칸딘스키는 20세기 초 여러 미술의 다변화 경향 속에서의 구상과 반구상 미술이 지배하던 때에 그는 그의 조형적 요소들을 -점, 선, 면, 색채- 이론적 배경 하에 음악과 추상적 요소의 정신적 교감을 통해 추상 미술에서 선구자적인 역할을 한 화가였다. 과거의 회화가 대상을 화면에 재현시키는데 의미를 두었다면, 칸단스키는 대상에서 느낀 내적 감동을 표현하는데 의미를 두었다. 그는 조형적인 색채와 형태를 분석해, 회화 공간의 내면적인 정신세계를 표현하기 위해 순수 조형요소인 점, 선, 면과 색채만으로 그림을 그려 과거의 고정관념에서 벗...
칸딘스키는 20세기 초 여러 미술의 다변화 경향 속에서의 구상과 반구상 미술이 지배하던 때에 그는 그의 조형적 요소들을 -점, 선, 면, 색채- 이론적 배경 하에 음악과 추상적 요소의 정신적 교감을 통해 추상 미술에서 선구자적인 역할을 한 화가였다. 과거의 회화가 대상을 화면에 재현시키는데 의미를 두었다면, 칸단스키는 대상에서 느낀 내적 감동을 표현하는데 의미를 두었다. 그는 조형적인 색채와 형태를 분석해, 회화 공간의 내면적인 정신세계를 표현하기 위해 순수 조형요소인 점, 선, 면과 색채만으로 그림을 그려 과거의 고정관념에서 벗어나 화면에 자율성을 성취하게끔 하며 미술사의 전환기에서 현대 미술의 진로를 결정하는데 중요한 역할을 하였다. 본 논문의 목적은 이러한 역할을 시기별로 뮌헨 시기(1896-1914), 러시아 시기(1914-1921), 바우하우스 시기(1922-1933), 파리 시기(1934-1944) 등의 회화사적 변천 과정을 지나오면서 인간의 내면적인 것이 색채 및 음악성과 함께 표현된 칸딘스키 회화의 색채 문제를 파악하는데 있다. 이를테면, 색채를 음악에 비유하여 회화적 의미와 상징을 부각시키게 되는면과 더불어 그 특징이 구성적 측면, 음악적 측면, 상징적 측면으로 두드러져 나타나는 점을 확인하며, 그리하여 칸딘스키가 색채를 통해 감정을 표현하는 내적 필연성을 드러낸 바의 내용을 간파함에 핵심을 둔다. 인간의 감정, 감동과 관계된 내적인 미를 추구하기 위해 칸딘스키는 이론을 정리하고 체계화시켜 색채를 통해 정신적인 내면을 표현하게 되는 것이다. 이것은 그의 다양한 작품세계에서 보여지는 게 된다. 색채를 통한 정신적 내면의 표현은 이론만이 아닌 직관에서 우러나오는 내적인 소리의 울림에 들어있는 것이고 칸딘스키 회화는 이런 내적 울림의 현상에 바탕을 두고 강조한 것이라 할 수 있다. 칸딘스키 회화가 가리키는 회화의 자율성의 문제는 바로 이와 같은 맥락에서 이해되며 여기에서 미술사적 의의를 지닌다고 볼 수 있는 것이다.
칸딘스키는 20세기 초 여러 미술의 다변화 경향 속에서의 구상과 반구상 미술이 지배하던 때에 그는 그의 조형적 요소들을 -점, 선, 면, 색채- 이론적 배경 하에 음악과 추상적 요소의 정신적 교감을 통해 추상 미술에서 선구자적인 역할을 한 화가였다. 과거의 회화가 대상을 화면에 재현시키는데 의미를 두었다면, 칸단스키는 대상에서 느낀 내적 감동을 표현하는데 의미를 두었다. 그는 조형적인 색채와 형태를 분석해, 회화 공간의 내면적인 정신세계를 표현하기 위해 순수 조형요소인 점, 선, 면과 색채만으로 그림을 그려 과거의 고정관념에서 벗어나 화면에 자율성을 성취하게끔 하며 미술사의 전환기에서 현대 미술의 진로를 결정하는데 중요한 역할을 하였다. 본 논문의 목적은 이러한 역할을 시기별로 뮌헨 시기(1896-1914), 러시아 시기(1914-1921), 바우하우스 시기(1922-1933), 파리 시기(1934-1944) 등의 회화사적 변천 과정을 지나오면서 인간의 내면적인 것이 색채 및 음악성과 함께 표현된 칸딘스키 회화의 색채 문제를 파악하는데 있다. 이를테면, 색채를 음악에 비유하여 회화적 의미와 상징을 부각시키게 되는면과 더불어 그 특징이 구성적 측면, 음악적 측면, 상징적 측면으로 두드러져 나타나는 점을 확인하며, 그리하여 칸딘스키가 색채를 통해 감정을 표현하는 내적 필연성을 드러낸 바의 내용을 간파함에 핵심을 둔다. 인간의 감정, 감동과 관계된 내적인 미를 추구하기 위해 칸딘스키는 이론을 정리하고 체계화시켜 색채를 통해 정신적인 내면을 표현하게 되는 것이다. 이것은 그의 다양한 작품세계에서 보여지는 게 된다. 색채를 통한 정신적 내면의 표현은 이론만이 아닌 직관에서 우러나오는 내적인 소리의 울림에 들어있는 것이고 칸딘스키 회화는 이런 내적 울림의 현상에 바탕을 두고 강조한 것이라 할 수 있다. 칸딘스키 회화가 가리키는 회화의 자율성의 문제는 바로 이와 같은 맥락에서 이해되며 여기에서 미술사적 의의를 지닌다고 볼 수 있는 것이다.
In the early twentieth century, when plastic and semi-plastic arts were prevailed over in various different trends of art, Kandinsky took the lead in Abstract Art by spiritually according his elements of formative art such as dots, lines, faces and colors with music and abstract elements under some ...
In the early twentieth century, when plastic and semi-plastic arts were prevailed over in various different trends of art, Kandinsky took the lead in Abstract Art by spiritually according his elements of formative art such as dots, lines, faces and colors with music and abstract elements under some theoretical backgrounds. Paintings in the past put their significance in the reproduction if objets on pictures, while, in Kandinsky's works, spiritually deep emotion oui of or from objets was expressed and considered as very important. He analyzed colors and patterns of formative art to give expression to the inner and mental world of painting space, and played important roles in determining the direction Contemporary Art should take in a turning point in art history by painting only with dots, faces and colors to accomplish autonomous painting away from fixed ideas of the past. The purpose of this paper is to describe the role by periods or changes in his painting history, classified into four periods such as Munich(1896-1914), Russia(1914-1921), Bauhaus(1922-1933), Paris(1934-1944), and thereby to see through matters regarding colors showed in Kandinsky's paintings which expressed man's spirit with colors and music. It is necessary to confirm that pictorial meanings and symbols brought or by comparing color's to music were apparently represented as formative, musical an symbolic facets in Kandinsky's paintings, and to grasp to contents of his inner necessity for the expression of feeling with colors. In pursuance of inner beauty in connection with or in relation to feeling and emotion of human being, Kandinsky brought out spirituality or mentality through colors, presented in various worlds of his works, by making some theories arranged and systemized. The expression of spirituality or mentality through colors is not only provided in theories. but also made in inner sounds from intuition. And focused on such sounds are Kandinsky's paintings. In these context, autonomy in painting characterizing Kandinsky's works can be understood, and thereof the works have their significance in art history.
In the early twentieth century, when plastic and semi-plastic arts were prevailed over in various different trends of art, Kandinsky took the lead in Abstract Art by spiritually according his elements of formative art such as dots, lines, faces and colors with music and abstract elements under some theoretical backgrounds. Paintings in the past put their significance in the reproduction if objets on pictures, while, in Kandinsky's works, spiritually deep emotion oui of or from objets was expressed and considered as very important. He analyzed colors and patterns of formative art to give expression to the inner and mental world of painting space, and played important roles in determining the direction Contemporary Art should take in a turning point in art history by painting only with dots, faces and colors to accomplish autonomous painting away from fixed ideas of the past. The purpose of this paper is to describe the role by periods or changes in his painting history, classified into four periods such as Munich(1896-1914), Russia(1914-1921), Bauhaus(1922-1933), Paris(1934-1944), and thereby to see through matters regarding colors showed in Kandinsky's paintings which expressed man's spirit with colors and music. It is necessary to confirm that pictorial meanings and symbols brought or by comparing color's to music were apparently represented as formative, musical an symbolic facets in Kandinsky's paintings, and to grasp to contents of his inner necessity for the expression of feeling with colors. In pursuance of inner beauty in connection with or in relation to feeling and emotion of human being, Kandinsky brought out spirituality or mentality through colors, presented in various worlds of his works, by making some theories arranged and systemized. The expression of spirituality or mentality through colors is not only provided in theories. but also made in inner sounds from intuition. And focused on such sounds are Kandinsky's paintings. In these context, autonomy in painting characterizing Kandinsky's works can be understood, and thereof the works have their significance in art history.
주제어
#칸딘스키 회화 색채
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.