보고서 정보
주관연구기관 |
숙명여자대학교 |
연구책임자 |
최동주
|
참여연구자 |
한유진
,
한준혜
,
최인아
,
오동훈
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-09 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
연구관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201800003231 |
DB 구축일자 |
2018-04-21
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800003231 |
초록
▼
5. 결론
□ 국제기구와 다양한 협력을 추진하여 과학기술 분야의 질적 제고와 다양한 분야의 참여를 위한 정부의 방안이 필요하며 이는 다음과 같음
○ 과학기술 분야와 상대국에 따라 다양하고 중층적인 과학기술 협력이 필요
○ 양자·다자간 과학기술 및 학술 협력의 강화
○ 국제기구를 중심으로 한 대규모 국제 협력 프로젝트 참여
□ 지금까지 살펴본 정부의 역할과 함께 과학기술 분야의 국제기구 협력을 추진하기 위해서는 국제적인 과학기술 인재·연구 네트워크 강화도 필요
○ 세계화의 급속한 진전으로 전 세
5. 결론
□ 국제기구와 다양한 협력을 추진하여 과학기술 분야의 질적 제고와 다양한 분야의 참여를 위한 정부의 방안이 필요하며 이는 다음과 같음
○ 과학기술 분야와 상대국에 따라 다양하고 중층적인 과학기술 협력이 필요
○ 양자·다자간 과학기술 및 학술 협력의 강화
○ 국제기구를 중심으로 한 대규모 국제 협력 프로젝트 참여
□ 지금까지 살펴본 정부의 역할과 함께 과학기술 분야의 국제기구 협력을 추진하기 위해서는 국제적인 과학기술 인재·연구 네트워크 강화도 필요
○ 세계화의 급속한 진전으로 전 세계는 국가의 경쟁력 강화를 위하여 연구개발 투자와 더불어 기술 분야의 우수한 고급인재 확보의 중요성이 강조
○ 개도국으로 우리나라 과학기술 연구자를 파견함으로써 우리나라의 과학기술 발전경험을 개도국과 공유·지원하고, 우리나라의 국제적 리더십을 제고 할 수 있기 때문에 과학기술 외교를 수행할 수 있음
○ 국제적인 고급인력 유치 및 파견 추진을 위한 국제 공동 연구 활성화
□ 과학기술은 보편적인 국제성을 지니고 있어 우리나라가 지향해야 할 국제 활동은 연구 환경의 국제화, 외국과의 적극적인 교류를 추진해야 함
□ 해외의 우수한 연구자, 산업계 등과 교류하여 새로운 연구 성과 창출과 혁신을 가속화하고 새로운 산업의 창출, 경쟁력 강화, 글로벌 촉진, 경제 성장 등에 공헌 할 수 있는 구조를 만들어내야 함
(출처 : 요약 34p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to propose participation strategies, develop agendas and counter-strategies of South Korea’s international cooperation of science and technology, conformed to individual international organizations ultimately targeting to contribute to the development of international s
The purpose of this study is to propose participation strategies, develop agendas and counter-strategies of South Korea’s international cooperation of science and technology, conformed to individual international organizations ultimately targeting to contribute to the development of international society and national interests. As science and technology become larger, complex and systemized, efforts to disperse economic risks and technological burdens through cooperation between countries / enterprises have increased, along with the emphasis on cooperation between international organizations of its related science and technology. Accordingly, the US, Japan and China have established policies related to international cooperation of science and technology and are actively cooperating with relevant international organizations. South Korea is also recommended to promote various cooperation with international organizations, enhance overall quality of its science and technology and reinforce participation of various fields.
This study analyzes the cooperation policies of the US, Japan, and China and their current situation suggesting cooperation measures to the government of the Republic of Korea, particularly to the Ministry of Science and ICT regarding its collaborations with OECD, UN ESCAP, APEC and ASEAN. For the cooperation with OECD, the government should participate in research projects on sustainable productivity growth and discussions on establishing innovative strategies, measuring knowledge-based capital and the role of intellectual property rights, and globalization. To this end, the Ministry of Science and ICT should support its country to promote its active participation on specialized committee and dispatch employees along with the expansion of related support. For partnership with UN ESCAP the government should actively participate in discussions on education, R & D spending, entrepreneurship, mainstreaming of open innovation, gender mainstreaming in STI, building partnerships, and issues on intellectual property protection. In particular, the Ministry of Science and ICT is required to focus on cooperation with the UN ESCAP centered on economic issues, keeping the field of science and technology to a minimum. With APEC, the government should actively participate in discussions on the latest issues such as clean energy and environmental issues, climate change, etc. The Ministry of Science and ICT should design and implement multi-year projects for its promotion. Cooperation with ASEAN can be expanded with scholarships / fellowships in the field of science and technology supported by the Ministry of Education, and can also expanded through the establishment and maintenance of S&T related research centers in major countries. In addition, the Ministry of Science and ICT should particularly be able to promote cooperations in eight areas suggested as key theme of the Krabi Initiative. Lastly, with ISTC and GBIF the government need to maintain their current form of cooperation, and HFSP is required for governmental support so that prominent scientists in the basic science field can benefit more from the fellowship.
In order to promote the cooperation of international organizations in the field of science and technology along with the role of the government, it is necessary to strengthen the international science and technology-talents and research network. In addition, due to the universal nature of science and technology, the activities which Republic of Korea should aim to demand internationalization of the research environment and promotion of active exchanges with foreign countries. Finally, it is necessary to create a structure that can create new industries, strengthen competency, promote globally, and grow economically by interacting with outstanding researchers and industries from overseas, accelerating research performance and innovation.
(출처 : SUMMARY 18p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 3
- 표목차 ... 6
- 그림목차 ... 8
- 약어표 ... 9
- Summary ... 18
- Contents ... 20
- 요약 ... 23
- 제1장 서 론 ... 36
- 제1절 연구의 필요성 및 목적 ... 36
- 제2절 연구의 내용 및 범위 ... 41
- 제2장 주요국의 과학기술 협력 현황 ... 45
- 제1절 미국 ... 45
- 1. OECD ... 45
- 2. UN ESCAP ... 50
- 3. APEC ... 50
- 4. ASEAN ... 52
- 5. ISTC ... 56
- 6. HFSP ... 58
- 7. GBIF ... 61
- 제2절 일본 ... 63
- 1. OECD ... 63
- 2. UN ESCAP ... 66
- 3. APEC ... 69
- 4. ASEAN ... 69
- 5. ISTC ... 72
- 6. HFSP ... 74
- 7. GBIF ... 77
- 제3절 중국 ... 80
- 1. OECD ... 80
- 2. UN ESCAP ... 83
- 3. APEC ... 84
- 4. ASEAN ... 86
- 5. GBIF ... 90
- 제3장 우리나라 과학기술 협력 현황 ... 91
- 제1절 우리나라 정부의 국제기구 협력 정책 ... 91
- 1. 정부의 국제기구 과학기술 협력현황 ... 92
- 2. 정부의 국제기구별 과학기술 협력정책 ... 98
- 제2절 주요 연구기관의 협력 현황 ... 123
- 1. 한국전자통신연구원(ETRI) ... 123
- 2. 한국생명공학연구원 ... 128
- 3. 한국항공우주연구원 ... 131
- 4. 한국원자력연구원 ... 141
- 5. 한국과학기술연구원 ... 145
- 제4장 향후 협력 방안에 대한 제안 ... 149
- 제1절 우리나라와 주요국의 국제기구 협력 현황 비교 ... 149
- 1. OECD에서의 협력활동 비교 ... 150
- 2. UN ESCAP에서의 협력활동 비교 ... 151
- 3. APEC에서의 협력활동 비교 ... 152
- 4. ASEAN과의 협력활동 비교 ... 154
- 제2절 협력방안 제안 ... 159
- 1. OECD와의 협력 방안 ... 159
- 2. UN ESCAP과의 협력 방안 ... 172
- 3. APEC과의 협력 방안 ... 178
- 4. ASEAN과의 협력 방안 ... 183
- 제3절 과기정통부의 협력방안 제안 ... 208
- 제5장 결론 ... 214
- 참고문헌 ... 220
- 부록 ... 222
- 끝페이지 ... 259
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.