환경 문제가 오늘날에 이르러 생태위기적 상황에까지 치닫게 된 까닭에 대해서 여러 가지 입장이 있을 수 있다. 본 연구는 공동체 의식의 소멸을 그 까닭의 하나로 간주하고 있다. 본 연구는 근본 생태론(deep ecology)적 입장에서 생태의식 함양을 통한 생태저항 운동, 그리고 공동체 정신의 회 복이야말로 생태위기 극복을 향한 첫걸음이라고 간주하고 실제로 일정한 장소에서 마을을 조성하여 생태보호 활동에 주력하고 있는 의도적 지역공 동체의 대표적인 경우로서 '두레마을'을 사례로 하여, 이들의 생태론적 입 장과 생태위기 대응 방식을 면밀하게 조사 분석함으로써 향후 우리의 보편 적인 생태위기 극복 운동의 전개에 있어서 지침이 될 수 있는 시사점을 찾 고자 하였다. 본 연구에서 밝혀진 사실들을 ...
환경 문제가 오늘날에 이르러 생태위기적 상황에까지 치닫게 된 까닭에 대해서 여러 가지 입장이 있을 수 있다. 본 연구는 공동체 의식의 소멸을 그 까닭의 하나로 간주하고 있다. 본 연구는 근본 생태론(deep ecology)적 입장에서 생태의식 함양을 통한 생태저항 운동, 그리고 공동체 정신의 회 복이야말로 생태위기 극복을 향한 첫걸음이라고 간주하고 실제로 일정한 장소에서 마을을 조성하여 생태보호 활동에 주력하고 있는 의도적 지역공 동체의 대표적인 경우로서 '두레마을'을 사례로 하여, 이들의 생태론적 입 장과 생태위기 대응 방식을 면밀하게 조사 분석함으로써 향후 우리의 보편 적인 생태위기 극복 운동의 전개에 있어서 지침이 될 수 있는 시사점을 찾 고자 하였다. 본 연구에서 밝혀진 사실들을 사례연구를 중심으로 요약하면 다음과 같 다. 첫째, 두레마을은 이스라엘 키브츠 공동체와 비숫한 한국형 공동체로 서 키브츠와 다른 점은 두레마을이 전반적으로 기독교인으로 구성되어 있 다는 점이다. 두레마을은 우리 조상들이 어울려 함께 살았던 과거의 전통 적인 '두레공동체'에 그 근원을 두고 있다. 둘째, 두레마을은 집단 지향적 성격을 띠고 있으며, 재산의 공동 소유, 개인의 가치 지향에 대한 중요성 부여, 환자, 알콜 중독자, 마약 복용자의 치유를 통해서 개인의 가치 지향을 유도하고 있고, 사회 병리에 대한 새로 운 대안을 제시하기 위한 가치 체계 정립과 운영위원회 및 부장회의 등을 통한 집단적 의사결정을 지향하고 있다는 점에서 분명 의도적 공동체이다. 또한 그 외에도 설립 자체가 특정의 목적을 띠고 있고, 분명한 설립자와 정신적 지도자가 있으며, 여러 차례의 시행착오를 겪어 왔고, 경건의 훈 련, 생활의 훈련, 노동의 훈련 등을 통해서 공동의 기본 목표를 추구하고 있으며, 각종 의식이나 행사를 통해 봉사와 협동, 그리고 헌신에의 기제를 마련하고 있고, 장학 사업이나 자녀 교육활동 등을 통해, 그리고 집단 지 도 체제 등을 통해 지속의 메카니즘을 구축하고 있다는 점 등에서도 두레 마을은 분명 의도적 공동체의 특성을 골고루 가지고 있다. 세째, 두레마을은 일차적으로 기독교 신앙을 중심으로 모인 집단이지만 4 가지 특징을 지니고 있다. 즉 두레마을은 종교 공동체이자 생활 공동체 이며 환경 공동체이자 대안 공동체이다. 그러나 이러한 특징들은 결코 독 립된 성격의 것이 아니며 서로 유기적으로 연관되어 있다. 즉 두레마을은 처음 종교적 공동체로서 출발하였지만 더불어 삶이 지속되면서 점차 생활 공동체로, 그리고 생태운동에 적극 참여하는 환경 공동체로, 나아가 새로 운 가치와 이념, 그리고 생활 방식을 시험함으로써 하나의 새로운 사회적 삶의 실제적 모형이 되고 있다는 점에서 사회적 대안의 공동체로 발전하고 있다. 네째, 두레 마을은 설립 당시 종교적 공동체로 출발하였다. 그러나 그들 의 인간관은 '연대적 인간' , '공동체적 인간'관으로서, 사회의 변혁은 개 인보다는 공동체를 통하여 이루어져야 한다고 믿고 있으며, 또한 그들의 자연관은 인간의 회복, 자연의 회복, 공동체의 회복을 강조하며 특히 인간 이 자연이라는 것을 통하여 잃어버린 모든 것을 회복하는 것을 중시한다. 이 가운데 전자는 근본 생태론이 지향하는 공동체 정신의 고취와 일맥 상 통한다. 또한 후자 역시 생태론적으로 보면 근본 생태론적 입장과 크게 다 를 바 없다. 그 외에도 그들은 육체적 노동을 존중하며, 땅과 자연을 소중 하게 보고 있고, 현대 문명에 대해 비판적 입장에 있다. 이 역시 근본 생 태론과 일맥상통한다. ‘요컨대 두레마을의 생태학적 이념은 근본 생태론과 기본적으로 같은 입장이라고 볼 수 있다. 다섯째, 두레마을은 처음부터 생태운동을 목적으로 시작된 것은 아니다. 청계천으로부터의 이주와 더불어 가난을 극복하는 방안으로 공동체가 형성 된 것이다. 그러나 현재의 두레마을은 가난을 극복하는 단계를 넘어서 생 태위기의 극복에 일조하는 대안적 공동체로서 자리를 잡아 가고 있다. 이 는 두레마을의 기본 이념과 생산과 소비, 교육과 유통 등 생활 전반에 걸 쳐 나타나고 있다. 여섯째, 구체적인 생태운동 측면에서 두레마을의 생산 활동은 주로 유기 농산물 재배와 건강식품, 그리고 무공해 식품의 가공 생산에 집중되어 있 으며, 그 과정에서 발생되는 유기 폐기물은 거의 전량 적절한 처리 과정을 거쳐 생산 과정에 재활용되고 있다. 생태운동과 관련된 소비활동은 공동 체 생활을 통한 근검 절약 정신의 배양과 주로 폐기물의 분리 수거와 재활 용, 그리고 재활용이 불가능한 폐기물의 자체 처리(소각 등) 등에 집중되 어 있다. 두레마을의 유통 활동은 주로 『두레유통』을 통해 이루어 진다. 『두레유통에서는 주로 두레마을에서 생산된 각종 유기농산물과 기타 두레 마을과 협조관계에 있는 농민들이 공급하는 자연식품과 유기농산물, 그리 고 재생 공산품 등을 판매하고 있다. 이들 가운데 특히 농산품은 일반적인 슈퍼마? 보다 가격 면에서 비싼 편인데, 그럼에도 불구하고 품질면에서는 소비자들에게 좋은 반응을 얻고 있으며 또한 두레마을의 유기농법이 생태 보호에 기여하는 길이라는 반응을 얻고 있다. 마지막으로 두레마을의 교육 활동은 올바른 인격의 확립과 공동체 정신의 함양, 그리고 땅과 노동의 현 장 체험을 통한 자연과 인간간의 관계에 대한 이해의 증진 등을 주된 목표 로 매우 활발히 진행되고 있다. 일곱째, 두레마을은 현재까지 다소의 시행착오를 겪긴 했지만 이것은 공 동체 운동의 경험부족에 기인하는 것일 뿐이며, 적어도 지난 몇 년의 성과 로 볼 때 대단히 성공적이며 또한 충분한 발전 가능성과 비젼 그리고 미래 에 대한 자신감을 갖고 있는 것처럼 보인다. 두레마을은 생태론적 관점에 서 앞으로 더욱 유기농법의 기술 향상, 과학적 영농, 그 기술의 전파에 전 력할 계획을 세우고 있으며, 나아가 무공해 고품질의 가공식품의 자체 생 산 및 광역적 유통 활동을 전개할 생각이다. 또한 장래에 공동체 전체를 자연환경 보호에 적합한 체제로 운영할 예정이다. 이와 같이 볼 때, 두레 마을은 생태운동이라는 사회적 운동의 실천의 장로서 전환기적 운동의 선 구를 담당하고 있으며 이는 나아가 우리 나라 유기농법의 활성화와 생태보 호, 또한 UR에 대비한 새로운 운동 모형으로서의 충분한 의의를 지니고 있 다고 생각된다, 요컨대 비록 두레마을의 설립 동기가 생태운동이라기 보다는 종교적이 며, 또한 구성원들이 생태론에 있어서 근본 생태론적 입장을 잘 알지는 못 하나 연구자의 관찰에 의하면 두레 마을은 매우 근본 생태론적인 입장에서 자신들의 생태운동을 성공적으로 전개하고 있으며 또한 사회 변혁을 위한 대안적 공동체로 성장해 가고 있는 것이다. 두레마을은 무엇보다도 자연과 인간의 조화를 이루는 과정을 통하여 생태 위기를 극복하고자 노력하고 있 다. 또한 두레마을의 생태론적 입장은 근본 생태론이 자연을 단순히 삶의 욕구를 충족시켜줄 물리적 대상이 아니라 능동적 주체로 파악하고 있는 것 과 생태의식을 배양하기 위한 생태저항 및 공동체 정신을 강조하고 있는 것에 잘 조화되고 있다. 두레마을은 매우 성공적인 의도적 공동체로서 오늘에 이르고 있다. 원래 의도적 공동체는 기존 사회의 다양한 문제점을 해결하고자 하는 욕구로부 터 출현하였으며 따라서 당연히 정신적 면에서 이념적 무장이 잘 되어 있 다. 두레마을도 비록 일차적으로는 종교적 공동체이기는 하나 생태론적인 관점에서도 뚜렷한 가치관과 이념을 제시하고 있으며, 이를 생산과 소비, 유통과 교육 등 생활 전반에 걸쳐 훌륭히 실천하고 있다. 이같은 두레마을 의 이념과 실천, 그리고 성공은 우리가 당면하고 있는 생태위기를 성공적 으로 돌파하기 위한 방안의 모색에 매우 큰 의의를 지닌다. 즉, 모든 생태 운동이 두레마을과 같은 의도적 지역공동체 운동으로 전개되어야 한다는 것은 논리적 비약임에 틀림 없지만 적어도 두레마을같은 실천은 생태위기 극복의 희망을 심어주는 훌륭한 사례이며 또한 보편적 생태운동에 의미있 는 지침을 줄 수 있는 생생한 실험 모형인 것이다.
환경 문제가 오늘날에 이르러 생태위기적 상황에까지 치닫게 된 까닭에 대해서 여러 가지 입장이 있을 수 있다. 본 연구는 공동체 의식의 소멸을 그 까닭의 하나로 간주하고 있다. 본 연구는 근본 생태론(deep ecology)적 입장에서 생태의식 함양을 통한 생태저항 운동, 그리고 공동체 정신의 회 복이야말로 생태위기 극복을 향한 첫걸음이라고 간주하고 실제로 일정한 장소에서 마을을 조성하여 생태보호 활동에 주력하고 있는 의도적 지역공 동체의 대표적인 경우로서 '두레마을'을 사례로 하여, 이들의 생태론적 입 장과 생태위기 대응 방식을 면밀하게 조사 분석함으로써 향후 우리의 보편 적인 생태위기 극복 운동의 전개에 있어서 지침이 될 수 있는 시사점을 찾 고자 하였다. 본 연구에서 밝혀진 사실들을 사례연구를 중심으로 요약하면 다음과 같 다. 첫째, 두레마을은 이스라엘 키브츠 공동체와 비숫한 한국형 공동체로 서 키브츠와 다른 점은 두레마을이 전반적으로 기독교인으로 구성되어 있 다는 점이다. 두레마을은 우리 조상들이 어울려 함께 살았던 과거의 전통 적인 '두레공동체'에 그 근원을 두고 있다. 둘째, 두레마을은 집단 지향적 성격을 띠고 있으며, 재산의 공동 소유, 개인의 가치 지향에 대한 중요성 부여, 환자, 알콜 중독자, 마약 복용자의 치유를 통해서 개인의 가치 지향을 유도하고 있고, 사회 병리에 대한 새로 운 대안을 제시하기 위한 가치 체계 정립과 운영위원회 및 부장회의 등을 통한 집단적 의사결정을 지향하고 있다는 점에서 분명 의도적 공동체이다. 또한 그 외에도 설립 자체가 특정의 목적을 띠고 있고, 분명한 설립자와 정신적 지도자가 있으며, 여러 차례의 시행착오를 겪어 왔고, 경건의 훈 련, 생활의 훈련, 노동의 훈련 등을 통해서 공동의 기본 목표를 추구하고 있으며, 각종 의식이나 행사를 통해 봉사와 협동, 그리고 헌신에의 기제를 마련하고 있고, 장학 사업이나 자녀 교육활동 등을 통해, 그리고 집단 지 도 체제 등을 통해 지속의 메카니즘을 구축하고 있다는 점 등에서도 두레 마을은 분명 의도적 공동체의 특성을 골고루 가지고 있다. 세째, 두레마을은 일차적으로 기독교 신앙을 중심으로 모인 집단이지만 4 가지 특징을 지니고 있다. 즉 두레마을은 종교 공동체이자 생활 공동체 이며 환경 공동체이자 대안 공동체이다. 그러나 이러한 특징들은 결코 독 립된 성격의 것이 아니며 서로 유기적으로 연관되어 있다. 즉 두레마을은 처음 종교적 공동체로서 출발하였지만 더불어 삶이 지속되면서 점차 생활 공동체로, 그리고 생태운동에 적극 참여하는 환경 공동체로, 나아가 새로 운 가치와 이념, 그리고 생활 방식을 시험함으로써 하나의 새로운 사회적 삶의 실제적 모형이 되고 있다는 점에서 사회적 대안의 공동체로 발전하고 있다. 네째, 두레 마을은 설립 당시 종교적 공동체로 출발하였다. 그러나 그들 의 인간관은 '연대적 인간' , '공동체적 인간'관으로서, 사회의 변혁은 개 인보다는 공동체를 통하여 이루어져야 한다고 믿고 있으며, 또한 그들의 자연관은 인간의 회복, 자연의 회복, 공동체의 회복을 강조하며 특히 인간 이 자연이라는 것을 통하여 잃어버린 모든 것을 회복하는 것을 중시한다. 이 가운데 전자는 근본 생태론이 지향하는 공동체 정신의 고취와 일맥 상 통한다. 또한 후자 역시 생태론적으로 보면 근본 생태론적 입장과 크게 다 를 바 없다. 그 외에도 그들은 육체적 노동을 존중하며, 땅과 자연을 소중 하게 보고 있고, 현대 문명에 대해 비판적 입장에 있다. 이 역시 근본 생 태론과 일맥상통한다. ‘요컨대 두레마을의 생태학적 이념은 근본 생태론과 기본적으로 같은 입장이라고 볼 수 있다. 다섯째, 두레마을은 처음부터 생태운동을 목적으로 시작된 것은 아니다. 청계천으로부터의 이주와 더불어 가난을 극복하는 방안으로 공동체가 형성 된 것이다. 그러나 현재의 두레마을은 가난을 극복하는 단계를 넘어서 생 태위기의 극복에 일조하는 대안적 공동체로서 자리를 잡아 가고 있다. 이 는 두레마을의 기본 이념과 생산과 소비, 교육과 유통 등 생활 전반에 걸 쳐 나타나고 있다. 여섯째, 구체적인 생태운동 측면에서 두레마을의 생산 활동은 주로 유기 농산물 재배와 건강식품, 그리고 무공해 식품의 가공 생산에 집중되어 있 으며, 그 과정에서 발생되는 유기 폐기물은 거의 전량 적절한 처리 과정을 거쳐 생산 과정에 재활용되고 있다. 생태운동과 관련된 소비활동은 공동 체 생활을 통한 근검 절약 정신의 배양과 주로 폐기물의 분리 수거와 재활 용, 그리고 재활용이 불가능한 폐기물의 자체 처리(소각 등) 등에 집중되 어 있다. 두레마을의 유통 활동은 주로 『두레유통』을 통해 이루어 진다. 『두레유통에서는 주로 두레마을에서 생산된 각종 유기농산물과 기타 두레 마을과 협조관계에 있는 농민들이 공급하는 자연식품과 유기농산물, 그리 고 재생 공산품 등을 판매하고 있다. 이들 가운데 특히 농산품은 일반적인 슈퍼마? 보다 가격 면에서 비싼 편인데, 그럼에도 불구하고 품질면에서는 소비자들에게 좋은 반응을 얻고 있으며 또한 두레마을의 유기농법이 생태 보호에 기여하는 길이라는 반응을 얻고 있다. 마지막으로 두레마을의 교육 활동은 올바른 인격의 확립과 공동체 정신의 함양, 그리고 땅과 노동의 현 장 체험을 통한 자연과 인간간의 관계에 대한 이해의 증진 등을 주된 목표 로 매우 활발히 진행되고 있다. 일곱째, 두레마을은 현재까지 다소의 시행착오를 겪긴 했지만 이것은 공 동체 운동의 경험부족에 기인하는 것일 뿐이며, 적어도 지난 몇 년의 성과 로 볼 때 대단히 성공적이며 또한 충분한 발전 가능성과 비젼 그리고 미래 에 대한 자신감을 갖고 있는 것처럼 보인다. 두레마을은 생태론적 관점에 서 앞으로 더욱 유기농법의 기술 향상, 과학적 영농, 그 기술의 전파에 전 력할 계획을 세우고 있으며, 나아가 무공해 고품질의 가공식품의 자체 생 산 및 광역적 유통 활동을 전개할 생각이다. 또한 장래에 공동체 전체를 자연환경 보호에 적합한 체제로 운영할 예정이다. 이와 같이 볼 때, 두레 마을은 생태운동이라는 사회적 운동의 실천의 장로서 전환기적 운동의 선 구를 담당하고 있으며 이는 나아가 우리 나라 유기농법의 활성화와 생태보 호, 또한 UR에 대비한 새로운 운동 모형으로서의 충분한 의의를 지니고 있 다고 생각된다, 요컨대 비록 두레마을의 설립 동기가 생태운동이라기 보다는 종교적이 며, 또한 구성원들이 생태론에 있어서 근본 생태론적 입장을 잘 알지는 못 하나 연구자의 관찰에 의하면 두레 마을은 매우 근본 생태론적인 입장에서 자신들의 생태운동을 성공적으로 전개하고 있으며 또한 사회 변혁을 위한 대안적 공동체로 성장해 가고 있는 것이다. 두레마을은 무엇보다도 자연과 인간의 조화를 이루는 과정을 통하여 생태 위기를 극복하고자 노력하고 있 다. 또한 두레마을의 생태론적 입장은 근본 생태론이 자연을 단순히 삶의 욕구를 충족시켜줄 물리적 대상이 아니라 능동적 주체로 파악하고 있는 것 과 생태의식을 배양하기 위한 생태저항 및 공동체 정신을 강조하고 있는 것에 잘 조화되고 있다. 두레마을은 매우 성공적인 의도적 공동체로서 오늘에 이르고 있다. 원래 의도적 공동체는 기존 사회의 다양한 문제점을 해결하고자 하는 욕구로부 터 출현하였으며 따라서 당연히 정신적 면에서 이념적 무장이 잘 되어 있 다. 두레마을도 비록 일차적으로는 종교적 공동체이기는 하나 생태론적인 관점에서도 뚜렷한 가치관과 이념을 제시하고 있으며, 이를 생산과 소비, 유통과 교육 등 생활 전반에 걸쳐 훌륭히 실천하고 있다. 이같은 두레마을 의 이념과 실천, 그리고 성공은 우리가 당면하고 있는 생태위기를 성공적 으로 돌파하기 위한 방안의 모색에 매우 큰 의의를 지닌다. 즉, 모든 생태 운동이 두레마을과 같은 의도적 지역공동체 운동으로 전개되어야 한다는 것은 논리적 비약임에 틀림 없지만 적어도 두레마을같은 실천은 생태위기 극복의 희망을 심어주는 훌륭한 사례이며 또한 보편적 생태운동에 의미있 는 지침을 줄 수 있는 생생한 실험 모형인 것이다.
There are likely to be many positions on the causes of the fact that environmental problems have deteriorated into the situation of ecological crisis these days. This study regards one of the causes as disappearance of communal consciousness, In the position of deep ecology, it considers ecological ...
There are likely to be many positions on the causes of the fact that environmental problems have deteriorated into the situation of ecological crisis these days. This study regards one of the causes as disappearance of communal consciousness, In the position of deep ecology, it considers ecological resistance movement with cultivated ecological consciousness and rehabilitation of communal spirit as a first step for overcoming ecological crisis. With the example of Dulae-Maul, a representative cause of the intentional regional community, which creates Maul Practically in a certain site and devotes to activities of ecology preservation, it is oriented to seek guiding suggestions for development of our universal movement for overcoming ecological crisis. The facts stressed on case study, which was proven in this study, could be summarized as follows. Firstly, Dulae-Maul is a Korean community and is similar to kibbutz community in Israel. The difference of both sides is that Dulae-Maul generally consists of Christian. Dulae-Maul is based on the past traditional 'Dulae community' in which our ancestors lived together. Secondly, Dulae-Maul has a group-oriented character and is definitely intentional community with the below mentioned facts, It leads individuals to be value-oriented through joint possession of property, laying stress on individual's direction of value, recovery of patients, of the alcohol-poisoned and drug addict. And it also intends to group intention decision through foundation of value system for suggesting alternative plan of social disturbance, and with such institutions as managing committee and director conference. Also, besides above mentioned facts, the Dulae-Maul has absolutely many kinds of characteristics of intentional community as follows, Its foundation itself has specific aim and it has obvious founder and spiritual leader and has experienced several times of trial and error, It's in full pursuit of basic aim in common by means of reverence training, training of living and labor, and prepared system for service and cooperation, and devotion through various ceremony and events. And it has built mechanism of continuency with scholarship undertaking or education activities for children and Also the latter has little difference with the standpoint of deep ecology in the viewpoint of ecology. Except for that, they pay regard to physical labor and consider the earth and nature significantly, and are in critical position on modern civilization. And these are just connected with deep ecology. Fifthly, Dulae-Maul isn's aimed at ecological movement from the beginning. According to moving from Chonggye-chon, the community was established by means of overcoming poverty. But beyond the stage of overcoming the poverty, current Dulae-Maul has been settling down as an alternative community which is helpful to get rid of eclolgical crisis. It's shown throughout such living in general as basic idea of Dulae-Maul, production, consumption, education, and distribution. Sixthly, with the viewpoint of concret eclolgical movement, the production activity of Dulae-Maul is mainly concentrated on cultivation of organic farm products, food for health and processing production of non-polluted food. Almost all organic waste, originated from processing, is recycled in production through proper treatment, Consumption activity, in connection with ecological movement, is mainly concentrated on cultivation of thrift and saving spirt through! community life, collection of arranged waste and its recycling, and disposal (burning, etc.) of unrecycable waste The distribution activity of Dulae-Maul is formed by means of Dulae distribution. Sales of the Dulae distribution mainly consists of many kinds of organic farm products in Dulae-Maul, natural food and organic farm products by Dulae-Maul related farmers, and recycled industrial products, Among them, especially the price of farm products is higher than general supermarket. Neverthless consumers are satisfied with its quality and regard organic farming of Dulae-Maul as a good way to preserve ecology. Lastly, education activity of Dulae-Maul is on vigorously with following main aims. Namely, foundation of correct character, cultivation of communal spirit, Promotion of understanding on relationship of nature and human through site-experience of the earth and labor Seventhly, although Dulae-Maul has suffered some trial and error that is originated from lack of experience of community movement. At least, it was very successful with the post year's results, and seems to have sufficient development possibility, vision and self-confidence toward future, In the viewpoint of ecology, Dulae-Maul has established plans like technical promotion of organic farming, scientific farming and its diffusion, and is willing to develop seIf-product i on of non-polluted and high quality processed foods, and wide-range distribution acitivity. Also, all community system is expected to be changed for nature preservation in near future. As above mentioned, Dulae-Maul has a leading role for social movement in turning point as a practicing place of social ecological movement, It has sufficient meanings such as encouragement of our organic farming, ecology preservation, and new movement-model against UR That is to say, although the foundation motivation of Dulae-Maul is rather religious reason than eclolgical movement and its members are not aware of the views of deep ecology, this study shows that Dulae-Maul has practiced its ecological movement with the standpoint of deep ecology successfully and has been developing alternative community for social reform. Through harmonizing human and nature, it endeavers to overcome ecological crisis, In addition, the viewpoint of the Dulae-Maul on ecology is not that the nature is a physical object that just only satisfies the need of the life, but a positive subject that emphasized the ecological resistance and the community spirit Dulae-Maul continues to exist as very successful intentional community until now. Originally, since the intentional community was generated from the desire of solving existing society's various problems, and naturally it is well armed with idelolgy in the aspect of mentality, Although the Dulae-Maul is also a religious community, it shows definite view of value and ideology in the aspect of ecological viewpoint, too. It has been practised throughout general living such as production, consumption, distribution and education, etc. Idea and Practice of such a Dulae-Maul and its success has very much meaning in search of successful removal method of our impending eclolgical crisis. That's to say, it must be logical contradiction that all ecological movement should be developed into the intentional regional community like Dulae-Maul. Nevertheless, as a minimum, the practice of Dulae-Maul is a good example to give hope for overcoming eclological crisis, is a real experimental model which gives meaningful guide for universal ecological movement.
There are likely to be many positions on the causes of the fact that environmental problems have deteriorated into the situation of ecological crisis these days. This study regards one of the causes as disappearance of communal consciousness, In the position of deep ecology, it considers ecological resistance movement with cultivated ecological consciousness and rehabilitation of communal spirit as a first step for overcoming ecological crisis. With the example of Dulae-Maul, a representative cause of the intentional regional community, which creates Maul Practically in a certain site and devotes to activities of ecology preservation, it is oriented to seek guiding suggestions for development of our universal movement for overcoming ecological crisis. The facts stressed on case study, which was proven in this study, could be summarized as follows. Firstly, Dulae-Maul is a Korean community and is similar to kibbutz community in Israel. The difference of both sides is that Dulae-Maul generally consists of Christian. Dulae-Maul is based on the past traditional 'Dulae community' in which our ancestors lived together. Secondly, Dulae-Maul has a group-oriented character and is definitely intentional community with the below mentioned facts, It leads individuals to be value-oriented through joint possession of property, laying stress on individual's direction of value, recovery of patients, of the alcohol-poisoned and drug addict. And it also intends to group intention decision through foundation of value system for suggesting alternative plan of social disturbance, and with such institutions as managing committee and director conference. Also, besides above mentioned facts, the Dulae-Maul has absolutely many kinds of characteristics of intentional community as follows, Its foundation itself has specific aim and it has obvious founder and spiritual leader and has experienced several times of trial and error, It's in full pursuit of basic aim in common by means of reverence training, training of living and labor, and prepared system for service and cooperation, and devotion through various ceremony and events. And it has built mechanism of continuency with scholarship undertaking or education activities for children and Also the latter has little difference with the standpoint of deep ecology in the viewpoint of ecology. Except for that, they pay regard to physical labor and consider the earth and nature significantly, and are in critical position on modern civilization. And these are just connected with deep ecology. Fifthly, Dulae-Maul isn's aimed at ecological movement from the beginning. According to moving from Chonggye-chon, the community was established by means of overcoming poverty. But beyond the stage of overcoming the poverty, current Dulae-Maul has been settling down as an alternative community which is helpful to get rid of eclolgical crisis. It's shown throughout such living in general as basic idea of Dulae-Maul, production, consumption, education, and distribution. Sixthly, with the viewpoint of concret eclolgical movement, the production activity of Dulae-Maul is mainly concentrated on cultivation of organic farm products, food for health and processing production of non-polluted food. Almost all organic waste, originated from processing, is recycled in production through proper treatment, Consumption activity, in connection with ecological movement, is mainly concentrated on cultivation of thrift and saving spirt through! community life, collection of arranged waste and its recycling, and disposal (burning, etc.) of unrecycable waste The distribution activity of Dulae-Maul is formed by means of Dulae distribution. Sales of the Dulae distribution mainly consists of many kinds of organic farm products in Dulae-Maul, natural food and organic farm products by Dulae-Maul related farmers, and recycled industrial products, Among them, especially the price of farm products is higher than general supermarket. Neverthless consumers are satisfied with its quality and regard organic farming of Dulae-Maul as a good way to preserve ecology. Lastly, education activity of Dulae-Maul is on vigorously with following main aims. Namely, foundation of correct character, cultivation of communal spirit, Promotion of understanding on relationship of nature and human through site-experience of the earth and labor Seventhly, although Dulae-Maul has suffered some trial and error that is originated from lack of experience of community movement. At least, it was very successful with the post year's results, and seems to have sufficient development possibility, vision and self-confidence toward future, In the viewpoint of ecology, Dulae-Maul has established plans like technical promotion of organic farming, scientific farming and its diffusion, and is willing to develop seIf-product i on of non-polluted and high quality processed foods, and wide-range distribution acitivity. Also, all community system is expected to be changed for nature preservation in near future. As above mentioned, Dulae-Maul has a leading role for social movement in turning point as a practicing place of social ecological movement, It has sufficient meanings such as encouragement of our organic farming, ecology preservation, and new movement-model against UR That is to say, although the foundation motivation of Dulae-Maul is rather religious reason than eclolgical movement and its members are not aware of the views of deep ecology, this study shows that Dulae-Maul has practiced its ecological movement with the standpoint of deep ecology successfully and has been developing alternative community for social reform. Through harmonizing human and nature, it endeavers to overcome ecological crisis, In addition, the viewpoint of the Dulae-Maul on ecology is not that the nature is a physical object that just only satisfies the need of the life, but a positive subject that emphasized the ecological resistance and the community spirit Dulae-Maul continues to exist as very successful intentional community until now. Originally, since the intentional community was generated from the desire of solving existing society's various problems, and naturally it is well armed with idelolgy in the aspect of mentality, Although the Dulae-Maul is also a religious community, it shows definite view of value and ideology in the aspect of ecological viewpoint, too. It has been practised throughout general living such as production, consumption, distribution and education, etc. Idea and Practice of such a Dulae-Maul and its success has very much meaning in search of successful removal method of our impending eclolgical crisis. That's to say, it must be logical contradiction that all ecological movement should be developed into the intentional regional community like Dulae-Maul. Nevertheless, as a minimum, the practice of Dulae-Maul is a good example to give hope for overcoming eclological crisis, is a real experimental model which gives meaningful guide for universal ecological movement.
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