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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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연구책임자 | 정호성 |
참여연구자 | 김길동 , 한문섭 , 김백현 , 박종영 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 | 2020 |
주관부처 | 과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 | TRKO202200000050 |
과제고유번호 | 1711123958 |
사업명 | 한국철도기술연구원연구운영비지원(R&D)(주요사업비) |
DB 구축일자 | 2022-05-14 |
키워드 | 스마트역사.에너지최적화.강화학습.승강기 회생에너지.철도에너지관리 시스템.Smart Station.Energy Optimization.Reinforcement Learning.Elevator Regenerative Energy.Railway Energy Management System. |
Ⅳ. 연구개발결과
◦ 강화학습 기반 에너지비용 최적화 알고리즘을 통한 피크부하 3% 이상 절감
- 인공지능(AI) 기술 적용을 위한 조사 및 분석
- DQN(Deep Q-Networks)을 이용한 강화학습(MDP, Markov Decision Process) 기반의 전력부하 피크저감을 위한 에이전트 학습 알고리즘 제시
- 도시철도 운영 데이터 적용을 통한 강화학습 기반 알고리즘 성능평가
※ 약 2년(880일 중 481일) 전력 사용량 데이터 적용(서울7호선 수락산역)
※ 피크저감 3.3% 달성(298
Ⅳ. 연구개발결과
◦ 강화학습 기반 에너지비용 최적화 알고리즘을 통한 피크부하 3% 이상 절감
- 인공지능(AI) 기술 적용을 위한 조사 및 분석
- DQN(Deep Q-Networks)을 이용한 강화학습(MDP, Markov Decision Process) 기반의 전력부하 피크저감을 위한 에이전트 학습 알고리즘 제시
- 도시철도 운영 데이터 적용을 통한 강화학습 기반 알고리즘 성능평가
※ 약 2년(880일 중 481일) 전력 사용량 데이터 적용(서울7호선 수락산역)
※ 피크저감 3.3% 달성(2984.2kW → 2,882.4kW)
◦ 승강기 다중운행 전력해석 정확도 1% 개선 및 투자회수 5년 이내 검증
- 대심도 승강기(GTX, 신안산선 등) 설계 분석
- 승강기 타워(5층)를 이용한 승강기 상승/하강 조건 시에 전력량 측정
- 승강기 다중운행 전력식 산출 및 상승/하강 시 전력해석과 실측치와 정확도 평가
※ 실측치 오차 개선율 : 0.8∼1.8%
- 승강기(컨버터/인버터 일체형) 운영 데이터(고층아파트, 주차타워, 대심도 철도 승강기) 측정 및 경제성 평가
※ 에너지 절감율 25.3∼29.8%, 투자회수기간 : 2.12∼4.8년
◦ 역사설비 통합관리 시스템 사용자 인터페이스 설계 및 최적 에너지 절감(비용 절감 5% 이상) 모듈 구현
- 철도 운영기관 에너지 절감 대책 조사 및 분석
- 철도역사 데이터(전력사용량, 내외부 온도/미세먼지, 승객수 및 열차 인입 수 등) 취득장치 설치/운영(※ 광주도시철도공사 남광주역)
- 역사설비 통합관리 시스템 에너지 최적화 분석 모듈 구현 및 실측 데이터(남광주역)을 통한 성능평가
※ 월 전기요금 22,687원(8.6%) 절감(261,990원/월 → 239.303원/월)
- 통합관리 시스템 사용자 인터페이스 설계(에너지 사용패턴, 가시화, 최적화 모듈기능 구현)
(출처 : 요약문 10p)
Ⅳ. Results
◦ Reduced peak load by more than 3% through enhanced learning-based energy cost optimization algorithms
- Investigation and analysis for the application of AI (Artificial Intelligence) technology
- Presentation of agent learning algorithms for power load peak reduction based on E
Ⅳ. Results
◦ Reduced peak load by more than 3% through enhanced learning-based energy cost optimization algorithms
- Investigation and analysis for the application of AI (Artificial Intelligence) technology
- Presentation of agent learning algorithms for power load peak reduction based on Enhanced Learning Process (MDP) using Deep Q-Networks (DQN)
- Performance evaluation of reinforcement learning-based algorithms through application of urban railway operation data
※ Apply power usage data for about 2 years (481 days out of 880 days) (Seoul Line 7 Suraksan Station)
※ Peak reduction achieved 3.3% (2984.2 kW → 2,882.4 kW)
◦ Improved accuracy of multi-operation power analysis of lift by 1% and verified within 5 years of investment recovery
- Design analysis of the Great Depth Elevator (GTX, Shinansan Line, etc.)
- Measure the amount of power during lift up/down conditions using the elevator tower (5th floor)
- Calculate the multi-run power system of the lift and evaluate the actual measurement and accuracy of the rise/fall.
※ Actual measurement error improvement rate: 0.8 to 1.8%
- Measurement of elevator (converter/inverter integral) operation data (high-rise apartments, parking towers, and deep-seated railway lifts) and economic evaluation
※ Energy savings rate from 25.3 to 29.8%, payback period: 2.12 to 4.8 years
◦ Integrated management system user interface design and optimal energy reduction (more than 5% savings) module implementation
- Investigation and analysis of energy saving measures for railway operators
- Install/operate the acquisition system for railway station data (power usage, internal and external temperature/fine dust, number of passengers and train entrances, etc.) (fi Namkwangju Station, Gwangju Metropolitan Rapid Transit Corporation)
- Implementation of the Energy Optimization Analysis Module for the Integrated Management System of Historical Facilities and performance evaluation through actual data (Namkwangju Station)
※ Reduced monthly electricity bill by 22,687 won (8.6%) (26,990 won/month → 239.303 won/month)
- Integrated management system user interface design (energy usage pattern, visualization, optimization module functionality)
(source: Summary 13p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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