보고서 정보
주관연구기관 |
한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology |
연구책임자 |
류승기
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참여연구자 |
간길호
,
김지윤
,
김진국
,
김형수
,
노승원
,
노창균
,
문재필
,
박근형
,
박원일
,
박재홍
,
박현석
,
박희범
,
백철민
,
변상철
,
신성필
,
안덕순
,
양성린
,
양인철
,
양충헌
,
유인균
,
유평준
,
윤덕근
,
윤여환
,
윤태영
,
이강훈
,
이문섭
,
이석기
,
이준형
,
임이정
,
장진환
,
전우훈
,
정재욱
,
정준화
,
조용성
,
진민수
,
하정아
,
한다정
,
홍기만
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2021-12 |
과제시작연도 |
2021 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 |
TRKO202200009956 |
과제고유번호 |
1711151931 |
사업명 |
한국건설기술연구원연구운영비지원(R&D)(주요사업비) |
DB 구축일자 |
2022-09-29
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키워드 |
목적형 R&R.스마트 모빌리티.지속가능.친환경 저탄소.도로교통 인프라.
|
초록
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II. 연구개발의 목적
도로교통연구본부의 신수종 분야 창출 및 보유기술 성과확산 등 전주기적 연구 환경 조성을 통해 KICT R&R 및 국민 체감·사회현안에 능동적으로 대처하는 미래 도로교통 신기술기획
III. 연구개발의 필요성
○ 인구구조 및 사회환경 변화가 가속화 되면서 저출산 고령화 사회, 도시로의 인구밀집 등이 예상. 노령인구가 증가하면서 교통약자를 배려한 도로기술 개발이 필요로 됨에 따라, 노동력 부족으로 인한 자동화 기술 개발 요구
○ 4차 산업기술인 AI, 드론, ICT 융·복합기술의 시대가
II. 연구개발의 목적
도로교통연구본부의 신수종 분야 창출 및 보유기술 성과확산 등 전주기적 연구 환경 조성을 통해 KICT R&R 및 국민 체감·사회현안에 능동적으로 대처하는 미래 도로교통 신기술기획
III. 연구개발의 필요성
○ 인구구조 및 사회환경 변화가 가속화 되면서 저출산 고령화 사회, 도시로의 인구밀집 등이 예상. 노령인구가 증가하면서 교통약자를 배려한 도로기술 개발이 필요로 됨에 따라, 노동력 부족으로 인한 자동화 기술 개발 요구
○ 4차 산업기술인 AI, 드론, ICT 융·복합기술의 시대가 도래하면서 기존 도로기술을 대체할 수 있는 새로운 패러다임의 도로 기술 개발 전환 요구
○ 도로 관련 기술 개발에 있어서도 국내시장 뿐만 아니라, 세계시장에서의 범용적 활용이 가능한 기술 개발 필요
○ 글로벌 이슈로 인식되고 있는 지구온난화, 에너지, 폐플라스틱, 미세먼지 등 장기적으로 기술투자를 통한 환경 문제 해결 및 신성장 동력으로 인식 전환
○ 국민의 삶의 질이 높아지면서 도로에 기대하는 서비스 가치 또한 다양화 되고 있으며 확장 중심의 양적 성장에서 서비스 중심의 선도적 기술 개발 필요
IV. 연구개발의 내용 및 범위
(1) 미래 모빌리티 분야
① AI센서 기반 도로변 시설물 상태 모니터링 기술개발 기획
- 도로 정보 수집 및 분석 기술의 사회, 경제, 기술 현황 분석
- 도로 설계 및 관리에서의 AI 기법 기술 현황 분석
- 관련 과제 기술 수요 조사 및 우선순위 도출
- 과제 제안요청서(RFP) 도출
② 도로교통안전 디지털트윈 운영체계 및 서비스 기술 개발 기획
- 실제/가상 혼합환경(디지털트윈) 기반 도로교통안전 기술개발 수준 및 현황 분석
- 실제/가상 혼합환경(디지털트윈) 기반 도로교통안전 로드맵 수립
- 연구과제의 실용화 방안 수립
③ 탄소중립 교통신호시스템 핵심기술 개발 기획
- 잦은 공사, 차선도색 등으로 인해 수시로 변하는 도로차선의 정밀측위를 위한 영상처리기술 기반의 모바일 맵핑 플랫폼 기술개발 기획
- 교차로 교통사고 예방 및 지체시간 최소화를 위한 비접촉/전파형 센싱 기술 기반신호교차로 교통류 실시간 디지털화 기술개발 기획
- 커넥티드 차량을 이용한 노면상태 실시간 디지털화 기술개발 기획
④ 스마트 모빌리티 서비스(Mobility as a Service, MaaS) 플랫폼 기술 기획(예비 클러스터)
- 스마트 모빌리티 서비스 플랫폼 연구 협의체(K-MaaS Alliance) 구성 및 운영
- MaaS 플랫폼 시스템 구성안 및 확장안 연구
⑤ 사람이 지도를 읽는 방식에 착안한 영상인식 기반의 운전자 주행보조 기술 연구 (No-Fear)
- FHD급 화질의 차량 블랙박스 영상을 활용한 객체인식 기반의 갈림길 차량 방향구분 인식 기술 개발
- 입체적 도로구역 및 평행 도로구역에서의 GPS 측위오차로 인한 인식오류 문제를 해결하고 운전자 주행을 보조하는 기술 개발
(2) 지속가능한 디지털․친환경 도로 분야
① 교통사고 유발 도로노면 위험요소 탐지 및 저감기술 개발 기획
- 첨단소재 활용 결빙방지 도로포장 기술 개발 전략 수립
- 전천후 도로결빙 검지 기술 개발 방향 수립
② 넷-제로 도로포장 특화기술 개발 기획
- 국내·외 탄소 배출 저감 도로포장 기술 개발 현황 조사 및 분석
- 국내·외 탄소발자국 인증 현황 조사 및 제도 분석
- 도로분야 국외 탄소발자국 운영시스템 구축 현황 조사 및 분석
- 低탄소 도로포장 기술 및 도로포장 시공 공정별 탄소발자국 관리시스템 구축 전략수립
③ 차세대 맞춤형 프리캐스트 기반 포장 기술 기획
- 현장 조건 맞춤형 프리캐스트 포장 3-D 설계 기술
- 교통통제 최소화를 위한 프리캐스트 급속포장 시공 기술
- 버스전용차로, 공항활주로 등 특수 목적별 고정밀 시공 필요구간 맞춤형 설계 및 시공기술
(3) 미래 도로인프라 실증 및 활용 분야
① Triple-A 무선충전 에너지 도로 인프라 기반구축 기술개발 기획
- Anywhere Use Case별 무선충전 구현 기술개발 기획 : 도로기하구조, 시설 특성을 감안한 기반 인프라 기술 개발
- Anytime Use Case별 무선충전 구현 기술개발 기획 : 주행속도 이동류 특성을 감안한 충전 효율 향상 기술 개발
- Any Objects Use Case별 무선충전 구현 기술개발 기획 : 교통 객체별 적용 및 안전성 향상 기술
② 차세대 도로 SOC의 역할과 기술적 구체화 방안 수립을 위한 기획
- 도로가 사회간접자본으로 비용소요의 대상이나 관리의 대상으로 고려되는 것을 벗어나, 시민 사회의 건강과 도심 에너지 효율화 및 환경보존에 기여할 수 있는 생산과 지원의 주체로 정의될 수 있도록 미래도로에 대한 비전과 이를 순차적으로 적용하기 위한 필요기술과 제도의 방향성 도출을 위한 토대 구축
V. 활용방안 및 기대효과
○ 효율적인 도로관리와 안전관리를 위한 과제 기획을 통해 향후 변화하는 시대에 대응하기 위한 선도 기술 개발을 위한 초석 마련
○ 첨단 D.N.A 기반의 보행자와 운전자의 통행 안전성 향상 및 사고에 의한 사회적 비용 절감
○ 커넥티드 차량을 이용한 노면상태 정보의 실시간 수집 공유를 통한 도로교통 안전성 향상
○ 국내 모빌리티 서비스 기술의 Hub로 발돋움 및 대시민 서비스 질적 개선
○ 교통사고 관리 사각지대로 방치되고 있는 도로노면 결빙에 의한 사고예방을 위해 해결방안 마련
○ 도로포장 탄소발자국 통합 관리시스템 구축을 통해 도로포장 시공 현장에서 발생하는 정량적 탄소배출량 모니터링 및 低탄소 도로포장 공법의 활용성 증대
○ 맞춤형 프리캐스트 포장 기술 확보로 도로유지보수 예산 절감 및 도로 운전자 안전 확보
○ 기후변화로 인한 악천후 교통사고 증대 등 최근의 사회이슈에 능동적으로 대응이 가능한 도로 지산지소(地産地消)형 무선충전 인프라 기반 도로안전 기술을 통해 탈탄소 및 사회 안전망(교통사고, 도로재난) 피해로 인한 사회경제적 비용 절감 기대
○ 미래 도로의 비전과 요구사항을 제시하여 시민을 위한 도로 기술과 제도가 활발하게 연구될 수 있는 토대를 구축
(출처 : 요약문 3p)
Abstract
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II. Objectives
KICT R&R and future road transportation new technology planning that actively responds to public sentiment and social issues by creating a cyclical research environment such as creation of new tree fields of the Road Traffic Research Headquarters and dissemination of technological
II. Objectives
KICT R&R and future road transportation new technology planning that actively responds to public sentiment and social issues by creating a cyclical research environment such as creation of new tree fields of the Road Traffic Research Headquarters and dissemination of technological achievements
III. Necessities
○ As demographic structure and social environment change accelerate, a low birth rate, an aging society, and population density in cities are expected. As the elderly population increases, road technology development is necessary to consider the transportation vulnerable, and the demand forautomation technology development due to a shortage of labor
○ With the advent of the 4th industrial technology, AI, drone, and ICT convergence technology, there is a demand to develop a new paradigm of road technology that can replace the existing road technology.
○ In the development of road-related technologies, it is necessary to develop technologies that can be universally used not only in the domestic market but also in the global market.
○ Global warming, energy, plastic waste, fine dust, etc., which are recognized as global issues, solve environmental problems throughlong-term technology investment and change recognition as a new growth engine
○ As people's quality of life increases, the value of services expected from roads is also diversifying, and it is necessary to develop service-orientedleading technologies in expansion-oriented quantitative growth.
IV. Contents and Scopes
(1) Future Mobility Part
① AI sensor-based roadside facility condition monitoring technology development plan
- Analysis of the social, economic and technological status of road information collection and analysis technology
- Analysis of the status of AI technique technology in road design and management
- Investigate technology demand for related tasks and derive priorities
- Derive a project RFP(Request for Proposal)
② Road traffic safety digital twin operating system and service technology development planning
- Real/virtual mixed environment (digital twin) based road traffic safety technology development level and status analysis
- Establishment of roadmap for road traffic safety based on real/virtual mixed environment (digital twin)
- Establishment of a practical implementation plan for research projects
③ Carbon-neutral traffic signal system core technology development plan
- Mobile mapping platform technology development plan based on image processing technology for precise positioning of road lanes that changefrequently due to frequent construction, lane painting, etc.
- Real-time digitalization technology development plan for intersection traffic flow based on non-contact/radio sensing technology to prevent traffic accidents at intersections and minimize delays
- Real-time digitalization technology development plan for road surface conditions using connected vehicles
④ Mobility as a Service platform technology planning (preliminary cluster)
- Formation and operation of the Smart Mobility Service Platform Research Council (K-MaaS Alliance)
- MaaS platform system configuration and extension study
⑤ Inspired by the Way People Read Maps, Driving Assistance Technology Development based on Object Detection Method(No-Fear)
- Development of vehicle direction classification technology based on object detection method in diverging area using FHD-quality vehicledash cam image
- Development of technology to solve the problem of recognition error due to GPS positioning error in three-dimensional road zones and parallelroad zones and assist drivers when driving
(2) Sustainable Digital and Eco-friendly Road Part
① Development and planning of technology to detect and reduce road surface risk factors that cause traffic accidents
- Establishment of strategy to develop anti-icing road pavement technology using advanced materials
- Establishment of all-weather frozen-road detection technology development plan
② Net-zero road pavement special technology development plan
- Investigation and analysis of domestic and foreign carbon emission reduction road pavement technology development status
- Investigation of the current status of domestic and overseas carbon footprint certification and system analysis
- Investigation and analysis of the construction status of the overseas carbon footprint operating system in the road sector
- Establishment of carbon footprint management system establishment strategy by decarbonization road pavement technology and road pavement construction process
③ Planning of next-generation customized precast-based packaging technology
- 3-D design technology for precast packaging tailored to site conditions
- Precast rapid pavement construction technology to minimize traffic control
- Customized design and construction technology for sections requiring high-precision construction for special purposes such as bus lanes andairport runways
(3) Future Road Infrastructure Demonstration and Application Part
① Triple-A wireless charging energy road infrastructure infrastructure construction technology development plan
- Technology development plan for implementing wireless charging by Anywhere Use Case: Development of infrastructure technology inconsideration of road geometry and facility characteristics
- Technology development plan for implementing wireless charging for Anytime Use Case: Developing technology to improve charging efficiency in consideration of driving speed and flow characteristics
- Technology development plan for implementing wireless charging by Any Objects Use Case: Application and safety improvement technologyfor each transportation object
② Planning to establish the role of the next-generation road SOC and technical concrete measures
- A vision for the future road so that the road can be defined as a subject of production and support that can contribute to the health of civil society, urban energy efficiency, and environmental preservation, beyond being considered as an object of cost or management as a social overhead capital and establishment of a foundation for deriving the necessary technologyand system direction to sequentially apply them
V. Utilization and Expected Effects
○ Lay the foundation for the development of leading technologies to respond to the changing era in the future by planning tasks for efficient roadmanagement and safety management
○ Improved safety of pedestrians and drivers based on state-of-the-art D.N.A and reduced social costs due to accidents
○ Improve road traffic safety through real-time collection and sharing of road surface condition information using connected vehicles
○ Emerging as a hub for domestic mobility service technology and improving the quality of services for citizens
○ Prepare solutions to prevent accidents caused by icing on roads that are left in the blind spot for traffic accident management
○ Through the establishment of an integrated management system for road pavement carbon footprint, quantitative monitoring of carbon emissions generated at road pavement construction sites and increasing the utility of the low-carbon road pavement method
○ Reduce road maintenance budget and secure road driver safety by securing customized precast paving technology
○ Achieve decarbonization and reduce socioeconomic costs through road safety technology based on wireless charging infrastructure that can actively respond to recent social issues such as the increase in traffic accidents due to bad weather due to climate change
○ Establish a foundation for active research on road technologies and systems for citizens by presenting visions and requirements for future roads
(source : SUMMARY 7p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요약문 ... 3
- Executive Summary ... 7
- 목차 ... 12
- 제1장 서론 ... 14
- 1. 필요성 ... 14
- 1.1 필요성 ... 14
- 1.2 도로교통연구본부의 역할과 책임(R&R) ... 15
- 2. 연구 목표 및 내용 ... 19
- 2.1 연구목표 ... 19
- 2.2 연구내용 ... 19
- 3. 추진체계 및 전략 ... 24
- 3.1 추진체계 ... 24
- 3.2 추진전략 ... 26
- 제2장 연구 수행내용 ... 27
- 1. 기획연구 추진전략 수립 ... 27
- 2. 기획연구 수행내용 ... 29
- 제3장 연구성과의 활용방안 및 기대효과 ... 40
- 제4장 결론 ... 44
- 부록 ... 46
- 부록 1. (기획연구) AI센서 기반 도로변 시설물 상태 모니터링기술개발 기획 ... 48
- 부록 2. (기획연구) 도로교통안전 디지털트윈운영체계 및 서비스 기술 개발 기획 ... 151
- 부록 3. (기획연구) 탄소중립 교통신호시스템 핵심기술 개발 기획 ... 267
- 부록 4. (기획연구) 교통사고 유발 도로노면 위험요소 탐지 및 저감 기술 개발 기획 ... 317
- 부록 5. (기획연구) 넷-제로 도로포장 특화기술 개발 기획 ... 413
- 부록 6. (기획연구) 차세대 맞춤형 프리캐스트기반 포장 기술 기획 ... 532
- 부록 7. (기획연구) Triple-A 무선충전 에너지 도로 인프라 기반구축 기술개발 기획 ... 581
- 부록 8. (기획연구) 차세대 도로 SOC의 역할과 기술적 구체화 방안 수립을 위한 기획 ... 683
- 부록 9. (예비 클러스터) 스마트 모빌리티 서비스(MaaS) 플랫폼 기술 기획 ... 739
- 부록 10. (No Fear) AR기반의 지도내 차량 주행위치인식 기술 개발 ... 810
- 서지자료 ... 868
- 끝페이지 ... 870
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