교육을 행함에 있어 아동의 발달심리 특성을 아는 것은 중요하다. 마찬가지로 효과적인 음악교육 역시 아동이 어떤 음악적 능력을 지니고 있으며 어떠한 과정으로 학습하는지를 알아야 한다. 그런데 여기에 기초를 제공할 수 있는 분야는 심리학이고 특히 피아제(Piaget)의 이론은 중요한 시사점을 준다. 피아제는 아동의 성장과정 중 인지가 어떻게 발달하는가에 관심을 ...
교육을 행함에 있어 아동의 발달심리 특성을 아는 것은 중요하다. 마찬가지로 효과적인 음악교육 역시 아동이 어떤 음악적 능력을 지니고 있으며 어떠한 과정으로 학습하는지를 알아야 한다. 그런데 여기에 기초를 제공할 수 있는 분야는 심리학이고 특히 피아제(Piaget)의 이론은 중요한 시사점을 준다. 피아제는 아동의 성장과정 중 인지가 어떻게 발달하는가에 관심을 갖고 이를 연구함으로써 아동발달이론과 교육의 실천적 연구에 지대한 영향을 끼쳤다. 피아제의 개념형성에 관한 이론은 음악적 개념발달에 적용될 수 있다. 발달 단계에 관한 이론은 아동이 발달 단계에 따라 어떤 음악적 능력을 가지는를 알게 해주어 교육적인 통찰력을 제공해 준다. 특히 보존원리에 대한 이론은 많은 음악교육자들에 의해 음악적 보존에 적용되어 연구되어졌으며, 그 연구 결과는 피아제 이론을 지지해 주고 있다. 본 연구는 첫째, 피아제 이론의 이론적 배경과 인지적 성장(認知的 成長)의 주요개념인 도식(圖式), 동화(同化), 조절(調節), 평형(平衡)에 대해 간단히 알아보고 둘째, 피아제의 보존원리(保存原理)를 음악적 과제에 적용시키려는 실험, 과제를 고찰한 선행연구(찜머만, 슐츠, 페쫄드, 라르센의 연구)들을 요약, 분석하여 연령과 보존원리의 획득과의 관계를 알아 보고자 한다. 피아제는 아동의 인지적 발달 단계를 그 특성에 따라 감각운동기(感覺運動期), 전조작기(前操作期), 구체적 조작기(具體的 操作期), 형식적 조작기(形式的 操作期)의 4단계로 나누었다. 각 단계는 질적으로 다르지만 건너 뛰거나 생략 될 수 없으며 서로 연관되어 발달한다. 즉 나중 단계들은 앞 단계들에서의 경험들과 요소들에 기초한다. 이러한 단계 이론은 교사로 하여금 학생의 인지적 특성을 알고 이에 맞는 교육을 하는데 통찰력을 제공해 줌으로써 교육현장에서 보다 효과적인 교육을 하도록 한다. 따라서 셋째, 피아제 발달 단계에 따른 인지적 성장특징과 음악적 성장특징을 알아보고 이에 따른 교육적 적용에 대해 연구하고자 하며, 본 연구는 여기에 중점을 두고 있다. 이상의 연구결과 피아제 이론은 음악교육에 중요한 시사점을 준다. 학생들의 자발적이고 자주적인 직접 경험을 중시할 것을 시사하며 연령수준에 맞는 프로그램과 음악의 기본적 개념을 악기, 음높이, 선율, 리듬, 빠르기, 선법의 순서로 가르칠 것을 제시한다. 또 교사들에게 학생들의 음악적 능력을 이해하고 가르칠 것과 이에 맞는 다양한 방법들을 적용할 것, 포괄적인 음악을 제공할 것을 시사한다. 이러한 결론을 근거로 교사는 학생들의 적절한 능력 안에서 학생들이 활동하고 표현할 수 있는 교수-학습 방법을 택해야하며 그들의 자발적 행동을 도와주고 장려하며 적극적인 교수활동이 이루어지도록 해야할 것이다.
교육을 행함에 있어 아동의 발달심리 특성을 아는 것은 중요하다. 마찬가지로 효과적인 음악교육 역시 아동이 어떤 음악적 능력을 지니고 있으며 어떠한 과정으로 학습하는지를 알아야 한다. 그런데 여기에 기초를 제공할 수 있는 분야는 심리학이고 특히 피아제(Piaget)의 이론은 중요한 시사점을 준다. 피아제는 아동의 성장과정 중 인지가 어떻게 발달하는가에 관심을 갖고 이를 연구함으로써 아동발달이론과 교육의 실천적 연구에 지대한 영향을 끼쳤다. 피아제의 개념형성에 관한 이론은 음악적 개념발달에 적용될 수 있다. 발달 단계에 관한 이론은 아동이 발달 단계에 따라 어떤 음악적 능력을 가지는를 알게 해주어 교육적인 통찰력을 제공해 준다. 특히 보존원리에 대한 이론은 많은 음악교육자들에 의해 음악적 보존에 적용되어 연구되어졌으며, 그 연구 결과는 피아제 이론을 지지해 주고 있다. 본 연구는 첫째, 피아제 이론의 이론적 배경과 인지적 성장(認知的 成長)의 주요개념인 도식(圖式), 동화(同化), 조절(調節), 평형(平衡)에 대해 간단히 알아보고 둘째, 피아제의 보존원리(保存原理)를 음악적 과제에 적용시키려는 실험, 과제를 고찰한 선행연구(찜머만, 슐츠, 페쫄드, 라르센의 연구)들을 요약, 분석하여 연령과 보존원리의 획득과의 관계를 알아 보고자 한다. 피아제는 아동의 인지적 발달 단계를 그 특성에 따라 감각운동기(感覺運動期), 전조작기(前操作期), 구체적 조작기(具體的 操作期), 형식적 조작기(形式的 操作期)의 4단계로 나누었다. 각 단계는 질적으로 다르지만 건너 뛰거나 생략 될 수 없으며 서로 연관되어 발달한다. 즉 나중 단계들은 앞 단계들에서의 경험들과 요소들에 기초한다. 이러한 단계 이론은 교사로 하여금 학생의 인지적 특성을 알고 이에 맞는 교육을 하는데 통찰력을 제공해 줌으로써 교육현장에서 보다 효과적인 교육을 하도록 한다. 따라서 셋째, 피아제 발달 단계에 따른 인지적 성장특징과 음악적 성장특징을 알아보고 이에 따른 교육적 적용에 대해 연구하고자 하며, 본 연구는 여기에 중점을 두고 있다. 이상의 연구결과 피아제 이론은 음악교육에 중요한 시사점을 준다. 학생들의 자발적이고 자주적인 직접 경험을 중시할 것을 시사하며 연령수준에 맞는 프로그램과 음악의 기본적 개념을 악기, 음높이, 선율, 리듬, 빠르기, 선법의 순서로 가르칠 것을 제시한다. 또 교사들에게 학생들의 음악적 능력을 이해하고 가르칠 것과 이에 맞는 다양한 방법들을 적용할 것, 포괄적인 음악을 제공할 것을 시사한다. 이러한 결론을 근거로 교사는 학생들의 적절한 능력 안에서 학생들이 활동하고 표현할 수 있는 교수-학습 방법을 택해야하며 그들의 자발적 행동을 도와주고 장려하며 적극적인 교수활동이 이루어지도록 해야할 것이다.
It is important to know the characteristic of development psychology of children in education. Likewise for effective music education, teachers should know the musical capacity of each child and the process of studying. Psychology can offer the basis for this, and especially the theory of Piaget giv...
It is important to know the characteristic of development psychology of children in education. Likewise for effective music education, teachers should know the musical capacity of each child and the process of studying. Psychology can offer the basis for this, and especially the theory of Piaget gives significant suggestion. He studied how the cognitivism in children's growth progresses. And this study has given great influence in the theory of growth of children and practical study of education. The theory of concept forming can be applied to musical concept development. The theory about development stages gives the information of musical ability which children have in each stages, moreover it supplies educational insight. Especially the theory about the principle of conservation can be applied to musical conservation by many music educator ; it supports the theory of Piaget. This study gives brief information about theoretical basis and significant concept of cognitive growth - schema, assimilation, accommodation and eqilibriam-in studying cognitive development of Piaget first. Second, it summerized and analized preceeding theses - studies of Zimmerman, Schultz, Petzold, and Larsen - which examined experiment sand subjects which apply conservation principle of Piaget to musical subjects : this thesis tried to investigate the relationship between age and acquirement of conservation principle. Piaget classified into four steps-senorimoter stage, preoperational stage, concrete operational stage, formal operational stage-according to the cognitive characteristics of children. Each of them are different in qualities and none of them can be omitted. Also they have development with connecting each other. Namely the latter steps are based on the experiences and the essential elements of former ones. Such step theory supplies teachers with an insight which they can understand the cognitive characteristics of students and can teach them fit for it and help to teach students effectively in the school. Therefore thirdly, this thesis studied the characteristic of cognitive growth and the characteristic of musical growth according to the development steps of Piaget and it put and emphasis on this. In the result of this study, the theory of Piaget gives an important suggestion on the music education. It suggests that we should account much of the voluntary and independent direct experience of students ; it suggests what programs should be taugh fit for the ages of children and basic musical concepts-instrument, key, melody, rhythm. tempo. mode, etc. Also, it suggests that teachers should understand the musical capacity of students ; teach the various ways suitable for children and apply them comprehensive music. With this conclusion, teachers should choose appropriate instruction-study method for children to act and express in their capacity ;should try to accomplish the positive teaching activities which helps and stimulates spontaneous behavior of students.
It is important to know the characteristic of development psychology of children in education. Likewise for effective music education, teachers should know the musical capacity of each child and the process of studying. Psychology can offer the basis for this, and especially the theory of Piaget gives significant suggestion. He studied how the cognitivism in children's growth progresses. And this study has given great influence in the theory of growth of children and practical study of education. The theory of concept forming can be applied to musical concept development. The theory about development stages gives the information of musical ability which children have in each stages, moreover it supplies educational insight. Especially the theory about the principle of conservation can be applied to musical conservation by many music educator ; it supports the theory of Piaget. This study gives brief information about theoretical basis and significant concept of cognitive growth - schema, assimilation, accommodation and eqilibriam-in studying cognitive development of Piaget first. Second, it summerized and analized preceeding theses - studies of Zimmerman, Schultz, Petzold, and Larsen - which examined experiment sand subjects which apply conservation principle of Piaget to musical subjects : this thesis tried to investigate the relationship between age and acquirement of conservation principle. Piaget classified into four steps-senorimoter stage, preoperational stage, concrete operational stage, formal operational stage-according to the cognitive characteristics of children. Each of them are different in qualities and none of them can be omitted. Also they have development with connecting each other. Namely the latter steps are based on the experiences and the essential elements of former ones. Such step theory supplies teachers with an insight which they can understand the cognitive characteristics of students and can teach them fit for it and help to teach students effectively in the school. Therefore thirdly, this thesis studied the characteristic of cognitive growth and the characteristic of musical growth according to the development steps of Piaget and it put and emphasis on this. In the result of this study, the theory of Piaget gives an important suggestion on the music education. It suggests that we should account much of the voluntary and independent direct experience of students ; it suggests what programs should be taugh fit for the ages of children and basic musical concepts-instrument, key, melody, rhythm. tempo. mode, etc. Also, it suggests that teachers should understand the musical capacity of students ; teach the various ways suitable for children and apply them comprehensive music. With this conclusion, teachers should choose appropriate instruction-study method for children to act and express in their capacity ;should try to accomplish the positive teaching activities which helps and stimulates spontaneous behavior of students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.