오늘날 우리나라의 많은 디자이너들이 한국적인 이미지가 담긴 디자인들을 발표하고 있다. 이것은 전통 복식의 재현을 의미하는 것이 아니라 한국적인 이미지의 표현을 말하는 것이며 우리의 전통을 현대 복식에 도입하여 고유의 한국미로 실용화시켜 국제적인 경쟁력을 키울 수 있도록 하는 시도인 것이다. 그러므로 한국적인 특성을 나타낼 수 있는 전통 문양을 복식에 응용하여 표현하는 일은 한국 패션의 국제화라는 측면에서 매우 중요한 과제로 부각되고 있다. 이에 본 연구는 날카롭고 거칠은 중국 용문이나 서양 용문과 달리 우리 용문이 주는 해학적인 이미지와 민족성을 반영하는 형태의 유순함을 특징으로 한국적인 이미지를 유출해 보고자 하였으며 전통 용 문양을 현대 복식에 도입함으로써 한국 전통미의 현대적 활용을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법에 있어서는 상상 속의 동물이며 우리 문화를 상징하는 대표적인 동물인 용의 시원과 유형, 상징적 의미를 고찰하였으며 우리의 조형미술 전반에 걸쳐 광범위하게 사용되어 온 용문양을 시대별로 전개하고 자료를 수집하여 조형적 분석을 하였다. 또한 과거 전통복식에 나타난 용문양의 유형과 전통 용문양을 도입한 현대 복식을 문헌 및 자료사진으로 표집된 작품들을 통하여 살펴보았다. 이상의 연구과정을 토대로 하여 총 5점의 작품을 제작하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 전통 용문양의 상징적 의미는 호국 외에도 권위와 길상의 상징이며 물을 지배하는 수신이요 왕권과 절대권력의 상징이다. 그러한 용의 권위적인 상징적 의미에도 불구하고 매우 곡선적이며 반추상적인 우리나라 전통 용의 형태를 통하여 해학적이면서 유순한 전통 미의식을 확인할 수 있었다. 둘째, 전통미를 현대적으로 표현함에 있어서 용문양 구성을 연속으로 반복시키거나 운문(雲紋)이나 화문(火紋)과 조화시켰으며 색채에 있어서는 금속색채와 검정의 명암대비로 현대적인 이미지를 표현할 수 있었다. 셋째, 소재로는 전통 소재인 수직 실크를 사용하였는데, 수직의 재질감이 문양의 효과를 증대시키며 전통미를 보다 효과적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 문양의 표현 기법에 있어서는 ...
오늘날 우리나라의 많은 디자이너들이 한국적인 이미지가 담긴 디자인들을 발표하고 있다. 이것은 전통 복식의 재현을 의미하는 것이 아니라 한국적인 이미지의 표현을 말하는 것이며 우리의 전통을 현대 복식에 도입하여 고유의 한국미로 실용화시켜 국제적인 경쟁력을 키울 수 있도록 하는 시도인 것이다. 그러므로 한국적인 특성을 나타낼 수 있는 전통 문양을 복식에 응용하여 표현하는 일은 한국 패션의 국제화라는 측면에서 매우 중요한 과제로 부각되고 있다. 이에 본 연구는 날카롭고 거칠은 중국 용문이나 서양 용문과 달리 우리 용문이 주는 해학적인 이미지와 민족성을 반영하는 형태의 유순함을 특징으로 한국적인 이미지를 유출해 보고자 하였으며 전통 용 문양을 현대 복식에 도입함으로써 한국 전통미의 현대적 활용을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법에 있어서는 상상 속의 동물이며 우리 문화를 상징하는 대표적인 동물인 용의 시원과 유형, 상징적 의미를 고찰하였으며 우리의 조형미술 전반에 걸쳐 광범위하게 사용되어 온 용문양을 시대별로 전개하고 자료를 수집하여 조형적 분석을 하였다. 또한 과거 전통복식에 나타난 용문양의 유형과 전통 용문양을 도입한 현대 복식을 문헌 및 자료사진으로 표집된 작품들을 통하여 살펴보았다. 이상의 연구과정을 토대로 하여 총 5점의 작품을 제작하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 전통 용문양의 상징적 의미는 호국 외에도 권위와 길상의 상징이며 물을 지배하는 수신이요 왕권과 절대권력의 상징이다. 그러한 용의 권위적인 상징적 의미에도 불구하고 매우 곡선적이며 반추상적인 우리나라 전통 용의 형태를 통하여 해학적이면서 유순한 전통 미의식을 확인할 수 있었다. 둘째, 전통미를 현대적으로 표현함에 있어서 용문양 구성을 연속으로 반복시키거나 운문(雲紋)이나 화문(火紋)과 조화시켰으며 색채에 있어서는 금속색채와 검정의 명암대비로 현대적인 이미지를 표현할 수 있었다. 셋째, 소재로는 전통 소재인 수직 실크를 사용하였는데, 수직의 재질감이 문양의 효과를 증대시키며 전통미를 보다 효과적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 문양의 표현 기법에 있어서는 퀼팅과 비딩, 실크스크린 기법을 함께 사용하여 용문양을 생동감있게 표현할 수 있었으며, 비이딩 기법은 장식적이면서 고급스러운 이미지를 얻을 수 있게 하였다. 또한 퀼팅기법을 통해 패브릭 전체에 풍부한 재질감을 표현할 수 있었다. 본 연구는 한국 전통 용문양을 현대 복식에 도입하여 전통미를 살린 실용적인 복식 디자인 개발의 가능성을 제시함으로써 국제적 경쟁력을 키울 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 현대 복식에 있어서 전통의 도입은 단순한 전통 양식의 수동적인 재현이 아닌 다양한 능동적 표현으로, 국제화 시대에 부응되는 생명력 있는 복식 디자인의 창조인 것이다. 그러므로 앞으로는 용문양을 응용함에 있어 전통의 재현이 아닌 현대적인 감각에 부합될 수 있는 문양개발을 위한 적극적인 아이디어 창출의 연구가 계속되길 바라며 신소재를 사용하여 신소재와 용문의 조화를 시도하는 연구가 뒤따라야 할 것으로 생각된다.
오늘날 우리나라의 많은 디자이너들이 한국적인 이미지가 담긴 디자인들을 발표하고 있다. 이것은 전통 복식의 재현을 의미하는 것이 아니라 한국적인 이미지의 표현을 말하는 것이며 우리의 전통을 현대 복식에 도입하여 고유의 한국미로 실용화시켜 국제적인 경쟁력을 키울 수 있도록 하는 시도인 것이다. 그러므로 한국적인 특성을 나타낼 수 있는 전통 문양을 복식에 응용하여 표현하는 일은 한국 패션의 국제화라는 측면에서 매우 중요한 과제로 부각되고 있다. 이에 본 연구는 날카롭고 거칠은 중국 용문이나 서양 용문과 달리 우리 용문이 주는 해학적인 이미지와 민족성을 반영하는 형태의 유순함을 특징으로 한국적인 이미지를 유출해 보고자 하였으며 전통 용 문양을 현대 복식에 도입함으로써 한국 전통미의 현대적 활용을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법에 있어서는 상상 속의 동물이며 우리 문화를 상징하는 대표적인 동물인 용의 시원과 유형, 상징적 의미를 고찰하였으며 우리의 조형미술 전반에 걸쳐 광범위하게 사용되어 온 용문양을 시대별로 전개하고 자료를 수집하여 조형적 분석을 하였다. 또한 과거 전통복식에 나타난 용문양의 유형과 전통 용문양을 도입한 현대 복식을 문헌 및 자료사진으로 표집된 작품들을 통하여 살펴보았다. 이상의 연구과정을 토대로 하여 총 5점의 작품을 제작하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 전통 용문양의 상징적 의미는 호국 외에도 권위와 길상의 상징이며 물을 지배하는 수신이요 왕권과 절대권력의 상징이다. 그러한 용의 권위적인 상징적 의미에도 불구하고 매우 곡선적이며 반추상적인 우리나라 전통 용의 형태를 통하여 해학적이면서 유순한 전통 미의식을 확인할 수 있었다. 둘째, 전통미를 현대적으로 표현함에 있어서 용문양 구성을 연속으로 반복시키거나 운문(雲紋)이나 화문(火紋)과 조화시켰으며 색채에 있어서는 금속색채와 검정의 명암대비로 현대적인 이미지를 표현할 수 있었다. 셋째, 소재로는 전통 소재인 수직 실크를 사용하였는데, 수직의 재질감이 문양의 효과를 증대시키며 전통미를 보다 효과적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 문양의 표현 기법에 있어서는 퀼팅과 비딩, 실크스크린 기법을 함께 사용하여 용문양을 생동감있게 표현할 수 있었으며, 비이딩 기법은 장식적이면서 고급스러운 이미지를 얻을 수 있게 하였다. 또한 퀼팅기법을 통해 패브릭 전체에 풍부한 재질감을 표현할 수 있었다. 본 연구는 한국 전통 용문양을 현대 복식에 도입하여 전통미를 살린 실용적인 복식 디자인 개발의 가능성을 제시함으로써 국제적 경쟁력을 키울 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 현대 복식에 있어서 전통의 도입은 단순한 전통 양식의 수동적인 재현이 아닌 다양한 능동적 표현으로, 국제화 시대에 부응되는 생명력 있는 복식 디자인의 창조인 것이다. 그러므로 앞으로는 용문양을 응용함에 있어 전통의 재현이 아닌 현대적인 감각에 부합될 수 있는 문양개발을 위한 적극적인 아이디어 창출의 연구가 계속되길 바라며 신소재를 사용하여 신소재와 용문의 조화를 시도하는 연구가 뒤따라야 할 것으로 생각된다.
These days many Korean designers are presenting apparel designs carrying Korean images. It does mean not revival of traditional clothing design, but representation of Korean images, and these attempts are being made to improve international competitive power through practical utilization of peculiar...
These days many Korean designers are presenting apparel designs carrying Korean images. It does mean not revival of traditional clothing design, but representation of Korean images, and these attempts are being made to improve international competitive power through practical utilization of peculiar beauty. Thus, applying traditional patterns which can render Korean characters to clothing design has been becoming a hot issue in the process of internationalizing Korean fashion. Therefore, the purpose of this study was to extract Korean images through the humorous and gentle images of Korean dragons which are distinguished from grotesque and harsh images of Chinese or Western dragons. Also, another purpose of the study was to search for practical utilization of Korean traditional beauty by applying traditional patterns of dragon to modern clothing design. The review of literature includes the origin, the classification and the symbolic images of Korean dragons which were presented as an imaginary and representative animal through old Korean literature. The patterns of dragons that have been extensively used in arts and crafts with the time period were collected and analyzed. Also, the patterns of dragons on traditional clothing and modern ones were researched through literature and works compiled in the form of material pictures. On the basis of research, total five pieces of clothing were designed and made by the researcher. The following results of the study were made : First, traditional patterns of dragons were the symbol of protection, luck, the water god, regality, and absolute authority. Regardless of these meanings of authoritative symbol, the traditional patterns of dragons have very humorous and gentle images. Thus, the trial to represent harmoniously these characters of patterns of dragons on modern clothing was made by the researcher. Second, in order to represent traditional beauty on modern style clothing, the patterns of clouds or flowers have been represented in sequent and consistent forms of patterns. Regarding colors, as the contrast of light and shade, metallic luster and black color were used to express contemporary images. Third, hand-woven silk cloth, as traditional material, has been utilized. The quality of handworked cloth increased the effects of patterns and traditional beauty. Fourth, as techniques, silk-screen, quilting and beading have been utilized to flatter vivid presentation of patterns. Specially, beading gave the decorative and noble images, and quilting made the texture of the fabric look more rich. As results, this study presented the possibility for the development of practical clothing design carrying traditional beauty, and the way to improve international competitive power of Korean fashion designers. Accordingly, introduction of traditional dragon patterns on modern clothing design is not just passive revival but various and active representation, and it means the creation of clothing design which can satisfy international taste. Hence, applying patterns of dragons to clothing design, active study of creative patterns should be continued. Also, studies on utilization of new material and patterns of dragon in harmony should be followed.
These days many Korean designers are presenting apparel designs carrying Korean images. It does mean not revival of traditional clothing design, but representation of Korean images, and these attempts are being made to improve international competitive power through practical utilization of peculiar beauty. Thus, applying traditional patterns which can render Korean characters to clothing design has been becoming a hot issue in the process of internationalizing Korean fashion. Therefore, the purpose of this study was to extract Korean images through the humorous and gentle images of Korean dragons which are distinguished from grotesque and harsh images of Chinese or Western dragons. Also, another purpose of the study was to search for practical utilization of Korean traditional beauty by applying traditional patterns of dragon to modern clothing design. The review of literature includes the origin, the classification and the symbolic images of Korean dragons which were presented as an imaginary and representative animal through old Korean literature. The patterns of dragons that have been extensively used in arts and crafts with the time period were collected and analyzed. Also, the patterns of dragons on traditional clothing and modern ones were researched through literature and works compiled in the form of material pictures. On the basis of research, total five pieces of clothing were designed and made by the researcher. The following results of the study were made : First, traditional patterns of dragons were the symbol of protection, luck, the water god, regality, and absolute authority. Regardless of these meanings of authoritative symbol, the traditional patterns of dragons have very humorous and gentle images. Thus, the trial to represent harmoniously these characters of patterns of dragons on modern clothing was made by the researcher. Second, in order to represent traditional beauty on modern style clothing, the patterns of clouds or flowers have been represented in sequent and consistent forms of patterns. Regarding colors, as the contrast of light and shade, metallic luster and black color were used to express contemporary images. Third, hand-woven silk cloth, as traditional material, has been utilized. The quality of handworked cloth increased the effects of patterns and traditional beauty. Fourth, as techniques, silk-screen, quilting and beading have been utilized to flatter vivid presentation of patterns. Specially, beading gave the decorative and noble images, and quilting made the texture of the fabric look more rich. As results, this study presented the possibility for the development of practical clothing design carrying traditional beauty, and the way to improve international competitive power of Korean fashion designers. Accordingly, introduction of traditional dragon patterns on modern clothing design is not just passive revival but various and active representation, and it means the creation of clothing design which can satisfy international taste. Hence, applying patterns of dragons to clothing design, active study of creative patterns should be continued. Also, studies on utilization of new material and patterns of dragon in harmony should be followed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.