보고서 정보
주관연구기관 |
한국전파진흥협회 Korea Radio Promotion Association |
연구책임자 |
이명동
|
참여연구자 |
김형준
,
정해진
,
양진우
,
박근수
,
박현욱
,
최선형
,
권순성
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-11 |
주관부처 |
방송통신위원회 Korea Communications Commission |
등록번호 |
TRKO201900000757 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
|
초록
▼
4. 연구 내용 및 결과
□ 지상파 UHD 방송 직접수신 기능 강화
▶ UHD 직접 수신 안테나 공급 방안
지상파 UHD 방송의 직접 수신기능 강화는 보편적 방송의 시청권 및 유료방송과의 선택권을 보장하고, 전국 어디서나 차세대 디지털방송의 혜택에서 소외되는 계층이 없도록 디지털 격차를 최소화 할 수 있는 방안이다. 이를 위한 첫 번째 방안으로는 UHDTV에 안테나를 내장하는 방법이 있다. 그러나 이와 관련하여 지상파 방송사, TV제조사 등 이해관계자간 입장이 첨예하게 대립하고 있는 상황이다. 지상파 방송사의 논리
4. 연구 내용 및 결과
□ 지상파 UHD 방송 직접수신 기능 강화
▶ UHD 직접 수신 안테나 공급 방안
지상파 UHD 방송의 직접 수신기능 강화는 보편적 방송의 시청권 및 유료방송과의 선택권을 보장하고, 전국 어디서나 차세대 디지털방송의 혜택에서 소외되는 계층이 없도록 디지털 격차를 최소화 할 수 있는 방안이다. 이를 위한 첫 번째 방안으로는 UHDTV에 안테나를 내장하는 방법이 있다. 그러나 이와 관련하여 지상파 방송사, TV제조사 등 이해관계자간 입장이 첨예하게 대립하고 있는 상황이다. 지상파 방송사의 논리는 내년 2월 UHD 본 방송이 시작되면 공동주택의 공시청설비가 개선되어있지 않고, 안테나가 없는 상황에서는 UHD 방송 수신이 불가하므로 첫째, 많은 시간과 비용이 소요되는 공시청설비 개선보다 안테나 내장형 TV도입이 우선시 되어야하고 둘째, 기존 HD 방송과 달리 UHD 방송은 OFDM 변조방식으로 SFN망 구성 시 실내 수신율이 최소 30%이상 향상될 것으로 기대하고 있으며 셋째, 실내 수신이 양호한 지역의 시청자 편의성이 제고될 수 있다고 주장한다. 반면에 TV 제조사의 논리는 안테나 내장 시 제조단가의 상승으로 인한 구매자의 부담이 가중되고 외장형 안테나 대비 수신 성능 열하와 전자파(EMI)인증 등 기술적 이슈가 우려 된다는 입장이다.
따라서, 시청자의 UHDTV에 직접 수신 안테나를 공급하는 방안은 안테나를 내장하는 방안과 외장 안테나를 번들로 제공하는 방안 등을 다각적으로 검토해 볼 필요가 있다. 현재, 지상파 UHD 본 방송 일정이 다소 촉박한 관계로 당장 시청자에게 안테나를 공급할 수 있는 단기적인 방안으로는 외장 안테나 번들 제공 방안이 유력함으로 가전사와 방송사및 정부의 협의를 거쳐 추진 방안이 마련되어야 한다.
안테나 내장화 방안은 제조업체의 설계와 디자인 그리고 제조 공정 수립 등의 소요 시간이 필요한 관계로 인해 중장기적인 방안으로써 시청자의 편의를 위해 검토되어야 하며 SFN 망 구축이 된 시점에서 실증 테스트를 거쳐 기술적 및 경제적 타당성을 검토하여 추진 방안을 강구하여야 한다.
▶ 가정용 갭필러(Gap Filler) 활용 방안
일반적으로 지상파 UHD 방송을 시청하는 공간은 댁내이며 댁내의 전파 음영지역인 갭은 반경이 작은 공간이므로, 복잡한 분배장치나 변조기를 포함하지 않는 단순한 재전송형태의 중계 기능을 갖는 갭필러(Gap Filler)를 적용하여 방송 서비스의 갭을 해소 할 수 있다.
▶ 공시청 설비 개선 추진 방안
공동주택 등의 공시청 설비를 개선하기 위해서는 ‘방송공동수신설비의 기술기준에 관한 고시’를 개정하여야 한다. 주로 개정하여야 할 사항은 지상파 UHDTV 수신 안테나 설비기술기준 추가, UHD 방송 신호를 지상파 DTV 방송 및 위성방송과 혼합하여 SMATV 선로로 보내기 위한 적용 주파수 대역 선정(806~950MHz 대역 구간) , 기존 헤드엔드 설비에 UHD 방송용 디지털 신호 처리기 기술기준 추가, UHD 방송 신호를 위한 기존 전송선로 설비 기술기준 적합 유무 검토 등이 있다. 한편, ATSC 3.0이 갖는 Multiple-PLP(Physical Layer Pipes)서비스를 고려할 때 공동주택 등의 공동수신설비용 헤드엔드의 UHDTV용 신호처리기의 합리적인 구현을 위해서는 별도의 칩이 개발되어야 할 필요가 있다.
□ 지상파 UHD 방송 시청자 지원
▶ UHDTV 수신환경 및 시청행태 조사
지상파 UHD 방송의 수신 장애가 없는 시청환경 조성을 위해서는 기존 DTV 수신환경 조사와 병행하여 UHDTV 수신환경 실태를 조사할 필요가 있다. 특히, 지상파 UHD 방송 표준인 ATSC 3.0은 기존 DTV보다 실내 수신이 더 우수하여 시청자의 직접 수신 기능이 강화될 것이므로 기존 차량을 이용한 실외조사뿐만 아니라 댁내 거실 등에서의 댁내 수신 환경조사가 추가적으로 이루어질 필요가 있다. 한편, 방송환경 변화에 따른 지상파 방송, 케이블 방송, 위성방송 및 IPTV 등 다양한 매체에 대한 시청자의 인식과 시청행태 변화를 파악하고, 지상파 UHD 방송 도입 일정에 따른 단계별 UHD 방송 인지율 및 UHD 수신기기 보급률 등을 조사ㆍ분석하여 UHD 방송 활성화 및 HD 방송 종료계획 수립에 반영할 필요가 있다.
▶ 대국민 홍보 및 민원지원
지상파 UHD 본 방송을 통해 방송 수신환경이 변화하게 되므로 대국민 홍보와 함께 민원발생 시 신속한 지원을 통해 방송 시청 환경에 대한 보편적 시청권을 보장할 필요가 있다. 기존 유럽식 DVB-T2 방식의 UHDTV를 보유한 시청자의 별도 셋톱박스(컨버터)의 필요성, UHDTV 수상기의 외장 안테나 필요성, 다가구 주택의 직접 수신 안테나 설치 필요성, 공동주택 등의 공동수신설비 개선 추진 등에 대한 국민들의 이해와 시청권 보장을 위한 다양한 홍보 지원이 필요하다. 이를 위해 정부, 방송사, UHDTV 제조업체, 유관 기관 등의 유기적인 협조체계 하에 주도면밀한 홍보 방안과 민원 지원 방안이 마련되어 실시되어야 한다.
□ 지상파 이동형 HD 방송 도입 검토
UHD 방송 서비스 도입에 따라 “이동형 HD 방송”이 가능해진 지상파 방송 3사는 “고화질 DMB” 추진을 보류한 상황이며, 반대로 독립 DMB 사업자 3사는 방송 콘텐츠의 다양성 측면에서 지상파 3사의 참여를 기대하고 있는 상황이므로 정부의 가이드라인 설정이 필요하다. “고화질 DMB”와 “이동형 HD방송” 간 기술·비용·정책·제도적 측면 등을 종합적으로 고려하여 정책 마련이 필요한 상황이다. 정부의 정책이 보다 과학적이고 통계적인 기반위에서 수립되어 정책 결정의 부담이 완화될 수 있도록 미디어 이용자들의 니즈를 분석하고 예측할 수 있는 근거자료를 마련하기 위한 연구 수행이 필요할 수도 있다.
이상의 연구결과 외에도 지상파 UHD 방송 활성화와 원활한 수신환경 개선을 위해서는 여러 가지 관련 법령과 제도 개선이 수반되어야 한다. 예를 들어 난시청지역 해소를 위한 소출력중계기 또는 갭필러의 출력증강 등을 위한 관련 고시 개정 등의 규제 완화가 요구 될 수 있으며, 향후 HD 방송 종료 및 UHD 방송으로의 전환을 원활하게 하기 위한 “지상파 UHD 방송 전환 특별법(가칭)” 제정이 필요할 수 있을 것이다.
(출처 : 요약문 16p)
Abstract
▼
4. Content and results of research
□ Enhancement of direct reception of terrestrial UHD broadcasting
▶ UHD direct receive antenna supply plan
The enhancement of the direct reception function of terrestrial UHD broadcasting is to guarantee the universal broadcasting right of viewing and pay
4. Content and results of research
□ Enhancement of direct reception of terrestrial UHD broadcasting
▶ UHD direct receive antenna supply plan
The enhancement of the direct reception function of terrestrial UHD broadcasting is to guarantee the universal broadcasting right of viewing and paying broadcasting and to minimize the digital divide in order to prevent any alienated class from the benefit of next generation digital broadcasting anywhere in the country. The first way to do this is to incorporate an antenna into UHD TV. Yet, there is sharp conflict between terrestrial broadcasters, TV makers, and other stakeholders on this issue. The reason for the terrestrial broadcasters is as follows: If UHD broadcasting starts in February 2017, there is no improvement in the public viewing facility in apartment facilities, and UHD broadcasting is not available due to the absence of antennas. Therefore, firstly, it needs to introduce antenna built-in TV instead of improvement of public viewing facility that requires much time and cost. Secondly, different from existing HD broadcasting, UHD broadcasting is an OFDM modulation method that is expected to improve indoor reception rate by at least 30% if SFN network is developed. Thirdly, it is expected that UHD broadcasting will improve viewer convenience in good indoor reception area. To the contrary, the argument of TV manufacturers is that the burden of the buyer is increased due to the rise of the manufacturing cost when the antenna is built-in, and that there are technical problems such as the reception performance and electromagnetic interference (EMI) certification compared to the external antenna.
Accordingly, it is necessary to examine various ways of providing a receiving antenna directly to the UHD TV of a viewer, such as a method of bundling an external antenna and a method built in the antenna. Currently, the main broadcasting schedule of the terrestrial UHD is rather tight. As a short-term measure to supply the antenna with viewers immediately, it needs to prepare a plan to provide an external antenna bundle through consultation between home appliance companies, broadcasting companies and government.
An antenna built-in method should be reviewed as a long-term plan for the convenience of viewers since it requires time for the manufacturer's design and manufacturing process. It needs to promote a plan by reviewing technical and economic validity through empirical test when SFN network is established.
▶ Utilization of gap filler for home-use
Generally, the space for watching terrestrial UHD broadcasting is inside the house, and the gap as the shadow area of the radio wave in the house has a small radius. Thus, it can solve the gap of broadcasting service by applying gap filler that has a simple retransmission type relay function without complicated distribution device or modulator.
▶ Improvement plan of public viewing facility
To improve the facilities of public viewing facilities such as apartment houses, it needs to revise ‘the notification on technical standards of public broadcasting reception facilities.’ The main items for revision include addition of the technical standards of terrestrial UHD TV receiving antenna equipment, selection of the applicable frequency band (806~950MHz band interval) to transmit UHD broadcasting signal to SMATV line mixed with terrestrial DTV broadcasting and satellite broadcasting, addition of UHD broadcasting digital signal processor technology standards and review of existing transmission line facility technical standard compatibility for UHD broadcasting signal. Meanwhile, considering the Multiple-PLP (Physical Layer Pipes) service of ATSC 3.0, it is necessary to develop a separate chip for the reasonable implementation of the UHD TV signal processor for common reception facility head ends to the apartment houses.
□ Supporting viewers of terrestrial UHD broadcasting
▶ UHD TV reception environment and viewing behavior survey
To create a viewing environment without interference of terrestrial UHD broadcasting, it is necessary to investigate the actual condition of UHD TV reception environment together with the existing DTV reception environment survey. In particular, ATSC 3.0 as a terrestrial UHD broadcasting standard has better indoor reception ability than existing DTV and direct reception function of viewers would be enhanced. Thus, it is necessary to investigate home reception environment in living room as well as outdoor field survey using existing vehicle. Meanwhile, it is necessary to figure out UHD broadcasting awareness and viewing behavior change on various media such as terrestrial broadcasting, cable broadcasting, satellite broadcasting and IPTV according to the change of broadcasting environment and also to survey and analyze UHD broadcasting perception rate and UHD device distribution rate by the terrestrial UHD broadcasting introduction schedule in order to reflect for the activation of UHD broadcasting and HD broadcasting completion plan.
▶ Public relations and civil service support
As the broadcasting reception environment is changed through terrestrial UHD broadcasting environment, it is necessary to guarantee general broadcasting rights for the broadcasting viewing environment with public relations and by quick support in event of civil service. Various public relations plans are required for the understanding of people and guaranteeing viewing right on the need for a separate set-top box (converter) for viewers having existing European DVB-T2 format UHD TV, the need for an external antenna for UHD TV receivers, the need for installing a direct receiving antenna for apartment houses. For this purpose, it is necessary to carry out detailed publicity measures and civil service support measures under the systematic cooperation system of government, broadcasting companies, UHD TV manufacturers and related organizations.
□ Review of terrestrial mobile HD broadcasting introduction
Three terrestrial broadcasters can provide “mobile HDTV” as a result of the introduction of UHD broadcasting service. As a result, they have suspended the promotion of “high-definition DMB.” To the contrary, three independent DMB service providers expect to participate in terrestrial broadcasting in terms of diversification of broadcasting contents. So, the government guideline on this issue is necessary. A policy must be developed by comprehensive consideration of technology, cost, policy and institutional aspects between “high-definition DMB” and “mobile HD broadcasting.” It is also necessary to carry out research to establish a basis for analyzing and predicting the needs of media users for the government’s policies to be established on a more scientific and statistical basis in order to reduce burden of policy decision making.
Besides the above results, it needs to revise various laws and institutional improvements for the activation of terrestrial UHD broadcasting and for the improvement of smooth reception environment. For example, it may be necessary to reduce regulation by means of revision of notification on the improvement of output of low-power repeaters or gap filler for resolving fringe area where reception is poor. For HD broadcasting completion and smooth transition to HD broadcasting, it may be necessary to enact the “Special Act for Terrestrial UHD Broadcasting Transition (tentative name).”
(출처 : Abstract 22p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 5
- 목차 ... 7
- CONTENTS ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 13
- 요약문 ... 15
- Abstract ... 21
- 제 1 장 서 론 ... 29
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 29
- 2. 연구내용 및 방법 ... 31
- 제 2 장 UHD 방송 기술 및 시장 동향 ... 33
- 제 1 절 UHD 방송 개요 ... 33
- 1. 초고화질(UHD) 방송의 개념 ... 33
- 2. 지상파 UHD 방송의 도입 필요성 ... 35
- 제 2 절 UHD 방송 기술 표준화 및 실험방송 동향 ... 40
- 1. 기술 표준화 동향 ... 40
- 2. 국내외 실험방송 동향 ... 42
- 제 3 절 UHD 방송 시장 동향 ... 49
- 1. UHDTV 시장 전망 ... 49
- 2. UHD 방송장비 시장 전망 ... 56
- 제 4 절 해외 UHD 방송 추진 동향 ... 58
- 1. 일본 ... 58
- 2. 미국 ... 61
- 3. 유럽 ... 63
- 제 3 장 지상파 UHD 방송 수신환경 개선방안 ... 64
- 제 1 절 지상파 UHD 방송 직접수신 기능 강화 ... 64
- 1. UHD 안테나 내장화 방안 검토 ... 64
- 2. SFN 구성과 가정용 갭필러 활용 방안 ... 72
- 3. 공동주택 등의 공시청설비 개선 추진방안 ... 77
- 제 2 절 지상파 UHD 방송 시청자 지원 ... 82
- 1. UHDTV 수신환경 및 시청행태 조사 ... 82
- 2. 대국민 홍보 및 민원지원 ... 89
- 제 3 절 관계법령 및 제도개선 ... 96
- 제 4 장 지상파 이동형 HD 방송 도입 검토 ... 99
- 1. 이동형 HD 방송 기술 현황 ... 99
- 2. 고화질 DMB 추진 현황 및 사업자 입장 ... 104
- 3. 지상파 이동형 HD 방송 서비스 검토 ... 108
- 제 5 장 결론 및 시사점 ... 112
- 참고문헌 ... 116
- 부록 ... 118
- 끝페이지 ... 129
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.