보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
최희선
|
참여연구자 |
엄정희
,
노백호
,
이영준
,
조공장
,
박주현
,
임영신
,
김효창
,
이길상
,
이동현
,
윤혜정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
등록번호 |
TRKO201800042451 |
DB 구축일자 |
2019-05-18
|
키워드 |
전략환경영향평가.국토계획 평가제도.계획지원시스템.시나리오(대안).도종합계획.Strategic Environmental Impact Assessment.land planning assessment system.planning support system.scenario (alternative).comprehensive provincial plan.
|
초록
▼
2011년 7월 환경부는 환경영향평가법 전부 개정을 통해 기존의 사전환경성검토 대상이었던 상위계획의 평가를 전략환경영향평가로 명시하였다. 법률에서의 전략환경영향평가는 환경보전계획과의 부합 여부 확인 및 대안의 설정·분석 등을 통하여 환경적 측면에서 해당계획의 적정성과 입지의 타당성을 검토하도록 되어 있으며, 크게 정책계획과 개발기본계획을 그 대상으로 하고 있다. 이에 앞서 국토해양부에서는 2010년 8월 국토기본법 개정을 통해 국토계획 평가제도를 도입하고,‘중·장기적·지침적 성격의 국토계획’을 수립할 경우, 국토관리 기본이념(친환경
2011년 7월 환경부는 환경영향평가법 전부 개정을 통해 기존의 사전환경성검토 대상이었던 상위계획의 평가를 전략환경영향평가로 명시하였다. 법률에서의 전략환경영향평가는 환경보전계획과의 부합 여부 확인 및 대안의 설정·분석 등을 통하여 환경적 측면에서 해당계획의 적정성과 입지의 타당성을 검토하도록 되어 있으며, 크게 정책계획과 개발기본계획을 그 대상으로 하고 있다. 이에 앞서 국토해양부에서는 2010년 8월 국토기본법 개정을 통해 국토계획 평가제도를 도입하고,‘중·장기적·지침적 성격의 국토계획’을 수립할 경우, 국토관리 기본이념(친환경성 등) 및 국토종합계획과의 부합여부 등을 자체 점검하도록 하였다.
두 법률의 개정은 목적과 용어, 내용의 차이는 다소 있으나 평가 대상과 궁극적인 시행 취지를 고려할 때, 그 동안 논의되었던 전략환경평가의 형태를 취하고 있다. 이는 평가제도 이원화 문제의 우려와 함께 부처 간의 더 긴밀한 협력이 필요함을 보여주는 것이기도 하다. 실제로 두 부처는 법률 개정과 시행을 앞두고 있음에도 불구하고 평가방법론의 부재로 제도 안정화까지 많은 연구와 논의가 필요함을 제기하고 있다.
이에 본 연구에서는 합리적인 국토·지역계획 수립을 모색하는 차원에서 전략환경평가 방법론을 마련하고자 하며 방법론의 주요한 내용인 대안 설정과 이를 평가하는 평가방안 마련에 중점을 두어 연구를 진행하였다. 특히 대안 설정의 경우, 토지이용의 변화에 직접적 영향을 미치는‘공간 구조 구상’에 중점을 두었다.
이를 위해 본 연구에서는 ① 전략환경평가 운영 현황 및 실태 분석, ② 공간계획의 동향 및 전략환경평가 기법 사례 분석, ③ 공간환경계획에 기반한 전략환경평가 방법론 마련, ④ 전략환경 평가 방법론의 사례 적용, ⑤ 정책적 개선방안으로 구분하여 연구를 수행하였다.
■ 전략환경평가 운영 현황 및 실태분석
본 장에서는 법률개정 이전에 추진되었던 국토해양부의 전략환경평가와 환경부의 사전환경성 검토 제도를 살펴보고, 이원화된 이들 제도로 인해 야기된 제도운영 및 절차상의 문제점을 도출하였다. 이와 함께 공간구조 구상의 대안 설정과 평가에 대한 내용을 중심으로 광역단위 및 도시단위의 전략환경평가 수립 내용을 분석하여 문제점과 시사점을 도출하였다. 도시단위의 경우, 전략환경평가가 시행된 사례가 없는 것으로 파악되어 도시기본계획에서의 도시공간 구조 설정 시에 고려된 환경적 요소들을 분석하여 주요 이슈와 문제점을 도출하였다.
■ 공간계획의 동향 및 전략환경평가 기법 사례 분석
우선, 제4차 국토종합계획(수정계획)의 내용 분석과 함께 최근의 도시계획 패러다임을 분석함으로써 우리나라 국토 및 도시계획의 동향과 이슈를 파악하고 이를 통해 시사점을 도출하였다. 또한 지속가능한 개발 개념에 근거한 공간계획 이론 및 기법 사례를 분석하여 정책계획에서의 공간구조 구상 시 적용될 수 있는 시사점을 제시하였다. 더불어 공간구조 평가를 중심으로 한 전략환경평가 기법 및 사례를 심도있게 살펴봄으로써 본 연구에서 개발하고자 하는 방법론의 적용가능성을 모색하였다.
■ 공간환경계획에 기반한 전략환경평가 방법론 마련 및 사례 적용
전략환경평가 방법론은 정책계획에 있어 계획 기본방향의 집약체이자 부문별 계획에 직접적 영향을 미치는‘공간구조 구상’에 중점을 두어 마련하였다. 방법론은 GIS를 기반으로 한 계획지원 시스템(PSS; Planning Supporting System), 시나리오형 계획기법 및 GISEA 기법 등을 반영하여 마련하였으며, ① 대안 제시 및 도출 방안, ② 대안의 비교 평가 방안, ③ 계획 수정 방안으로 구성하였다.
제시된 방법론은 실제 사례 지역에 적용해봄으로써 효용성을 검증하였으며, 그 결과를 반영하여 방법론을 추가적으로 수정·보완하였다. 사례 지역은 광역시·도의 대표성, 다양한 환경적 이슈의 존재유무, 공간환경정보의 구축 수준과 함께 2010년 연구 성과를 통해 공간환경계획이 수립되어 있다는 점을 고려하여 경기도를 대상으로 하였다.
■ 정책적 개선 방안
공간환경계획에 기반한 전략환경평가의 실행성 확보를 위해 제도 및 추진 절차, 법령 및 매뉴얼, 공간평가 차원에서의 중점검토 항목에 초점을 두어 문제점과 전략(해결방안)을 제시하였다. 문제점 해결을 위한 실행 전략으로는 크게 공간환경계획의 수립 및 활용 측면과 공간계획과의 연계 강화 측면, 참여형 전략환경평가 유도 측면으로 구분하여 제시하였다. 1) 공간환경계획의 수립 및 활용측면에서는 ① 공간환경정보의 인프라 구축 및 정보망의 통합관리와 ② GISEA(공간단위 전략환경평가) 매뉴얼의 작성 및 보급을 제안하였으며, 2) 공간계획과의 연계강화 측면에서는 ① 공간환경계획, 전략환경평가의 기능과 상호연계의 구축, ② 공간구조 구상 평가를 위한 관련법 및 지침의 수정 ③ 부처합동 계획별 SEA 매뉴얼과 사례집 개발을 제안하였다. 또한 참여형 전략환경평가 유도 측면에서는 ① 협의체 구성을 통한 SEA 의사결정 체계의 마련과 ② 대중참여와 의견수렴을 촉진할 수 있는 e-government 시스템 도입을 제안하였다.
(출처 : 국문 요약 4p)
Abstract
▼
In July 2011, the Ministry of Environment stipulated high-level assessments that were subjected to existing pre-project environmental reviews as Strategic Environmental Impact Assessments. Legally, Strategic Environmental Impact Assessment reviews the appropriateness of relevant plans and validity o
In July 2011, the Ministry of Environment stipulated high-level assessments that were subjected to existing pre-project environmental reviews as Strategic Environmental Impact Assessments. Legally, Strategic Environmental Impact Assessment reviews the appropriateness of relevant plans and validity of locations from the perspective of environment by checking the compatibility of environmental protection plans and establishing/analyzing alternatives. In addition, it is subjected to policy planning and basic development plans. In August 2010, the Ministry of Land, Transport, and Maritime Affairs introduced a land planning assessment system by amending basic land laws, and it required a self-review of compatibility with comprehensive land planning and basic ideas of land management(eco-friendly, etc) when establishing ‘medium to long-term/guideline natured planning.’
The purpose, language, and contents of the two law’s amendments are different, but when the subjects of assessment and eventual implementation purposes are considered, they take the form of Strategic Environmental Assessments which has been discussed thus far. These amendments also show the need for close cooperation between government departments and express concerns regarding problems of overlapping assessment. Moreover, they suggest the need for further research and discussion to stabilize the system due to lack of discussion between government departments regarding assessment methods.
This study aims to provide a forum for discussing Strategic Environmental Assessment methodology to find ways of establishing reasonable land/regional planning. The study placed its focus on establishing alternatives and their assessment methodologies, and in the case of establishing alternatives, the focus was placed on spatial structure design, which directly impacts changes in land use.
To achieve its objectives, this study: 1) analyzed the operational status and conditions of Strategic Environmental Assessment, 2) analyzed the trends of spatial planning and case studies of Strategic Environmental Assessment techniques, 3) provided discussions concerning Strategic Environmental Assessment methodology based on spatial environmental planning, 4) applied case studies of Strategic Environmental Assessment methods, and 5) differentiated policy improvements measures.
■ Analysis of Strategic Environmental Assessment Operation and Status to Identify its Problems and Issues
The study identified operational and procedural problems which existed before the amendment of the two laws. The cause of the problem was the overlap between the Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs Strategic Environment Assessment and the Ministry of Environments pre-project environmental review. The problems and their implications were identified by analyzing the contents of metropolitan/urban based Strategic Environmental Assessments, focusing on the institution and assessment of alternative spatial structure designs. Case studies for urban based Strategic Environmental Assessment could not be found. Therefore, environmental concerns regarding establishment of urban spatial structures were analyzed to find problems and issues.
■ Trends in Spatial Planning and Case Study Analysis of Strategic Environmental Assessment Techniques
First, land and urban planning trends and issues were identified. To accomplish this, the study analyzed the contents of 4th comprehensive land plan (revised plan) and urban planning paradigm to identify their implications. Moreover, the study analyzed the case studies of spatial planning theory and techniques based on the concept of sustainable development to suggest implications which could be applied to the policy planning of spatial structure design. In addition, the study deeply examined Strategic Environmental Assessment by focusing on spatial structure assessment to find the applicability of methodology discussions which it seeks to develop.
■ Offer Strategic Environmental Assessment Methodology Discussions based on Spatial Environmental Planning and Application of Case Studies
With regards to policy planning, the study offers Strategic Environmental Assessment methodology discussions based on spatial structure design which integrates basic planning direction and directly impacts sectoral planning. Methodology discussion was arranged to reflect the planning support systems(PSS), scenario planning techniques, and GISEA techniques, which are GIS-based, and the study also consists of: 1) alternative suggestions and identification measures, 2) alternative assessment measure comparisons, and 3) plan modification measures. Proposed methodologies are applied to actual case studies to verify their effectiveness, and based on the findings, additional discussions are conducted to modify or supplement the methodologies. Gyeonggi province was selected as the regional case study after taking into consideration its merit as a metropolitan area representative, presence of a variety of environmental issues, established level of spatial environmental information, and establishment of spatial environmental planning through 2010 research results.
■ Policy Improvement Measures
To ensure the feasibility of Strategic Environmental Assessment based on spatial environmental planning, policy problems and strategies (solution) are presented. The focus of the problems and solutions were systematic and promotional procedures, laws/regulations and manuals, and priority review items of spatial assessment. Implementation strategies to resolve identified problems are proposed by differentiating establishment and utilization of spatial environmental planning, strengthening the connection with spatial planning, inducement of participatory Strategic Environmental Assessment. 1) From the perspective of establishing and utilizing spatial environmental assessments, the following were suggested: a) establishment spatial environment information infrastructure and integrated management of information network; b) creation and dissemination of GISEA manuals. 2) From the perspective of strengthening the connection with spatial plans, the following were suggested: a) establishment of interconnection between the functions of spatial environmental planning and strategic environmental assessment, b) revision of related laws and guidelines for spatial structure design assessment, c) development of planned joint department SEA manuals and case study collection. Furthermore, to induce participatory strategic environmental assessment, following were suggested: a) establishment of a SEA decision support system by forming a consultative group and 2) introduction of e-government system which could foster public participation and feedback.
(출처 : Abstract 290p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서 언 ... 3
- 국문요약 ... 4
- 목차 ... 7
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 14
- 제1장 서 론 ... 18
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 19
- 2. 연구의 범위 및 방법 ... 21
- 가. 연구의 추진 근거 ... 21
- 나. 1, 2차년도 연구의 주요내용과 본 연구와의 연계성 ... 21
- 다. 연구의 범위 ... 22
- 라. 연구의 추진체계 및 방법 ... 22
- 3. 국내 선행연구 및 본 연구의 차별성 ... 23
- 가. 국내 선행연구 ... 23
- 나. 본 연구의 차별성 ... 25
- 제2장 전략환경평가 운영 현황 및 실태 분석 ... 26
- 1. 법·제도적 기반 현황 ... 27
- 가. 우리나라 전략환경평가 개요 ... 27
- 나. 부처별 세부 운영 현황 ... 31
- 2. 전략환경평가의 수립 내용 분석(공간구조 대안 설정 및 평가를 중심으로) ... 51
- 가. 국토단위 : 도종합계획의 전략환경평가 ... 52
- 나. 도시단위 : 도시기본계획 수립내용(공간구조 대안 설정을 중심으로) ... 63
- 3. 공간평가 측면에서의 문제점 및 시사점 ... 72
- 가. 제도 및 운영상의 문제 ... 72
- 나. 관련 규정 및 지침상의 문제점 ... 74
- 다. 전략환경평가 수립상의 문제점(공간구조 구상 및 평가를 중심으로) ... 75
- 제3장 공간계획의 동향 및 전략환경평가 기법 사례 분석 ... 78
- 1. 국토 및 도시계획의 동향 및 이슈 분석 ... 79
- 가. 국토계획의 동향 분석 ... 79
- 나. 도시계획의 패러다임 변화 ... 83
- 다. 동향 분석을 기반으로 한 시사점 ... 84
- 2. 공간계획 이론 및 기법 사례 분석 ... 86
- 가. 공간계획 이론 및 기법 분석 ... 86
- 나. 공간계획 이론 및 기법 분석을 기반으로 한 시사점 ... 102
- 3. 전략환경평가 기법 사례 분석 ... 103
- 가. 일반적인 SEA 기법 및 사례 분석 ... 103
- 나. 공간평가 기반의 전략환경평가 기법 및 사례 분석 ... 112
- 다. 기법 분석을 기반으로 한 시사점 ... 130
- 제4장 공간환경계획 기반의 전략환경평가 방법론 마련 ... 132
- 1. 전략환경평가 방법론의 기본 원칙 ... 133
- 2. 광역계획의 전략환경평가 방법론 제안 : 공간구조 구상을 중심으로 ... 136
- 가. 대안(시나리오) 도출 방안 ... 136
- 나. 공간구조 구상에 대한 대안(시나리오)의 평가 방안 ... 153
- 다. 대안 평가를 기반으로 한 계획 수정 및 선정 방안 ... 176
- 제5장 전략환경평가 방법론의 사례적용 : 경기도 종합계획을 중심으로 ... 178
- 1. 사례적용을 위한 광역계획의 개요 ... 179
- 가. 경기도 종합계획의 선정 ... 179
- 나. 경기도 종합계획의 주요내용 ... 180
- 2. 방법론의 적용 ... 184
- 가. 대안(시나리오)의 도출 방안 ... 184
- 나. 대안의 평가 방안 ... 195
- 다. 대안 평가를 기반으로 한 계획 수정(안) ... 230
- 제6장 공간환경계획 기반의 전략환경평가를 위한 정책적 개선 방안 ... 234
- 1. 공간환경계획 기반의 전략환경평가 효용성 증대를 위한 전략 ... 235
- 2. 전략 이행을 위한 정책 제안 ... 236
- 가. 공간환경계획의 수립 및 활용 측면 ... 236
- 나. 공간계획과의 연계 강화 측면 ... 238
- 다. 참여형 전략환경평가 유도 측면 ... 241
- 제7장 결론 및 제언 ... 244
- 1. 결론 및 요약 ... 245
- 2. 제언 ... 249
- 참고 문헌 ... 250
- 부록 A. 변화되는 국토계획 평가대상 ... 258
- 부록 B. 마리포사 카운티 General Plan의 환경성평가를 위한 체크리스트 항목 ... 259
- 부록 C. 환경적 상충을 평가하기 위한 기준 및 등급(독일 사례) ... 261
- 부록 D. 공간환경계획의 주요내용 및 사례적용 ... 262
- 부록 E. 공간환경계획에서의 자연생태우수자원/지역 평가를 위한 항목 및 기준 ... 272
- 부록 F.지표별 민감도 등급 기준 (오스트리아 연방교통계획 사례 ) ... 273
- 부록 G. 경기도 지역“What-if?”분석을 통한 시나리오별 토지이용 결과 ... 276
- 부록 H. 「전문가 심층 서면 인터뷰」설문지 ... 283
- Abstract ... 290
- 끝페이지 ... 293
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.