보고서 정보
주관연구기관 |
씽크브릿지 |
연구책임자 |
전용덕
|
참여연구자 |
신명석
,
신현수
,
이승준
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-08 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO202100006970 |
과제고유번호 |
1711043625 |
사업명 |
첨단융복합콘텐츠기술개발 |
DB 구축일자 |
2021-07-24
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키워드 |
전시 디지털 콘텐츠 연동.전시공간 저작도구.전시운영관리 시스템.인터랙티브 실감 콘텐츠.실감형 통합 전시 플랫폼.Interactive Digital Contents for Exhibition.Space Layout Authoring Tool.Exhibition Management System.Interactive Realistic Contents.Reality-like Integrated Exhibition Platform.
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초록
▼
연구의 목적 및 내용
1. 연구의 목적
현재 전시·관람 현장의 문제점인 전시운영의 비효율, 관람객 편의부족, 전시내용과 관람객 간의 편리하고 풍부한 상호작용 수단 부족 등과 같은 문제를 해결하기 위해 전시운영을 효율화하고 입장에서 퇴장까지 관람객 편의를 획기적으로 증대시키며 IoT 기술 기반의 편리한 상호작용 수단을 제공할 수 있는 인터랙티브 실감형 디지털 통합 전시 플랫폼 개발
2. 개발 기술의 파급효과
(1) 기술적 측면
∙ IoT 기술 기반 ONE-STOP 토털 솔루션 및 서비스 제공
-
연구의 목적 및 내용
1. 연구의 목적
현재 전시·관람 현장의 문제점인 전시운영의 비효율, 관람객 편의부족, 전시내용과 관람객 간의 편리하고 풍부한 상호작용 수단 부족 등과 같은 문제를 해결하기 위해 전시운영을 효율화하고 입장에서 퇴장까지 관람객 편의를 획기적으로 증대시키며 IoT 기술 기반의 편리한 상호작용 수단을 제공할 수 있는 인터랙티브 실감형 디지털 통합 전시 플랫폼 개발
2. 개발 기술의 파급효과
(1) 기술적 측면
∙ IoT 기술 기반 ONE-STOP 토털 솔루션 및 서비스 제공
- IoT 기술이 완성되면 기존의 RFID/USN에서 지역적이고, 고립적으로 연동되었던 서비스들이 언제, 어디서나 자유롭게 인터넷에 연결되는, 즉 서비스의 개방화, 자유로운 접근, 재생산화(Mash-up)가 가능해짐
- 개방형 IoT를 활용해 전시 공간 이외의 다양한 공간으로의 접목을 통해 요소 기술의 파생 및 확산이 이루어짐
∙ 실내 측위 기술을 개선해 측정된 데이터의 정확도 및 가치 향상
- 공간 내에 존재하는 사람, 주변의 환경 정보와 사람의 위치, 행동, 동작 정보 등을 종합적으로 분석하여 상황을 예측하고 IoT 디바이스를 통해 얻은 정보를 기반으로 데이터 측정 및 분석으로 맞춤 정보 제공해주는 서비스가 가능해짐
- IoT 기반 다양한 실감 콘텐츠 시각화로 인해 관람객과 상호작용하는 인터랙티브 실감 체험 서비스 제공이 가능해짐으로서 실감 전시 기술과 IoT 기술이 접목된 다양한 전시 기술의 개발과 연구가 가능해짐
(2) 경제적·산업적 측면
∙ 전시 토털 솔루션/서비스의 국내외 전시 시장 진출 활성화를 통한 새로운 부가가치 창출
- 전시 공간 저작/관리 솔루션을 IoT 기술과 실내정보관리 기술을 접목하여 신 시장 발굴 및 새로운 수익 모델 창출
∙ Beacon 등과 같은 IoT 기반으로 스마트폰 사용자 위치를 파악해 다양한 서비스와 맞춤형 정보를 제공하는 토털 전시안내 시스템 적용
- 갤러리, 전시관, 박물관, 광고 등의 모든 전시 시설 및 고객 맞춤 홍보 전략에 적용 가능한 마케팅 도구 활용
- 전시 공간 레이아웃, IoT 센서, 전시 콘텐츠 관리뿐만 아니라 전시 운영/전시 기능을 제공하는 스마트 전시 토털 솔루션을 제공함으로써 전시 기획사의 수익 창출 및 편익 제공
∙ IoT디바이스 및 표준플랫폼의 활성화는 모바일오피스, 홈네트워크서비스, 헬스 서비스, 차량서비스 등 서비스뿐만 아니라, 관련 기기, 네트워크, 소프트웨어 등 산업전반에 강력한 파급효과를 가져올 것임
(3) 사회적 측면
∙ 전시 공간 저작/관리 솔루션 제공을 통한 영세한 전시기획사의 비용 절감으로 종사자들의 삶의 질 향상 기여
∙ 전시, 관람 분야 Data 분석, 가공 및 IoT기술이나 디바이스 산업과 같은 타 산업으로의 확대로 인한 새로운 일자리 창출 기여
∙ 전시회 설치 및 관리에 대한 시간 단축을 통하여 제작자들의 편익이 증대되고, 전시회 설치비용 감소로 인한 사회적 비용 절감
∙ 관람객들이 기존대비 적은 비용으로 개인 디바이스를 통해 실감 콘텐츠를 접할 수 있고, 더욱 많은 관람객들이 문화향유에 대한 가치를 가지므로 사회적 정서 안정 기여. 시회 설치비용 감소로 인한 사회적 비용 절감
3. 연구의 내용
(1) 전시 공간 디지털 콘텐츠 구축 및 관리 기술
∙ 콘텐츠 등록, 검증 및 업데이트 기술
∙ 콘텐츠 DB 구축 및 관리(Cloud DB 포함) 기술
∙ IoT 인프라(Beacon 등) DB 구축 및 콘텐츠와의 맵핑 기술
∙ Web 기반 전시공간 통합 저작도구(전시장 Layout, 전시물과 IoT 인프라 맵핑) 기술
(2) 스마트 디바이스 인터페이스 기술
∙ IoT 인프라(Beacon 등)와 스마트 디바이스(스마트폰 등)간의 인터페이스 기술
∙ 관람객 행동 실시간 집계 및 분석 기술
(3) 전시공간/콘텐츠/관람객 운용관리 기술
∙ IoT 인프라(Beacon 등) 및 스마트 디바이스 연동을 통한 현장관리(현장등록, 대기, 입퇴장) 자동화 기술
∙ 전시물 상태 관리 기술
∙ IoT 인프라(Beacon 등) 단말상태 관리 기술
∙ 관람객 제공 정보 및 콘텐츠에 대한 관리 기술
(4) 사용자 스마트 디바이스/전시운용관리 및 콘텐츠 연동 기술
∙ IoT 인프라를 통한 측위기술
∙ 관람객 측위에 따라 연관된 실감형 콘텐츠의 연동 기술
∙ 스마트 디바이스를 통한 실감형 콘텐츠의 가시화 기술
∙ 개별 관람객에 대한 맞춤형 서비스 제공 기술
연구개발성과
1. 디지털 전시 콘텐츠 구축 및 관리 시스템 : 전시 이력을 관리하고 신규 전시에 대한 기획 및 준비를 위한 시스템
(1) 전시공간 관리 Sub-system : 전시공간 Layout 저작도구, Beacon 등의 IoT 인프라 등록 및 관리, 콘텐츠 등록 및 관리
(2) 전시기획 Sub-system : 전시이력 Migration 및 관리, 전시이력 분석 및 수요예측을 통한 전시사업성 평가, 전시이력에 대한 분석을 통한 신규 전시기획
(3) 통합 데이터 베이스 모듈 : Beacon DB, 콘텐츠 DB, 실시간 관람 현황 DB, 전시이력 DB, 관람이력 및 사용자 DB 등
2. 디지털 전시운영 시스템 : 개별 전시장의 현장운영을 위한 시스템
(1) 현장운영 Sub-system : 전시현장의 발권관리, 대기관리, 입장 및 퇴장관리, 대여단말기 관리
(2) 현장분석 Sub-system : 전시장 내외의 현장 데이터 실시간 수집 및 분석
(3) 현장지원 App : 현장 운영요원을 위한 App으로써 현장운영 관리 및 안전관리 수행
3. 인터랙티브 실감 전시 서비스 시스템 : 개별 관람객의 맞춤 서비스 제공을 위한 시스템
(1) 맞춤서비스 Sub-system : 현장 Map 정보와 관람객 현황, 맞춤형 관람동선, 맞춤형 콘텐츠, 맞춤형 상품 등을 산출하여 App으로 표시
(2) 관람객 App : T.POT 플랫폼 및 Beacon과 통신을 통하여 관람객에게 전시공간 안내, 맞춤형 콘텐츠/상품 등을 제시, 실감 전시콘텐츠의 가시화 및 관람객 인터랙션 구현, 관람 후 지속적 고객관리 등을 수행
4. IoT 인프라 : BLE Beacon 활용 실내외 측위를 위한 HW 및 네트워크 인프라
(1) Beacon : T.POT 플랫폼 특화 BLE Beacon HW의 개발 및 Beacon 특성
최적화, Beacon을 통한 측위, Beacon 자가진단, Beacon 모니터링 및 오토 리커버리 기능 등의 개발
(2) Outdoor 대응 : 방수와 방진 설계 반영(IP 65 수준)
5. 개발 기술의 우월성
(1) 통합 전시 플랫폼으로서의 위상
∙ 현재 타 업체들의 비콘 안내 시스템 및 인도어 내비게이션 기술은 사용자의 편의성에 초점을 맞춰 개발 및 서비스되고 있으나 통합 전시 플랫폼인 T.POT 플랫폼은 사용자 편의성뿐만 아니라 전시 기획자 및 운영자에게 특화된 시스템까지 제공하고 있음
(2) 전시 기획자 및 운영자 특화 시스템
∙ 디지털 전시 콘텐츠 구축 및 관리 System
- 전시공간 관리 Sub-system(서버 탑재형 SW)
- 전시기획 Sub-system(서버 탑재형 SW)
∙ 디지털 전시 운영 System
- 현장운영 Sub-system(서버 탑재형 SW)
- 현장분석 Sub-system(서버 탑재형 SW)
- 현장지원 App(단말 탑재형 SW)
(3) 여러 번의 시범서비스를 통해 다양한 전시 분야에 기여
연구개발성과의 활용계획 (기대효과)
1. T.POT 플랫폼 활용 계획
전시 기획/운영 전문 기업인 씽크브릿지(주관기관)의 10년 이상 구축된 네트워크를 활용한 국내 및 해외 진출 기업을 통한 글로벌 마케팅 활동 진행
(1) T.POT 플랫폼 상품 분류
전시 공간에 적합한 특화된 서비스를 선별하여 4가지 서비스 상품으로 구성. 전시 운영자와 관람객이 디지털을 통해 실시간 소통하여 보다 효율적인 전시관리 및 운영이 가능한 범용 플랫폼과 맞춤형 블록식 플랫폼으로 나뉘어 서비스 하는 상품으로 구성
∙ T.POT Basic (T-B)
: 텍스트나 이미지, 오디오, 동영상 등으로 구성된 기본 전시물 정보를 제공할 수 있으며, 전시관 실내 지도, 관람 동선 등의 편의 기능 제공과 기본적인 공유 서비스를 제공하는 기본형 플랫폼
∙ T.POT Pro (T-P)
: T.POT Basic으로 제공되는 모든 기능과 관람동선 정보 및 전시물별 관람시간을 수집하여 분석한 관람객 패턴 및 선호도 분석, 통계 데이터를 제공하며, 실시간 이벤트 현황, 공지사항 등의 관람정보 서비스를 제공할 수 있는 고급형 플랫폼
∙ T.POT Max (T-M)
: T.POT Pro에서 제공되는 기본 전시물 정보 외에 Air memo, 인터랙티브 AR 콘텐츠 등의 다양하고 강화된 실감 콘텐츠 서비스와 함께 관람객 개인별 관람 히스토리를 기반으로 한 맞춤형 도록을 제공할 수 있으며, 현장 운영에 특화된 현장 운영요원 App 적용이 가능한 통합형 플랫폼
(2) 전시 공간 플랫폼 적용
∙ 수차례 실시한 전시 공간 플랫폼 적용(시범서비스)을 통해 도출한 인사이트를 기반으로 향후 씽크브릿지의 자체 전시 및 국내 상용화 가능한 자원(MOU 체결 등)부터 순차 적용으로 블록식 솔루션 적용 후 확장
∙ 국내 상용화 자원 : 에버랜드, BMW주니어캠퍼스, 예술의전당, 코엑스, 강동아트센터, 판교평생학습원 등
∙ 해외 상용화 자원 : 제너럴아쿠아(베트남), 키즈카페(중국) 등 사업화 예정
∙ SKP의 향후 전시 및 사업에 활용
- 평창올림픽 평창홍보관(대한체육회) 제작 및 운영 입찰 참여 (17년 10월) / 평창올림픽파크 內
- (게임사)블리자드 체험 Show room 제작 및 운영 (19년 10월) / 광교 한화갤러리아백화점 內
∙ 전시 컨셉과 콘텐츠에 걸맞는 인터랙티브 AR 콘텐츠 제작 및 제공하여 실제 전시와 가상 전시가 동시에 진행되는 차별화된 체험 제공
∙ 활동기록, E-도록 기능을 통해 관람자 행동패턴 데이터를 분석하여 신규 서비스 기획
- E-도록은 전시 현장에서 직접 출력․제본하여 기념품으로 판매하는 등 신규 수익 모델로 적용 예정
2. IoT 인프라 활용 계획
하드웨어 및 소프트웨어 개발 전문 기업인 자비스테크(참여기업)의 개발 역량을 활용한 국내외 마케팅 진행
(1) 산업 시설
∙ 비콘의 위치 기반 서비스를 활용하여 발전소내 작업자의 위치 추적 및 오조작 방지 등의 안전 관리 시스템에 적용
∙ 현재 울산 화력 발전소에서 오조작 방지 시스템 개발에 비콘을 적용 중에 있으며, 영흥 화력 발전소에서는 작업자 위치 추적 시스템에 비콘을 적용하여 개발 진행 중임
∙ 향후 타 발전소 및 산업 시설로 서비스 확장 예정
(2) 상업 시설
∙ 비콘의 위치 기반 서비스를 활용한 모바일 전단지 시스템인 두루와 서비스 성과를 활용하여 소상인공(식당, 미용실, 카페 등)을 상대로 마케팅 진행
∙ 수원, 안양, 안산, 광명, 분당 등에서 시범 서비스 구축 예정
∙ 향후 전국으로 서비스 확장 예정
(출처 : 요약문 6p)
Abstract
▼
Purpose & Contents
1. Purpose of Study
To develop an interactive immersive digital integrated exhibit platform that can make exhibit operation more efficient to solve current problems such as inefficiency in exhibit operation, insufficient convenience for audience and lack of convenient and ri
Purpose & Contents
1. Purpose of Study
To develop an interactive immersive digital integrated exhibit platform that can make exhibit operation more efficient to solve current problems such as inefficiency in exhibit operation, insufficient convenience for audience and lack of convenient and rich interactive method between exhibition contents and audience, enhance audience convenience dramatically from entrance to exit, and provide convenient interactive method based on IoT technology
2. Ripple Effect of Developed Technology
(1) Technical aspect
∙ Providing one-stop total solution and service based on IoT technology
- When IoT technology is completed, the services that were isolated and connected regionally in existing RFID/USN can be accessed freely anytime, anywhere – in other words, opening of service, free access and mash-up will be possible.
- Derivation and expansion of technology through the integration with various spaces outside the exhibit space using open IoT
∙ Improvement in accuracy and value of measured data by improving indoor positioning technology
- Service that predicts the situation by comprehensively analyzing people within the space, information of surrounding environment and position, action and movement of people and provides customized information through the measurement and analysis of data that is obtained through IoT device will be possible
- As visualization of various IoT-based immersive contents enables interactive immersive experience services that interact with the audience, development and research of various exhibit technology that combine immersive exhibit technology and IoT technology will be possible
(2) Economic·Industrial Aspect
∙ Creating new added value through the vitalization of expansion of total exhibit solution/service into domestic/international exhibit market
- Developing new market and new profit model by combining exhibit space authoring/managing solution with IoT technology and indoor information management technology
∙ Applying total exhibit information system that provides various services and customized information by locating smartphone user position based on IoT such as Beacon
- Utilizing marketing tool that can be applied in all exhibit facilities such as gallery, exhibition hall, museum, ad, etc. and audience-specific PR strategy
- Creating exhibition management company’s profit and convenience by providing a smart exhibit total solution that provides exhibit operation/display functions as well as exhibit hall layout, IoT sensor and exhibit contents management
∙ Vitalization of IoT device and standard platform will bring powerful ripple effect in overall industry such as relevant device, network and software in addition to services including mobile office, home network service, health service and vehicle service
(2) Social aspect
∙ Contributing to the improvement of employee’s quality of life by reducing cost for small exhibit management companies through exhibit space authoring/managing solution
∙ Contributing to creating new jobs due to the expansion into other industries such as exhibition data analysis, processing and IoT technology and device industry
∙ Enhancing producer’s convenience by reducing time for exhibit installation and management, and reducing social cost due to reduced cost for exhibit installation
∙ Audience can access immersive contents using personal device at lower cost and more audience develops value in enjoying culture, which contributes to stability of social emotion. Reduced social cost due to reduced exhibit installation cost
3. Contents of Study
(1) Establishment and Management of Exhibit Space Digital Contents
∙ Contents registration, verification and update technology
∙ Contents DB establishment and management technology (including Cloud DB)
∙ IoT infrastructure (Beacon, etc.) DB establishment and mapping technology with contents
∙ Web-based exhibit space integrated authoring tool (exhibit hall layout, exhibit-IoT infrastructure mapping) technology
(2) Smart Device Interface Technology
∙ Interface technology between IoT infrastructure (Beacon, etc.) and smart device (smartphone, etc.)
∙ Real-time audience behavior counting and analysis technology
(3) Exhibit space/Contents/Audience Management Technology
∙ Site management (On-site registration, waiting, entrance/exit) automation technology through the connection with IoT infrastructure (Beacon, etc.) and smart device
∙ Exhibit condition management technology
∙ IoT infrastructure (Beacon, etc.) terminal status management technology
∙ Management technology for information and contents provided by audience
(4) User Smart Device/Exhibit Management and Contents Connection Technology
∙ Determination technology through IoT infrastructure
∙ Linkage technology of immersive contents that are related to audience determination
∙ Visualization technology of immersive contents through smart device
∙ Customized service provision technology for individual spectator
Results
1. Digital Exhibit Contents Construction and Management System: System to manage exhibit history and plan/prepare for new exhibit
(1) Exhibit Space Management Sub-system: Exhibit space layout authoring tool, IoT infrastructure (Beacon, etc.) registration and management, contents registration and management
(2) Exhibit Planning Sub-system: Exhibit history migration and management, exhibit business value evaluation through exhibit history analysis and demand forecast, new exhibit planning through exhibit history analysis
(3) Integrated DB module: Beacon DB, contents DB, real-time admission status DB, exhibit history DB, admission history and user DB, etc.
2. Digital Exhibit Operation System: System for site operation of individual exhibit hall
(1) Site Operation Sub-system: Ticketing management at exhibit site, waiting management, entrance and exit management, rental device management
(2) Site Analysis Sub-system: Real-time collection and analysis of the site in/out of exhibit hall
(3) Site Support App: App for site operation staff, for site operation management and safety management
3. Interactive Immersive Exhibit Service System: System to provide customized service to individual spectator
(1) Customized Service Sub-system: Calculates and displays site map information, audience status, customized viewing route, customized contents and customized products on the App
(2) Visitor App: Offers exhibit space information and customized contents/products to audience through the communication with T.POT platform and Beacon, performing visualization of immersive exhibit contents, realization of audience interaction, and continuous customer management after the visit
4. IoT Infrastructure: HW and network infrastructure for indoor/outdoor determination using BLE Beacon
(1) Beacon: Development of T.POT platform specialized BLE Beacon HW and optimization of Beacon characteristics, positioning using Beacon, Beacon self-diagnosis, Beacon monitoring and auto-recovery
(2) Outdoor Response: Reflect waterproof and dustproof design (at IP 65)
4. Superiority of Developed Technology
(1) Status as an integrated exhibit platform
∙ Currently, other companies’ Beacon information system and indoor navigation technology is developed and serviced with the focus on user convenience, but T.POT platform offers specialized systems for exhibit planner and operator in addition to user convenience.
(2) Specialized system for exhibit planner and operator
∙ Digital exhibit contents construction and management system
- Exhibit space management Sub-system (SW for server)
- Exhibit planning Sub-system (SW for server)
∙ Digital Exhibit Operation System
- Site operation Sub-system (SW for server)
- Site analysis Sub-system (SW for server)
- Site support App (SW for terminal device)
(3) Contributing to various exhibit areas through multiple trial services
Expected Contribution
1. T.POT Platform Utilization Plan
Global marketing activity through businesses that used over 10 years of network of exhibit planning/operation company Think Bridge (host)
(1) T.POT Platform Product Categorization
Comprised of 3 service products by selecting specialized services that are appropriate for exhibit space. Universal platform and customized block platform that enables effective exhibit management and operation through real-time digital communication between exhibit operator and audience
∙ T.POT Basic (T-B)|
: Basic platform that can provide text, image, audio and video information of exhibition, and can provide convenience functions such as exhibit hall layout map and viewing route, along with basic sharing service
∙ T.POT Pro (T-P)
: Premium platform provides audience pattern and preference analysis and statistics data by gathering information on viewing route and viewing time by exhibit as well as viewing information service such as real-time event status and notification and functions provided in T.POT Basic
∙ T.POT Max (T-M)
: Integrated platform that can provide various intensified immersive contents services such as Air memo and interactive AR contents, in addition to basic exhibit information provided in T.POT Pro, provide customized catalog based on individual visitor’s viewing history, and can be applied to site operation staff APP that is specialized in site operation
(2) Application of Exhibit Space Platform
∙ Application of block solution in order from Think Bridge’s own exhibition and domestic resources that can be commercialized (MOU conclusion, etc.) based on the insight that was drawn from multiple applications of exhibit space platform (trial service)
∙ Domestic commercialization resource: Everland, BMW Junior Campus, Seoul Arts Center, COEX, Gangdong Arts Center, Pangyo Lifelong Learning Center, etc.
∙ International commercialization resource: to be commercialized at General Aqua (Vietnam), kids’ café (China), etc.
∙ Utilization in SKP’s future exhibition and businesses
- Bidding for production and operation of Pyeongchang Promotion Hall (Korea Olympic Committee) for Pyeongchang Winter Olympics/ inside Pyeongchang Olympic Park
- Production and operation of Blizzard experience show room (Game company) (October 2019)/ /Gwanggyo Hanhwa Galleria Department Store
∙ Producing and offering interactive AR contents that suit the exhibit concept and contents to offer differentiated experience where actual exhibition and virtual exhibition are held at the same time
∙ New service planning by analyzing audience behavior pattern data through activity log and E-catalog functions
- E-catalog will be applied as a new profit model by printing/binding at the site and selling as a souvenir
2. IoT Infrastructure Utilization Plan
Domestic/international marketing using the development capacity of Javis Tech (participating company), a HD and SW development specialist
(1) Industrial Facility
∙ Application in safety management system such as worker positioning and mal-operation prevention within the power plant using Beacon’s location-based service
∙ Currently, Ulsan Steam Power Plant is applying Beacon to the development of mal-operation prevention system, and Yeongheung Steam Power Plant is applying Beacon to worker positioning system in the development
∙ Service to be expanded to other power plant and industrial facilities in the future
(2) Commercial Facility
∙ Marketing on small business owners (restaurant, hair salon, café, etc.) using mobile flyer system (Duru) that utilizes Beacon’s positioning service and service result
∙ Trial service to be implemented in Suwon, Anyang, Ansan, Gwangmyeong, Bundang, etc.
∙ Service to be expanded countrywide in the future
(출처 : SUMMARY 12p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 4
- 연구개발사업 주요 연구성과 ... 5
- 국문 요약문 ... 6
- SUMMARY ... 12
- 목차 ... 18
- 제1장. 연구개발과제의 개요 ... 20
- 1. 연구개발 목적 ... 20
- 2. 연구개발의 필요성 ... 20
- 3. 연구개발 범위 ... 24
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 31
- 1. 기술개발 대상의 국내외 현황 ... 31
- 제3장. 연구 수행 내용 및 성과 ... 52
- 1. 연구 수행 내용 ... 52
- 2. 연차별 추진계획 및 연구 성과 ... 59
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 65
- 1. 목표 달성도 ... 65
- 2. 관련 분야 기여도 ... 146
- 제5장. 연구개발성과의 활용계획 ... 154
- 1. T.POT 플랫폼 활용 계획 ... 154
- 2. IoT 인프라 활용 계획 ... 156
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 157
- 제7장. 연구개발성과의 보안등급 ... 157
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 157
- 제9장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 158
- 제10장. 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 160
- 붙임1. 자체 보안관리 진단표 ... 164
- 붙임2. 연구실 안전조치 이행표 ... 165
- 끝페이지 ... 166
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