보고서 정보
주관연구기관 |
더쉐이크크리에이티브 The Shake Creative |
연구책임자 |
곽수진
|
참여연구자 |
김소영
,
지한나
,
백진
,
김다희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201900001021 |
과제고유번호 |
1711046375 |
사업명 |
정책연구사업(미래부) |
DB 구축일자 |
2019-06-29
|
초록
▼
■ 연구의 목적
본 연구의 목적은 국립어린이과학관 건립에 따라 과학관 내 신설되는 제작공방 운영모델 개발 및 활성화 방안에 대한 차별화 전략을 제시하고자 한다.
■ 기초 연구 및 사례 분석
이를 위해 내·외부 현황 및 사례를 분석하여 시사점을 도출하였다.
국립어린이과학관의 광역적 위치는 서울 도심부에 있어서 물리적 접근성이 좋으며 대학로가 인접한 지역의 특성을 고려하여 근거리 문화·교육 시설을 연계한 운영 모델 및 연극, 공연과 결합한 차별화된 프로그램을 개설 할 가능성을 가지고 있다.
<
■ 연구의 목적
본 연구의 목적은 국립어린이과학관 건립에 따라 과학관 내 신설되는 제작공방 운영모델 개발 및 활성화 방안에 대한 차별화 전략을 제시하고자 한다.
■ 기초 연구 및 사례 분석
이를 위해 내·외부 현황 및 사례를 분석하여 시사점을 도출하였다.
국립어린이과학관의 광역적 위치는 서울 도심부에 있어서 물리적 접근성이 좋으며 대학로가 인접한 지역의 특성을 고려하여 근거리 문화·교육 시설을 연계한 운영 모델 및 연극, 공연과 결합한 차별화된 프로그램을 개설 할 가능성을 가지고 있다.
또한 제작공방은 과학관과 분리된 독립적인 공간이 아닌 과학관 일부이자 메이커 스페이스로서 그 기능과 역할을 수행하게 된다. 따라서 과학관의 변화, 메이크 관련 용어 및 활동, 국내 메이크 현황을 파악하였으며 미래의 창의적 소양을 배우고 경험할 수 있는 교육 공간임을 고려하여 세계 교육의 흐름도 함께 분석한다.
현대의 과학관은 미래 시민의 기본 소양에 기여하는 연구, 교육, 문화, 여가의 기능을 갖춘 종합문화 공간으로서 변화하고 있으며, 만들기는 단순, 개인적 활동이 아니며 물건을 중심으로 사람, 생각, 사회와 연결하는 과정의 활동임을 시사한다.
세계 교육의 흐름은 ‘무엇을 많이 알고 있는 가’보다는 세상의 변화를 읽어내고, 원하는 지식을 스스로 찾아 응용할 수 있는 능력을 키울 수 있는 균형교육, 현상기반학습, 융합인재(STEAM)교육에 집중하고 있다.
국내 메이크 현황은 아직 메이크 문화에 대한 인식과 자발적 만들기 경험, 시·공간적 여유가 부족한 상황이며 국내 과학관의 무한상상실 프로그램은 ICT나 공학적인 기술을 익히는 수업에 집중되어 있거나 체험 및 단일 프로그램이 주를 이루고 있다.
반면 해외 유사 기관 및 메이커 스페이스는 건축, 디자인, 미디어, 사운드 등 다양한 배경을 가진 구성원들이 전문적으로 프로그램을 기획, 운영하며 프로그램 과정에는 예술, 건축, 일상생활 등 다양한 분야와 융합을 통해 생각을 표현하고 결과물을 공유하는 과정을 포함한다.
■ 제작공방의 운영모델 및 활성화의 차별화 전략
따라서 본 연구에서는 위의 사례 분석과 시사점을 고려하여 단순히 만드는 공간을 넘어 창의적, 과학적으로 문제를 해결하는 미래시민의 소양, ‘생각하는 힘’을 함양할 수 있는 기회를 제공하기 위해 다음의 제작공방 운영 및 활성화 전략을 제시한다.
전략은 크게 3가지 분야 나누어 프로그램 참여과정, 프로그램, 운영지원으로 방안을 수립하였다.
첫 번째 프로그램 참여 과정 전략은 기존 메이크 단계 전에 예술·놀이프로그램을 적용하여 메이크 활동의 접근성을 완화하고 프로그램 콘텐츠의 다층화를 바탕으로 메이크 범위 확장과 참여 대상의 확대를 제안한다.
두 번째 프로그램 전략은 지속적인 활성화 틀을 마련하기 위해 지역사회의 특성을 반영한 운영모델을 수립하고, 창의력 향상과 커뮤니티 강화를 위한 협동과 토론의 과정을 포함한다. 더불어 온·오프라인 종합 플랫폼을 통해 결과물을 공유 하고 정보와 의견을 나누는 소통의 장을 마련한다.
세 번째 운영지원 전략은 사용자를 고려한 서비스 운영 방안으로 전문 운영인력의 강화와 커뮤니티 관리자를 도입하여 지속적인 운영 활성화 인프라를 구축한다.
■ 제작공방 운영모델 개발 방안
위의 전략방안을 고려하여 제작공방은 대상별 운영모델, 커뮤니티 및 워크샵 운영모델, 운영자 및 교사 대상 운영모델, 기타 운영모델 총 4가지 형태의 운영 모델을 제시한다.
대상별 운영 모델은 메이크 활동 단계별, 대상별 관심사를 고려하여 프로그램을 구성하였으며 놀이와 예술 활동, 과학기술, 문화, 일상생활 등 다양한 분야와 결합한 융합 콘텐츠를 포함한다. 유아대상 운영모델의 경우 누리과정의 유아 놀이 행태 5가지(Move, Talk, Draw, Tough, Build) 교수학습법을 중심으로 구성하였으며, 어린이·가족 대상 운영 모델은 놀이, 예술 과정을 포함한 ‘생각연구소’, 일상생활과 융합적 소양(STEAM Literacy)을 기반으로 한‘생활연구소’프로그램을 제시한다.
커뮤니티 및 워크샵 운영 모델은 메이크 문화 형성과 활성화 촉진을 지원하기 위한 운영 모델로 멤버십 프로그램 ‘함께 연구소’와 지역주민을 대상으로 하는 오픈연구소 성격의 ‘혜화동 연구소’를 기획한다.
또한 위의 프로그램이 원활하게 운영되고 양질의 콘텐츠가 지속적으로 생산될 수 있도록 지원하는 운영자 및 교사 대상 운영모델 개발을 제안한다. 마지막으로 기타 운영 모델, 페스티벌과 프리마켓을 통해 다양한 메이커가 모이고 일반 시민에게도 메이크 문화를 접할 수 있는 소통의 장을 제시한다.
■ 제작공방 운영 및 활성화 방안
개관 이후 제작공방 운영전략은 국립어린이과학관 활성화에 큰 영향을 미치므로 본 연구에서는 운영 활성화를 위하여 사용자-공간-콘텐츠가 지속해서 상호작용할 수 있는 온·오프라인 종합 플랫폼을 구축하고자 한다. 이를 위한 온·오프라인 커뮤니티 모임개설과 워크북 제작을 제시하였으며 메이크 활동의 방대한 정보, 도구, 커뮤니티 운영을 고려하여 참가자들에게 원하는 형태의 조언과 해결책을 제시하는 커뮤니티 매니저(moderator)를 도입을 제안하였다.
마지막으로 앞에서 제시한 운영모델 개발안과 운영 및 활성화 전략을 적용하여 제작공방의 운영 시설, 운영 인력과 과업, 운영 프로세스, 운영 일정 및 개관 전 후 단계별 전략을 수립하였다.
(출처 : 요약문 12p)
Abstract
▼
■ Research Objects
This research intended to make activation plan and propose the operation and development of the fabrication lab in the National Children's Science Center(NCSC) in Korea.
■ Case Study
Case Study results as follows:
The spatial location of the NCSC has a good physica
■ Research Objects
This research intended to make activation plan and propose the operation and development of the fabrication lab in the National Children's Science Center(NCSC) in Korea.
■ Case Study
Case Study results as follows:
The spatial location of the NCSC has a good physical accessibility in the downtown area of Seoul. And the museum has a possibility to open a differentiated operation program combining with the neighborhood cultural and educational facilities such as Daehak-ro and nearby universities.
In addition, the fabrication lab will function as a part of the museum and a makerspace, not as an independent space separated from the NCSC in Korea. Therefore, we analyzed trends and changes about creative education which performed in science museums in the world, maker's terminology and maker movements and the situation of Korean maker movement for future.
The modern science museum is changing as a comprehensive cultural space with functions of research, education, culture, and leisure that contributes to the basic knowledge of future citizens. This means creating is not simple, personal activity but it is an activity of connecting things with people, thoughts, and society.
The trend of education in the world doesn't focus on `How much do you know?' but the ability to read the changes of the world, to find out the desired knowledge by oneself, to apply the balanced education, the phenomenon based learning, and the STEAM education.
Maker Movement in Korea is still lacking in awareness of maker culture, not enough experience of making by oneself, lacking of time and space. And the program of Muhan-sangsang lab in science museums is focused on ICT or engineering classes, or experience single tour program.
On the other hand, foreign similar institutes and maker's spaces are planning and operating programs professionally with various backgrounds such as architecture, design, media, and sound. In the educational program, they express ideas through fusion with various fields such as art, architecture, and share the results.
■ Management model and vitalization strategy of fabrication lab in the NCSC of Korea.
Considering the case study, this research suggests strategies for operation and activation strategies in order to provide a chance to foster the power of thinking and to develope the future citizen who solve the problem creatively and scientifically.
Strategies are divided into three areas: program participation process, programs, and operational support.
First, the participation process strategy applies the arts and play program to maker program. Based on multi-layered program contents, the participation process strategy decrease obstacles of maker activities and suggest to expand the base of maker movement in Korea.
Second, the program strategy involves setting up an operating model which reflects the characteristics of the neighborhood in order to establish a framework for sustainable vitalization. Also the program strategy includes a process of collaboration and discussion for empowering creativity and strengthening the community. In addition, a comprehensive platform for on-line and off-line will create to share the results and share information and opinions.
Third, the operational support strategy is based on the user-oriented service operation plan. And it is strengthened by professional operation manager and community manager to establish continuous operation infrastructure.
■ How to develop managing model for the fabrication lab in the NCSC of Korea
The fabrication lab has four types of managing models: a target operating model, a community and workshop operating model, an operator and teacher operating model, and etc. operational models.
The target operating model is composed of programs in consideration of the stage of maker activity. And it includes convergent contents combined with various fields such as play and art activities, science and technology, culture, and daily life. In the case of the model for infants, it is based five types of infant play behavior (Move, Talk, Draw, Tough, Build). Also the model for child&families program suggest two models: the `Thinking Research Institute', which includes play and art courses, and the `Daily life Institute' program, which is based on STEAM Literacy.
The community and workshop operation model is a management model to support the maker movement culture and activation. And it offers the `Hyehwa-dong Institute' which is a membership institute and `together Institute' which is an open research institute for neighborhoods.
We also propose the development of an operation model for operators and teachers to support the smooth operation of these programs and the continuous production of high - quality contents.
Finally, etc. operating models suggest forum for communication like festivals and flea markets, where various background makers come together and provide opportunities for ordinary citizens to contact maker movement.
■ How to activate for the fabrication lab in the NCSC of Korea
After opening NCSC of Korea, the operation strategy of the fabrication lab in the NCSC of Korea in Korea has a great influence on the activation of the NCSC of Korea. Hence, this study refer to build a comprehensive on-off line platform in which user-space-contents can interact continuously in order to activate the operation. For that purpose, we proposed total on-off line platform, workbook publishing, the moderator who has prepared ability applying appropriate solutions to guests.
Finally, based on the operation model and development and operation strategy which presented in the previous section, we suggest how to run the operation facilities, operation manpower and their tasks, operation process, and operation schedule.
(출처 : SUMMARY 16p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 최 종 보 고 서 ... 2
- 제 출 문 ... 4
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 11
- 요 약 문 ... 12
- S U M M A R Y ... 16
- I. 제안개요 ... 20
- 1. 연구의 배경 및 목표 ... 20
- 2. 연구의 추진 방향 ... 22
- 3. 연구의 내용 및 범위 ... 23
- II. 기초연구 및 사례 분석 ... 24
- 1. 기초연구 ... 24
- 가. 현황 분석 ... 24
- 나. 메이커 활동의 이해 ... 29
- 다. 교육의 변화 ... 35
- 라. 시사점 ... 39
- 2. 사례 조사 및 분석 ... 41
- 가. 조사 개요 ... 41
- 나. 국내 사례 조사 및 분석 ... 42
- 다. 국외 사례 조사 및 분석 ... 56
- 라. 시사점 ... 73
- III. 어린이과학관 제작공방 차별화 방안 ... 74
- 1. 제작공방 기본 개념 및 차별화 전략 수립 ... 74
- 가. 제작공방의 기본 개념 ... 74
- 나. 기능과 역할 ... 74
- 다. 목적 및 목표 ... 76
- 라. 제작공방의 차별화 전략 ... 77
- Ⅵ. 어린이과학관 제작공방 운영모델 개발 ... 81
- 1. 제작공방 운영모델 구축 ... 81
- 가. 운영모델 기본 구상 ... 81
- 나. 운영모델 개발 ... 84
- 다. 운영모델 별 프로그램 개발(안) ... 100
- Ⅴ. 어린이과학관 제작공방 운영 및 활성화 방안 ... 111
- 1. 제작공방 운영 및 활성화 방안 기본 구상 ... 111
- 가. 운영 및 활성화 기본 구상 ... 111
- 나. 운영 및 활성화 전략 ... 111
- 2. 제작공방 운영 방안 ... 118
- 가. 기본운영계획 ... 118
- Ⅵ. 결론 ... 133
- 참 고 문 헌 ... 135
- 부 록 ... 136
- 가. 관리지침 ... 137
- 나. 어린이과학관 제작공방 장비사용 메뉴얼 ... 137
- 다. 제작공방 프로그램 별 운영 시 주의사항 ... 150
- 라. 운영 예산(안) (12개월 기준) ... 156
- 끝페이지 ... 157
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.