보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
홍선주
|
참여연구자 |
남민우
,
이영태
,
이동원
,
박수정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002378 |
과제고유번호 |
1105012204 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002378 |
초록
▼
‘미래부 종합 대책’에 따르면, 정부는‘4차 산업혁명전략위원회’를 컨트롤타워로 신설하고, ‘인간 중심의 지능정보사회’를 목표로 2030년까지 기술 측면에서는 글로벌 수준의 지능정보기술 기반을 확보하고, 산업 측면에서는 전 산업의 지능정보화를 촉진하고, 사회 측면에서는 지능정보사회 미래교육혁신, 지능정보사회에 대응한 사회안전망 강화 정책 등을 추진할 예정이다. 지능정보사회에서의 학교교육과 교사의 발전적 지속 가능성을 확보하기 위해서는 지능정보사회에서의 학교교육의 변화상에 대한 전망을 좀 더 명료하게 드러내는 시나리오를 확보하고, 이
‘미래부 종합 대책’에 따르면, 정부는‘4차 산업혁명전략위원회’를 컨트롤타워로 신설하고, ‘인간 중심의 지능정보사회’를 목표로 2030년까지 기술 측면에서는 글로벌 수준의 지능정보기술 기반을 확보하고, 산업 측면에서는 전 산업의 지능정보화를 촉진하고, 사회 측면에서는 지능정보사회 미래교육혁신, 지능정보사회에 대응한 사회안전망 강화 정책 등을 추진할 예정이다. 지능정보사회에서의 학교교육과 교사의 발전적 지속 가능성을 확보하기 위해서는 지능정보사회에서의 학교교육의 변화상에 대한 전망을 좀 더 명료하게 드러내는 시나리오를 확보하고, 이 시나리오에 비추어 교사의 역할이 어떻게 변화해야 할지, 지능정보사회에서 요구되는 교사의 역량은 무엇이며 그러한 역량을 재고할 수 있는 방안이 무엇인지를 탐색하는 연구가 체계적으로 추진될 필요가 있다. 이 연구는 지능정보사회의 학교교육 및 교사 역할의 변화상 전망에 대한 선행연구를 분석하고, 지능정보기술의 교육적 활용 사례 조사 등을 수행하고, 지능정보사회 학교 교육 및 교사 역할 변화에 대한 현장 인식과 전망을 조사분석하며, 지능정보사회의 학교교육과 교사의 역할 변화상을 시나리오에 의해 구체화하고, 이를 기반으로 지능정보사회의 학교교육에서 교수학습 수행을 위한 교사 역할과 필요 역량을 규명하는 것을 목적으로 한다. 여기서 지능정보사회의 학교교육과 교사 역할 변화를 전망할 때는 지능정보사회의 다양한 변화 요인 가운데 지능정보기술의 도입이라는 관점에서 변화를 탐색하였다.
주요 연구 내용과 방법은 다음과 같다. 문헌연구를 통해 지능정보사회의 학교 교육이 어떻게 변화할지 와 교사 역할과 역량은 어떻게 변화할지를 분석하였다. 국내 이 사례 조사 및 심층 면담을 통해 지능 정보기술을 활용한 학교 교육 사례를 살펴보고, 지능정보사회의 학교 교육과 교사 역할 변화에 대해 현장에서 어떠한 인식을 가지고 있는지 알아보았다.
이와 함께 워킹그룹 운영을 통한 시나리오 개발을 통해 지능정보사회 학교 교육과 교사 역할을 구체화하여 제시하였다. 앞서 진행된 문헌연구, 사례 조사, 현장 교사 인식 조사, 시나리오 내용 등을 바탕으로 교사 인식조사 검토를 위한 전문가 협의회 등을 통해 지능정보사회의 교사 역할과 역량의 타당화 작업을 수행하였다. 도출된 내용을 바탕으로 지능정보사회교사에게 필요한 역량을 신장시킬 수 있는 방안에 대한 정책 제언과 추진전략을 제시하였다.
지능정보기술도입에 따른 학교교육 변화 및 교사 역할 변화에 대한 현장 교사의 인식과 전망을 요약하면 다음과 같다. 지능정보기술도입에 따른 교사 역할 변화에 대한 조사 결과를 종합하여 볼 때, 교사 역할 변화의 전제 조건에 대한 인식 내용 중 평가 제도(입시)의 변화, 교육과정 체제의 변화, 수업 방법의 변화 등이 전제되어야만 지능정보기술 도입에 따른 교사 역할의 긍정적 변화가 가능하다는 인식이 주목할만하다. 또한, 교사 역할 변화에 대한 인식 유형은 크게‘수행 방식의 변화형’과‘교사 역할의 중점 변화 및 역할 추가형’으로 구분할 수 있는데, 전자의 경우는 지능정보기술도입이 확대되어도 교사 역할의 본질은 불변하고 역할수행 방식의 변화가 있을 뿐이라는 인식 유형이었다. 후자는 지능정보기술 도입이 확대되면 교사 역할의 하위 범주별로 중점 역할에 변화가 오고, 기존의 교사 역할에 추가되는 새로운 역할이 등장할 것이라는 인식 유형이었다. 교사 역할의 하위 범주별 중점의 변화 예로는 교수학습지도 역할에서 뚜렷하게 나타나는데 지식 전달자 역할보다는 학습계획 수립자나 학습안내자 역할이 강조될 것이라는 전망이 대표적이다. 이러한 인식 유형은 교사 역할 중지는 정보기술의 발전 수준에 따라 자동화가 가능한 부분은 점차 인공지능형 로봇 등이 전담하게 되고 자동화가 불가하거나 지연되는 부분은 인간 교사가 담당하는 분업적 구조가 형성될 것이라는 전망을 함축한다. 하지만 이러한 인식 유형은 전자에 비해‘지능정보기술의 발전 수준’에 따라 교사 역할의 본질은 불변할 것이라는 점에 대해 확신하지 못하는 특징을 지니고 있다.
지능정보기술도입에 따른 교사 역할의 변화를 전망하기 위한 시나리오 개발에 대한 내용을 요약하면 다음과 같다. 본 연구에서는 지능정보기술이 학교교육에 도입됨에 따라 발생할 변화를 예측하고 전망하기 위해 시나리오 개발 방법을 적용하였다. 본 연구의 목적과 내용을 고려하여, 시나리오 유형을 2가지로 확정하고 최종 시나리오를 개발하였다. 시나리오 유형 2가지는 ①지능정보기술의 발전 수준에 따른 교사의 역할 변화 전망 ②지능정보사회 교수학습 방법 변화와 교사의 역할 변화 등이다. ①의 유형은 인공지능 기술의 발전 수준에 따른 교사의 역할 변화와 감각적 인터페이스 기술의 발전 수준에 따른 교사의 역할 변화로 유형이 세분화되며, 지능정보기술도입이 교사 역할의 변화를 발생시키면서도 교사 역할을 긍정적으로 변화시키는 양상을 드러내는 방식으로 작성하였다. ②의 유형은 개별화 맞춤화 교육 지향적 교수학습방법과 교사의 역할 변화와 핵심 역량 중심 교수학습방법과 교사의 역할 변화로 세분화되며, 최근 지능정보기술의 발전에 따라 다양한 교수학습방법이 적용되면서 교사 역할의 변화를 어떻게 발생시키는지를 드러내는 방식으로 작성하였다.
지능정보사회의 학교교육에서 교수학습 수행을 위해 제시한 교사 역할 및 역량에 대한 내용을 요약하면 다음과 같다. 교사의 교수 학습 수행을 위한 역할 변화와 이에 따른 필요 역량을 도출하기 위해 이 전쟁에서 제시한 선행 연구 분석 결과와 시나리오를 토대로 현장의 인식과 전망을 반영하였다. 최종안에는 교수학습과 관련하여 요구되는 교사의 역할을 기획 및 설계, 개발, 실행, 관리, 평가의 5개 영역으로 나누었다. 각각의 영역에 해당하는 총 8개의 교사 역할을 도출하고 이에 대한 정의와 세분화된 역할을 제시하였다. 또한 도출된 역할을 수행하기 위해 필요한 역량을 각 역할에 맞게 도출하고 이에 대한 정의를 제시하였다. 또한 역할과 별도로 교사에게 필수적으로 요구되는 역량은 기타 역량으로 제시하고 이에 대한 정의를 제시하였다.
지금까지의 연구결과를 바탕으로 본 연구진은 지능정보사회에 필요한 교사역량을 신장시키기 위한 정책 제언을 다음과 같이 제안하였다.
첫째, 지능정보사회교사 역량 개발을 위한 연수 패러다임 전환이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서 도출한 지능정보사회의 교사 역량을 중심으로 역량기반 교육체계를 개발할 필요가 있다. 지능정보사회 교사 역량 재고를 위해서는 연수 프로그램 개발 시 MOOC, 모바일 기반 학습관리 시스템 등 지능정보기술을 활용할 필요가 있다. 지능정보기술의 활용을 통해 교사가 주체적으로 학습공동체를 이끌어 나갈 수 있도록 지원해야 한다. 지능정보사회에서 교사 학습공동체는 단위학교 차원을 넘어 교사들의 협력을 강화하고 역량을 재고하는 유용한 전략이 될 수 있다. 이를 위해서 단위학교 차원에서부터 교사들이 효과적으로 협력할 수 있도록 시간 활용의 자율성 등을 확대하는 등의 행 재정적 지원이 필요하다.
둘째, 지능정보사회교사 역량이 실현될 수 있는 학교 환경 구축이 필요하다. 지능정보사회의 기술이 교육에 미칠 가장 큰 잠재력은 개인 맞춤형 학습을 지원할 수 있다는 것이다.
이를 위해서는 모든 교육 활동의 데이터가 수집, 저장, 분석, 활용될 수 있는 지능형 교육지원 시스템이 구축되어야 한다. 다만, 현시점에서 당장 이상적인 학습환경을 갖출 수는 없으므로 점진적인 시설 개선을 통해 궁극적으로 지능정보기술이 최적화된 학습환경을 구축해야 할 것이다. 가장 시급하게는, 기본적인 데이터가 컴퓨터와 인터넷망을 통해 수집된다는 점에서 학교에 일정 수준 이상의 인터넷망을 구축하는 것이 필요하다. 학교의 컴퓨터와 인터넷망을 통해 학생들의 교육 활동에 관한 모든 데이터가 수집 및 저장되는 환경이 조성되면, 학교에서 생성된 개인별 학습 데이터에 대한 관리가 매우 중요한 이슈로 부상할 것이다. 따라서 이에 대한 관리지침이 필요하다. 현시점에서 모든 학교가 최첨단의 지능정보기술을 도입할 수는 없으므로, 지능정보기술을 활용하는 첨단 학교를 위한 모델을 설계하고, 이를 시범 운영함으로써 보편적인 교육 환경 변화를 대비해야 할 것이다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
According to ‘Comprehensive Measures of the Ministry of Science, ICT and Future Planning’, the government is planning to newly establish the ‘fourth industrial revolution committee’ as a control tower for ‘human-centered intelligent information society’ with an aim to advance intelligent information
According to ‘Comprehensive Measures of the Ministry of Science, ICT and Future Planning’, the government is planning to newly establish the ‘fourth industrial revolution committee’ as a control tower for ‘human-centered intelligent information society’ with an aim to advance intelligent information technologies at the global level by 2030, to facilitate the movement towards intelligent information in the industry, to innovate future education, and to reinforce social safety nets for an intelligent information society.
To guarantee sustainable development of teachers and school education, research is needed to develop a scenario that clarifies our views on the changes of school education in the future, and explore teacher competence required in an intelligent information society and examine ways to develop these competence. The purpose of this study is to analyze previous research on the prospective changes of school education and teacher roles, investigate various cases in which intelligent information technologies are applied for educational purposes, analyze teacher perceptions of the prospective changes inschool education and teacher roles in an intelligent information society, develop a scenario showing in detail the possible changes in school education and teacher roles, and identify teacher roles and necessary competence required in performing teachingand learning at schools in an intelligent information society. When predicting thepossible changes in school education and teacher roles in the future, we focused on the introduction of intelligent information technologies as the main factor of the shift.
The research contents and methods are as follows. In the literature review, we analyzed how teacher roles and competence, and school education are expected to change in an intelligent information society. We examined teacher perceptions of the prospective changes by investigating cases of utilizing intelligent information technologies in school education and conducting in-depth interviews with school teachers. In addition, a scenario was developed by a working group, managed by the research team, to show in detail how school education and teacher roles will change in the future. Teacher roles and competence required in an intelligent information society was validated through a number of meetings with experts in relevant fields, during which results from the literature review, case analysis, teacher perception survey, and teaching scenarios were reviewed and discussed. Based on the results, policy suggestions and promotion strategies for the development of teacher competence in anintelligent information society were proposed.
The summary of the results on teacher perceptions of the prospective changes in school education and teacher roles is as follows. In regards to the expected changes of teacher roles with the introduction of intelligent information technologies, it is noteworthy that among the preconditions for changes in teacher roles, participants responded that the introduction of intelligent information technologies can bring positive changes in teacher roles when preparing for the college entrance exam, reforming the national curriculum, and innovating teaching methods. Teacher perceptions on the changes of teacher roles were divided into two types: ‘changes in ways of performance’and ‘changes in the key roles and addition of new roles’. The former saw that the nature of teacher role will not change even with the introduction of intelligent information technologies and that changes will be made only in the ways teachers perform. The latter expected shifts in the subcategory of teacher roles and that new roles will appear when intelligent information technology expands in our society. Some examples of role change are clearly shown in the subcategory of teaching and learning. Participants predicted that teacher roles as a study planner and a learning guide will be moreemphasized than a knowledge deliverer. Such perception implies that division of teacher roles will be realized between robots and human: artificial intelligent robots will take over teacher roles in areas where automatization is possible, whereas human teachers will take responsibility in areas where automatization is not possible. However, this type of perception is uncertain about the unchanging nature of teacher roles regardless of the development of intelligent information technology.
The summary of the development of a scenario to predict the changes in teacher roles in the future is as follows. We employed a scenario-development method to make a prediction about the ways in which intelligent information technologies can be utilized for school education and the kinds of changes that they will bring in the future. The final scenarios were developed in two different types: 1) the shift in teacher roles based on the development level of intelligent information technologies, and 2) the shift in teacher roles based on various methods for teaching and learning at different levels of development of intelligent information technologies. In the first type, the scenario was developed to reveal various prerequisites for using intelligent informationtechnologies to effectively enact the nature of teacher roles. In the second type, the scenario was created to show how intelligent information technologies will change teacher roles in contexts in which recent methods of teaching and learning are applied as the technology develops. The scenarios were also written to raise issues and problems relevant to the shift in teacher roles in the intelligent information society.
The summary of the results regarding teacher roles and competence required in an intelligent information society is as follows. Analysis of previous literature and teacher perceptions described above were taken into account when deriving teacher competence necessary for their teaching performance in the future. In our final version, teacher roles are divided into five domains: planning, constructing, developing, executing, managing, and evaluating. Each domain consists of 8 teacher roles. Each role is described in detail with a definition and specification. In addition, we identified teacher competenciesrequired in achieving each role and provided detailed explanation on them. As for teachercompetencies identified as necessary but did not have any relations to the teacher roles, we grouped them into a separate category called 'other competencies' and offered anexplanation for each of them.
Based on the results, the following policy suggestions are proposed in order to develop teacher competence in an intelligent information society.
First, a shift in paradigm is needed to change the in-service programs for teacher competence development. It is necessary to construct a competence-based educational system based on the teacher competence identified in this study. For an enhancement of teacher competence in the intelligence information society, technologies such as MOOC and mobile-based LMS(Learning Management System) need to be employed when developing in-service programs. Using these technologies, teachers can be given support to lead a learning community independently. Supporting teachers' learning communities can be a useful strategy for strengthening teacher cooperation between schools and enhancing their competence in an intelligent information society. For this, each school needs to provide administrative and financial support by allowing teachers to use their time flexibly so that they can collaborate with other teachers effectively.
Second, establishing school environment for teachers to carry out teacher competence appropriate for the intelligent information society is needed. One of the greatest advantages that intelligent information technologies can bring to the field of education is personalized learning. For personalized learning, however, an intelligent LMS is required to collect, store, analyze and use data from all educational activities. Of course, it is not easy to create an ideal learning environment in a short time; thus, it is important to gradually improve school facilities so that an environment is ultimately created, which uses intelligent information technologies optimized for learning. Most urgently, construction of internet network at schools is needed, considering that all learning basic data are collected through computers and internet networks. Once a learning environment is constructed, in which all data related to student learning are collected and stored, proper management of individual learning data will become another important issue. Therefore, management guidelines are needed. Since it is impossible to have all schools install cutting-edge technologies, we need to design a school model that uses intelligent information technologies and put it in pilot operation so that we can prepare for future changes in the educational environment.
(출처 : ABSTRACT 251p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구 요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 주요 연구 내용 ... 21
- 3. 연구 방법 ... 23
- Ⅱ 지능정보사회의 학교 교육 변화 및 교사 역할과 역량 변화상 분석 ... 29
- 1. 지능정보사회의 학교 교육 변화상 탐색을 위한 관련 선행연구 분석 ... 31
- 2. 지능정보사회의 학교 교육 변화상 탐색을 위한 지능정보기술 활용 사례 분석 ... 40
- 3. 지능정보사회의 교사 역할과 역량 변화상 탐색을 위한 관련 선행연구 분석 ... 57
- Ⅲ 지능정보사회 교사의 역할 변화에 대한 현장 교사의 인식과 전망 ... 71
- 1. 조사의 필요성과 조사 과정 ... 73
- 2. 조사 결과 ... 80
- 3. 조사 결과 요약 및 시사점 ... 125
- Ⅳ 지능정보사회 교사의 역할 변화에 대한 시나리오의 개발과 전망 ... 137
- 1. 시나리오 개발의 필요성과 방법 ... 139
- 2. 시나리오 개발 과정 ... 146
- 3. 지능정보사회 교사의 역할 변화 전망 시나리오 ... 175
- Ⅴ 지능정보사회의 학교 교육에서 교수학습 수행을 위한 교사 역할 및 역량 규명 ... 195
- 1. 교사 역할 및 역량 도출 과정 ... 197
- 2. 지능정보사회의 학교 교육에서 교수학습 수행을 위한 교사 역할 ... 198
- 3. 지능정보사회의 학교 교육에서 교사의 교수학습 수행에 필요한 교사 역량 ... 207
- Ⅵ 지능정보사회 대비 교사 역량 제고 방안 ... 217
- 1. 연구 요약 ... 219
- 2. 정책 제언 ... 228
- 참 고 문 헌 ... 239
- ABSTRACT ... 251
- 부 록 ... 255
- [부록1] 현장 교사의 인식과 전망 조사 도구(1단계-3단계) 모음 ... 257
- [부록2] 지능정보사회 교사 역할 및 역량에 대한 타당성 조사 도구 모음 ... 301
- [부록3] 지능정보사회 교수학습 시나리오 ... 325
- [부록4] 지능정보사회의 교육 변화 예상 모습 ... 350
- 끝페이지 ... 357
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.