이 논문의 목적은 영국 작가 D. H. Lawrence (1885-1930)의 산업문명에 대한 비판의 전체적 양상과 특성들 및 산업문명의 부정적 폐해로부터의 인간성 회복이라는 문제를 분석하고, 오늘의 현실에서 그것이 지니는 의미와 가치를 조명해 보고자 하는 데 있다.
Lawrence 문학의 가장 핵심적인 주제는 인간의 참된 삶의 의미와 그 가능성에 대한 진지한 탐색과 열망이었다. Lawrence는 모든 예술의 목표란 궁극적으로 인간의 삶을 변화시키는 것이어야 하고 그것의 존재가치 또한 참된 삶에 대한 신뢰와 애정에 있다고 확신했...
이 논문의 목적은 영국 작가 D. H. Lawrence (1885-1930)의 산업문명에 대한 비판의 전체적 양상과 특성들 및 산업문명의 부정적 폐해로부터의 인간성 회복이라는 문제를 분석하고, 오늘의 현실에서 그것이 지니는 의미와 가치를 조명해 보고자 하는 데 있다.
Lawrence 문학의 가장 핵심적인 주제는 인간의 참된 삶의 의미와 그 가능성에 대한 진지한 탐색과 열망이었다. Lawrence는 모든 예술의 목표란 궁극적으로 인간의 삶을 변화시키는 것이어야 하고 그것의 존재가치 또한 참된 삶에 대한 신뢰와 애정에 있다고 확신했다. 따라서 그의 문학과 사상의 주된 관심은 당연히 사회적, 시대적 현실 및 그 안에서의 개인의 삶이라고 하는 문제에 집약된다.
Lawrence의 산업문명 비판의 토대는 산업사회와 기계문명에 대한 거부 및 참된 인간성 옹호라는 문제에 놓여져 있다. 그는 산업사회를 한마디로 죽음의 세계라고 표현한다. 산업화의 압도적인 폐해가 사회와 개인, 자연까지를 총체적으로 해체, 피폐시켜 인간 삶의 토대 자체가 붕괴되고 있다고 보기 때문이다. Lawrence의 산업문명 비판에 있어서 주 대상이 되는 항목들은 첫째, 서구 문명의 과도한 주지주의적 경향, 둘째, 금전 만능의 물질주의와 소유욕, 세째, 성에 대한 왜곡된 관념과 인습 등을 들 수 있다. 이 항목들은 산업주의의 본질적 요소들이자 그 부정적 결과로서의 실제적인 증후들이다.
Lawrence는 소설 속에서 다양한 인물들의 내면과 인간 관계들을 통하여 그같은 산업주의의 속성들이 개인과 사회를 어떻게, 어떤 과정을 통해 해체시켜 나가는가를 밝혀내고자 한다. 더 나아가 그는 산업문명의 모든 해악에 대항하여 어떻게 진정한 인간의 삶을 지키고 구현해 낼 것인가라는 문제, 즉 개인과 사회의 재생 가능성을 소설 속에서 진지하게 탐색한다. 그 해답으로서 Lawrence는 무엇보다 완전한 자아의 성취 및 그를 통한 인간의 참된 관계의 완성, 그리고 참된 성의 회복이라는 문제를 제시한다.
이같은 Lawrence의 산업문명 비판은 그의 대부분의 소설을 통해 형상화되는데, 이 논문에서는 산업문명에 대한 비판과 참된 인간성 회복이라는 두 주제를 중심으로 Lawrence의 대표적인 세 편의 소설 The Rainbow, Women in Love, Lady Chatterley's Lover 를 통하여 그의 산업문명 비판의 시각과 양상들을 조명해 본다. 앞 부분에서는 문학의 사회적 효용성을 강조하는 Lawrence의 소설관을 살펴보고, 다음에 그의 비판적 사회·문명관의 배경과 내용을 검토한다. 그리고 보다 구체적인 고찰을 위해 각각의 작품에서 Lawrence의 산업문명 비판 및 인간성 회복이라는 문제가 어떠한 관점과 양상으로 전개되어지는가를 살펴봄으로써 오늘날 그것들이 지니는 의미와 가치를 고찰한다.
이 논문의 목적은 영국 작가 D. H. Lawrence (1885-1930)의 산업문명에 대한 비판의 전체적 양상과 특성들 및 산업문명의 부정적 폐해로부터의 인간성 회복이라는 문제를 분석하고, 오늘의 현실에서 그것이 지니는 의미와 가치를 조명해 보고자 하는 데 있다.
Lawrence 문학의 가장 핵심적인 주제는 인간의 참된 삶의 의미와 그 가능성에 대한 진지한 탐색과 열망이었다. Lawrence는 모든 예술의 목표란 궁극적으로 인간의 삶을 변화시키는 것이어야 하고 그것의 존재가치 또한 참된 삶에 대한 신뢰와 애정에 있다고 확신했다. 따라서 그의 문학과 사상의 주된 관심은 당연히 사회적, 시대적 현실 및 그 안에서의 개인의 삶이라고 하는 문제에 집약된다.
Lawrence의 산업문명 비판의 토대는 산업사회와 기계문명에 대한 거부 및 참된 인간성 옹호라는 문제에 놓여져 있다. 그는 산업사회를 한마디로 죽음의 세계라고 표현한다. 산업화의 압도적인 폐해가 사회와 개인, 자연까지를 총체적으로 해체, 피폐시켜 인간 삶의 토대 자체가 붕괴되고 있다고 보기 때문이다. Lawrence의 산업문명 비판에 있어서 주 대상이 되는 항목들은 첫째, 서구 문명의 과도한 주지주의적 경향, 둘째, 금전 만능의 물질주의와 소유욕, 세째, 성에 대한 왜곡된 관념과 인습 등을 들 수 있다. 이 항목들은 산업주의의 본질적 요소들이자 그 부정적 결과로서의 실제적인 증후들이다.
Lawrence는 소설 속에서 다양한 인물들의 내면과 인간 관계들을 통하여 그같은 산업주의의 속성들이 개인과 사회를 어떻게, 어떤 과정을 통해 해체시켜 나가는가를 밝혀내고자 한다. 더 나아가 그는 산업문명의 모든 해악에 대항하여 어떻게 진정한 인간의 삶을 지키고 구현해 낼 것인가라는 문제, 즉 개인과 사회의 재생 가능성을 소설 속에서 진지하게 탐색한다. 그 해답으로서 Lawrence는 무엇보다 완전한 자아의 성취 및 그를 통한 인간의 참된 관계의 완성, 그리고 참된 성의 회복이라는 문제를 제시한다.
이같은 Lawrence의 산업문명 비판은 그의 대부분의 소설을 통해 형상화되는데, 이 논문에서는 산업문명에 대한 비판과 참된 인간성 회복이라는 두 주제를 중심으로 Lawrence의 대표적인 세 편의 소설 The Rainbow, Women in Love, Lady Chatterley's Lover 를 통하여 그의 산업문명 비판의 시각과 양상들을 조명해 본다. 앞 부분에서는 문학의 사회적 효용성을 강조하는 Lawrence의 소설관을 살펴보고, 다음에 그의 비판적 사회·문명관의 배경과 내용을 검토한다. 그리고 보다 구체적인 고찰을 위해 각각의 작품에서 Lawrence의 산업문명 비판 및 인간성 회복이라는 문제가 어떠한 관점과 양상으로 전개되어지는가를 살펴봄으로써 오늘날 그것들이 지니는 의미와 가치를 고찰한다.
This thesis aims to investigate the general aspects and characteristics of D. H. Lawrence's critical view of the modern industrial civilization and the renewal of human life, and to examine his outlook on the future of man and society.
The viewpoint of Lawrence's social criticism is based on the pro...
This thesis aims to investigate the general aspects and characteristics of D. H. Lawrence's critical view of the modern industrial civilization and the renewal of human life, and to examine his outlook on the future of man and society.
The viewpoint of Lawrence's social criticism is based on the problems of individuals within the society. Throughout his literary career, he continued to search for a way of preserving spontaneous life-activity, that is, becoming free from the modern industrial system. He criticized the illness of industrial civilization and the evil effects of its dehumanized social system and mechanical principles on the one hand, and asserted the renewal of man's vitality, spontaneity, and true human relationship of which modern man had been deprived by modern industrial society on the other hand.
As a novelist, who lived in a period of historical turmoil, Lawrence has always been conscious of a growing crisis that the Western civilization has finally reached a deadlock and its catastrophe. In Lawrence's view the ideal world is the one established in a perfect and permanent equilibrium between spirit and flesh, mind and sense, consciousness and unconsciousness. However, the modern industrial civilization, by subordinating the source of human life to the realm of consciousness, the mechanical principle, had destroyed the balance between man and man, as well as man and nature, man and the universe. The consequence is that the source of life has been forgotten and human soul has been decayed.
Lawrence believes that the most serious disease of the industrial civilization was caused by rigid intellectualism, scientivism, mammonism, possessiveness, and the distorted idea about sex. And Lawrence, in his novels, The Rainbow, Women in Love and Lady Chatterley's Lover, continues to investigate how we should realize and retain the real life of human beings against all those evils and the social diseases of the industrial world. Furthermore, he seeks for the possibilities of the renewal of the society and individuals. As a solution to the problems, in these novels, he proposes the self-realization and the restoration of the real human relationships and the healthy idea about sex.
This thesis aims to investigate the general aspects and characteristics of D. H. Lawrence's critical view of the modern industrial civilization and the renewal of human life, and to examine his outlook on the future of man and society.
The viewpoint of Lawrence's social criticism is based on the problems of individuals within the society. Throughout his literary career, he continued to search for a way of preserving spontaneous life-activity, that is, becoming free from the modern industrial system. He criticized the illness of industrial civilization and the evil effects of its dehumanized social system and mechanical principles on the one hand, and asserted the renewal of man's vitality, spontaneity, and true human relationship of which modern man had been deprived by modern industrial society on the other hand.
As a novelist, who lived in a period of historical turmoil, Lawrence has always been conscious of a growing crisis that the Western civilization has finally reached a deadlock and its catastrophe. In Lawrence's view the ideal world is the one established in a perfect and permanent equilibrium between spirit and flesh, mind and sense, consciousness and unconsciousness. However, the modern industrial civilization, by subordinating the source of human life to the realm of consciousness, the mechanical principle, had destroyed the balance between man and man, as well as man and nature, man and the universe. The consequence is that the source of life has been forgotten and human soul has been decayed.
Lawrence believes that the most serious disease of the industrial civilization was caused by rigid intellectualism, scientivism, mammonism, possessiveness, and the distorted idea about sex. And Lawrence, in his novels, The Rainbow, Women in Love and Lady Chatterley's Lover, continues to investigate how we should realize and retain the real life of human beings against all those evils and the social diseases of the industrial world. Furthermore, he seeks for the possibilities of the renewal of the society and individuals. As a solution to the problems, in these novels, he proposes the self-realization and the restoration of the real human relationships and the healthy idea about sex.
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