박경리의 소설세계를 살펴보면 작가가 초기에는 단편중심의 소설을 쓰다가 1959년을 분수령으로 하여 장편소설 쪽으로 기울어지고, 1962년 『김약국의 딸들』부터 장편소설에 주력하게 되었다는 창작경향의 변모 양상을 쉽게 발견 할 수 있다. 그러므로 그의 단편소설 인물들이 장편소설의 토대가 되고 있음을 살펴보았다. 이는 박경리 소설의 전모를 이해하는 또 다른 방법이라고 믿었기 때문이다. 박경리 초기의 작품들은 거의 모든 작품이 작중인물의 비극성을 나타내고 있으며, 인물의 비극성은 크게 상황, 운명 성격에 따른 것으로 분류된다. 인물의 ...
박경리의 소설세계를 살펴보면 작가가 초기에는 단편중심의 소설을 쓰다가 1959년을 분수령으로 하여 장편소설 쪽으로 기울어지고, 1962년 『김약국의 딸들』부터 장편소설에 주력하게 되었다는 창작경향의 변모 양상을 쉽게 발견 할 수 있다. 그러므로 그의 단편소설 인물들이 장편소설의 토대가 되고 있음을 살펴보았다. 이는 박경리 소설의 전모를 이해하는 또 다른 방법이라고 믿었기 때문이다. 박경리 초기의 작품들은 거의 모든 작품이 작중인물의 비극성을 나타내고 있으며, 인물의 비극성은 크게 상황, 운명 성격에 따른 것으로 분류된다. 인물의 비극적인 원인이 상황에 의한 것으로는 「불신시대」의 진영을 들 수 있고, 운명적인 비극의 인물로는 「사랑섬 할머니」의 할머니와 「벽지」의 혜인, 인물의 성격이 비극적 요인으로 되고 있는 것으로는 「회오의 바다」의 주인공 등을 들 수 있다. 단편 「불신시대」에서 진영이 겪어야 했던 6.25라는 전쟁의 비극적 상황은 장편 『시장과 전쟁』에서는 그 공간이 민족적, 역사적 상황으로 좀더 확대되어 커뮤니스트의 본질로 접근해가면서 사상적인 비극성으로 세세하게 비판하고 있다. 그리고 '인간의 의지와는 관계없이 인생은 나름대로의 궤도를 만들어 가고 있다'는 「벽지」의 혜인의 인생관은 장편 『김약국의 딸들』의 김성수에게 그대로 이어져, 「벽지」에서 혜인의 비극의 원인이 그녀의 의지와는 관계없이 어머니의 비극적인 운명으로 말미암아 그녀 역시 비극으로 빠져들듯이, 『김약국의 딸들』의 김성수의 비극 또한 그 원인이 근본적으로는 생모의 비극적 운명으로부터 시작되고 있다. 그러므로 「벽지」는 『김약국의 딸들』을 쓸 수 있었던 동기를 제공하고 있다고 본다. 한편 『김약국의 딸들』의 김성수의 비극적 요인 중에 성격적 결함이 비극적 요인으로 작용하고 있는 것은 「회오의 바다」의 숙인과 혜인의 성격적 결함이 비극적 요인이 되고 있는 점과 성격을 같이 한다. 박경리는 초기 작품의 경향에 있어서 보다 넓은 세계에서 보다 많은 인물을 설정치 않고, 같은 테두리 안에서 한정된 인물로 하여금 모든 사건을 취급하는 소설작법의 특성을 보이는데, 이러한 사실들을 바탕으로 장편에서는 다만 인물들을 보다 넓은 공간으로 확대시키고 인물의 비극적 원인을 내면적인 문제로 접근하여 구체화시키는 변모를 보인다. 이러한 것을 종합해 볼 때 박경리 초기 단편의 인물은 장편 인물의 토대가 되고 있으며, 박경리는 인간 세계에 대한 인식을 소설 속의 인물에 얽힌 비극을 통해 끊임없이 탐구해 왔다는 것을 밝혀 낼 수 있었다.
박경리의 소설세계를 살펴보면 작가가 초기에는 단편중심의 소설을 쓰다가 1959년을 분수령으로 하여 장편소설 쪽으로 기울어지고, 1962년 『김약국의 딸들』부터 장편소설에 주력하게 되었다는 창작경향의 변모 양상을 쉽게 발견 할 수 있다. 그러므로 그의 단편소설 인물들이 장편소설의 토대가 되고 있음을 살펴보았다. 이는 박경리 소설의 전모를 이해하는 또 다른 방법이라고 믿었기 때문이다. 박경리 초기의 작품들은 거의 모든 작품이 작중인물의 비극성을 나타내고 있으며, 인물의 비극성은 크게 상황, 운명 성격에 따른 것으로 분류된다. 인물의 비극적인 원인이 상황에 의한 것으로는 「불신시대」의 진영을 들 수 있고, 운명적인 비극의 인물로는 「사랑섬 할머니」의 할머니와 「벽지」의 혜인, 인물의 성격이 비극적 요인으로 되고 있는 것으로는 「회오의 바다」의 주인공 등을 들 수 있다. 단편 「불신시대」에서 진영이 겪어야 했던 6.25라는 전쟁의 비극적 상황은 장편 『시장과 전쟁』에서는 그 공간이 민족적, 역사적 상황으로 좀더 확대되어 커뮤니스트의 본질로 접근해가면서 사상적인 비극성으로 세세하게 비판하고 있다. 그리고 '인간의 의지와는 관계없이 인생은 나름대로의 궤도를 만들어 가고 있다'는 「벽지」의 혜인의 인생관은 장편 『김약국의 딸들』의 김성수에게 그대로 이어져, 「벽지」에서 혜인의 비극의 원인이 그녀의 의지와는 관계없이 어머니의 비극적인 운명으로 말미암아 그녀 역시 비극으로 빠져들듯이, 『김약국의 딸들』의 김성수의 비극 또한 그 원인이 근본적으로는 생모의 비극적 운명으로부터 시작되고 있다. 그러므로 「벽지」는 『김약국의 딸들』을 쓸 수 있었던 동기를 제공하고 있다고 본다. 한편 『김약국의 딸들』의 김성수의 비극적 요인 중에 성격적 결함이 비극적 요인으로 작용하고 있는 것은 「회오의 바다」의 숙인과 혜인의 성격적 결함이 비극적 요인이 되고 있는 점과 성격을 같이 한다. 박경리는 초기 작품의 경향에 있어서 보다 넓은 세계에서 보다 많은 인물을 설정치 않고, 같은 테두리 안에서 한정된 인물로 하여금 모든 사건을 취급하는 소설작법의 특성을 보이는데, 이러한 사실들을 바탕으로 장편에서는 다만 인물들을 보다 넓은 공간으로 확대시키고 인물의 비극적 원인을 내면적인 문제로 접근하여 구체화시키는 변모를 보인다. 이러한 것을 종합해 볼 때 박경리 초기 단편의 인물은 장편 인물의 토대가 되고 있으며, 박경리는 인간 세계에 대한 인식을 소설 속의 인물에 얽힌 비극을 통해 끊임없이 탐구해 왔다는 것을 밝혀 낼 수 있었다.
Considering the world of the female writer Park Kyung-Ri's novels, we can easily find out that the female writer has ever exerted herself for the long novels, forming the watershed of the her work world, since 1956, as the female writer had been writing novels centering around a short story in the f...
Considering the world of the female writer Park Kyung-Ri's novels, we can easily find out that the female writer has ever exerted herself for the long novels, forming the watershed of the her work world, since 1956, as the female writer had been writing novels centering around a short story in the first early stages. Therefore, I have studied that the short stories have been a base on the long novels. This will be another method capable of understanding the whole patterns in regard to the female writer Park Kyung-Ri's novels. In the early stages of Park Kyung-Ri's novels, most of them show any tragic characteristics of characters in her novels, and such the tragic of its characters can be roughly classified to any condition, fate, personality, etc. As for te situation based on the said characters' tragic causes, I can refer to "Jin-Young" in the novel of "Un-believed Time"; "An Old Woman in a Loved Island" as to a tragic and fatal character; Hae-In in "Wall Paper"; the hero in "The Sea of Repentance" which the personality in characters in a tragic factor. In her short story of "Unbelieved Time" the tragic states of the Korean 6.25 incident that Jin-Young was forced to undergo and the spaces in her long novel of "Love and War", expanding the racial, historical and tragic states, and approaching the communists to their intrinsic nature, comments on the tragic nature in detail from an ideological point of view. And Hae-In's theory of life in the novel of "Wall Paper" that life itself is making up any orbit, regardless of man's will, has been handed down to Kim Seong-Soo in her long novel of "Daughters of Kim's Drug Store" as it is. The cause of Hae-In's tragedy in the novel of "Wall Paper" is irrespective of her will and, while I see that the cause of Kim Seong-Soo's tragedy in the novel of "Daughters of Kim's Drug Store" also starts at the gragic fate of her own real mother fundamentally jus as she falls in such a tragic fate due to the tragic fate of her mother, I can find out that "Wall Paper" rendered a motive to be able to write the novel of "daughters of Kim's Drug Store". And what his characteristic defects act upon his tragic factors among the factors of Kim Seong-Soo's tragedy, is found that their characteristic defects to both Sook-In and Hae-In in the novel of "The Sea of Repentance" are the same as the tragic factors in personality. In the novel trends of the late stage the female writer Park Kyung-Ri did not set up the more characters in the more widened world and, the characters limited within the same boundaries are made shown to us the characteristics in the composition method of her novels to handle all the cases. Such the facts as in the long novels are approaching any internal or psychological problems in the more widened spaces and the characters, and they show the transfiguration to be concrete for the tragic causes, that is, the same characters in a short story are made more concrete in a long novel, and this shows to us any enlarged aspects in the course of developing the writer's consciousness from individuals to families, what is more, to the society. Putting the various things or cases together as to the foregoing, it can be found out that the characters in the short stories of the early stage by the female writer Park Kyung-Ri became a base for the characters in her long novels and she has continuously sought after any understanding about our human world through the characters' tragedies in her stories and/or novels.
Considering the world of the female writer Park Kyung-Ri's novels, we can easily find out that the female writer has ever exerted herself for the long novels, forming the watershed of the her work world, since 1956, as the female writer had been writing novels centering around a short story in the first early stages. Therefore, I have studied that the short stories have been a base on the long novels. This will be another method capable of understanding the whole patterns in regard to the female writer Park Kyung-Ri's novels. In the early stages of Park Kyung-Ri's novels, most of them show any tragic characteristics of characters in her novels, and such the tragic of its characters can be roughly classified to any condition, fate, personality, etc. As for te situation based on the said characters' tragic causes, I can refer to "Jin-Young" in the novel of "Un-believed Time"; "An Old Woman in a Loved Island" as to a tragic and fatal character; Hae-In in "Wall Paper"; the hero in "The Sea of Repentance" which the personality in characters in a tragic factor. In her short story of "Unbelieved Time" the tragic states of the Korean 6.25 incident that Jin-Young was forced to undergo and the spaces in her long novel of "Love and War", expanding the racial, historical and tragic states, and approaching the communists to their intrinsic nature, comments on the tragic nature in detail from an ideological point of view. And Hae-In's theory of life in the novel of "Wall Paper" that life itself is making up any orbit, regardless of man's will, has been handed down to Kim Seong-Soo in her long novel of "Daughters of Kim's Drug Store" as it is. The cause of Hae-In's tragedy in the novel of "Wall Paper" is irrespective of her will and, while I see that the cause of Kim Seong-Soo's tragedy in the novel of "Daughters of Kim's Drug Store" also starts at the gragic fate of her own real mother fundamentally jus as she falls in such a tragic fate due to the tragic fate of her mother, I can find out that "Wall Paper" rendered a motive to be able to write the novel of "daughters of Kim's Drug Store". And what his characteristic defects act upon his tragic factors among the factors of Kim Seong-Soo's tragedy, is found that their characteristic defects to both Sook-In and Hae-In in the novel of "The Sea of Repentance" are the same as the tragic factors in personality. In the novel trends of the late stage the female writer Park Kyung-Ri did not set up the more characters in the more widened world and, the characters limited within the same boundaries are made shown to us the characteristics in the composition method of her novels to handle all the cases. Such the facts as in the long novels are approaching any internal or psychological problems in the more widened spaces and the characters, and they show the transfiguration to be concrete for the tragic causes, that is, the same characters in a short story are made more concrete in a long novel, and this shows to us any enlarged aspects in the course of developing the writer's consciousness from individuals to families, what is more, to the society. Putting the various things or cases together as to the foregoing, it can be found out that the characters in the short stories of the early stage by the female writer Park Kyung-Ri became a base for the characters in her long novels and she has continuously sought after any understanding about our human world through the characters' tragedies in her stories and/or novels.
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