보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
심창섭
|
참여연구자 |
김오석
,
한지현
,
송슬기
,
나건수
,
김기환
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-10 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000031115 |
과제고유번호 |
1105014609 |
사업명 |
한국환경정책평가연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-12-12
|
키워드 |
기후변화.폭염.저출산·고령화.장래인구추계.폭염 노출위험인구.Climate Change.Heatwaves.Low Birthrate and Aging.Estimate Future Population.Vulnerable Population.
|
초록
▼
Ⅳ. 연구 결과
1. 기후변화 시나리오에 따른 폭염 전망
❏ 2020년대 대비 2050년대의 여름 최고기온 상승이 매우 빠를 것으로 전망됨
ㅇ 5월의 온도 상승 폭이(~1.9°C) 6월보다 클 것으로 예상되며 2030년대의 6월의 최고 기온 월평균은 2020년대의 7월의 최고기온 평균에 근접할 것으로 예상됨
ㅇ 가장 더운 7월과 8월의 온도 상승 폭도 클 것으로 예상되어(1.8℃~2.0°C) 현재보다 극심하고 장기적인 폭염이 전망됨
❏ 2030년대부터 폭염의 강도와 빈도가 크게 확대될 것으로 전망됨
Ⅳ. 연구 결과
1. 기후변화 시나리오에 따른 폭염 전망
❏ 2020년대 대비 2050년대의 여름 최고기온 상승이 매우 빠를 것으로 전망됨
ㅇ 5월의 온도 상승 폭이(~1.9°C) 6월보다 클 것으로 예상되며 2030년대의 6월의 최고 기온 월평균은 2020년대의 7월의 최고기온 평균에 근접할 것으로 예상됨
ㅇ 가장 더운 7월과 8월의 온도 상승 폭도 클 것으로 예상되어(1.8℃~2.0°C) 현재보다 극심하고 장기적인 폭염이 전망됨
❏ 2030년대부터 폭염의 강도와 빈도가 크게 확대될 것으로 전망됨
ㅇ 5월의 조기폭염이 흔해질 것으로 전망되며(2050년대 전 국토의 11% 노출), 2030년대 6월의 폭염일수가 2020년대 7월의 폭염일수에 육박할 전망임. 7, 8월의 폭염은 전 국토의 약 95% 수준이며 빈도도 전국 평균 8일을 넘길 것으로 전망됨
※ 최고 폭염 지역은 월 폭염 빈도가 20일에 이를 것으로 전망됨
ㅇ 즉, 향후 10년 이후에(2030년대) 우리나라의 폭염은 6~8월에 현재의 7월 중순~8월 초순을 능가하는 장기간의 고온에 노출될 것으로 전망됨. 이는 우리나라의 폭염 대응 정책의 이행이 매우 시급함을 의미함
- 2020년 대비 미래 폭염 빈도 변화 분석 결과 예시(8월)
2. 지역별 장래인구추계 결과
❏ 우리나라 인구는 크게 감소할 것으로 전망되며 고령 및 초고령 인구는 크게 증가할 것으로 예상됨
ㅇ 지역별로 보면, 지자체 대부분의 전체인구가 감소할 것으로 전망되며 인구가 증가하는 일부 지역 역시 세종특별자치시(32만 8,589명 증가)를 제외하면 3만 5,000명 이하로 소폭 증가할 것으로 나타남
ㅇ 65세 이상 인구의 경우, 전체인구가 큰 폭으로 감소하는 충청남도와 충청북도, 경상남도, 전라남도 일부 지역을 제외한 대부분의 지자체에서 증가하는 추세이며 특히 인구가 집중된 수도권의 상승 폭이 높게 나타남
ㅇ 또한 75세 이상 및 85세 이상의 초고령인구의 경우, 75세 이상에서 경남 합천군이 소폭 감소(420명)하는 것을 제외하고는 모든 지자체에서 증가할 것으로 전망됨
- 2020년 대비 2060년 인구규모 변화 분석 결과 예시(65세 이상 인구)
3. 장래 폭염 노출위험인구 전망
❏ 폭염 노출위험인구는 인구 감소에 따라 수도권 등 일부 인구집중화 지역을 제외한 지역에서는 소폭 증가할 것으로 예상됨(2020~2060년)
ㅇ 전반적으로 인구 감소에 의해 폭염에 노출되는 전체 인구수는 2060년경에는 2020년 대비 약 1.2~1.7배 증가할 것으로 전망됨
ㅇ 인구가 집중되는 수도권, 충청권, 경상권 지역에서는 평균보다 폭염 노출위험인구가 높을 것으로 전망되고, 호남 일부 지역, 일부 경상권 지역, 강원 일부 지역은 대규모 인구 감소로 폭염 노출위험인구수 변화가 적거나 감소하는 지역도 있음(호남, 경상권은 기초 지자체별로 인구 증감의 차이가 심화될 것으로 예상됨)
ㅇ 세종시는 향후 꾸준한 인구 증가에 의한 전체 인구수 증가로 2020년 대비 2060년에는 폭염 노출위험인구가 약 4배 증가할 것으로 전망됨
❏ 65세 이상의 폭염 노출위험 고령인구는 연령별로 기하급수적으로 증가할 것으로 전망됨(2020~2060년)
ㅇ 미래 전체 폭염 노출위험 인구와 달리 65세 이상의 폭염 노출위험 고령인구수는 고령화로 약 3.8~ 5.5배 증가할 것으로 전망됨(월별 차이 포함). 이는 폭염일수 증가폭을 약 2배 상회하는 정도임
ㅇ 2020년 대비 75세 이상, 85세 이상 초고령층은 기하급수적으로 폭염 노출위험 초고령인구가 증가하여 온열질환 등에 대한 노출이 크게 우려됨(2020년 대비 75세 이상 6~8배 증가, 85세 이상 13~17배 증가). 이는 고령 및 초고령 인구의 폭염 노출에 대한 특별한 대책이 필요함을 의미함
ㅇ 2020년 대비 2060년 폭염 노출위험인구 분석 결과 예시(8월, 65세 이상 인구)
(출처 : 요약 8p)
Abstract
▼
The increasing risk of heat waves in Asia, including Korea, is a significant threat associated with climate change, as mentioned in the IPCC Fifth Report (AR5). In Korea, heat waves have been notably stronger in summer since 2010, and in 2018, the heatwaves in Korea were historic.
Moreover, a
The increasing risk of heat waves in Asia, including Korea, is a significant threat associated with climate change, as mentioned in the IPCC Fifth Report (AR5). In Korea, heat waves have been notably stronger in summer since 2010, and in 2018, the heatwaves in Korea were historic.
Moreover, a severely low birthrate and aging in the Korean society are expected to make it more vulnerable to heat waves in the future.
This study quantitatively projected changes in heat wave patterns in Korea and used quantitative indicators for the expansion of heatwaves intensity (exposed area, changing in frequency, etc.) in the future.
By applying the methodology to estimate future population, we analyzed population exposure to heat waves at the level of local government, including population structure.
As a result of an analysis the climate change scenario (RCP4.5) by the Korea Meteorological Administration (KMA) by decadal unit, the increase in the daily maximum temperature in July in the 2030s is expected to be great.
If the above climate scenario comes to pass and average monthly maximum temperatures exceed 30 degrees centigrade - a two-degree increase compared to the 2020s - there are concerns that extreme heatwave temperatures in August may increase by 1.8 degrees in the 2050s. In particular, temperature increases in eastern, southeastern and southwestern Korea will be relatively higher.
May temperatures (for which projected heat waves are rare, even in the 2050s) are rising faster than June temperatures, for which an increase of 1.9 degrees centigrade is projected. An increase in the possibility of May heat waves would be a significant concern. It is also projected that the total land area exposed to June heat waves will come to 75% of the country. This amounts to the same percentage of the country exposed to heat waves in July as of now. In July and August, the proportion of the country exposed to heat waves will exceed 90%, constituting most of the country. June heat waves are projected to impact 75% of the country in ten years. The projections also show that 25% of the country will be exposed to heat waves in September. The results of the analysis suggest that the heat wave season will lengthen and the heat waves themselves will increase in intensity.
Damage due to increased heat waves is expected. In the case of the maximum heat wave days in May, there are signs of early heat waves in Yeongnam area and more than 10 days of monthly frequency in May 2050s are expected. Heat wave exposure is expected to increase not only in parts of the Seoul metropolitan area (SMA) and Yeongnam but also in Chungnam and Honam area. Notably, in the 2030s, more than 10 years later from now, the intensity and frequency of heat waves will increase more rapidly than in the present more than 90% of the contry will be exposed in August, with heat waves occurring on as much as 20 dyas out of the month or more
In this study, the population exposed to heat waves was calculated using the national population projection. The number of people exposed to August heat waves in Seoul will increase by 68% by the end of the 2050s compared to the 2020s. By the end of the 2050s, such population exposure is likely to rapidly increase in Gyeonggi and Incheon. In addition, some parts of Yeongnam, such as Busan, Daegu, and Gyeongnam province, had an estimated total exposed population (exposure population multiplied by heat wave days, by month) in August of as many as 20 million people. In addition, temperature exposure in Gwangju, Daejeon, and Chungnam province is expected to increase significantly. However, this increase in the exposed population is reflected in the lower future populations of regional communities.
However, the elderly population aged 65 or older have a higher mortality rate in heat waves and therefore, that would be a more vulnerable group. The rapidly-aging population is expected to increase the risk associated with heatwaves. In the 2050s, vulnerable regions will include Seoul, Gyeonggi, Incheon, Gyeongnam province, Daegu, and Busan (population in order).
The establishment and implementation of a management system against heat waves are a critical issue. In particular, severe heat waves in August as well as early heat waves in May might cause unexpected damage due to the lack of an adaptation period and higher intensity. Therefore, establishing accurate information on upcoming heat waves and their related impacts would be necessary for essential policy directions.
It is crucial to build and link information on heat waves considering region, age, occupation groups, and physical characteristics and to make efforts to minimize the impact of heat waves in the medium and long term, since the policy on the social infrastructure would take a significant amount of time. Besides, it is necessary to establish measures to prevent heat-related diseases that take into account the characteristics of the living environment of older people. Thus, any policy needs to consider the stability of the electricity supply for communities since older people tend to spend more time relying on air conditioning facilities in their residence.
(출처 : Executive Summary 173p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서 언 ... 3
- 요 약 ... 5
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 18
- 제1장 서 론 ... 23
- 1. 연구의 배경 및 필요성 ... 23
- 2. 연구의 목적 및 주요 연구내용 ... 25
- 3. 주요 연구 사례 검토 ... 26
- 제2장 문헌 고찰 ... 28
- 1. 폭염 ... 28
- 2. 인구 저출산과 고령화 ... 33
- 제3장 연구 방법 ... 38
- 1. 기후변화 시나리오 ... 38
- 2. 장래인구추계 ... 41
- 3. 폭염 노출위험인구 ... 57
- 제4장 연구 결과 ... 60
- 1. 기후변화 시나리오에 따른 폭염 전망 ... 60
- 2. 지역별 장래인구추계 결과 ... 77
- 3. 장래 폭염 노출위험인구 전망 ... 85
- 제5장 국내외 폭염 정책 현황 분석 ... 98
- 1. 국내 폭염 대책 현황 ... 98
- 2. 국외 폭염 대책 현황 ... 112
- 3. 주요 특징 및 시사점 ... 121
- 제6장 결 론 ... 122
- 1. 결론 ... 122
- 2. 정책 제언 ... 124
- 참고문헌 ... 127
- 부록. 권역별 인구피라미드 ... 133
- Executive Summary ... 173
- 끝페이지 ... 192
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.