보고서 정보
주관연구기관 |
한국과학기술원 Korea Advanced Institute of Science and Technology |
연구책임자 |
조계춘
|
참여연구자 |
전형우
,
고엄식
,
김기중
,
김한성
,
장일한
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2020-05 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO202000030835 |
과제고유번호 |
1615011164 |
사업명 |
건설기술연구(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-11-14
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키워드 |
터널식 공동구.공동구 수직구.급속시공.수직구 라이닝.차수공법.Utility tunnel.Vertical shaft.Rapid construction.Vertical shaft lining.Water cut-off system.
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초록
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공동구 시공을 위해서는 필수적으로 수직구 굴착이 선행되어야 함. 도심지 수직구 급속시공을 위한 기술 개발을 위해 중점기술들인 공동구용 수직구 저소음/무진동 급속굴착(1m/day 이상) 시공기술 및 장비, 공동구용 수직구 하향식 라이닝 현타급속(1m/day 이상) 시공기술 및 장비, 공동구용 수직구 접속부 보강/차수장치(심도 20m 이상) 및 바이오 폴리머 차수공법을 개발하고자 함. 암반굴착 공종 단순화와 시공성 향상을 통하여 1m/day의 높은 수직구 굴착속도를 확보하여 25% 이상의 공기 절감이 가능할 것으로 예상되며, 심도 50
공동구 시공을 위해서는 필수적으로 수직구 굴착이 선행되어야 함. 도심지 수직구 급속시공을 위한 기술 개발을 위해 중점기술들인 공동구용 수직구 저소음/무진동 급속굴착(1m/day 이상) 시공기술 및 장비, 공동구용 수직구 하향식 라이닝 현타급속(1m/day 이상) 시공기술 및 장비, 공동구용 수직구 접속부 보강/차수장치(심도 20m 이상) 및 바이오 폴리머 차수공법을 개발하고자 함. 암반굴착 공종 단순화와 시공성 향상을 통하여 1m/day의 높은 수직구 굴착속도를 확보하여 25% 이상의 공기 절감이 가능할 것으로 예상되며, 심도 50m이내에서 100% 차수 성능을 갖는 차수/보강장치, 친환경 바이오 차수재 개발을 통하여 세계 최고 수준의 수직구 시공기술 확보 및 국내 설계/시공 기술 향상이 기대됨.
(출처 : 요약서 3p)
Abstract
▼
□ Purpose & Contents
∘ Utility tunnels, which assimilates various existing underground utilities such as electric lines, communication lines, piping systems etc., are part of the 'lifeline' project that incorporates national infrastructure and various underground utilities.
∘ Considering t
□ Purpose & Contents
∘ Utility tunnels, which assimilates various existing underground utilities such as electric lines, communication lines, piping systems etc., are part of the 'lifeline' project that incorporates national infrastructure and various underground utilities.
∘ Considering the high urbanization rate in Korea, the [Urban small-diameter (Φ3.5m size) tunnel-type utility tunnel design and construction technology] research project isvital to the economic advancement of urban underground infrastructures. TTo achieve the goals of this project, we focused on the Rapid low noise / no vibration, reinforcement / isolation construction technology for vertical utility tunnel shafts
To achieve the development objective, the project was divided into 3 smaller projects and their respective research content and range are as follows:
Development of a rapid construction system for vertical shaft of utility tunnels that consists of noise and vibration controlled shaft excavationsystem, tunnel-shaft joint reinforcing system, and cutoff grouting technology
- Technology 3-1: Development of a noise and vibration controlled rapid (>1m/day) excavation system
- Technology 3-2: Development of a rapid (>1m/day) lining construction system with cast-in-place and top-down construction technology
- Technology 3-3: Development of a tunnel-shaft joint reinforcing and inflow water cut-off system (depth>20m), and cutoff grouting technologywith biopolymer-based impermeable material
□ Results
∘ The development results of this project is to achieve a total of 5 key technological outputs, comprised of 2 construction methods and techniques, 2 equipments, and 1material.
□ Expected Contribution
∘ The key urban small diameter utility tunnel design and construction technologies that will be developed in this research project will contribute to 30% decrease in civil complaints, 20% decrease in construction accidents, 10% decrease in construction costs and other exceptional economic benefits.
∘ To utilize the technologies developed in this project, active attempts will be made to apply the developed technologies to small diameter tunnels such as electric tunnels, communication tunnels, utility tunnels and on construction sites of participating institutions.
∘ The outputs of this project are applicable to both large and small diameter tunnels, including transportation tunnels, mining tunnels, storage facilities etc., construction of SOC infrastructures such as tunnels, harbors, dams, roads, railroads etc. and foundation excavation for urban structures. The outputs can also improve the qualityof the concrete structural code, concrete standard specification, tunnel designstandard and tunnel standard specification are expected to advance Korea’sconstruction capability and competence in various underground structures to worldclass standards, help domestic designers and constructors to enter foreign marketsand contribute to the exportation of technology.
(출처 : SUMMARY 5p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 5
- CONTENTS ... 6
- 목차 ... 7
- 제1장. 연구개발과제의 개요 ... 8
- 1. 연구개발 개요 ... 8
- 2. 연구개발의 중요성 ... 14
- 3. 연구개발 목표 및 내용 ... 22
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 26
- 1. 국내 관련 분야의 기술 개발 현황 ... 26
- 2. 국외 관련 분야의 기술 개발 현황 ... 31
- 제3장. 연구 수행 내용 및 성과 ... 35
- 1. 공동구용 수직구 급속시공을 위한 저소음/무진동 시공시스템, 보강/차수 기술 개발 ... 35
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 43
- 1. 연구목표 달성도 ... 43
- 2. 관련 분야 기여도 ... 47
- 제5장. 연구개발성과의 활용계획 ... 51
- 1. 공동구용 수직구 급속시공을 위한 저소음/무진동 시공시스템, 보강/차수 기술 개발 ... 51
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 56
- 1. 공동구용 수직구 급속시공을 위한 저소음/무진동 시공시스템, 보강/차수 기술 개발 ... 56
- 제7장. 연구개발성과의 보안등급 ... 59
- 1. 보안등급의 분류 및 결정사유 ... 59
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 59
- 제9장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 59
- 1. 연구실 안전 조치 이행실적 ... 59
- 제10장. 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 60
- 1. 특허등록 ... 60
- 2. 학술지 게재 ... 61
- 3. 소프트웨어 등록 ... 62
- 4. 시제품 제작 ... 62
- 5. 현장시험 ... 63
- 6. 현장적용(시공) ... 63
- 7. 정책제안 ... 63
- 8. 설계기준, 시방서, 지침에 반영 ... 64
- 9. 기술실시계약 ... 64
- 제11장. 기타 사항 ... 65
- 제12장. 참고 문헌 ... 66
- 끝페이지 ... 68
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