본 연구의 목적은 창의력과 학교적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램을 개발하고 훈련을 실시하여 창의력과 학교적응에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 본 연구 대상은 전남 G군에 위치하고 있는 공립 G중학교 2학년 2개반 학생으로 실험집단과 통제 집단은 각각 37명(남)과 38명(남)이었다. 본 연구에서 사용된 학교 적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램은 E. Paul Torrance(1979) "깨달음과 창의성을 위한 연구"(The Search for Satori & Creativity에 소개된 창의력에 대한 설명과 연습 문제를 기초로 하였다. 위의 프로그램을 창의적 발문기법으로 사용하고 학교 적응 문제를 주제로 하여 중학생의 학교 실생활에서 겪고 있는 갈등을 5개의 영역으로 나누어 교사와의 적응, 교우와의 적응, 학습과의 적응, 학교행사와의 적응, 학교규칙과의 적응으로 구성하여 게임과 같은 회화, 작문, 무언극, 등의 방법과 창의적 사고 기법으로 중학생의 흥미에 맞게 구성 하였다. 측정도구는 민병수가 제작한 학교적응 검사로 4단계 평점 척도이고 창의성 검사는 Torrance(1992)의 창의력 사고 검사중 도형 검사 A와 B를 사용하였다. 창의력 구성 요소는 융통성, 유창성, 독창성, ...
본 연구의 목적은 창의력과 학교적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램을 개발하고 훈련을 실시하여 창의력과 학교적응에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 본 연구 대상은 전남 G군에 위치하고 있는 공립 G중학교 2학년 2개반 학생으로 실험집단과 통제 집단은 각각 37명(남)과 38명(남)이었다. 본 연구에서 사용된 학교 적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램은 E. Paul Torrance(1979) "깨달음과 창의성을 위한 연구"(The Search for Satori & Creativity에 소개된 창의력에 대한 설명과 연습 문제를 기초로 하였다. 위의 프로그램을 창의적 발문기법으로 사용하고 학교 적응 문제를 주제로 하여 중학생의 학교 실생활에서 겪고 있는 갈등을 5개의 영역으로 나누어 교사와의 적응, 교우와의 적응, 학습과의 적응, 학교행사와의 적응, 학교규칙과의 적응으로 구성하여 게임과 같은 회화, 작문, 무언극, 등의 방법과 창의적 사고 기법으로 중학생의 흥미에 맞게 구성 하였다. 측정도구는 민병수가 제작한 학교적응 검사로 4단계 평점 척도이고 창의성 검사는 Torrance(1992)의 창의력 사고 검사중 도형 검사 A와 B를 사용하였다. 창의력 구성 요소는 융통성, 유창성, 독창성, 정교성으로 구성 되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의적 문제해결 훈련은 학교적응이 향상되었고 학교적응 하위요인 모두가 향상되었다. 둘째, 창의적 문제해결 훈련이 창의력 전체점수와 하위요인 모두가 향상되지 않았다. 본 연구의 부가적 효과로 학교에서의 사회성 훈련의 효과와 학습의 흥미와 태도에 증진을 가져온 것으로 보아 학생들의 잠재능력을 개발하여 스스로 자신의 적응문제를 해결할 수 있는 능력을 키워 줄 수 있는 프로그램 개발과 교육 환경 조성이 필요하다. 또한 학교 제반 문제를 학습자 스스로 해결 하고자 하는 열의를 가질 수 있는 토론식 문제해결의 시간을 학교에서 마련하고 창의력 교육을 체계적으로 지도하여 창의적 사고를 육성하여 앞으로의 사회적응과 능력을 배양 하는 것을 제안하였다.
본 연구의 목적은 창의력과 학교적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램을 개발하고 훈련을 실시하여 창의력과 학교적응에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 본 연구 대상은 전남 G군에 위치하고 있는 공립 G중학교 2학년 2개반 학생으로 실험집단과 통제 집단은 각각 37명(남)과 38명(남)이었다. 본 연구에서 사용된 학교 적응을 위한 창의적 문제해결 프로그램은 E. Paul Torrance(1979) "깨달음과 창의성을 위한 연구"(The Search for Satori & Creativity에 소개된 창의력에 대한 설명과 연습 문제를 기초로 하였다. 위의 프로그램을 창의적 발문기법으로 사용하고 학교 적응 문제를 주제로 하여 중학생의 학교 실생활에서 겪고 있는 갈등을 5개의 영역으로 나누어 교사와의 적응, 교우와의 적응, 학습과의 적응, 학교행사와의 적응, 학교규칙과의 적응으로 구성하여 게임과 같은 회화, 작문, 무언극, 등의 방법과 창의적 사고 기법으로 중학생의 흥미에 맞게 구성 하였다. 측정도구는 민병수가 제작한 학교적응 검사로 4단계 평점 척도이고 창의성 검사는 Torrance(1992)의 창의력 사고 검사중 도형 검사 A와 B를 사용하였다. 창의력 구성 요소는 융통성, 유창성, 독창성, 정교성으로 구성 되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의적 문제해결 훈련은 학교적응이 향상되었고 학교적응 하위요인 모두가 향상되었다. 둘째, 창의적 문제해결 훈련이 창의력 전체점수와 하위요인 모두가 향상되지 않았다. 본 연구의 부가적 효과로 학교에서의 사회성 훈련의 효과와 학습의 흥미와 태도에 증진을 가져온 것으로 보아 학생들의 잠재능력을 개발하여 스스로 자신의 적응문제를 해결할 수 있는 능력을 키워 줄 수 있는 프로그램 개발과 교육 환경 조성이 필요하다. 또한 학교 제반 문제를 학습자 스스로 해결 하고자 하는 열의를 가질 수 있는 토론식 문제해결의 시간을 학교에서 마련하고 창의력 교육을 체계적으로 지도하여 창의적 사고를 육성하여 앞으로의 사회적응과 능력을 배양 하는 것을 제안하였다.
The aim of this thesis is to develop The Creative Problem Solving Program for adjustment to school life and to clarify the effect of the training on it The subjects of this research were two classes of sophomore students at G middle school in G county and the number of The trained exceptional group ...
The aim of this thesis is to develop The Creative Problem Solving Program for adjustment to school life and to clarify the effect of the training on it The subjects of this research were two classes of sophomore students at G middle school in G county and the number of The trained exceptional group and The controlled group were respectively 37 and 38 male students. The experienced group was trained by this program and Controlled group was not. The Creative Problem Solving Program was based on the program held at Tin Student Guidance Center at Chung-Buk university in 1988, which is also based on The Search for Satori & Creativity by E. Paul Torrance(1979) in which the explanation and excercise test of creativity was introduced, and the program was rearranged to focus on adjustment to school life, and student conflict was reorganized into five different dimensions, which are adjustment to teachers, adjstment to schoolmates, adjustment studying, adjustment school ceremonies, adjustment to school rules, in which I used conversation games and essays and pantomime in creative way of thinking to encourage middle school students' interest. In the process using The Creative Problem Solving Program, I have the students recognize the Problems in discussion and write an alternative in their note book and then have them participate in individual presents, small grop discussions and brainstorming. The measurement instrument used in this research is the school adjustment test, which Byoung-Su Min developed, having four step grades point method. And outline sketch tests A and B of the creativity power test(1992) by Torrance was used in the creativity test. Creativity in this text consists of flexibility and fluency and originality and delicacy. The result of this research is as follows, 1. The Creative Problem Solving Problem brought improvements on adjustment to school life and the student adjustment factor. 2. The Creative Problem Solving Problem dld not bring imrovements on creativity. The results as above imply that The Creative Problem Solving Program should be applied into the level of student consultation and guidance. And from the fact that the effect of this program brought improvement on student interest in studying and their attitude, it clearly suggests that development of students' potential ability is directly connected to their adjustment to school life.
The aim of this thesis is to develop The Creative Problem Solving Program for adjustment to school life and to clarify the effect of the training on it The subjects of this research were two classes of sophomore students at G middle school in G county and the number of The trained exceptional group and The controlled group were respectively 37 and 38 male students. The experienced group was trained by this program and Controlled group was not. The Creative Problem Solving Program was based on the program held at Tin Student Guidance Center at Chung-Buk university in 1988, which is also based on The Search for Satori & Creativity by E. Paul Torrance(1979) in which the explanation and excercise test of creativity was introduced, and the program was rearranged to focus on adjustment to school life, and student conflict was reorganized into five different dimensions, which are adjustment to teachers, adjstment to schoolmates, adjustment studying, adjustment school ceremonies, adjustment to school rules, in which I used conversation games and essays and pantomime in creative way of thinking to encourage middle school students' interest. In the process using The Creative Problem Solving Program, I have the students recognize the Problems in discussion and write an alternative in their note book and then have them participate in individual presents, small grop discussions and brainstorming. The measurement instrument used in this research is the school adjustment test, which Byoung-Su Min developed, having four step grades point method. And outline sketch tests A and B of the creativity power test(1992) by Torrance was used in the creativity test. Creativity in this text consists of flexibility and fluency and originality and delicacy. The result of this research is as follows, 1. The Creative Problem Solving Problem brought improvements on adjustment to school life and the student adjustment factor. 2. The Creative Problem Solving Problem dld not bring imrovements on creativity. The results as above imply that The Creative Problem Solving Program should be applied into the level of student consultation and guidance. And from the fact that the effect of this program brought improvement on student interest in studying and their attitude, it clearly suggests that development of students' potential ability is directly connected to their adjustment to school life.
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