본 연구는 컴퓨터에 대한 학생의 흥미와 호기심을 유발하며, 학생의 창의력을 개발하기 위한 특별활동 컴퓨터반의 교육 프로그램 개발 및 그 운영 방안을 모색하고자 함이 그 취지 및 목적이다. 이와같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 실행 목표를 정하였다. 1. 정의적 목표 : 자연스런 사고를 할 수 있는 수용적이고 자율적인 환경 조성과 프로그램 개발로 컴퓨터에 대한 지적 호기심을 고조시켜 창의력을 개발한다. 2. 인지적 목표 : 주어진 문제 해결을 위한 컴퓨터 프로그래밍을 통하여 창의력을 개발한다. 3. 기능적 목표 : 컴...
본 연구는 컴퓨터에 대한 학생의 흥미와 호기심을 유발하며, 학생의 창의력을 개발하기 위한 특별활동 컴퓨터반의 교육 프로그램 개발 및 그 운영 방안을 모색하고자 함이 그 취지 및 목적이다. 이와같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 실행 목표를 정하였다. 1. 정의적 목표 : 자연스런 사고를 할 수 있는 수용적이고 자율적인 환경 조성과 프로그램 개발로 컴퓨터에 대한 지적 호기심을 고조시켜 창의력을 개발한다. 2. 인지적 목표 : 주어진 문제 해결을 위한 컴퓨터 프로그래밍을 통하여 창의력을 개발한다. 3. 기능적 목표 : 컴퓨터 화면 편집 명령을 이용하여 독특하고 다양하며, 실용적인 출력을 연구하게 지도하여 창의력을 개발한다. 이상과 같은 실행목표를 특별활동반을 대상으로 연구한 결과는 다음과 같다. 1. 정의적 측면에서 실천한 결과 프로그램작성 및 개발에 흥미를 나타낸 학생이 50%로 가장 많고, 컴퓨터 교육의 필요성을 절감하는 학생이 50%로 증가하였다. 2. 인지적 측면에서 실천한 결과 창의성 표준화 검사에서 의의있는 차를 보여, 창의성 요인과 컴퓨터 교육이 밀접한 관계가 있음을 보였다. 3. 기능적 측면에서 실천한 결과 키보드 사용이 숙달되고 출력 설계의 화면 구성이 다양해지며 실용적으로 되었다.
본 연구는 컴퓨터에 대한 학생의 흥미와 호기심을 유발하며, 학생의 창의력을 개발하기 위한 특별활동 컴퓨터반의 교육 프로그램 개발 및 그 운영 방안을 모색하고자 함이 그 취지 및 목적이다. 이와같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 실행 목표를 정하였다. 1. 정의적 목표 : 자연스런 사고를 할 수 있는 수용적이고 자율적인 환경 조성과 프로그램 개발로 컴퓨터에 대한 지적 호기심을 고조시켜 창의력을 개발한다. 2. 인지적 목표 : 주어진 문제 해결을 위한 컴퓨터 프로그래밍을 통하여 창의력을 개발한다. 3. 기능적 목표 : 컴퓨터 화면 편집 명령을 이용하여 독특하고 다양하며, 실용적인 출력을 연구하게 지도하여 창의력을 개발한다. 이상과 같은 실행목표를 특별활동반을 대상으로 연구한 결과는 다음과 같다. 1. 정의적 측면에서 실천한 결과 프로그램작성 및 개발에 흥미를 나타낸 학생이 50%로 가장 많고, 컴퓨터 교육의 필요성을 절감하는 학생이 50%로 증가하였다. 2. 인지적 측면에서 실천한 결과 창의성 표준화 검사에서 의의있는 차를 보여, 창의성 요인과 컴퓨터 교육이 밀접한 관계가 있음을 보였다. 3. 기능적 측면에서 실천한 결과 키보드 사용이 숙달되고 출력 설계의 화면 구성이 다양해지며 실용적으로 되었다.
The purpose of this reseach lines in finding a new teching method for the computer class activity which is to keep the curiosity and interest of students about computer and develop students' creativity. To accomplish this purpose, three practicial aims are set. First, the emotional aim pursues the d...
The purpose of this reseach lines in finding a new teching method for the computer class activity which is to keep the curiosity and interest of students about computer and develop students' creativity. To accomplish this purpose, three practicial aims are set. First, the emotional aim pursues the development of creativity by accelarting intellectual curiosity about computer with making self-controling and receptive atmosphere for liberal thinking and developing the program. Secondly, the cognitive aim is achieved by the development of creativiry through the computer programming to solve the given problem. Lastly, the functional aim includes the development of creativity by directing to study unique, various and practical output, using computer screen editorial order. Those effects got the following results in the case of 46students from a middle school computer class in ChungBuk. First, in the emotional aspect, 50% of students were interested in making the program and its developing and more students became to think computer education necessary.(50% increase) Secondly, in the cognitive aspect, the creativity is proved to be increased. It means that there must be close relationship between computer education and creativity factor. Finally, in the functional aspect, they attained proficiency in using keyboards and output formatting.
The purpose of this reseach lines in finding a new teching method for the computer class activity which is to keep the curiosity and interest of students about computer and develop students' creativity. To accomplish this purpose, three practicial aims are set. First, the emotional aim pursues the development of creativity by accelarting intellectual curiosity about computer with making self-controling and receptive atmosphere for liberal thinking and developing the program. Secondly, the cognitive aim is achieved by the development of creativiry through the computer programming to solve the given problem. Lastly, the functional aim includes the development of creativity by directing to study unique, various and practical output, using computer screen editorial order. Those effects got the following results in the case of 46students from a middle school computer class in ChungBuk. First, in the emotional aspect, 50% of students were interested in making the program and its developing and more students became to think computer education necessary.(50% increase) Secondly, in the cognitive aspect, the creativity is proved to be increased. It means that there must be close relationship between computer education and creativity factor. Finally, in the functional aspect, they attained proficiency in using keyboards and output formatting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.