김수영은 광복이후 한국 현대시의 전개과정에서 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그러나 그에 관한 지금까지의 논의가 문학사회학적 연구에 치중됨으로써 그의 시세계에 대한 총체적 규명에는 미흡했음이 사실이다. 시는 사회적 환경과 개인적 경험의 부산물이기도 하지만 이것을 구조화 하는 시인 특유의 방법론이 한 시인의 작품세계를 이루어 낸다. 따라서 텍스트 자체의 질서를 소홀히 하는 것은 작품 분석의 온당한 방법이 아니라고 볼 수 있다. 이에 본고는...
김수영은 광복이후 한국 현대시의 전개과정에서 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그러나 그에 관한 지금까지의 논의가 문학사회학적 연구에 치중됨으로써 그의 시세계에 대한 총체적 규명에는 미흡했음이 사실이다. 시는 사회적 환경과 개인적 경험의 부산물이기도 하지만 이것을 구조화 하는 시인 특유의 방법론이 한 시인의 작품세계를 이루어 낸다. 따라서 텍스트 자체의 질서를 소홀히 하는 것은 작품 분석의 온당한 방법이 아니라고 볼 수 있다. 이에 본고는 김수영 시의 공간이미지 규명을 위한 텍스트 중심의 연구에 그 무게를 두고, 공간에 대한 상상력이 세계관에 대한 내적 형식화라는 사회사적인 관점을 수용하였다. 이는 내용과 형식의 편향적인 연구를 지양하고 총체적으로 규명하고자 하는데 그 의도를 둔 것이다. 특히 김수영의 시는 시대정신을 통해 자아의 세계관을 드러내는 공간구조를 보여주고 있고 이러한 공간을 통해 변혁을 꾀하고 화해를 추구하는 회복의 실험이기 때문에 통합적 시각에서 논의되어야 마땅하다. 김수영의 상상력에 따라 변화되는 역동적 공간 이미지는 다음의 6단계로 나누어 질 수 있다. 첫째, 긍정과 부정의 가치체계가 각각 부여되는 하늘과 땅의 대립 이미지. 둘째, 억압속의 자기성찰의 기회를 추구하는 자아 탐구의 이미지. 셋째, 자신과 대결하는 '적'의 존재가 보편화됨에 따라 수평적 긴장이 구체화 되는 수평적 대립 이미지. 넷째, 자아성찰의 끊임없는 상상력과 혁명의 상상력이 결합하여 이루어 내는 폐쇄공간과 밑바닥의 이미지. 다섯째, 시를 쓰는 행위를 통해 혁명을 이룩하고자 하는 혁명의 이미지. 여섯째, 대립을 넘어 변혁을 꾀하는 화해의 이미지 등이다. 위의 공간 이미지는 세계와의 관계 속에 시적 자아가 대응하는 양상이며, 김수영 자신에게 있어서는 시를 통해 혁명을 달성하고자 하는 과정이다. 다시말해 세계인식으로서의 상상력이 시적 공간을 구현하며, 공간 상황에서 치열한 갈등과 대립 그리고 변혁과 화해를 지향하는 몸부림은 역사를 이루어가는 시인의 행동으로 이어지는 것이다. 본고는 위와 같은 연구를 통해 김수영의 현실과 세계인식이 작품속에 형식화되는 과정을 살펴보았다. 김수영과 그의 문학이 문학의 형식과 사회사적인 관점의 조화로운 발전을 지향하였듯 그에 대한 연구 또한 편향되고 왜곡된 관점에서가 아니라 총체적이고 통합적인 연구로 한국 현대문학사에 그 의의를 끊임없이 밝혀나가야 할 것이다.
김수영은 광복이후 한국 현대시의 전개과정에서 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그러나 그에 관한 지금까지의 논의가 문학사회학적 연구에 치중됨으로써 그의 시세계에 대한 총체적 규명에는 미흡했음이 사실이다. 시는 사회적 환경과 개인적 경험의 부산물이기도 하지만 이것을 구조화 하는 시인 특유의 방법론이 한 시인의 작품세계를 이루어 낸다. 따라서 텍스트 자체의 질서를 소홀히 하는 것은 작품 분석의 온당한 방법이 아니라고 볼 수 있다. 이에 본고는 김수영 시의 공간이미지 규명을 위한 텍스트 중심의 연구에 그 무게를 두고, 공간에 대한 상상력이 세계관에 대한 내적 형식화라는 사회사적인 관점을 수용하였다. 이는 내용과 형식의 편향적인 연구를 지양하고 총체적으로 규명하고자 하는데 그 의도를 둔 것이다. 특히 김수영의 시는 시대정신을 통해 자아의 세계관을 드러내는 공간구조를 보여주고 있고 이러한 공간을 통해 변혁을 꾀하고 화해를 추구하는 회복의 실험이기 때문에 통합적 시각에서 논의되어야 마땅하다. 김수영의 상상력에 따라 변화되는 역동적 공간 이미지는 다음의 6단계로 나누어 질 수 있다. 첫째, 긍정과 부정의 가치체계가 각각 부여되는 하늘과 땅의 대립 이미지. 둘째, 억압속의 자기성찰의 기회를 추구하는 자아 탐구의 이미지. 셋째, 자신과 대결하는 '적'의 존재가 보편화됨에 따라 수평적 긴장이 구체화 되는 수평적 대립 이미지. 넷째, 자아성찰의 끊임없는 상상력과 혁명의 상상력이 결합하여 이루어 내는 폐쇄공간과 밑바닥의 이미지. 다섯째, 시를 쓰는 행위를 통해 혁명을 이룩하고자 하는 혁명의 이미지. 여섯째, 대립을 넘어 변혁을 꾀하는 화해의 이미지 등이다. 위의 공간 이미지는 세계와의 관계 속에 시적 자아가 대응하는 양상이며, 김수영 자신에게 있어서는 시를 통해 혁명을 달성하고자 하는 과정이다. 다시말해 세계인식으로서의 상상력이 시적 공간을 구현하며, 공간 상황에서 치열한 갈등과 대립 그리고 변혁과 화해를 지향하는 몸부림은 역사를 이루어가는 시인의 행동으로 이어지는 것이다. 본고는 위와 같은 연구를 통해 김수영의 현실과 세계인식이 작품속에 형식화되는 과정을 살펴보았다. 김수영과 그의 문학이 문학의 형식과 사회사적인 관점의 조화로운 발전을 지향하였듯 그에 대한 연구 또한 편향되고 왜곡된 관점에서가 아니라 총체적이고 통합적인 연구로 한국 현대문학사에 그 의의를 끊임없이 밝혀나가야 할 것이다.
Kim, Soo-Young is a poet having an important role in the developmental course of korean modem poetry since independence. However, it is true that its corrective examination to his poetic world has been insufficient because all arguments to him was focused on the literary-sociological study. Poetry i...
Kim, Soo-Young is a poet having an important role in the developmental course of korean modem poetry since independence. However, it is true that its corrective examination to his poetic world has been insufficient because all arguments to him was focused on the literary-sociological study. Poetry is a by-product of social environment and individual experience, but a poet's peculiar methodology structurizing it creates the poet's world. Thus, negligence of the text's order can not be a proper method to analyze the work. Thus this paper focused on the study of text to examine the spatial image of Kim, Soo-Young's poetry, and accepted the viewpoint of social history that the imagination to space is an inner formalization of the outlook on the world. This aims at sublimating the prejudiced study of contents and forms, collectively examining it. In particular, Kim, Soo-Young's poetry shows the spatial structure revealing his outlook on the world through the spirit of the times, attempts a reform through this space, pursues the reconciliation, so it is natural that it should be discussed on the integrated viewpoint. Dynamic spatical images changed according to Kim, Soo-Young's imagination can be classified to 6 steps. First, conflicting image of heaven and earth where the values of positiveness and negativeness are given respectively. Second, self-pursuing image of searching for self-reflection under suppression. Third, horizontally conflicting image that a horizontal tension is materized as the existence of 'enemy' conflicting with self is universalized. Fourth, images of closed space and bottom made from the combination of imaginations of constant self reflection and revolution. Fifth, image of revolution to achieve the revolution through poem writing act. sixth, images of reconciliation devising reform beyond confrontation. Above image for space is a phase that a poetic self confront the world, and it is a process that Kim, Soo-Young himself tries to attain the revolution through poetry. In other words, The imagination as recognition of world embodies the poetic space, keen conflict, confrontation, and the struggle for reform, reconciliation under a spatical circumstance is connected to a poet's act making the history. This paper looked into the process through the above study that Kim, Soo-Young's reality and world recognition is formalized in the work. As Kim, Soo-Young and his literature headed for a harmonious development of literary style and socio-historical viewpoint, the study on him should go toward clarifying the significance in the history of korean Mordern Literature through collective and integrated study, not from the biased and distorted viewpoint.
Kim, Soo-Young is a poet having an important role in the developmental course of korean modem poetry since independence. However, it is true that its corrective examination to his poetic world has been insufficient because all arguments to him was focused on the literary-sociological study. Poetry is a by-product of social environment and individual experience, but a poet's peculiar methodology structurizing it creates the poet's world. Thus, negligence of the text's order can not be a proper method to analyze the work. Thus this paper focused on the study of text to examine the spatial image of Kim, Soo-Young's poetry, and accepted the viewpoint of social history that the imagination to space is an inner formalization of the outlook on the world. This aims at sublimating the prejudiced study of contents and forms, collectively examining it. In particular, Kim, Soo-Young's poetry shows the spatial structure revealing his outlook on the world through the spirit of the times, attempts a reform through this space, pursues the reconciliation, so it is natural that it should be discussed on the integrated viewpoint. Dynamic spatical images changed according to Kim, Soo-Young's imagination can be classified to 6 steps. First, conflicting image of heaven and earth where the values of positiveness and negativeness are given respectively. Second, self-pursuing image of searching for self-reflection under suppression. Third, horizontally conflicting image that a horizontal tension is materized as the existence of 'enemy' conflicting with self is universalized. Fourth, images of closed space and bottom made from the combination of imaginations of constant self reflection and revolution. Fifth, image of revolution to achieve the revolution through poem writing act. sixth, images of reconciliation devising reform beyond confrontation. Above image for space is a phase that a poetic self confront the world, and it is a process that Kim, Soo-Young himself tries to attain the revolution through poetry. In other words, The imagination as recognition of world embodies the poetic space, keen conflict, confrontation, and the struggle for reform, reconciliation under a spatical circumstance is connected to a poet's act making the history. This paper looked into the process through the above study that Kim, Soo-Young's reality and world recognition is formalized in the work. As Kim, Soo-Young and his literature headed for a harmonious development of literary style and socio-historical viewpoint, the study on him should go toward clarifying the significance in the history of korean Mordern Literature through collective and integrated study, not from the biased and distorted viewpoint.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.