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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국과학기술원 Korea Advanced Institute of Science and Technology |
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연구책임자 | 배중면 |
참여연구자 | 손지원 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2020-11 |
과제시작연도 | 2020 |
주관부처 | 과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 | TRKO202100018091 |
과제고유번호 | 1711104169 |
사업명 | 글로벌프론티어지원(R&D) |
DB 구축일자 | 2022-03-19 |
키워드 | 수소 에너지.멀티스케일 설계.고체산화물 연료전지.나노 공정.개질 촉매.Hydrogen energy.Multi-scale design.Solid oxide fuel cell.Nano-scale process.Reforming catalyst. |
-멀티스케일 아키텍쳐링 디자인 기술과 공정 기술을 적용하여 신개념 저온 작동 박막 고체산화막 전지를 개발하고, 액체 연료 개질 촉매를 개발하여 연료전지의 연료 자유도를 확장하는 것이 본 과제의 목표임.
-전극 반응 기구 규명 및 멀티스케일 공정을 통해 반응기구를 극대화하는 전극구조를 형성하였으며, 박막 전해질 공정을 도입하여 전기 저항을 획기적으로 감소시키는데 성공하였음.
-전극-전해질 간 계면 접합력을 정밀하게 측정할 수 있는 기법을 개발하여 연료전지의 기계적 신뢰성을 확보하였음.
-개질 촉매 및 도포 기술 개발하
-멀티스케일 아키텍쳐링 디자인 기술과 공정 기술을 적용하여 신개념 저온 작동 박막 고체산화막 전지를 개발하고, 액체 연료 개질 촉매를 개발하여 연료전지의 연료 자유도를 확장하는 것이 본 과제의 목표임.
-전극 반응 기구 규명 및 멀티스케일 공정을 통해 반응기구를 극대화하는 전극구조를 형성하였으며, 박막 전해질 공정을 도입하여 전기 저항을 획기적으로 감소시키는데 성공하였음.
-전극-전해질 간 계면 접합력을 정밀하게 측정할 수 있는 기법을 개발하여 연료전지의 기계적 신뢰성을 확보하였음.
-개질 촉매 및 도포 기술 개발하여 액체 연료로부터 수소를 생산하는데 성공하였으며, 개질기-연료전지 연계 평가를 통해 개발된 개질기와 연료전지의 연동 가능성을 보였음.
-본 과제를 통해 세계 최고 수준의 고성능 고체산화물 연료전지 및 개질 촉매 기술을 개발하므로써, 미래 에너지 산업의 핵심 요소인 연료전지의 상용화를 크게 앞당기는데 기여함.
(출처 : 요약서 3p)
Purpose & Contents
This study first aims to design and develop a solid oxide fuel cell that has high performance even at low temperature by incorporating a multiscale architecture technology. The next goal is to develop a high-durability, high-performance, and nano-complex catalyst that can produ
Purpose & Contents
This study first aims to design and develop a solid oxide fuel cell that has high performance even at low temperature by incorporating a multiscale architecture technology. The next goal is to develop a high-durability, high-performance, and nano-complex catalyst that can produce hydrogen from a liquid fuel with high energy density. By doing so, the fuel flexibility of the low temperature operating solid oxide fuel cell can be increased.
Results
⚪ We achieved the critical performance of our thin-layer/nano SOFC by using multiscale hybrid architecture.
⚪ We designed electrodes that have incorporated nano-supports for the stability of their metal nanoparticles at high temperature. This design led to much lower area-specific resistance than the previous electrodes.
⚪ We developed techniques for detecting the properties of the electrodes accurately without electrolyte effects. We set evaluation standards for the properties and connectivity of TPBs.
⚪ We acquired original technologies for the fuel reformer by developing a high-activity catalyst for reforming liquid fuels and its impregnation technology.
Expected Contribution
⚪ We will use this multiscale architecture technology, which resembles a thin-layer/nano-patterning process, as a crucial process for not only SOFCs but also for solar cells, next-generation semiconductors, and super-capacity capacitors.
⚪ We will solve the issues of the credibility and economic efficiency of SOFCs. These currently act as the most significant barriers to commercialization. We will contribute to the development of small-scale, portable SOFCs. As a result, we can utilize the results of this study to the research and development of next-generation, environmentally-friendly SOFCs that act as a high-capacity, small-scale, and portable power source in the fields of aerospace, sea exploration, and military.
(출처 : SUMMARY 4p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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