Schumann(1810∼1856)은 낭만주의 시대의 작곡가중 뛰어난 문학적 재능을 지닌 작곡가로서 1840년을 중심으로 많은 가곡을 작곡하였다. Schumann은 진보된 가곡을 썼으며 "Lied는 음악과 시의 결합이다"라는 말을 창조하기에 이르렀다. Schumann의 가곡은 시를 떠나서는 생각할 수 없을 만큼 시와 밀접한 관계를 가지고 있고, 시적 언어가 갖고 있는 강약, 시의 배경, 시의 이미지등 시가 지니고 있는 특성들이 사실적으로 그의 음악에 묘사되고 있다. 그러므로 시의 완전한 이해 없이는 Schumann의 가곡을 이해할...
Schumann(1810∼1856)은 낭만주의 시대의 작곡가중 뛰어난 문학적 재능을 지닌 작곡가로서 1840년을 중심으로 많은 가곡을 작곡하였다. Schumann은 진보된 가곡을 썼으며 "Lied는 음악과 시의 결합이다"라는 말을 창조하기에 이르렀다. Schumann의 가곡은 시를 떠나서는 생각할 수 없을 만큼 시와 밀접한 관계를 가지고 있고, 시적 언어가 갖고 있는 강약, 시의 배경, 시의 이미지등 시가 지니고 있는 특성들이 사실적으로 그의 음악에 묘사되고 있다. 그러므로 시의 완전한 이해 없이는 Schumann의 가곡을 이해할 수 없을 뿐만 아니라 연주 또한 불가능한 것이다. Schumann은 "가곡의 왕"이라 불리우는 Schubert의 Lied의 전통을 한층 발전시켜 독일가곡에 있어 기존의 가곡보다 차원높은 많은 가곡들을 작곡 하였는데 특히 독일의 낭만주의 서정시인 J.V.Eichendorff의 6개의 시집에서 발췌한 12개의 자연시에 곡을 붙인 「Liederkrcis,of,39」는 시와 음악이 이상적으로 결합된 가치있는 작품으로 평가된다. 본 논문에서는 예술적으로 높이 평가 받고 있는 「Liederkreis,op.39」를 선택하여 이 작품의 음악적 배경이 되는 Lied의 역사, Schumann의 생애와 가곡, Schubert Lied와 Schumann Lied의 차이, "Liederkreis op.39"의 작품 배경에 대해 알아 보았으며, 본 곡이 독일의 시이고 예술가곡 자체가 시를 떠나서는 이해할 수 없기 때문에 기초적이나마 독일의 시적 구조에 대해 연구해 보았다. 또 Eichendorff의 시를 통해 독일시의 일반적 요소들을 Schumann은 어떻게 음악화 했는지 알아보았는데 특히 시의 기초구조를 이루는 요소가 Schumann의 음악에선 어떻게 다루어지는지 연구해 보았다. 아울러 대상작품을 통하여 Schumann의 화성처리의 특징을 살펴보았으며 시의 내용과 관련한 연주가로서의 연주방식과 표현방식을 연구하였다. 끝으로 이 연구를 통하여 예술가곡의 본질을 이해하게 되고 또 훌륭한 연주를 위한 방법을 모색하는데 도움이 되고자 한다.
Schumann(1810∼1856)은 낭만주의 시대의 작곡가중 뛰어난 문학적 재능을 지닌 작곡가로서 1840년을 중심으로 많은 가곡을 작곡하였다. Schumann은 진보된 가곡을 썼으며 "Lied는 음악과 시의 결합이다"라는 말을 창조하기에 이르렀다. Schumann의 가곡은 시를 떠나서는 생각할 수 없을 만큼 시와 밀접한 관계를 가지고 있고, 시적 언어가 갖고 있는 강약, 시의 배경, 시의 이미지등 시가 지니고 있는 특성들이 사실적으로 그의 음악에 묘사되고 있다. 그러므로 시의 완전한 이해 없이는 Schumann의 가곡을 이해할 수 없을 뿐만 아니라 연주 또한 불가능한 것이다. Schumann은 "가곡의 왕"이라 불리우는 Schubert의 Lied의 전통을 한층 발전시켜 독일가곡에 있어 기존의 가곡보다 차원높은 많은 가곡들을 작곡 하였는데 특히 독일의 낭만주의 서정시인 J.V.Eichendorff의 6개의 시집에서 발췌한 12개의 자연시에 곡을 붙인 「Liederkrcis,of,39」는 시와 음악이 이상적으로 결합된 가치있는 작품으로 평가된다. 본 논문에서는 예술적으로 높이 평가 받고 있는 「Liederkreis,op.39」를 선택하여 이 작품의 음악적 배경이 되는 Lied의 역사, Schumann의 생애와 가곡, Schubert Lied와 Schumann Lied의 차이, "Liederkreis op.39"의 작품 배경에 대해 알아 보았으며, 본 곡이 독일의 시이고 예술가곡 자체가 시를 떠나서는 이해할 수 없기 때문에 기초적이나마 독일의 시적 구조에 대해 연구해 보았다. 또 Eichendorff의 시를 통해 독일시의 일반적 요소들을 Schumann은 어떻게 음악화 했는지 알아보았는데 특히 시의 기초구조를 이루는 요소가 Schumann의 음악에선 어떻게 다루어지는지 연구해 보았다. 아울러 대상작품을 통하여 Schumann의 화성처리의 특징을 살펴보았으며 시의 내용과 관련한 연주가로서의 연주방식과 표현방식을 연구하였다. 끝으로 이 연구를 통하여 예술가곡의 본질을 이해하게 되고 또 훌륭한 연주를 위한 방법을 모색하는데 도움이 되고자 한다.
Robert Schumann(1810-1856) is a composer with excellent literary gift among the composers in the age of romanticism and published many songs around 1840. He composed many radical Lieds and he also said that Lied is a combination of music and poem. His Lied has a close connection with poem as it desc...
Robert Schumann(1810-1856) is a composer with excellent literary gift among the composers in the age of romanticism and published many songs around 1840. He composed many radical Lieds and he also said that Lied is a combination of music and poem. His Lied has a close connection with poem as it describes accent, background, image and characters of poetic language realistically. Thus we cannot understand his Lied nor play it without perfect understanding of the poem. He composed many love songs following in the tradition of Schubert, who is called 'The king of Lied', and especially 'Liederkreis op. 39' which was named by accepting 12 nature poems from 6 collections of poem of J.V.Eichendorff is evaluated that it is a valuable work that the poem is combined with music. This paper selects 'Liederkreis op. 39' which is highly appraised in aspects of art, and analyzes its musical background as explaining Lied history, life & Lied of Schumann, the difference of Schubert and Schumann and the background of 'Liederkreis op. 39'. In addition, it also has a profound comprehension about the structure of germany poem because this work, as a German poem itself, cannot be understood when it is separated from poem. And it is explained how Schumann musicalitied general poetic characters through Eichendorff's poem, and especially how elements of poetic basic form are treated in Schumann's works. Finally it is analyzing the harmony of this work and the playing and expressing way for players. Shortly, this study would be helpful to understand Lied essence and to play excellently.
Robert Schumann(1810-1856) is a composer with excellent literary gift among the composers in the age of romanticism and published many songs around 1840. He composed many radical Lieds and he also said that Lied is a combination of music and poem. His Lied has a close connection with poem as it describes accent, background, image and characters of poetic language realistically. Thus we cannot understand his Lied nor play it without perfect understanding of the poem. He composed many love songs following in the tradition of Schubert, who is called 'The king of Lied', and especially 'Liederkreis op. 39' which was named by accepting 12 nature poems from 6 collections of poem of J.V.Eichendorff is evaluated that it is a valuable work that the poem is combined with music. This paper selects 'Liederkreis op. 39' which is highly appraised in aspects of art, and analyzes its musical background as explaining Lied history, life & Lied of Schumann, the difference of Schubert and Schumann and the background of 'Liederkreis op. 39'. In addition, it also has a profound comprehension about the structure of germany poem because this work, as a German poem itself, cannot be understood when it is separated from poem. And it is explained how Schumann musicalitied general poetic characters through Eichendorff's poem, and especially how elements of poetic basic form are treated in Schumann's works. Finally it is analyzing the harmony of this work and the playing and expressing way for players. Shortly, this study would be helpful to understand Lied essence and to play excellently.
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#ROBERT SCHUMANN LIEDERKREIS OP39 로베르트 슈만 음악 시적요소
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