveness and usefulness therapeutic intervention programs in the clinical field, there should be continuous modification and supplementation. Therefore, this study aims to improve existing social app-based training programs as well as give scientific support of their effectiveness to finalize for free distribution.
Results
Children and youth with ASD have IQ’s similar to that of normally developing children, but have apparent issues with eye contact and social interactions. Behavior intervention focuses on actively using social skills training. However, this treatment is as expensive as most one-on-one social skills training interventions, and there are not enough professionals and treatment institutions specializing in this area. The social program app that is being developed through this study sustains children’s interest through a user-friendly format, leads them to participate enthusiastically, and can be administered at home or school without the presence of a clinical professional. These aspects make it very effective, affordable, easy-to-use, and widely accessible. From an academic standpoint, this program focuses on two main theories (face perception theory and social cognitive theory) to explain the limited social skills of individuals with ASD, and therefore is expected to bring about improvements in the symptoms of ASD.
Furthermore, through verifying the effectiveness of this program, it can provide a new evidence-based treatment for people with high-functioning ASD. Through developing an English version of the app, it is hoped that it will set a new direction for autism treatment research.
Expected Contribution
1) Through the development of this program and process of verifying its effectiveness, it is expected to establish a treatment based on evidence-based theory and contribute to its spread. This program will then positively impact the school and daily life of children and youth with ASD.
2) From a practical standpoint, because this training program is a highly accessible treatment-based app, and planned to be distributed for free (after verifying its effectiveness), there are no limits placed by location, time and cost. Therefore it is expected to provide many children and youth with therapeutic benefits. Furthermore, patients that previously could not receive treatment services due to physical and financial reasons, can now be offered low cost and time-efficient treatment opportunities.
3) After free distribution, the users’ data will continued to be monitored through a private server. With the accumulated data, it is planned that there will be continued progress in implementing improvements and research.
(출처 : SUMMARY 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 국문 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 5
- 목차 ... 7
- 1. 연구개발과제의 개요 ... 8
- 1-1. 연구개발 목적 ... 8
- 1-2. 연구개발의 필요성 ... 8
- 1-3. 연구개발 범위 ... 9
- 2. 국내외 기술개발 현황 ... 11
- 2-1. 국외 현황 ... 11
- 2-2. 국내 현황 ... 11
- 3. 연구수행 내용 및 결과 ... 12
- 3-1. 이론적 근거와 접근 방법 ... 12
- 3-2. 연구내용 ... 14
- 3-3. 추가 연구 내용 ... 49
- 3-4. 연구 결과 ... 51
- 3-5. 연구 개발 성과 ... 63
- 4. 목표달성도 및 관련분야 기여도 ... 65
- 4-1. 목표달성도 ... 65
- 4-2. 관련분야 기여도 ... 69
- 5. 연구결과의 활용계획 ... 71
- 5-1. 자폐 스펙트럼 장애를 위한 근거기반 치료 프로그램의 확산 ... 71
- 5-2. 자폐 스펙트럼 아동·청소년을 위한 새로운 치료 방식 제시 ... 71
- 5-3. 새로운 치료방식의 국제화 및 타 장애의 치료로의 확대 ... 71
- 5-4. 안드로이드 앱 마켓(플레이 스토어)을 통한 프로그램 배포 ... 71
- 5-5. 추후 연구 계획 ... 72
- 5-6. 연구 결과의 활용계획 ... 76
- 6. 연구과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 77
- 7. 연구개발성과의 보안등급 ... 78
- 8. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 79
- 9. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행실적 ... 80
- 10. 연구개발과제의 대표적 연구실적 ... 81
- 11. 기타사항 ... 81
- 12. 참고문헌 ... 82
- 별첨 ... 85
- 끝페이지 ... 125
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.