보고서 정보
주관연구기관 |
한국정보통신진흥협회 |
연구책임자 |
지경준
|
참여연구자 |
정성규
,
채창일
,
이정규
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
과제관리전문기관 |
정보통신기획평가원 Institute of Information&Communications Technology Planning&Evaluation |
등록번호 |
TRKO202100009004 |
과제고유번호 |
1711120545 |
사업명 |
ICT진흥및혁신기반조성(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-09-18
|
초록
▼
4. 연구 내용 및 결과
본 연구를 통해 도출한 결과는 다음과 같다.
가. 디지털 산업 생태계 지원 서비스
중소기업의 정부 정책지원 사업의 정보 접근성 강화 측면에서 ‘과기정통부 중소기업 지원 사업 통합 플랫폼(DNA-114)’을 제시하였다.
디지털 전환을 위해 과학기술정보통신부가 추진하는 정부지원 사업은 산하 공공기관 홈페이지로 분산되어 있어 수혜를 받고자 하는 기업 입장에서 정보 격차를 해소할 필요가 있었다.
이에 본 연구에서 제시한 ‘과기정통부 중소기업 지원 사업 통합 플랫폼(DNA-114)’에서는
4. 연구 내용 및 결과
본 연구를 통해 도출한 결과는 다음과 같다.
가. 디지털 산업 생태계 지원 서비스
중소기업의 정부 정책지원 사업의 정보 접근성 강화 측면에서 ‘과기정통부 중소기업 지원 사업 통합 플랫폼(DNA-114)’을 제시하였다.
디지털 전환을 위해 과학기술정보통신부가 추진하는 정부지원 사업은 산하 공공기관 홈페이지로 분산되어 있어 수혜를 받고자 하는 기업 입장에서 정보 격차를 해소할 필요가 있었다.
이에 본 연구에서 제시한 ‘과기정통부 중소기업 지원 사업 통합 플랫폼(DNA-114)’에서는 과학기술정보통신부 산하 공공기관 역할에 따라 분산되어 있는 디지털 뉴딜 관련 데이터(Data), 네트워크(Network), 인공지능(AI) 분야의 정부지원 사업 정보를 한 눈에 파악할 수 있는 사업구조도(담당사업-세부내역사업)와 연간 추진일정, 사전공고 알림 기능, 참가자격 자가확인 기능, 기업 맞춤 지원제도 AI 추천 서비스를 포함하였다.
나. 디지털 산업 협업 지원 서비스
중소기업의 전문성 확보 목적의 대중소기업 협업 지원 체계 구축을 위해 사업화 지원부문의 ‘인큐베이팅 제도’, 네트워킹 부문의 ‘DNA 동반성장 밋업데이’, 기술역량 강화 부문의 ‘데이터 활용기반 컨설팅’을 제시하였다.
‘인큐베이팅 제도’는 정부가 직접 자금을 지원하는 방식이 아니라 중소기업의 역량을 키울 수 있도록 비즈니스 모델 분석, 기술사항 분석, 마케팅 지원, 해외진출 맞춤형 서비스 제공으로 구성되었다. 이러한 항목에는 대기업과의 해외진출 컨소시엄 구성, 대기업의 해외 네트워크 및 인프라 활용, 대중소기업 공동 마케팅 등 실질적인 지원책이 포함되어야 하겠다. ‘DNA 동반성장 밋업데이’는 중소·벤처·대기업 간의 기술 교류 및 사업 협력을 논의할 수 있도록 기술 트렌드 세미나, 비ICT 및 ICT 분야 기업 대상의 기술교류회, 기술거래 및 사업화 논의를 위한 네트워킹 행사로 구성하여 제시하였다. 위의 ‘인큐베이팅 제도’와 시너지 효과를 낼 수 있는 항목이라고 할 수 있다.
‘데이터 활용기반 컨설팅’은 중소기업의 디지털 활용 역량을 강화하기 위해 데이터 및 데이터 기반 서비스를 이용할 수 있도록 제공하는 맞춤형 컨설팅이다. 정부의 빅데이터 플랫폼 사업, 데이터·AI 바우처 지원 사업 등의 실효성을 높일 수 있는 서비스라고 할 수 있겠다.
다. 디지털 전환 지원 서비스
디지털 산업 분야 기업이 디지털 전환을 성공적으로 실현할 수 있도록 DNA분야 역량을 보유한 인재를 연계해주는 ‘DNA 맞춤형 인력지원 프로그램’을 제시하였다.
DNA 분야 정부지원 교육과정을 수료한 교육생을 대상으로 중소·벤처기업에 인턴십 형식으로 연계하는 형태(인건비 정부지원 50%)로, 기업은 저렴한 비용으로 필요 인력을 확보하고 교육생은 실무 경험을 통해 중급·고급 인력으로 발전할 수 있는 기회를 제공하는 서비스이다.
라. 디지털 산업 정책 지원 서비스
디지털 산업 분야 대중소기업 동반성장을 위한 규제·제도 개선, 정부 및 기업간 정보 공유, 신규 사업화 방안 마련을 위한 DNA 정책 소통 협의체로 ‘디지털 산업 얼라이언스’ 구성을 제시하였다.
7개 산하기관, 25개 협단체(회원사 4,200여개)로 구성된 ‘코로나19 ICT 민관합동대응반’ 업무를 지속 수행하며, 창립회, 분과위원회, 산업애로 이슈조사, 산업세미나, 공청회 등을 통해 디지털 산업 관련 기술협력, 법제도·규제 개선, 산업 애로 및 이슈사항 수렴, 국내외 보급 확대 활동 등을 수행하게 된다.
이와 같이 제시한 디지털 산업 활성화를 위한 유망서비스는 동시에 시행될 때 기대효과가 가장 크겠지만, 절차 및 예산 등의 현실적인 여건을 고려하여 단계적으로 시행하는 방안도 제시하였다.
(출처 : 요약문 14p)
Abstract
▼
4. Research Results
The results derived through this study are as follows.
Part 1. Digital Industry Ecosystem Support Service In terms of reinforcing information accessibility of government support policy for SMEs(Small and Medium Enterprises), SME Support Program Integration Platform "DNA-114
4. Research Results
The results derived through this study are as follows.
Part 1. Digital Industry Ecosystem Support Service In terms of reinforcing information accessibility of government support policy for SMEs(Small and Medium Enterprises), SME Support Program Integration Platform "DNA-114” was proposed.
The government support programs promoted by the Ministry of Science and ICT for digital transformation were distributed separately to the affiliated public institutions homepages, so it was necessary to bridge the digital divide for SME's seeking to receive benefits.
In this regard, “DNA-114”, presented in this chapter, allows to grasp information about government supported programs in the field of the Data, Network, AI related to the Digital New Deal, at a glance. A business structure diagram, annual schedule, advance notification function, self-confirmation function, and customized recommendation AI service are included.
Part 2. Digital Industry Collaboration Support Service
In order to establish a Collaboration Support Service for SME's expertise, the “Incubation System” in the commercialization support section, “Meet-Up Day for Mutual Growth” in the networking section, and “Data Utilization-Based Consulting” in the technology competency reinforcement section were presented.
The “Incubation System” is not a method of direct funding from the government, but consists of 4 steps to develop SME's capabilities; business model analysis, technical analysis, marketing support, and provision of customized services for overseas expansion. These items should include practical support measures such as the formation of consortiums with large companies, utilization of overseas networks and infrastructure of large companies, and co-marketing.
The “Meet-Up Day for Mutual Growth” consists of technology trend seminar, technology exchange meeting for non-ICT and ICT companies, and networking seminar for technology transaction and business cooperation between SMEs, ventures, and large companies. It could be derived synergy with the “Incubation System”.
The “Data Utilization-Based Consulting” is a customized consulting that provides data and data-based services to SMEs to strengthen their digital utilization capabilities.
It could increase the effectiveness of the government's policy such as big data platform, data/AI voucher support program.
Part 3. Digital Transformation Support Service
In this part, “Customized Manpower Matching Program” was presented that connects SME and human resources with DNA competency to supprot SME's digital transformation.
This program is the form of internships to SME that educated trainees who have completed the government-sponsored training course in the field of DNA can join, and 50% of labor costs are provided by government. It is a service that provides manpower that SME needed and opportunity for trainees to develop into a high-quality manpower.
Part 4. Digital Industry Policy Support Service
The “Digital Industry Alliance” was proposed as a communication channel to discuss the DNA policy and regulations, to share information between governments and companies, and to prepare new commercialization plans, for the purpose of mutual growth of SMEs, ventures, and large companies in the digital industry.
In the “Digital Industry Alliance”, the role of the "COVID-19 Response Team of ICT", consisting of 7 affiliated institutions and 25 cooperative organizations (about 4,200 companies), is continuously carried out, and foundation ceremony, sectional meeting, gathering opinions of industrial difficulties and issues, international distribution will be conducted.
Promising services for revitalization of the digital industry as described above will bring expected effect when implemented simultaneously, but implementation plan in stages are also suggested in consideration of realistic conditions such as procedures and budgets.
(출처 : SUMMARY 18p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 10
- 요 약 문 ... 13
- SUMMARY ... 17
- CONTENTS ... 22
- 제1장 연구의 개요 ... 23
- 제 1 절 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 제 2 절 연구범위 및 주요내용 ... 24
- 제2장 디지털 산업 동향 분석 ... 25
- 제 1 절 디지털 산업 기술 동향 ... 25
- 1. 국내 디지털산업의 핵심 기술정책 방향 ... 28
- 2. 주요 디지털 기술의 발전 및 변화 ... 34
- 제 2 절 디지털 산업 서비스 동향 ... 43
- 1. 국내 디지털 산업 현황 ... 44
- 2. 주요 해외 디지털 산업 현황 ... 51
- 제 3 절 디지털 산업 전망 ... 56
- 제3장 디지털 산업 시장 조사 및 결과 ... 62
- 제 1 절 조사 개요 ... 62
- 제 2 절 정량 조사 결과 ... 72
- 제 3 절 정성 조사 결과 ... 138
- 제 4 절 조사 결과 요약 및 분석 ... 150
- 제4장 디지털 산업 활성화를 위한 유망서비스 ... 160
- 제 1 절 개요 ... 160
- 제 2 절 디지털 산업 생태계 지원 서비스 ... 162
- 1. 필요성 ... 162
- 2. 주요내용 ... 163
- 제 3 절 디지털 산업 협업 지원 서비스 ... 166
- 1. 필요성 ... 166
- 2. 주요내용 ... 166
- 제 4 절 디지털 전환 지원 서비스 ... 170
- 1. 필요성 ... 170
- 2. 주요내용 ... 170
- 제 5 절 디지털 산업정책 지원 서비스 ... 172
- 1. 필요성 ... 172
- 2. 주요내용 ... 173
- 제5장 결론 및 시사점 ... 175
- 참 고 문 헌 ... 177
- 부 록. 코로나 피해기업 조사 설문지 ... 179
- 끝페이지 ... 189
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