보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
배현주
|
참여연구자 |
이승민
,
정다운
,
이종태
,
박주영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-05 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
등록번호 |
TRKO201800014398 |
DB 구축일자 |
2018-06-02
|
키워드 |
대기오염.노출위험인구.수용체 중심.환경정책 지표.대기환경기준.Air pollution.Exposure risk population.Receptor-oriented.Environmental policy index.Air quality criteria.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800014398 |
초록
▼
본 연구는 대기오염의 노출위험인구 산정과 관련한 국내외 사례와 방법론을 검토하고 이를 토대로 국내 대기오염 노출위험인구를 산정하였으며 수용체 중심의 환경정책 활용방안을 제시하였다.
국내 적용 가능한 대기오염의 노출위험인구 산정방법을 마련하기 위하여 우선 국내외 노출위험인구 산정과 관련한 내용을 살펴보았다. 국외의 경우 유럽, 미국의 대기오염으로 인한 노출위험인구 산정 지표, 기준, 산출방법, 활용과 관련한 내용을 정리하고 국내 대기오염의 노출위험인구 산정을 위한 시사점을 도출하였다.
본 연구에서는 국내 대기
본 연구는 대기오염의 노출위험인구 산정과 관련한 국내외 사례와 방법론을 검토하고 이를 토대로 국내 대기오염 노출위험인구를 산정하였으며 수용체 중심의 환경정책 활용방안을 제시하였다.
국내 적용 가능한 대기오염의 노출위험인구 산정방법을 마련하기 위하여 우선 국내외 노출위험인구 산정과 관련한 내용을 살펴보았다. 국외의 경우 유럽, 미국의 대기오염으로 인한 노출위험인구 산정 지표, 기준, 산출방법, 활용과 관련한 내용을 정리하고 국내 대기오염의 노출위험인구 산정을 위한 시사점을 도출하였다.
본 연구에서는 국내 대기환경기준 초과 노출위험인구 산정에 있어 하나의 기준이 아닌 1) 장기기준(연평균) 2) 단기기준(일평균) 3) 대기질지수와 통합대기환경지수 4) 민감집단으로 구분하여 기준별로 노출위험인구를 산정하였다.
장기기준인 연평균 기준에 의한 노출위험인구 산정에 연평균 기준이 설정된 미세먼지(PM10), 초미세먼지(PM2.5), 이산화질소(NO2), 이산화황(SO2)을 중심으로 대기환경기준과 세계보건기구 권고기준, 유럽연합 대기질 기준을 초과한 지역에 거주하고 있는 인구분율(%)을 노출위험인구 비율로 산출하여 비교하였다. 2005년부터 2015년까지 전국 251개 시군구를 대상으로 국내 대기환경기준(50㎍/㎥)을 초과한 지역의 노출위험인구 비율은 미세먼지(PM10)의 경우 연도별로 크게 차이가 났으며 세계보건기구 권고기준(20㎍/㎥)을 적용하였을 때 미세먼지(PM10)의 경우 11년간 노출위험인구 비율은 100%, 유럽연합 대기질 기준(40㎍/㎥)을 적용하였을 때 90% 이상으로 나타났다.
2005~2015년까지 7대 도시를 중심으로 단기기준인 일평균 대기환경기준에 따른 노출 위험인구를 산정하였으며 세계보건기구 권고기준과 비교하였다. 미세먼지(PM10), 초미세먼지(PM2.5), 이산화질소(NO2), 이산화황(SO2), 오존(O3)별로 일평균 기준을 초과한 일수를 파악하고 전체 모니터링한 일수에서 초과 일수가 차지하는 비율을 산출하였으며 이에 따른 노출위험인구를 산정하였다. 미세먼지(PM10)와 초미세먼지(PM2.5)의 평균 초과 일수는 국내 대기환경기준과 세계보건기구 권고기준을 적용하였을 때 4배 이상 차이가 나는 것으로 나타났다.
대기질 지수를 적용한 노출위험인구 산정에서는 2005~2015년까지 7대 도시를 중심으로 미국의 대기질지수(AQI)와 한국의 통합대기환경지수(CAI) 두 지수를 모두 적용하여 대기질 지수에 따른 가중 인구수를 산정하였다. 7대 도시 74개 시군구별로 대기질 지수와 통합대기환경지수의 인구 가중 일수를 산출하였다. 대기질지수(AQI)의 경우 대구와 서울일부 지역에서, 통합대기환경지수(CAI) 기준을 초과한 인구 가중 일수는 서울과 인천 지역에서 높게 나타났다.
민감·취약집단은 15세 미만 연령 어린이 천식 입원 환자를 대상으로 연평균 기준과 일평균 기준을 각각 적용하여 노출위험인구를 산정하였다. 미세먼지(PM10)의 경우 연평균 기준을 적용하였을 때 노출위험인구는 일반 전체 연령과 비교하여 유사한 패턴을 보였으나 일평균 기준을 적용하였을 때는 지역적 차이가 발생하였다.
대기오염의 노출위험인구 산정방법과 결과를 바탕으로 한 수용체 중심의 환경정책 활용방안으로 환경보건관리 목표의 설정, 대기관리 등 환경정책 관리 운영상의 개선, 환경보건 지표의 개선 및 활용도 향상 등을 제시하였다.
(출처 : 국문요약 5p)
Abstract
▼
The objectives of this research were to (1) examine domestic and foreign case studies, as well as their methodologies, regarding estimation of air pollution exposure risk population ; (2) calculate population at risk from air pollution based on the results; and (3) suggest receptor-oriented implemen
The objectives of this research were to (1) examine domestic and foreign case studies, as well as their methodologies, regarding estimation of air pollution exposure risk population ; (2) calculate population at risk from air pollution based on the results; and (3) suggest receptor-oriented implementation of air pollution-related policies.
First, to determine the methodology for calculation of air pollution exposure risk population, we examined the contents of relevant Korean and foreign case studies. In the case of foreign cases, we specifically analyzed indices, criteria, methodology, and applications from European and U.S. publications.
From our results, we drew up conclusions regarding application of these case studies for calculation of air pollution exposure risk population in Korea.
To calculate exposure risk population from air pollution, we did not use a single criteria. Instead, we calculated risk population based on (1) long-term criteria (yearly mean), (2) short-term criteria (daily mean), (3) comprehensive air-quality index, or (4) vulnerable population.
For long-term criteria (yearly mean), we used indices with established yearly mean criteria (fine particles (PM10), ultrafine particles (PM2.5), nitrogen dioxide (NO2), and sulfur dioxide (SO2)). We included populations from 251 si-gun-gu exposed between 2005 and 2015. We designated the percentage of the population residing in areas surpassing the above-mentioned criteria as exposure risk population, and compared the results derived from the air quality criteria, WHO air quality guideline, and EU standard. In the case of PM10, there was a huge yearly variation. When the WHO guideline (20μg/m3) was applied, population at risk of air pollution exposure was 100% during the 11 years examined. When the EU standard (40μg/m3) was applied, over 90% of the population was at risk from air pollution exposure.
For short-term criteria, we focused on the populations from 7 major cities between the years 2005 and 2015. We calculated the exposure risk population according to daily mean air quality criteria, and compared them to the estimates following the WHO guideline. We determined the number of days with air quality exceeding the daily mean criteria for PM10, PM2.5, NO2, SO2 and ozone (O3), and calculated the percent of such days among total days monitored.
We then calculated the exposure risk population. The number of days that exceeds the daily mean criteria for PM10 differed at least four fold between the Korean air quality criteria and the WHO guideline.
In calculating the exposure risk population using air quality indices, we applied both the U.S. air quality index (AQI) and the Korean comprehensive air quality index (CAI) to calculate the air quality index-weighted population among populations at 7 major cities for the years 2005-2015. In addition, we calculated the number of days weighted on the population and air quality index for each of the 7 cities and 74 si-gun-gu. In case of AQI, parts of Daegu and Seoul were rated high. Seoul and Incheon were rated high for number of days weighted on the population exceeding CAI value.
For the vulnerable population, we calculated the exposure risk population by applying both the yearly mean criteria and the daily mean criteria. The calculated exposure risk population for PM10 was similar to the general population when the yearly mean criteria was used, but showed regional variation when the daily mean criteria was used.
Finally, we used the results of this research to suggest receptor-oriented implementation of environmental policy, such as setting environmental health management goals; operational improvement of management, including air pollution management; improvement and increased applicability of environmental health indices.
(출처 : Abstract 151p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서언 ... 3
- 국문요약 ... 5
- 목차 ... 7
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 11
- 제1장 서 론 ... 15
- 1. 연구배경 및 필요성 ... 15
- 2. 연구범위 ... 16
- 제2장 국내외 대기오염의 노출위험인구 산정 현황 및 방법론 ... 18
- 1. 유럽 ... 18
- 2. 세계보건기구 유럽 ... 27
- 3. 미국 ... 29
- 4. 국내 ... 42
- 5. 대기오염의 노출위험인구 산정을 위한 시사점 도출 ... 48
- 제3장 국내 대기오염의 노출위험인구 산정 ... 50
- 1. 대기오염농도의 추세 및 공간적 분포 분석 ... 50
- 2. 인구구조 추세 및 공간적 분포 분석 ... 64
- 3. 연평균 대기환경기준에 따른 노출위험인구 산정 ... 73
- 4. 일평균 대기환경기준에 따른 노출위험인구 산정 ... 92
- 5. 대기질지수와 통합대기환경지수를 적용한 노출위험인구 산정 ... 108
- 6. 민감·취약집단의 대기오염 노출위험인구 산정 ... 118
- 제4장 대기오염의 노출위험인구 산정을 이용한 수용체 중심의 환경정책 활용방안 ... 131
- 1. 환경보건관리 목표의 설정 ... 131
- 2. 대기관리 등 환경정책 관리 운영상의 개선 ... 138
- 3. 환경보건지표의 개선 및 활용도 향상 ... 141
- 제5장 요약 및 결론 ... 143
- 1. 요약 ... 143
- 2. 결론 ... 145
- 참고문헌 ... 147
- Abstract ... 151
- 끝페이지 ... 154
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.