본 연구에서는 어린 유아기를 구체적이고 정교화해서 다룬 Damon의 이론 중 도덕성 발달 단계를 밝힌 Damon의 이론 중 나누기 개념을 적용하여 학령전 유아 인 만3세 - 5세를 대상으로 도덕적 행동 발달 경향을 실험연구를 통해 알아 보는 것을 목적으로 하였다. 이런 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 연령· 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 2. 유아의 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 3. 각 연령별 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 4. 각 연령별 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 3개의 관인 유치원에 다니고 있는 유아 들 중 만 3세, 4, 5세에서 각 24명씩 총 72명이었고, 연구방법은 각 연령 집단을 4 명씩 한그룹으로 하여, 총 18그룹을 대상으로 실험을 하였다. 연구절차는 예비실험과 본 실험의 순서로 실시하였고, 측정도구는 Damon의 사 회·도덕성 면접검사(Social/moral interviews for young children)의 질문을 사용하 였다. ...
본 연구에서는 어린 유아기를 구체적이고 정교화해서 다룬 Damon의 이론 중 도덕성 발달 단계를 밝힌 Damon의 이론 중 나누기 개념을 적용하여 학령전 유아 인 만3세 - 5세를 대상으로 도덕적 행동 발달 경향을 실험연구를 통해 알아 보는 것을 목적으로 하였다. 이런 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 연령· 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 2. 유아의 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 3. 각 연령별 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 4. 각 연령별 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 3개의 관인 유치원에 다니고 있는 유아 들 중 만 3세, 4, 5세에서 각 24명씩 총 72명이었고, 연구방법은 각 연령 집단을 4 명씩 한그룹으로 하여, 총 18그룹을 대상으로 실험을 하였다. 연구절차는 예비실험과 본 실험의 순서로 실시하였고, 측정도구는 Damon의 사 회·도덕성 면접검사(Social/moral interviews for young children)의 질문을 사용하 였다. 자료분석은 SAS program을 적용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령에 따라 도덕성 발달에 있어서 유의한 차이가 있었다. 유아의 나이가 증가할 수록 도덕성 발달 점수도 증가하는 경향을 보였다. 둘째, 각 연령별로 성별에 따른 도덕성 발달에 있어 여아가 남아보다 높은 경 향을 보였다. 셋째, 각 연령별로 어머니의 학력에 따라 유아의 도덕성 발달에 차이가 있는 것으로 나타났다. 어머니의 학력이 대졸 이상일 경우가 고졸 이하일 경우보다 유 아의 도덕성 발달도 높게 나타났다. 따라서 어머니들의 교육정도가 유아들에게 영 향을 미친다고 할 수 있다. 넷째, 각 연령별로 어머니의 직업유무에 따라 유아의 도덕성 발달에 차이가 있 는 것으로 나타났다. 직업이 있는 어머니의 유아가 도덕성 발달 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 유아의 출생 순위에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는 것으로 나타났다. 첫째가 막내나 외동보다 높은 점수를 보였다. 여섯째, 각 연령별로 가족의 형태에 따라 도덕성 발달에 차이는 없는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 어린 유아기를 구체적이고 정교화해서 다룬 Damon의 이론 중 도덕성 발달 단계를 밝힌 Damon의 이론 중 나누기 개념을 적용하여 학령전 유아 인 만3세 - 5세를 대상으로 도덕적 행동 발달 경향을 실험연구를 통해 알아 보는 것을 목적으로 하였다. 이런 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 연령· 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 2. 유아의 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 3. 각 연령별 성별의 차이에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 4. 각 연령별 가정 환경요인에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 3개의 관인 유치원에 다니고 있는 유아 들 중 만 3세, 4, 5세에서 각 24명씩 총 72명이었고, 연구방법은 각 연령 집단을 4 명씩 한그룹으로 하여, 총 18그룹을 대상으로 실험을 하였다. 연구절차는 예비실험과 본 실험의 순서로 실시하였고, 측정도구는 Damon의 사 회·도덕성 면접검사(Social/moral interviews for young children)의 질문을 사용하 였다. 자료분석은 SAS program을 적용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령에 따라 도덕성 발달에 있어서 유의한 차이가 있었다. 유아의 나이가 증가할 수록 도덕성 발달 점수도 증가하는 경향을 보였다. 둘째, 각 연령별로 성별에 따른 도덕성 발달에 있어 여아가 남아보다 높은 경 향을 보였다. 셋째, 각 연령별로 어머니의 학력에 따라 유아의 도덕성 발달에 차이가 있는 것으로 나타났다. 어머니의 학력이 대졸 이상일 경우가 고졸 이하일 경우보다 유 아의 도덕성 발달도 높게 나타났다. 따라서 어머니들의 교육정도가 유아들에게 영 향을 미친다고 할 수 있다. 넷째, 각 연령별로 어머니의 직업유무에 따라 유아의 도덕성 발달에 차이가 있 는 것으로 나타났다. 직업이 있는 어머니의 유아가 도덕성 발달 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 유아의 출생 순위에 따라 도덕성 발달에 차이가 있는 것으로 나타났다. 첫째가 막내나 외동보다 높은 점수를 보였다. 여섯째, 각 연령별로 가족의 형태에 따라 도덕성 발달에 차이는 없는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out about moral development in childhood, based on Damon's Sharing Theory, one of his concrete, sophisticated theories on preschooler's moral development. For this purpose, the following questions are made. 1. Does a child's age make any difference in the moral d...
The purpose of this study is to find out about moral development in childhood, based on Damon's Sharing Theory, one of his concrete, sophisticated theories on preschooler's moral development. For this purpose, the following questions are made. 1. Does a child's age make any difference in the moral development? 2. Does a child's sex make any difference in the moral development? 3. Does the mother's education level make any difference in the moral development? 4. Does it make any difference in the moral development whether the mother has a job or not? 5. Does the order of birth make any difference in the moral development? 6. Does family type make any difference in the moral development? The pollees of this study were 72 children, three to five years of age, from three authorized kindergartens in Seoul. 24 children were selected at random from one kindergarten. The 72 children were divided into 18 groups according to their age. A group had four children of the same age. The study was conducted first as a preliminary experiment and then as a main experiment. Damon's social/moral interviews for young children, his exercise tools on children's moral development, were reorganized by the researcher to suit the purpose of this study. The data analysis was done by the SAS program. The results of the study are as follows: 1. A child's age makes some difference in the moral development. As children grow older, they become more moral. 2. A child's sex makes some difference in the moral development. Girls grow more moral than boys. 3. The mother's education level makes some difference in the moral development. A child's moral development depends greatly on the mother's education level. Children whose mother graduated university or graduate school are more moral than children whose mother graduated high school or not. 4. Whether the mother has a job or not makes some difference in the moral development. A child whose mother has a job is more moral than a child whose mother has no job. 5. A child's birth order makes some difference in the moral development. The oldest child is more moral than the youngest or the only child. 6. Family type makes no difference in the children's moral development.
The purpose of this study is to find out about moral development in childhood, based on Damon's Sharing Theory, one of his concrete, sophisticated theories on preschooler's moral development. For this purpose, the following questions are made. 1. Does a child's age make any difference in the moral development? 2. Does a child's sex make any difference in the moral development? 3. Does the mother's education level make any difference in the moral development? 4. Does it make any difference in the moral development whether the mother has a job or not? 5. Does the order of birth make any difference in the moral development? 6. Does family type make any difference in the moral development? The pollees of this study were 72 children, three to five years of age, from three authorized kindergartens in Seoul. 24 children were selected at random from one kindergarten. The 72 children were divided into 18 groups according to their age. A group had four children of the same age. The study was conducted first as a preliminary experiment and then as a main experiment. Damon's social/moral interviews for young children, his exercise tools on children's moral development, were reorganized by the researcher to suit the purpose of this study. The data analysis was done by the SAS program. The results of the study are as follows: 1. A child's age makes some difference in the moral development. As children grow older, they become more moral. 2. A child's sex makes some difference in the moral development. Girls grow more moral than boys. 3. The mother's education level makes some difference in the moral development. A child's moral development depends greatly on the mother's education level. Children whose mother graduated university or graduate school are more moral than children whose mother graduated high school or not. 4. Whether the mother has a job or not makes some difference in the moral development. A child whose mother has a job is more moral than a child whose mother has no job. 5. A child's birth order makes some difference in the moral development. The oldest child is more moral than the youngest or the only child. 6. Family type makes no difference in the children's moral development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.