보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
최병삼
|
참여연구자 |
이제영
,
이성원
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보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900018235 |
과제고유번호 |
1105010997 |
사업명 |
과학기술정책연구원 |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
1. 서론
□ 연구 배경: 사물인터넷(IoT, Internet of Things)이 차세대 혁신(Next Big thing)으로 주목받고 있음
○ 막대한 신규 시장을 창출하고 기존 산업의 경쟁력을 제고할 것으로 기대
□ 연구 목적: 글로벌 사물인터넷 생태계의 현황과 전망을 바탕으로 민간을 효과적으로 지원할 수 있는 정부의 역할과 정책 대안들을 제시
○ 연구 문제(research question):
(1) 사물인터넷이 소비자에게 제공하는 가치와 기술적ㆍ경제적 특성은 무엇인가?
(2) 사물인터넷의
1. 서론
□ 연구 배경: 사물인터넷(IoT, Internet of Things)이 차세대 혁신(Next Big thing)으로 주목받고 있음
○ 막대한 신규 시장을 창출하고 기존 산업의 경쟁력을 제고할 것으로 기대
□ 연구 목적: 글로벌 사물인터넷 생태계의 현황과 전망을 바탕으로 민간을 효과적으로 지원할 수 있는 정부의 역할과 정책 대안들을 제시
○ 연구 문제(research question):
(1) 사물인터넷이 소비자에게 제공하는 가치와 기술적ㆍ경제적 특성은 무엇인가?
(2) 사물인터넷의 특성을 고려할 때 주요 산업에서 어떤 역량(H/W, S/W, N/W 등)을 가진 생태계 및 기업이 주도권을 갖게 될 것인가?
(3) 구체적으로 스마트 홈, 스마트 카 등의 분야에서 산업의 경쟁상황은 향후 어떻게 전개될 것인가?
(4) 국내 기업이 글로벌 사물인터넷 시장을 주도하기 위해 기술개발 전략, 비즈니스 모델, 참여자 유인체계, 협력 전략을 어떻게 설계해야 하는가?
(5) 민간을 실질적으로 지원할 수 있는 정부의 역할과 정책 대안은 무엇인가?
○ 생태계 및 플랫폼 관점에서 사물인터넷의 미래전망을 위한 분석 모형을 수립하고 이를 바탕으로 전략과 정책을 도출한다는 점에서 현황 조사에 의존하는 기존 문헌과 차별화
(출처 : 요약 11p)
Abstract
▼
The IoT (Internet of Things) is expected to be the Next Big Thing. The IoT connects humans and spaces with each other using ICT such as hardware, network, software, and Internet and creates added values by generating, sharing, and utilizing relevant data. The technologies necessary for implementatio
The IoT (Internet of Things) is expected to be the Next Big Thing. The IoT connects humans and spaces with each other using ICT such as hardware, network, software, and Internet and creates added values by generating, sharing, and utilizing relevant data. The technologies necessary for implementation of IoT are products, communications network, and platforms.
The technological characteristics of IoT are first, the IoT goods are not the products of completely new category but they are upgraded versions that added the value of existing products. Second, the principal means to upgrade the values of existing products is data. Third, the IoT goods are system goods that integratevarious elements such as hardware, software, and network. Finally, theenterprises, which have all of hardware, software, and network necessary for provision of IoT solution, are hard to find. These elements are separately owned by manufacturers, communications service providers, and IT enterprises.
The selection of high-tech products by consumers would be different from that of other products. For example, consumers use non-compensatory method where they first compare the evaluation criteria that should satisfy the minimum level(qualifiers) and then select the alternative after comparing the evaluation criteria where the satisfaction increases more at higher standard (order winners).
By considering the technological and business characteristics of IoT, we might draw several implications. For example, the IoT goods are in competition with existing general goods and the consumers are highly likely to locked in existing product groups considering their replacement cycle.
We evaluated the competitiveness of IoT ecosystems and draw several implications. For example, none of the IT enterprises, manufacturers, and communications service providers has complete set of essential elements necessary for IoT ecosystem configuration. However, IT enterprises such as Google have abundant experiences in creating and operating smart ecosystem through search engines and smart phones and they have higher competitiveness than manufacturers and communications service providers in terms of relationship with partners and developers, cooperation and competition with other ecosystems,and adaptation to external environments and evolution, etc.
We can forecast the future of IoT markets (B2C) in 4 aspects such as market scale, market structure, leading enterprises, and core competences. First, the market growth in full scale will be delayed for considerable amount of time, and competition for dominant design will take place. Second, in expanded market space, the ecosystems led by multiple enterprises will compete in each detailed field of IoT. Third, due to the characteristics of IoT business that organizes integrated system and resolves the worries of customers, the global enterprises are in more advantageous position. Fourth, as for core competence, the enterprises, which can achieve the virtuous circle earlier than other enterprises in dataanalysis and artificial intelligence, will increase their leverages in various areas through such functions as voice recognition and self-driving, etc.
Corporate strategies including “Reinforcement of ecosystem-creation type R&D”, “Making existing core competence a platform”, “Expansion of partner/developer network”, “Securing big data and artificial intelligence competences”, and government policies such as “‘Softening’ of public R&D”,“Use of public demand”, “Acceleration of cooperation between the nations andbusinesses”, “Reform of public resources system” are suggested.
(출처 : SUMMARY 151p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발 간 사 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- 요 약 ... 11
- 제1장 서 론 ... 25
- 제1절 연구의 배경 및 목적 ... 25
- 제2절 사물인터넷 관련 기존 연구 ... 31
- 제3절 연구 문제 및 방법 ... 34
- 제2장 사물인터넷의 개념, 기술 및 특성 ... 37
- 제1절 사물인터넷의 개요 ... 37
- 제2절 사물인터넷 시장 및 주요 분야별 현황 ... 47
- 제3절 사물인터넷 기술 및 생태계의 구성 ... 51
- 제4절 사물인터넷의 기술적·사업적 특성 ... 67
- 제3장 사물인터넷 생태계 분석모형 및 경쟁 시나리오 ... 70
- 제1절 소비자의 사물인터넷 상품 선택 ... 70
- 제2절 사물인터넷 생태계의 경쟁력 ... 83
- 제3절 사물인터넷 시장의 경쟁 시나리오 전망 ... 89
- 제4장 사물인터넷 분야별 사례분석 ... 93
- 제1절 스마트 홈(smart home) ... 93
- 제2절 스마트 카(smart car) ... 108
- 제5장 제 언 ... 123
- 제1절 분석 결과 ... 123
- 제2절 기업 전략 ... 127
- 제3절 정부 정책 ... 135
- 참고문헌 ... 147
- Summary ... 151
- Contents ... 153
- 끝페이지 ... 168
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