인지발달이론의 음악교육적용에 관한 연구 : 확대된 피아제 이론을 중심으로 (A) Study of Application to Music Education of Cognitive Development Theory : Centering Around the Expansion of Piaget's Theory원문보기
'교육을 행함'이란 일반적으로 개인이 가진 능력을 개발시키는 것으로 정의된다. 이는 교육자가 피교육자에 대한 상세한 정보를 가져야 함을 의미한다. 피아제(Jean Piaget 1896-1980)는 아동의 성장과정에 대한 상세한 정보를 토대로 발달단계 이론을 정립하였다. 그의 발달단계 이론은 뒤따른 음악교육학자들의 실험을 통해 음악적 개념이 어떠한 발달단계를 거쳐 획득되는지를 밝히는데 공헌하였다. 피아제는 아동의 인지가 감각운동기, 전조작기, 형식적조작기, 구체적조작기의 4단계를 거쳐 발달하며, 이 발달은 동화와 조절이 평형을 이루려는 과정을 통해서 이루어진다고 하였다. 여기서 그는 이러한 구조적 발달에 미칠 사회적 요인들의 일반적 관계만을 지적할 뿐, 사회적 상황과 특수한 문화적 형태가 아동에게 미치는 영향에 대해서는 언급하지 않았다. 이에 대해 러시아의 심리학자 비고츠키(Lev Semyonovitch Vygotsky, 1896-1934)는 아동의 발달이 사회의 구조와 문화의 영향을 받는다고 주장한다. 그는 근접발달지대(Zone of Proximal Developement)라는 이론을 통해 아동이 앞선 또래나 성인과의 ...
'교육을 행함'이란 일반적으로 개인이 가진 능력을 개발시키는 것으로 정의된다. 이는 교육자가 피교육자에 대한 상세한 정보를 가져야 함을 의미한다. 피아제(Jean Piaget 1896-1980)는 아동의 성장과정에 대한 상세한 정보를 토대로 발달단계 이론을 정립하였다. 그의 발달단계 이론은 뒤따른 음악교육학자들의 실험을 통해 음악적 개념이 어떠한 발달단계를 거쳐 획득되는지를 밝히는데 공헌하였다. 피아제는 아동의 인지가 감각운동기, 전조작기, 형식적조작기, 구체적조작기의 4단계를 거쳐 발달하며, 이 발달은 동화와 조절이 평형을 이루려는 과정을 통해서 이루어진다고 하였다. 여기서 그는 이러한 구조적 발달에 미칠 사회적 요인들의 일반적 관계만을 지적할 뿐, 사회적 상황과 특수한 문화적 형태가 아동에게 미치는 영향에 대해서는 언급하지 않았다. 이에 대해 러시아의 심리학자 비고츠키(Lev Semyonovitch Vygotsky, 1896-1934)는 아동의 발달이 사회의 구조와 문화의 영향을 받는다고 주장한다. 그는 근접발달지대(Zone of Proximal Developement)라는 이론을 통해 아동이 앞선 또래나 성인과의 협동학습을 통해 상위 단계의 개념을 인지 할 수 있으며, 문화적인 차이가 아동의 학습수준과 학습시간을 결정하는 중요한 요인이 됨을 보여준다. 이에 본고의 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 피아제 이론의 배경과 주요개념 그리고 발달단계의 특징을 알아보았다. 둘째, 피아제의 이론을 비고츠키와 음악교육자학들의 연구를 통해 조망하고 이를 토대로 아동의 음악적 성장단계를 고찰하였다. 그리고 이 연구 결과들을 음악교육에 적용하여 다음의 결론을 얻었다. 첫째, 아동은 음악적 개념을 획득함에 있어서 일정한 단계를 가진다. 그러므로 교사는 아동의 발달단계의 특성을 잘 파악하여 개별적 성장속도에 적합한 지도를 하여야 한다. 둘째, 교사는 조력자로서 아동이 자신의 학습에 주체성을 가질 수 있도록 일방적인 강의가 아닌 교수적 대화를 통해 수업을 이끌어 나가야 한다. 셋째, 아동의 발달에 무엇보다 중요한 것은 환경의 제공이다. 그러므로 교사는 아동들이 다양한 문화를 체험할 수 있는 교수방법을 끊임없이 연구하여야 한다.
'교육을 행함'이란 일반적으로 개인이 가진 능력을 개발시키는 것으로 정의된다. 이는 교육자가 피교육자에 대한 상세한 정보를 가져야 함을 의미한다. 피아제(Jean Piaget 1896-1980)는 아동의 성장과정에 대한 상세한 정보를 토대로 발달단계 이론을 정립하였다. 그의 발달단계 이론은 뒤따른 음악교육학자들의 실험을 통해 음악적 개념이 어떠한 발달단계를 거쳐 획득되는지를 밝히는데 공헌하였다. 피아제는 아동의 인지가 감각운동기, 전조작기, 형식적조작기, 구체적조작기의 4단계를 거쳐 발달하며, 이 발달은 동화와 조절이 평형을 이루려는 과정을 통해서 이루어진다고 하였다. 여기서 그는 이러한 구조적 발달에 미칠 사회적 요인들의 일반적 관계만을 지적할 뿐, 사회적 상황과 특수한 문화적 형태가 아동에게 미치는 영향에 대해서는 언급하지 않았다. 이에 대해 러시아의 심리학자 비고츠키(Lev Semyonovitch Vygotsky, 1896-1934)는 아동의 발달이 사회의 구조와 문화의 영향을 받는다고 주장한다. 그는 근접발달지대(Zone of Proximal Developement)라는 이론을 통해 아동이 앞선 또래나 성인과의 협동학습을 통해 상위 단계의 개념을 인지 할 수 있으며, 문화적인 차이가 아동의 학습수준과 학습시간을 결정하는 중요한 요인이 됨을 보여준다. 이에 본고의 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 피아제 이론의 배경과 주요개념 그리고 발달단계의 특징을 알아보았다. 둘째, 피아제의 이론을 비고츠키와 음악교육자학들의 연구를 통해 조망하고 이를 토대로 아동의 음악적 성장단계를 고찰하였다. 그리고 이 연구 결과들을 음악교육에 적용하여 다음의 결론을 얻었다. 첫째, 아동은 음악적 개념을 획득함에 있어서 일정한 단계를 가진다. 그러므로 교사는 아동의 발달단계의 특성을 잘 파악하여 개별적 성장속도에 적합한 지도를 하여야 한다. 둘째, 교사는 조력자로서 아동이 자신의 학습에 주체성을 가질 수 있도록 일방적인 강의가 아닌 교수적 대화를 통해 수업을 이끌어 나가야 한다. 셋째, 아동의 발달에 무엇보다 중요한 것은 환경의 제공이다. 그러므로 교사는 아동들이 다양한 문화를 체험할 수 있는 교수방법을 끊임없이 연구하여야 한다.
Education is generally defined as a behavior to help develop individual ability. This definition describes that the educator should have details of information about the student. Jean Piaget establishes a theory of development stage which is based on details of development of children's maturity. Hi...
Education is generally defined as a behavior to help develop individual ability. This definition describes that the educator should have details of information about the student. Jean Piaget establishes a theory of development stage which is based on details of development of children's maturity. His theory of development stage has contributed to enabling musical educators to conduct a series of experiments and explain what development stages are taken in acquiring musical cognition. Piaget reports that children's cognition goes through four development stages; sensorimotor stage, preoperational stage, concrete stage and formal operational stage, which are achieved by balancing control of assimilation and accommodation. However, the Piaget's theory indicates general relations of social factors to affect systematic development on children, without taking social conditions and unique cultural patterns into consideration. To such a point, Vygotsky, a Russian psychologist, insists that children's development is influenced by social and cultural environments. Vygotsky illustrates though his Zone of Proximal Development theory that children acquire the cognition of upper levels through cooperative study with advanced peers or adults, concluding that cultural gaps are crucial factors in determining the level and time of children's study. The contents of this thesis are as follows ; First, I will go through Piaget's theory on the theoretical basis, the main concepts and the characteristics of cognitive development stages. Second, I will make some suggestions over musical growth about Piaget's theory which has been studied by musical educators and Vygotsky. Conclusion of this study will be as follows; First, children will go through certain stages to obtain musical cognition. Thus, teachers should have a good understanding of children's characteristics at each development stage in order to make suitable directions for individual growth speed. Second, teachers should lead a class as an assistant to help children study with voluntary participation, not by one-way lectures but by educational communications. Third, the importance of providing right circumstances is second to none in children's development. Therefore, teachers should not cease to study teaching methods to help children experience various cultures.
Education is generally defined as a behavior to help develop individual ability. This definition describes that the educator should have details of information about the student. Jean Piaget establishes a theory of development stage which is based on details of development of children's maturity. His theory of development stage has contributed to enabling musical educators to conduct a series of experiments and explain what development stages are taken in acquiring musical cognition. Piaget reports that children's cognition goes through four development stages; sensorimotor stage, preoperational stage, concrete stage and formal operational stage, which are achieved by balancing control of assimilation and accommodation. However, the Piaget's theory indicates general relations of social factors to affect systematic development on children, without taking social conditions and unique cultural patterns into consideration. To such a point, Vygotsky, a Russian psychologist, insists that children's development is influenced by social and cultural environments. Vygotsky illustrates though his Zone of Proximal Development theory that children acquire the cognition of upper levels through cooperative study with advanced peers or adults, concluding that cultural gaps are crucial factors in determining the level and time of children's study. The contents of this thesis are as follows ; First, I will go through Piaget's theory on the theoretical basis, the main concepts and the characteristics of cognitive development stages. Second, I will make some suggestions over musical growth about Piaget's theory which has been studied by musical educators and Vygotsky. Conclusion of this study will be as follows; First, children will go through certain stages to obtain musical cognition. Thus, teachers should have a good understanding of children's characteristics at each development stage in order to make suitable directions for individual growth speed. Second, teachers should lead a class as an assistant to help children study with voluntary participation, not by one-way lectures but by educational communications. Third, the importance of providing right circumstances is second to none in children's development. Therefore, teachers should not cease to study teaching methods to help children experience various cultures.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.