소비자행동은 개인 또는 집단이 제품이나 서비스를 획득하고 사용하는데 직접적으로 관련된 행동이며 이러한 행동을 결정하는데 선행하는 의사결정 과정을 포한한다고 정의하고 있다. 본 연구에서는 승용차를 보유하고 소득이 있는 사람들을 대상으로 소득수준에 따라 승용차 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하고자 하였다. 이를 실증분석하기 위하여 소득수준을 6 단계로 분류하고 서울 지역의 청.장년층을 조사대상으로 내적.사회적 요인과 구매의사 결정과정을 설문조사하여 296개의 표본으로 가설검증하고 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 승용차 구매자의 소득수준과 개인적인 구매 행동은 서로 관련을 맺 고 있는 것으로 나타났다. 이는 승용차 구매자의 행동이 소득수준에 따라 구입 동기나 구매 가격 등 내적 변수에 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 승용차 구매자의 소득수준과 사회적인 영향은 전체적으로 서로 관련을 맺고 있는 것으로 나타났다. 즉, 승용차 구매자는 소득수준에 따라 가족이나 ...
국문요약
소비자행동은 개인 또는 집단이 제품이나 서비스를 획득하고 사용하는데 직접적으로 관련된 행동이며 이러한 행동을 결정하는데 선행하는 의사결정 과정을 포한한다고 정의하고 있다. 본 연구에서는 승용차를 보유하고 소득이 있는 사람들을 대상으로 소득수준에 따라 승용차 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하고자 하였다. 이를 실증분석하기 위하여 소득수준을 6 단계로 분류하고 서울 지역의 청.장년층을 조사대상으로 내적.사회적 요인과 구매의사 결정과정을 설문조사하여 296개의 표본으로 가설검증하고 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 승용차 구매자의 소득수준과 개인적인 구매 행동은 서로 관련을 맺 고 있는 것으로 나타났다. 이는 승용차 구매자의 행동이 소득수준에 따라 구입 동기나 구매 가격 등 내적 변수에 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 승용차 구매자의 소득수준과 사회적인 영향은 전체적으로 서로 관련을 맺고 있는 것으로 나타났다. 즉, 승용차 구매자는 소득수준에 따라 가족이나 준거집단, 사회문화 등의 영향을 받는 것을 알 수 있다. 셋째, 승용차 구매자의 소득수준과 구매 의사 결정 과정은 서로 관련이 있는 것으로 나 타났다. 이는 소비자의 가치관이나 서비스 문제 의식이 소득수준과 밀접한 관계가 있다고 할 수 있다. 이같은 결과로 소득수준별 승용차 구매 행동은 자료의 특성별로 많은 상황 변수들이 존재하고 변수간의 상호작용에 의해 분석 결과도 서로 절충의 관계를 가지며 구매 행동에 영향을 미치고 있다. 따가서 기업은 적절한 가격과 제품의 우월성을 제시하고 기술 개발과 사후 관리로 소비자 만족을 도모하고, 정부는 기술개발을 위한 전문가 양성과 환경오염 방지 대책 등을 수립하여 선진 자동차 산업으로 육성시키고자 하는 노력이 충동구매나 과소비를 억제하게 되고 소득에 수평한 올바른 소비자행동으로 발전될 수 있을 것이다.
국문요약
소비자행동은 개인 또는 집단이 제품이나 서비스를 획득하고 사용하는데 직접적으로 관련된 행동이며 이러한 행동을 결정하는데 선행하는 의사결정 과정을 포한한다고 정의하고 있다. 본 연구에서는 승용차를 보유하고 소득이 있는 사람들을 대상으로 소득수준에 따라 승용차 구매행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하고자 하였다. 이를 실증분석하기 위하여 소득수준을 6 단계로 분류하고 서울 지역의 청.장년층을 조사대상으로 내적.사회적 요인과 구매의사 결정과정을 설문조사하여 296개의 표본으로 가설검증하고 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 승용차 구매자의 소득수준과 개인적인 구매 행동은 서로 관련을 맺 고 있는 것으로 나타났다. 이는 승용차 구매자의 행동이 소득수준에 따라 구입 동기나 구매 가격 등 내적 변수에 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 승용차 구매자의 소득수준과 사회적인 영향은 전체적으로 서로 관련을 맺고 있는 것으로 나타났다. 즉, 승용차 구매자는 소득수준에 따라 가족이나 준거집단, 사회문화 등의 영향을 받는 것을 알 수 있다. 셋째, 승용차 구매자의 소득수준과 구매 의사 결정 과정은 서로 관련이 있는 것으로 나 타났다. 이는 소비자의 가치관이나 서비스 문제 의식이 소득수준과 밀접한 관계가 있다고 할 수 있다. 이같은 결과로 소득수준별 승용차 구매 행동은 자료의 특성별로 많은 상황 변수들이 존재하고 변수간의 상호작용에 의해 분석 결과도 서로 절충의 관계를 가지며 구매 행동에 영향을 미치고 있다. 따가서 기업은 적절한 가격과 제품의 우월성을 제시하고 기술 개발과 사후 관리로 소비자 만족을 도모하고, 정부는 기술개발을 위한 전문가 양성과 환경오염 방지 대책 등을 수립하여 선진 자동차 산업으로 육성시키고자 하는 노력이 충동구매나 과소비를 억제하게 되고 소득에 수평한 올바른 소비자행동으로 발전될 수 있을 것이다.
Consumer behavior in those acts of individuals directly involved in obtaining and using products and services, including the decision processes that procede and determine these acts. This study in empirically made about in proportion to the increase of one’s income of patterns of purchasing beha...
Consumer behavior in those acts of individuals directly involved in obtaining and using products and services, including the decision processes that procede and determine these acts. This study in empirically made about in proportion to the increase of one’s income of patterns of purchasing behavior of passenger car. The empirical study was carried out : A questionnaire was developed personal and social factor, decision process and data were collected from 296 men living in seoul area. Data collectrd were analyzed by the chi- square test. As a result of empirical study, are as follows : First, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and personal purchasing behavior. That in purchaser of behavior have effect on variable for motivation and cost in proportion as one’s income in creases. Second, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and social purchasing behavior. That in purchaser of behavior have effect on variable of a family or be based upon groups in proportion as one’s income in creases. Third, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and the decision processes. Purchaser of behavior have a relation between problem recognition, values and income. Therefore, automakers should produce cars the consumers want to buy for a moderate price and excellence of manufacture. Automative industry needs a desired supporting government policy, such as more cultivate men of expert and social environment problems the government and automakers must be able to make consumers choose cars according to their income without waste and impulsive behavior.
Consumer behavior in those acts of individuals directly involved in obtaining and using products and services, including the decision processes that procede and determine these acts. This study in empirically made about in proportion to the increase of one’s income of patterns of purchasing behavior of passenger car. The empirical study was carried out : A questionnaire was developed personal and social factor, decision process and data were collected from 296 men living in seoul area. Data collectrd were analyzed by the chi- square test. As a result of empirical study, are as follows : First, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and personal purchasing behavior. That in purchaser of behavior have effect on variable for motivation and cost in proportion as one’s income in creases. Second, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and social purchasing behavior. That in purchaser of behavior have effect on variable of a family or be based upon groups in proportion as one’s income in creases. Third, consumer behavior have the connection between the standard of incoming and the decision processes. Purchaser of behavior have a relation between problem recognition, values and income. Therefore, automakers should produce cars the consumers want to buy for a moderate price and excellence of manufacture. Automative industry needs a desired supporting government policy, such as more cultivate men of expert and social environment problems the government and automakers must be able to make consumers choose cars according to their income without waste and impulsive behavior.
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