본 연구는 유아기 애착유형에 따른 유아의 성격발달 및 사회·정서적 행동에 대해 알아보고자 실시한 연구로, 애착유형을 안정애착과 불안정애착으로 나누고 두 집단 간의 성격발달과 사회·정서적 행동차이를 비교하고, 또한 애착유형과 성격발달, 애착유형과 사회·정서적 행동, 그리고 성격발달과 사회·정서적 행동 간에 상관관계에 초점을 두고 있다. 이를 검증하기 위해 본 연구에서는 Bowlby의 애착이론을 바탕으로 선행논문의 제언과 설문의 표준화를 재구성하여 경기도 ...
본 연구는 유아기 애착유형에 따른 유아의 성격발달 및 사회·정서적 행동에 대해 알아보고자 실시한 연구로, 애착유형을 안정애착과 불안정애착으로 나누고 두 집단 간의 성격발달과 사회·정서적 행동차이를 비교하고, 또한 애착유형과 성격발달, 애착유형과 사회·정서적 행동, 그리고 성격발달과 사회·정서적 행동 간에 상관관계에 초점을 두고 있다. 이를 검증하기 위해 본 연구에서는 Bowlby의 애착이론을 바탕으로 선행논문의 제언과 설문의 표준화를 재구성하여 경기도 용인시에 소재하고 있는 유치원과 어린이집 2곳과 충남 태안에 소재하고 있는 유치원과 어린이집 2곳, 총 4곳의 유치원과 어린이집에 다니고 있는 115명의 만 5~6세 아동과 부모, 교사를 대상으로 2008년 8월 4일~9월 5일까지 설문조사와 그림검사, 면접을 실시하였다. 본 연구의 결과는 애착유형에 따른 유아의 성격발달과 사회·정서적 행동의 차이를 검증과 상관관계검증을 위한 것임으로 그림검사와 면접을 통해 애착유형을 나눈 뒤 한국아동인성검사 척도와 유아행동특성 척도를 실시한 후 spss 15.0 Program을 이용해 T-test분석기법과, 상관관계 분석기법을 사용하였다. 본 연구의 결과를 간단히 요약하면 다음과 같다. 첫째, 애착유아와 불안정 애착유아의 성격발달은 거의 모든 하위 영역에서 유의미한 차이를 나타내었다. 이는 각 하위 영역이 따로 발달하는 것이 아니라 서로 상호 보안하여 발달하기 때문인 것으로 보여 진다. 특히 애착집단일수록 스트레스에 대처하는 능력인 자아탄력성이 우수하였고, 운동발달과 가족관계, 사회관계가 원만하였으며, 불안과 우울 신체화, 비행, 과잉행동이 불안정애착 집단보다 적게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 애착유아와 불안정 애착유아의 사회·정서적 행동 역시 거의 모든 하위 영역에서 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 애착유아에게서 친사회적 행동이 많이 나타났으며 이러한 친사회적 행동은 비사회적 행동과 불안, 배척, 과잉행동과 부적인 관계가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 애착정도에 따른 성격발달의 상관관계에서는 애착이 높아지면 비행과 과잉행동은 낮아지는 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 넷째, 애착정도에 따른 사회·정서적 행동의 상관관계에서 애착은 친사회성에는 정적 상관관계를 보였으며, 공격성과 비사회성, 배척, 과잉행동의 행동특성의 하위변수와는 부적 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과로 보아 애착이 높아지면 공격성, 비사회성, 배척, 과잉행동은 낮아지고 친사회성은 높아짐을 알 수 있었다. 다섯째, 성격발달과 사회·정서적 행동 간의 상관관계에서는 친사회성과 비사회성 그리고 불안에서 서로 상관관계가 있음이 나타났다. 즉 친사회성이 높으면 스트레스에 대처하는 능력에 우수함을 보였고, 비사회성이 높으면 자아탄력성은 낮아지고, 대인관계, 현실접촉은 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 불안과 성격형성간의 관계는 성격형성의 하위변수 5가지 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 동적 가족화(K.F.D: Kinetic FamilyDrawing)를 통해 애착의 정도를 구분할 수 있었다. 애착유형에 따른 동적 가족화상의 인물특징, 활동 내용, 그림 양식, 상징에 대해 불안정 애착유아의 그림이 애착유아의 그림보다 더 많은 점수를 보였다. 이러한 결과를 종합해 보면 동적 가족화 검사는 유아로 하여금 애착의 정도를 가려낼 수 있는 검사로서 이용하기에 무리가 없어 보임을 알 수 있다. 본 연구의 결과는 애착의 중요성을 다시 한 번 생각할 수 있게 하고, 유아의 발달정도를 객관적으로 알아 볼 수 있는 기회를 제공함과 동시에 유아기 애착이 유아의 사회·정서적행동과 유의미한 관계가 있음을 보여준 점에서 의의가 있다.
본 연구는 유아기 애착유형에 따른 유아의 성격발달 및 사회·정서적 행동에 대해 알아보고자 실시한 연구로, 애착유형을 안정애착과 불안정애착으로 나누고 두 집단 간의 성격발달과 사회·정서적 행동차이를 비교하고, 또한 애착유형과 성격발달, 애착유형과 사회·정서적 행동, 그리고 성격발달과 사회·정서적 행동 간에 상관관계에 초점을 두고 있다. 이를 검증하기 위해 본 연구에서는 Bowlby의 애착이론을 바탕으로 선행논문의 제언과 설문의 표준화를 재구성하여 경기도 용인시에 소재하고 있는 유치원과 어린이집 2곳과 충남 태안에 소재하고 있는 유치원과 어린이집 2곳, 총 4곳의 유치원과 어린이집에 다니고 있는 115명의 만 5~6세 아동과 부모, 교사를 대상으로 2008년 8월 4일~9월 5일까지 설문조사와 그림검사, 면접을 실시하였다. 본 연구의 결과는 애착유형에 따른 유아의 성격발달과 사회·정서적 행동의 차이를 검증과 상관관계검증을 위한 것임으로 그림검사와 면접을 통해 애착유형을 나눈 뒤 한국아동인성검사 척도와 유아행동특성 척도를 실시한 후 spss 15.0 Program을 이용해 T-test 분석기법과, 상관관계 분석기법을 사용하였다. 본 연구의 결과를 간단히 요약하면 다음과 같다. 첫째, 애착유아와 불안정 애착유아의 성격발달은 거의 모든 하위 영역에서 유의미한 차이를 나타내었다. 이는 각 하위 영역이 따로 발달하는 것이 아니라 서로 상호 보안하여 발달하기 때문인 것으로 보여 진다. 특히 애착집단일수록 스트레스에 대처하는 능력인 자아탄력성이 우수하였고, 운동발달과 가족관계, 사회관계가 원만하였으며, 불안과 우울 신체화, 비행, 과잉행동이 불안정애착 집단보다 적게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 애착유아와 불안정 애착유아의 사회·정서적 행동 역시 거의 모든 하위 영역에서 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 애착유아에게서 친사회적 행동이 많이 나타났으며 이러한 친사회적 행동은 비사회적 행동과 불안, 배척, 과잉행동과 부적인 관계가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 애착정도에 따른 성격발달의 상관관계에서는 애착이 높아지면 비행과 과잉행동은 낮아지는 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 넷째, 애착정도에 따른 사회·정서적 행동의 상관관계에서 애착은 친사회성에는 정적 상관관계를 보였으며, 공격성과 비사회성, 배척, 과잉행동의 행동특성의 하위변수와는 부적 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과로 보아 애착이 높아지면 공격성, 비사회성, 배척, 과잉행동은 낮아지고 친사회성은 높아짐을 알 수 있었다. 다섯째, 성격발달과 사회·정서적 행동 간의 상관관계에서는 친사회성과 비사회성 그리고 불안에서 서로 상관관계가 있음이 나타났다. 즉 친사회성이 높으면 스트레스에 대처하는 능력에 우수함을 보였고, 비사회성이 높으면 자아탄력성은 낮아지고, 대인관계, 현실접촉은 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 불안과 성격형성간의 관계는 성격형성의 하위변수 5가지 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 동적 가족화(K.F.D: Kinetic Family Drawing)를 통해 애착의 정도를 구분할 수 있었다. 애착유형에 따른 동적 가족화상의 인물특징, 활동 내용, 그림 양식, 상징에 대해 불안정 애착유아의 그림이 애착유아의 그림보다 더 많은 점수를 보였다. 이러한 결과를 종합해 보면 동적 가족화 검사는 유아로 하여금 애착의 정도를 가려낼 수 있는 검사로서 이용하기에 무리가 없어 보임을 알 수 있다. 본 연구의 결과는 애착의 중요성을 다시 한 번 생각할 수 있게 하고, 유아의 발달정도를 객관적으로 알아 볼 수 있는 기회를 제공함과 동시에 유아기 애착이 유아의 사회·정서적행동과 유의미한 관계가 있음을 보여준 점에서 의의가 있다.
This research is to develop character development of a baby and to find society emotional act based on an attachment type on babyhood. An attachment type is divided into both a stability attachment and an instability attachment and compares with difference of character development and emotional act ...
This research is to develop character development of a baby and to find society emotional act based on an attachment type on babyhood. An attachment type is divided into both a stability attachment and an instability attachment and compares with difference of character development and emotional act between two groups And it is focused on the correlation between an attachment and character development, an attachment and society emotional act and character development and act of society emotional act. For verification that, this research is to proposal the preceding thesis and to reform the standard of question based on the attachment theory of Bowlby and has question survey, picture test and interview on 115on 5-6years old children who they have been overall of 4 kindergarten and nursery, parents and teacher which is a kindergarten and 2of a nursery where is located in Younin city, Gyeonggi-do and a kindergarten and 2 of a nursery where is located in Taean, Chungnam. The result of this research is for inspecting the difference between character development of baby and society emotional act, and correlation in accordance with an attachment type. So, after dividing an attachment pattern with interview, doing a measure of Korea children’s instinct inspection and a measure of action characteristic and use T-test analysis techniques way with SPSS PC Program and correlation analysis techniques way. Summarizing this result of research is following as. First, the character development both an attachment babe and an instability attachment baby has meaningful difference on all of a subordinate area. I think it seems not to develop separately every subordinate part but because complementary cooperation. Especially, in the attachment group; self-resilience as the ability which can cope with stress is superior, family relations with sports development and public relations are smooth and anxiety, melancholia somatization, an irregularity and overacting is less than an instability attachment. Second, also society emotional act in both an attachment baby and an instability attachment baby has meaningful difference in all of subordinate area. Especially, it can find a lot of friendly social act on an attachment baby; like that friendly social act is related with antisocial act and anxiety, exclusion, overacting and negative. Third, in correlation with character development in accordance with attachment grade, it can find correlation withan irregularity and overacting is decreased if an attachment is increased. Fourth, an attachment in correlation with society emotional act with the attachment grade is appeared a correlation with being positive, or otherwise it is a correlation with being negative on subordinate variable which has action characteristic of overacting with aggression, antisocial, exclusion. In that result, it finds that aggression, antisocial, exclusion and overacting is decreasing and friendly social is increasing if an attachment is to be high. Fifth, there is correlation on between friendly social and antisocial, and anxiety in correlation between character development and society emotional act. In other words, the ability which copes with stress is superior if friendly social is high, or otherwise self-elasticity is to be low but personal relations and actual contact is to be high if antisocial is high. And the relation between anxiety and character formation has meaningful correlations in which have 5 of subordinate variable for character formation. Sixth, it can discriminate the degree of an attachment with Kinetic Family Drawing (K.F.D). The picture what an instable attachment baby painted has more points than the picture an attachment baby painted on which is individual nature on a family picture, energy content and drawing style and symbol in accordance with a kind of attachment. Summarizing the result, it shows that a test of family picture is fit to use for inspecting to find a degree of attachment on a baby. The result of this research has a meaning that can be thought the important of attachment; supply the opportunity to find the degree of development on baby, the same moment shows that an attachment on babyhood has meaningful relation with society emotional act on baby.
This research is to develop character development of a baby and to find society emotional act based on an attachment type on babyhood. An attachment type is divided into both a stability attachment and an instability attachment and compares with difference of character development and emotional act between two groups And it is focused on the correlation between an attachment and character development, an attachment and society emotional act and character development and act of society emotional act. For verification that, this research is to proposal the preceding thesis and to reform the standard of question based on the attachment theory of Bowlby and has question survey, picture test and interview on 115on 5-6years old children who they have been overall of 4 kindergarten and nursery, parents and teacher which is a kindergarten and 2of a nursery where is located in Younin city, Gyeonggi-do and a kindergarten and 2 of a nursery where is located in Taean, Chungnam. The result of this research is for inspecting the difference between character development of baby and society emotional act, and correlation in accordance with an attachment type. So, after dividing an attachment pattern with interview, doing a measure of Korea children’s instinct inspection and a measure of action characteristic and use T-test analysis techniques way with SPSS PC Program and correlation analysis techniques way. Summarizing this result of research is following as. First, the character development both an attachment babe and an instability attachment baby has meaningful difference on all of a subordinate area. I think it seems not to develop separately every subordinate part but because complementary cooperation. Especially, in the attachment group; self-resilience as the ability which can cope with stress is superior, family relations with sports development and public relations are smooth and anxiety, melancholia somatization, an irregularity and overacting is less than an instability attachment. Second, also society emotional act in both an attachment baby and an instability attachment baby has meaningful difference in all of subordinate area. Especially, it can find a lot of friendly social act on an attachment baby; like that friendly social act is related with antisocial act and anxiety, exclusion, overacting and negative. Third, in correlation with character development in accordance with attachment grade, it can find correlation withan irregularity and overacting is decreased if an attachment is increased. Fourth, an attachment in correlation with society emotional act with the attachment grade is appeared a correlation with being positive, or otherwise it is a correlation with being negative on subordinate variable which has action characteristic of overacting with aggression, antisocial, exclusion. In that result, it finds that aggression, antisocial, exclusion and overacting is decreasing and friendly social is increasing if an attachment is to be high. Fifth, there is correlation on between friendly social and antisocial, and anxiety in correlation between character development and society emotional act. In other words, the ability which copes with stress is superior if friendly social is high, or otherwise self-elasticity is to be low but personal relations and actual contact is to be high if antisocial is high. And the relation between anxiety and character formation has meaningful correlations in which have 5 of subordinate variable for character formation. Sixth, it can discriminate the degree of an attachment with Kinetic Family Drawing (K.F.D). The picture what an instable attachment baby painted has more points than the picture an attachment baby painted on which is individual nature on a family picture, energy content and drawing style and symbol in accordance with a kind of attachment. Summarizing the result, it shows that a test of family picture is fit to use for inspecting to find a degree of attachment on a baby. The result of this research has a meaning that can be thought the important of attachment; supply the opportunity to find the degree of development on baby, the same moment shows that an attachment on babyhood has meaningful relation with society emotional act on baby.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.