보고서 정보
주관연구기관 |
심지 |
연구책임자 |
정재욱
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2017-07 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
문화체육관광부 Ministry of Culture, Sports and Tourism |
등록번호 |
TRKO201800014237 |
과제고유번호 |
1375026404 |
사업명 |
문화기술연구개발 |
DB 구축일자 |
2018-06-02
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키워드 |
증강현실.카드게임.캐릭터.행동제어.Augmented Reality.TCG.Character.Action Control.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800014237 |
초록
▼
본 연구는 증강현실 TCG(트레이딩 카드게임)를 개발함에 있어서, 현실세계의 실제 날씨와 주변 건물들의 속성에 캐릭터가 실시간으로 반응하는 기술(EDA)과, 캐릭터에 적용된 애니메이션이 캐릭터의 체력(HP)에 따라 5단계의 지친상태를 자동으로 표현하는 기술(IKA) 개발을 주요 내용으로 하고 있음.
이를 위해서, 실제 외부의 환경(날씨, 모바일 단말기의 GPS 정보, 시간, 날짜 등)데이터를 추출/가공/적용하는 연구과정과, 신체의 각 관절에 대한 3차원 좌표값을 제어하여 인체 동작 특징의 규칙을 분석 후 캐릭터에 적용하
본 연구는 증강현실 TCG(트레이딩 카드게임)를 개발함에 있어서, 현실세계의 실제 날씨와 주변 건물들의 속성에 캐릭터가 실시간으로 반응하는 기술(EDA)과, 캐릭터에 적용된 애니메이션이 캐릭터의 체력(HP)에 따라 5단계의 지친상태를 자동으로 표현하는 기술(IKA) 개발을 주요 내용으로 하고 있음.
이를 위해서, 실제 외부의 환경(날씨, 모바일 단말기의 GPS 정보, 시간, 날짜 등)데이터를 추출/가공/적용하는 연구과정과, 신체의 각 관절에 대한 3차원 좌표값을 제어하여 인체 동작 특징의 규칙을 분석 후 캐릭터에 적용하는 프로그래밍 과정을 거쳐 최종 연구 결과물을 제출함
(출처 : 요약서 3p)
Abstract
▼
Purpose & Contents
The purpose of this research is to develop a realistic TCG (Trading Card Game) by using characters real time response technology(EDA) which is related with real world weather and surrounding real world buildings and automatically animation emotional state expressing technology
Purpose & Contents
The purpose of this research is to develop a realistic TCG (Trading Card Game) by using characters real time response technology(EDA) which is related with real world weather and surrounding real world buildings and automatically animation emotional state expressing technology (IKA) that according to the five tired steps of animation character.
Results
First, each interval such as temperature, humidity, wind speed, wind direction, and sunrise / sunset time, is set according to annual incidence. Second, we develop a formula to calculate character's health with consideration of character property. As a result, we research the function of affecting the virtual AR character by actual weather data. This is meaningful as an example of 'Advanced AR' in which reality and virtual interact.
In addition, after analysis of character's neck, shoulder, waist, elbow, knee angle and bipedal interval and character animation pattern according to weapon, we develop the technologies of natural connection behavior when the character's physical strength is full or when the character's physical strength is almost dead. As a result, game characters can naturally produce tired behaviors according to their physical game motion condition such as, attack, shoot, wait, defend
Expected Contribution
Augmented Reality TCG is a genre for small game development companies without large-scale investment capabilities. First, we establish an MOU with a domestic company that needs the results of this study. Second, we are going into the TCG global market dominated by the US and Japan with differentiated competitiveness.
The result of this study is to develop interface environment that the real weather data of the real world influences the character movement in the virtual reality, and the character movement is also automatically generated. Therefore, we are considering business models in the fields of navigation, educational contents, and online games that can utilize characters as well as augmented reality TCG.
(출처 : SUMMARY 9p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 국문 요약문 ... 8
- SUMMARY ... 9
- 목차 ... 10
- Contents ... 10
- 제1장. 연구 개발 과제의 개요 ... 11
- 1. 연구 개발 목적 ... 11
- 2. 연구 개발의 필요성 ... 12
- 3. 연구 개발 범위 ... 13
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 14
- 1. 국내외 기술현황 ... 14
- 2. 시장현황, 경쟁기관 현황 및 예측 ... 15
- 3. 국내외 지식재산권 현황, 표준화 현황 및 예측 ... 17
- 제3장. 연구 수행 내용 및 결과 ... 20
- 1. 추진일정에 따른 경과 ... 20
- 2. 기획 및 콘셉트 검증 ... 20
- 3. EDA를 위한 데이터 취득 ... 22
- 4. IKA를 위한 데이터 취득 ... 29
- 5. 외주 용역 결과물 적용 ... 32
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 33
- 1. 목표 달성도 ... 33
- 2. 관련 분야 기여도 ... 34
- 제5장. 연구 결과의 활용 계획 ... 36
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학 기술 정보 ... 38
- 제7장. 연구 개발 결과의 보안 등급 ... 38
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구 시설·장비 현황 ... 38
- 제9장. 연구개발 과제수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행 실적 ... 38
- 제10장. 연구 개발 과제의 대표적 연구 실적 ... 39
- 제11장. 기타 사항 ... 39
- 제12장. 참고 문헌 ... 40
- 끝페이지 ... 41
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