보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
최지용
|
참여연구자 |
이지현
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2001-12 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
등록번호 |
TRKO201800044019 |
DB 구축일자 |
2019-06-01
|
초록
▼
제1장 서 론
1.1 연구의 필요성과 목적
수변지역은 하천주변 토양, 식물, 동물을 포함하는 시스템으로서 하천흐름을 조절하고, 물을 저장하며, 우수 유출수에서 유해한 물질을 제거하고, 수중 및 육상의 식물과 동물을 위한 서식처를 제공하는 등, 수질과 수량 및 생태계 측면에서 중요한 지역이다. 우리나라는 수변지역이 지닌 수질, 수량, 생태측면에서의 중요성이 인식되어 한강을 비롯한 4대강대책에서 수변구역제도가 도입되었다.
상수원 지역에서는 수변구역의 여러 기능 중 수질보호기능이 가장 중요한 기능이라 할 수
제1장 서 론
1.1 연구의 필요성과 목적
수변지역은 하천주변 토양, 식물, 동물을 포함하는 시스템으로서 하천흐름을 조절하고, 물을 저장하며, 우수 유출수에서 유해한 물질을 제거하고, 수중 및 육상의 식물과 동물을 위한 서식처를 제공하는 등, 수질과 수량 및 생태계 측면에서 중요한 지역이다. 우리나라는 수변지역이 지닌 수질, 수량, 생태측면에서의 중요성이 인식되어 한강을 비롯한 4대강대책에서 수변구역제도가 도입되었다.
상수원 지역에서는 수변구역의 여러 기능 중 수질보호기능이 가장 중요한 기능이라 할 수 있다. 상수원 수질보호를 위해서는 수체에 인접한 토지의 친환경적 관리가 중요하며 이중에서도 특히 수변녹지 조성은 수질관리에 있어 중요한 기능을 한다. 특히 도시지역은 그 면적이 수계에서 차지하는 비율이 얼마 되지 않더라도 오염기여도는 타 토지이용보다 상당히 높기 때문에 상수원유역에서 도시적 토지이용과 수체사이에는 일정한 토지가 수변녹지로 조성되어 오염발생원 입지금지, 발생한 비점오염원의 정화기능을 수행함이 바람직하다.
도시지역에서의 수변녹지는 토지취득, 기존 토지이용과의 경합, 경제성 등 여러 측면에서 조성에 어려움이 있을 것이라 사료된다. 이러한 실정을 고려해 볼 때, 도시지역에서의 수변녹지의 기능과 역할을 정립하여 도시지역의 특성을 고려한 수변녹지 조성 및 관리방안 검토가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 상수원유역에서 수질에 가장 영향을 큰 미치는 도시지역에 대해 지역여건을 고려한 수변녹지 조성 및 최적관리방안을 도출하고자 한다.
(출처 : 제1장 서 론 8p)
Abstract
▼
The important task of preserving and protecting water quality in water supply areas is best facilitated through environmental-friendly management systems in adjacent waterzones, particularly through the formation of riparian buffers.
Urban areas are of particular interest because their high contr
The important task of preserving and protecting water quality in water supply areas is best facilitated through environmental-friendly management systems in adjacent waterzones, particularly through the formation of riparian buffers.
Urban areas are of particular interest because their high contributions of pollution loading conflict with their low covering percentage in the watershed. This feature of the urban landscape requires that certain areas to be converted into riparian buffers in order to restrict pollution sources and purify non-point sources. The various functions of the riparian buffer in water supply areas include reducing non-point sources, assuaging the public's peace of mind, and improving the environment's esthetics. To be effective, any damaged riparian buffers in urban areas should be recovered and the existing ones maintained. The following policies are recommended in order to achieve such ends:
1. To form operative riparian buffers, designated areas in fixed distances from bodies of water or areas that affect water quality, or absolute protection zones, need to be established. The absolute protecting zone is to be determined by factors of slope, soil, vegetation, pollutant source, and proximity. However, if taking account of flood water levels, surrounding areas within 30m of important water supply areas and urban areas, which are exclusive riparian buffer areas, should also be included.
2. Priority in terms of water quality should be established for each land segment in order to promote efficient land acquisition within the riparian buffer and formation of vegetation. High priority areas should be dealt with preferentially and environment-friendly land management should be considered.
3. To establish legal bases for waterside zone management, independent laws and amendments to existing laws, such as 'Urban Planning Act' or 'River Act', that are related to the formation of riparian buffers should be introduced. The regulations should include appointment of riparian buffers (absolute protection zones), management (planting, land disturbance, overseeing of the impermeable layer, excavation, septic tank drainage, farming) and so on.
4. The management of the riparian buffer (absolute protecting zone) should focus on pollution source limitation and environmental protection within the buffer and outside as well. Thus, rainfall runoff in the direction of the riparian buffer zone has to flow, not in the waterway-type, but the thin flat-type, and the buffer should be able to direct ground water as well.
5. The waterside buffer also has to be analyzed and managed based on the watershed unit, because considering the riparian buffer alone limits the capacity of pollution reduction, protection of the ecosystem and water volume preservation. The riparian buffer by itself should not be completely depended upon as a controlling non-point source; it needs to be combined with appropriate controls of the watershed pollution source and instruments to restrict runoff. Although it can improve certain non-point sources, the riparian buffer should be considered and implemented as a part of larger conservation and regulatory plan.
(출처 : ABSTRACTS 3p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 序 言 ... 2
- ABSTRACTS ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 6
- 그림목차 ... 7
- 제1장 서 론 ... 8
- 1.1 연구의 필요성과 목적 ... 8
- 1.2 연구의 범위 및 방법 ... 8
- 제2장 상수원유역 도시지역에서의 수변녹지 역할 ... 10
- 2.1 도시지역의 주요 수질오염원 ... 10
- 1. 중금속 ... 12
- 2. VOCs ... 13
- 3. 유해물질 관리의 중요성 ... 15
- 2.2 수변녹지의 수질개선 효과 조사 ... 16
- 1. 실험에 의한 효과 파악 ... 17
- 2. 기존 문헌에 의한 오염원별 제거효율 ... 26
- 2.3 수변녹지 운영 사례 ... 39
- 1. 메사추세츠 ... 39
- 2. 북캐롤라이나 ... 40
- 3. 뉴욕주 ... 40
- 4. 기타 ... 41
- 2.4 상수원에 위치한 도시지역 수변녹지의 역할정립 ... 41
- 제3장 상수원유역 도시지역의 수변녹지 조성방안 ... 43
- 3.1 수변녹지 조성우선지역 선정방안 ... 43
- 1. 수변녹지 조성순위 산정시 고려사항 ... 44
- 2. 수변녹지 조성순위 산정기법 ... 47
- 3. 적용사례 ... 51
- 3.2 적정 수변녹지 조성규모 산정 ... 60
- 1. 수변녹지 규모결정 영향요소 ... 61
- 2. 규모산정을 위한 기존 모델의 검토 ... 64
- 3. 적정 규모의 산정 ... 66
- 3.3 도시지역의 수변녹지 조성전략 ... 67
- 1. 수변녹지 조성시 고려사항 ... 67
- 2. 인공조림시 고려사항 ... 69
- 3. 수변녹지에 의한 유해물질 저감 ... 71
- 제4장 도시지역 수변녹지 관리방안 ... 75
- 4.1 식생 및 습지관리 ... 75
- 1. 녹지식생 관리 ... 75
- 2. 습지 관리 ... 78
- 4.2 토지이용 및 토양관리 ... 81
- 1. 지표 손상억제 ... 81
- 2. 토양관리 ... 82
- 3. 수변녹지 이용 최소화 ... 83
- 4. 지대별 구분 관리 ... 84
- 5. 불투수 표면의 감소 ... 84
- 4.3 관리제도개선 ... 84
- 1. 수변녹지 관련법의 제정 ... 85
- 2. 기존 관련법에서의 보완 ... 89
- 제5장 결론 및 정책건의 ... 92
- 참 고 문 헌 ... 95
- 끝페이지 ... 99
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.