[학위논문]해체주의 건축의 시공간개념 표현특성에 관한 연구 : 렘 콜하스와 콥 힘멜브라우를 중심으로 (A) Study on the Expression of Space-Time Concept in Deconstructive Architecture : With Focus on the Works of Rem Koolhaas and Coop Himmelblau원문보기
본 논문은 근대건축의 완전하고 순수한 공간에 숨어 있는 인간의 운동과 지각적 특성을 발굴하는 해체주의 건축과 근대건축의 관련성을 파악하기 위해 근대 건축의 형성기에 등장한 시공간개념을 중심으로 해체주의 건축에서의 시공간개념의 표현특성 및 의미에 관하여 연구하였다.
건축공간은 시대적 가치를 반영하고 표상하므로 철학적, 과학적, 심리학적 배경을 바탕으로 공간개념의 발전과정을 통해 시공간개념의 의미 및 근대적 표현특성을 파악하였다. 해체주의 건축의 이념적, 형태적 특성 고찰을 통해 시공간개념과의 관련성을 파악하고, 해체주의 건축을 두 가지 접근방식으로 분류하여 개념적 접근을 하는 렘 콜하스와 형태적 접근을 하는 쿱 힘멜브라우의 작품 중 실제 지어진 작품을 중심으로 시공간개념의 표현방법과 건축개념을 분석하였다. 이를 통해 해체주의 건축에서 시공간개념의 표현특성 및 의미를 파악하였다.
19세기 말 철학과 과학에서 상대적 시공간으로의 인식의 변화와 공간 속에서 움직이는 관찰자와 그 대상과의 관계를 다루는 ...
본 논문은 근대건축의 완전하고 순수한 공간에 숨어 있는 인간의 운동과 지각적 특성을 발굴하는 해체주의 건축과 근대건축의 관련성을 파악하기 위해 근대 건축의 형성기에 등장한 시공간개념을 중심으로 해체주의 건축에서의 시공간개념의 표현특성 및 의미에 관하여 연구하였다.
건축공간은 시대적 가치를 반영하고 표상하므로 철학적, 과학적, 심리학적 배경을 바탕으로 공간개념의 발전과정을 통해 시공간개념의 의미 및 근대적 표현특성을 파악하였다. 해체주의 건축의 이념적, 형태적 특성 고찰을 통해 시공간개념과의 관련성을 파악하고, 해체주의 건축을 두 가지 접근방식으로 분류하여 개념적 접근을 하는 렘 콜하스와 형태적 접근을 하는 쿱 힘멜브라우의 작품 중 실제 지어진 작품을 중심으로 시공간개념의 표현방법과 건축개념을 분석하였다. 이를 통해 해체주의 건축에서 시공간개념의 표현특성 및 의미를 파악하였다.
19세기 말 철학과 과학에서 상대적 시공간으로의 인식의 변화와 공간 속에서 움직이는 관찰자와 그 대상과의 관계를 다루는 시지각 이론의 등장으로 공간개념에 변화를 가져 왔고, 20세기에 들어서면서 인간의 움직임에 의한 이미지 형성 과정에서 공간에 시간의 요소가 도입되는 시공간개념이 형성되었다. 근대건축에서 공간 속에서 시간의 변화에 의한 움직임을 고려하는 시공간개념은 공간과 인간과의 관계에서 운동의 자유를 표현하는 양상, 관찰자의 움직임에 의한 다중시점의 표현 양상, 관찰자가 대상물을 움직이는 것으로 지각하는 동적시각의 표현양상으로 나타났다.
해체주의 건축은 서구 철학의 형이상학적 전통을 탈피하기 위해 절대적 의미의 근원을 해체하고 개념들 사이의 차이와 상황의 불안정성을 인정하여 경직된 틀에서 벗어나 열린 사회를 지향하는 탈구조주의를 이념적 배경으로 형성되었다. 이러한 배경을 바탕으로 근대건축의 완전성을 전복하고 그 속에 숨어 있는 잠재성을 발굴하는 작업을 통해 기능과 형태를 왜곡하는 불안정하고 불확정적인 공간을 형성한다. 해체주의 건축에서 전략으로 사용하고 있는 차연에 의해 모든 의미가 현존도 부재도 아닌 불확정적인 상태가 형성됨으로써 상대적 시공간을 만들게 된다. 이러한 불확정적인 시공간 개념은 현대의 사회상을 단편화된 인간의 행위가 복합적으로 발생하는 헤테아토피아로 보고 인간의 행위와 운동이 중첩적으로 결합된 공간구성체계를 형성한다. 또한 인간은 더 이상 이성적인 주체가 아니라 무의식을 표출하는 타자와의 관계 속에서 파악되어, 숨겨져 있는 인간의 운동과 지각을 찾아내고 인간의 심리적, 지각적 측면을 반영하는 역동적인 공간을 추구한다. 이와 같이 해체주의 건축은 공간 속에서 움직이는 인간의 행위와 지각을 반영하는 상대적 시공간 개념과의 관련성을 알 수 있다.
본 연구에서는 해체주의 건축가 중 렘 콜하스와 쿱 힘멜브라우의 작품에서 시공간개념의 운동의 자유, 다중시점, 동적시각을 중심으로 그 표현방법 및 공간특성을 분석하고 이에 상응하는 작가의 건축개념을 파악하였다.
첫째, 운동의 자유는 불확정적, 개방적 공간으로 표현되었고, 공간 속에서 이루어지는 행위, 기능, 형태, 구조의 불확정성과 투명한 재료의 사용에 의한 개방성과 자유로운 내부 구조의 해체에 의한 내적 개방성으로 공간 속에서 자유로운 시각적, 신체적 운동을 유도하였다. 이것은 형태와 기능의 불확정적인 건축개념과 구조체와 구조적 질서의 해체에 대한 개념으로부터 비롯되었다.
둘째, 다중시점은 중층적, 다면적 공간으로 표현되었고, 볼륨의 분해와 중첩뿐 아니라 부정형의 면과 선적 요소들의 중첩과 인간 행위의 중첩에 의한 공간의 중첩에 의해 형성되었다. 이것은 다양한 형태요소들의 유희를 통해 얻을 수 있는 색다른 공간의 체험과 공간 속에서 발생하는 인간의 행위를 중시하는 개념으로 볼 수 있다.
셋째, 동적 시각은 역동적, 반중력적 공간으로 표현되었고, 사선이나 부정형의 곡선으로 수직체계에서 벗어나고 부유하는 면과 볼륨에 의해 표현되었다. 이것은 이성적 논리를 거부하는 태도로서 무의식과 감성을 표출하고자 하는 의도로써 나타났다.
해체주의 건축에서 시공간개념은 공간 속을 움직이는 인간의 중심적 주체를 거부하고 그 외의 타자를 인정하는 것으로 주체의 해체를 통해 공간 속에서 발생하는 인간의 운동과 체험을 표현한 것이다. 이러한 표현특성은 다음과 같이 파악되었다.
첫째, 근대 건축 공간에서 주체적 인간은 무한히 확장되는 개방적 공간과 과거의 형태에서 벗어나 일정한 척도가 존재하지 않는 추상적 공간의 특성을 통해 운동의 자유를 얻게 되었다. 반면 해체주의 건축에서는 공간 속에서 이루어지는 행위, 기능, 형태, 구조의 불확정성과 투명한 재료의 사용에 의한 개방성이외에도 자유로운 내부 구조에 의한 내적 개방성으로 공간 속에서 움직이는 인간은 보다 자유로운 시각적, 신체적 운동이 이루어진다.
둘째, 신체적 움직임에 의해 형성되는 다중시점은 근대건축과 해체주의 건축에서 공통적으로 중층성과 다면성으로 표현되었다. 하지만 근대 건축에서는 볼륨의 분해와 중첩에 의해 이루어진 반면, 해체주의 건축에서는 인간 행위의 중첩에 의한 공간의 중첩으로 나타나며, 부정형의 면과 선적 요소들이 보다 복잡하게 중첩되고 다양한 면적 형태가 나타난다.
셋째, 시각적 운동에 의해 형성되는 동적 시각은 근대건축과 해체주의 건축에서 공통적으로 역동성의 표현으로 나타났다. 그러나 근대건축에서는 연속적인 형태나 공간구성에 의한 연속성이 두드러지게 나타나지만 해체주의 건축에서는 요소들이 단절, 분해, 단편화되어 불연속적인 공간을 형성한다. 그리고 단편화 된 요소들은 공중에 부유하고 직각체계에서 벗어나 반중력적인 표현을 통해 시각적 운동을 유도한다.
해체주의 건축에서 표현되는 시공간개념은 다음의 의미로 파악되었다.
첫째, 해체주의 건축공간에서는 인간의 절대적 주체만의 운동이 아니라 상대적인 타자들의 운동을 고려하고 있다. 따라서 운동의 자유는 개방성과 불확정성을 나타내는 무한히 확장되고 열린 공간에서 하나가 아닌 다수의 사건이 형성되고 이 사건에 의해 다양한 공간의 변화가 발생할 수 있다. 즉 시각적으로 표현되고 지각되는 근대적 시공간과는 달리 인간의 행위, 즉 사건에 의해 상대적인 시공간이 형성되는 것이다.
둘째, 다중시점은 근대 건축에서 한 주체의 시점이 일정한 구성원리에 의해 형성되지만 해체주의 건축에서는 전통적인 건축 원리를 거부함에 따라 하나의 주체가 아니라 다수의 시점을 제공한다. 따라서 단편화된 요소들이 중첩되고 불규칙한 다면체를 형성하게 된다. 이것은 자의적인 해석에 의한 형태 지각을 인정하는 것이다.
셋째, 인간의 운동에 의해 동적시각의 표현은 다수의 방향성에 의한 역동적이고 불연속적인 공간으로 나타났다. 이것은 복잡한 현대 사회의 특성을 암시하는 것으로 충돌에 의한 연속성의 파괴는 단순히 폭력이나 폭발을 의미한다기보다는 또 다른 생성의 기회로 이용된다. 즉 하나의 주체적 운동의 절대적 질서로서의 공간 구성은 다수의 타자들에 의한 운동으로 예기치 못한 사건과 활동이 벌어지고 이것은 보다 창의적인 공간 구성의 원리로 이용되는 것이다.
넷째, 역동적인 공간의 표현은 이성적 인간의 내면에 숨어 있는 무의식의 표출을 위해 사용되었다. 이것은 체험의 주체는 더 이상 과거의 이성적인 존재가 아니라 무의식을 표출하는 다양한 감성적인 존재로 인식되는 것이다. 즉, 합리적, 기능적인 공간이 아니라 감성적인 공간을 지향하고, 인간의 신체적, 시각적 체험뿐 아니라 그 과정에서 발생하는 심리적 상태를 중시하는 태도이다.
해체주의 건축의 시공간 개념은 상대적인 운동들의 자유를 위한 개방적이고 무한한 공간을 추구한다. 이러한 다수의 타자들의 다양한 운동을 통해 일정한 구성원리가 없는 탈구성적인 다면적, 중층적 공간을 형성하고, 다수의 방향성을 갖는 역동성과 운동의 전개가 다수의 방향성에 의해 충돌하는 불연속성을 제공한다. 이것은 근대 건축에서의 시공간 개념의 맥을 이어가는 것이며, 그로부터 확장된 현대사회의 상대적 인식 주체를 반영하는 것이다. 이러한 해체주의 건축에서 다수의 타자들에 의해 형성된 시공간은 단순한 혼란이라기 보다는 새로운 질서를 제공하는 생성적이고 창조적인 공간으로 해석될 수 있다.
본 논문은 근대건축의 완전하고 순수한 공간에 숨어 있는 인간의 운동과 지각적 특성을 발굴하는 해체주의 건축과 근대건축의 관련성을 파악하기 위해 근대 건축의 형성기에 등장한 시공간개념을 중심으로 해체주의 건축에서의 시공간개념의 표현특성 및 의미에 관하여 연구하였다.
건축공간은 시대적 가치를 반영하고 표상하므로 철학적, 과학적, 심리학적 배경을 바탕으로 공간개념의 발전과정을 통해 시공간개념의 의미 및 근대적 표현특성을 파악하였다. 해체주의 건축의 이념적, 형태적 특성 고찰을 통해 시공간개념과의 관련성을 파악하고, 해체주의 건축을 두 가지 접근방식으로 분류하여 개념적 접근을 하는 렘 콜하스와 형태적 접근을 하는 쿱 힘멜브라우의 작품 중 실제 지어진 작품을 중심으로 시공간개념의 표현방법과 건축개념을 분석하였다. 이를 통해 해체주의 건축에서 시공간개념의 표현특성 및 의미를 파악하였다.
19세기 말 철학과 과학에서 상대적 시공간으로의 인식의 변화와 공간 속에서 움직이는 관찰자와 그 대상과의 관계를 다루는 시지각 이론의 등장으로 공간개념에 변화를 가져 왔고, 20세기에 들어서면서 인간의 움직임에 의한 이미지 형성 과정에서 공간에 시간의 요소가 도입되는 시공간개념이 형성되었다. 근대건축에서 공간 속에서 시간의 변화에 의한 움직임을 고려하는 시공간개념은 공간과 인간과의 관계에서 운동의 자유를 표현하는 양상, 관찰자의 움직임에 의한 다중시점의 표현 양상, 관찰자가 대상물을 움직이는 것으로 지각하는 동적시각의 표현양상으로 나타났다.
해체주의 건축은 서구 철학의 형이상학적 전통을 탈피하기 위해 절대적 의미의 근원을 해체하고 개념들 사이의 차이와 상황의 불안정성을 인정하여 경직된 틀에서 벗어나 열린 사회를 지향하는 탈구조주의를 이념적 배경으로 형성되었다. 이러한 배경을 바탕으로 근대건축의 완전성을 전복하고 그 속에 숨어 있는 잠재성을 발굴하는 작업을 통해 기능과 형태를 왜곡하는 불안정하고 불확정적인 공간을 형성한다. 해체주의 건축에서 전략으로 사용하고 있는 차연에 의해 모든 의미가 현존도 부재도 아닌 불확정적인 상태가 형성됨으로써 상대적 시공간을 만들게 된다. 이러한 불확정적인 시공간 개념은 현대의 사회상을 단편화된 인간의 행위가 복합적으로 발생하는 헤테아토피아로 보고 인간의 행위와 운동이 중첩적으로 결합된 공간구성체계를 형성한다. 또한 인간은 더 이상 이성적인 주체가 아니라 무의식을 표출하는 타자와의 관계 속에서 파악되어, 숨겨져 있는 인간의 운동과 지각을 찾아내고 인간의 심리적, 지각적 측면을 반영하는 역동적인 공간을 추구한다. 이와 같이 해체주의 건축은 공간 속에서 움직이는 인간의 행위와 지각을 반영하는 상대적 시공간 개념과의 관련성을 알 수 있다.
본 연구에서는 해체주의 건축가 중 렘 콜하스와 쿱 힘멜브라우의 작품에서 시공간개념의 운동의 자유, 다중시점, 동적시각을 중심으로 그 표현방법 및 공간특성을 분석하고 이에 상응하는 작가의 건축개념을 파악하였다.
첫째, 운동의 자유는 불확정적, 개방적 공간으로 표현되었고, 공간 속에서 이루어지는 행위, 기능, 형태, 구조의 불확정성과 투명한 재료의 사용에 의한 개방성과 자유로운 내부 구조의 해체에 의한 내적 개방성으로 공간 속에서 자유로운 시각적, 신체적 운동을 유도하였다. 이것은 형태와 기능의 불확정적인 건축개념과 구조체와 구조적 질서의 해체에 대한 개념으로부터 비롯되었다.
둘째, 다중시점은 중층적, 다면적 공간으로 표현되었고, 볼륨의 분해와 중첩뿐 아니라 부정형의 면과 선적 요소들의 중첩과 인간 행위의 중첩에 의한 공간의 중첩에 의해 형성되었다. 이것은 다양한 형태요소들의 유희를 통해 얻을 수 있는 색다른 공간의 체험과 공간 속에서 발생하는 인간의 행위를 중시하는 개념으로 볼 수 있다.
셋째, 동적 시각은 역동적, 반중력적 공간으로 표현되었고, 사선이나 부정형의 곡선으로 수직체계에서 벗어나고 부유하는 면과 볼륨에 의해 표현되었다. 이것은 이성적 논리를 거부하는 태도로서 무의식과 감성을 표출하고자 하는 의도로써 나타났다.
해체주의 건축에서 시공간개념은 공간 속을 움직이는 인간의 중심적 주체를 거부하고 그 외의 타자를 인정하는 것으로 주체의 해체를 통해 공간 속에서 발생하는 인간의 운동과 체험을 표현한 것이다. 이러한 표현특성은 다음과 같이 파악되었다.
첫째, 근대 건축 공간에서 주체적 인간은 무한히 확장되는 개방적 공간과 과거의 형태에서 벗어나 일정한 척도가 존재하지 않는 추상적 공간의 특성을 통해 운동의 자유를 얻게 되었다. 반면 해체주의 건축에서는 공간 속에서 이루어지는 행위, 기능, 형태, 구조의 불확정성과 투명한 재료의 사용에 의한 개방성이외에도 자유로운 내부 구조에 의한 내적 개방성으로 공간 속에서 움직이는 인간은 보다 자유로운 시각적, 신체적 운동이 이루어진다.
둘째, 신체적 움직임에 의해 형성되는 다중시점은 근대건축과 해체주의 건축에서 공통적으로 중층성과 다면성으로 표현되었다. 하지만 근대 건축에서는 볼륨의 분해와 중첩에 의해 이루어진 반면, 해체주의 건축에서는 인간 행위의 중첩에 의한 공간의 중첩으로 나타나며, 부정형의 면과 선적 요소들이 보다 복잡하게 중첩되고 다양한 면적 형태가 나타난다.
셋째, 시각적 운동에 의해 형성되는 동적 시각은 근대건축과 해체주의 건축에서 공통적으로 역동성의 표현으로 나타났다. 그러나 근대건축에서는 연속적인 형태나 공간구성에 의한 연속성이 두드러지게 나타나지만 해체주의 건축에서는 요소들이 단절, 분해, 단편화되어 불연속적인 공간을 형성한다. 그리고 단편화 된 요소들은 공중에 부유하고 직각체계에서 벗어나 반중력적인 표현을 통해 시각적 운동을 유도한다.
해체주의 건축에서 표현되는 시공간개념은 다음의 의미로 파악되었다.
첫째, 해체주의 건축공간에서는 인간의 절대적 주체만의 운동이 아니라 상대적인 타자들의 운동을 고려하고 있다. 따라서 운동의 자유는 개방성과 불확정성을 나타내는 무한히 확장되고 열린 공간에서 하나가 아닌 다수의 사건이 형성되고 이 사건에 의해 다양한 공간의 변화가 발생할 수 있다. 즉 시각적으로 표현되고 지각되는 근대적 시공간과는 달리 인간의 행위, 즉 사건에 의해 상대적인 시공간이 형성되는 것이다.
둘째, 다중시점은 근대 건축에서 한 주체의 시점이 일정한 구성원리에 의해 형성되지만 해체주의 건축에서는 전통적인 건축 원리를 거부함에 따라 하나의 주체가 아니라 다수의 시점을 제공한다. 따라서 단편화된 요소들이 중첩되고 불규칙한 다면체를 형성하게 된다. 이것은 자의적인 해석에 의한 형태 지각을 인정하는 것이다.
셋째, 인간의 운동에 의해 동적시각의 표현은 다수의 방향성에 의한 역동적이고 불연속적인 공간으로 나타났다. 이것은 복잡한 현대 사회의 특성을 암시하는 것으로 충돌에 의한 연속성의 파괴는 단순히 폭력이나 폭발을 의미한다기보다는 또 다른 생성의 기회로 이용된다. 즉 하나의 주체적 운동의 절대적 질서로서의 공간 구성은 다수의 타자들에 의한 운동으로 예기치 못한 사건과 활동이 벌어지고 이것은 보다 창의적인 공간 구성의 원리로 이용되는 것이다.
넷째, 역동적인 공간의 표현은 이성적 인간의 내면에 숨어 있는 무의식의 표출을 위해 사용되었다. 이것은 체험의 주체는 더 이상 과거의 이성적인 존재가 아니라 무의식을 표출하는 다양한 감성적인 존재로 인식되는 것이다. 즉, 합리적, 기능적인 공간이 아니라 감성적인 공간을 지향하고, 인간의 신체적, 시각적 체험뿐 아니라 그 과정에서 발생하는 심리적 상태를 중시하는 태도이다.
해체주의 건축의 시공간 개념은 상대적인 운동들의 자유를 위한 개방적이고 무한한 공간을 추구한다. 이러한 다수의 타자들의 다양한 운동을 통해 일정한 구성원리가 없는 탈구성적인 다면적, 중층적 공간을 형성하고, 다수의 방향성을 갖는 역동성과 운동의 전개가 다수의 방향성에 의해 충돌하는 불연속성을 제공한다. 이것은 근대 건축에서의 시공간 개념의 맥을 이어가는 것이며, 그로부터 확장된 현대사회의 상대적 인식 주체를 반영하는 것이다. 이러한 해체주의 건축에서 다수의 타자들에 의해 형성된 시공간은 단순한 혼란이라기 보다는 새로운 질서를 제공하는 생성적이고 창조적인 공간으로 해석될 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the expressional characteristics and meanings of space-time concept in deconstructive architecture in order to understand the relation of modem and deconstructive architecture.
As the architectural spaces reflect and represent the characteristics of the times,...
The purpose of this study is to analyze the expressional characteristics and meanings of space-time concept in deconstructive architecture in order to understand the relation of modem and deconstructive architecture.
As the architectural spaces reflect and represent the characteristics of the times, the meaning and modem expression of space-time concept were studied in the developmental process of space concept on the base of the background of philosophy, science, and psychology. Through the study of concept and design in deconstructive architecture, the relationship of space-time concept was understood. This study analyzed the concepts of architecture and the expressions of space-time concept in the works of Rem Koolhaas and Coop Himmelblau.
Space concepts in architecture were developed with the theory of visual perception and the concept of relativistic space-time in philosophy and science in the late 19th century, and then space-time concept that combined space with time in the process of image formation by persons' movement appeared at the beginning of 20th century. It was expressed as the freedom of movement, multiple viewpoints, and kinetic vision in modem architecture.
Deconstructive architecture is based on post-structuralism that deconstruct the base of absolute meanings to emerge from metaphysical tradition and persue open society by admitting the difference of meanings and the undecidability of situation. Therefore, it forms unstable and uncertain space in which function and form is distorted by means of overthrowing the perfection of modem architecture and inventing its potentiality. In this process, it makes relativistic space-time by difference, and space-time concept in it constitutes space systems in which human behaviors and movements are superimposed. Also it discovers human movements and perceptions and makes dynamic spaces that reflect human psychological and perceptional aspects.
This study analyzed the architectural concepts, the expressional ways and spacial characteristics of space-time concept in the works of Rem Koolhaas and Coop Himmelblau. The result of study is as follows;
1) The freedom of movement is expressed as uncertain space by unstability of behaviors, functions, forms, and structure. Also, it is expressed as open space by use of transparent materials and deconstruction of inter structure. It is based on their architectural concepts of uncertainty and deconstruction of structure and structural order.
2) Multiple viewpoints are expressed as superimposed and/or polyhedric space that is made by superimposition of human behaviors and indefinite forms of lines, planes, and volume. It is based on their architectural concepts in which they consider new experiences importantly through the playing of various forms and events by human behaviors in space.
3) Kinetic vision is expressed as dynamic and anti-gravitational space by means of using oblique or curved forms that deviate from perpendicular system and float from floors. It is based on their intention of expressing unconsciousness and emotion in order to refuse rational reason.
Space-time concept in deconstructive architecture means to refuse central subject and to admit otherness, and it expresses human movements and experiences which happen in space by deconstruction of subject. The expressional characteristics are as follows;
1) The freedom of movement is given by uncertainty and inter openness of free structure in deconstructive space, while it was given by openness expanded infinitely and abstraction without spacial measure in modem space.
2) Multiple viewpoints are given by superimposition and polyhedrons on common in deconstructive and modem space. However, the deconstructive space is superimposed by collision and overlap of behaviors, comparing with modem space which is superimposed by the decomposition and superimposition of volume. Also, the deconstructive space is superimposed more complicatedly or made by the various forms of planes.
3) Kinetic vision is given by the expression of dynamism on common in deconstructive and modem space. While it is expressed by the continuity of composition of forms and space in modem space, it is expressed by anti-gravity which is made by discontinuity of fragmental elements in deconstructive space.
The meanings of expression of space-time concept in deconstructive architecture are as follows;
1) It is considered that the movement is caused by the relativistic otherness rather than an absolute subject in deconstructive architecture. Therefore, the freedom of movement causes multiple events and make various changes of space. The space-time concept is made by events and behaviors as well as visual expression and perception.
2) The space-time concept does not cause single viewpoint but multiple viewpoints according to refusal of traditional architecture principles. Therefore, it makes polyhedrons of which fragmental elements are superimposed irregularly. It means to admit arbitrary interpretations in the perception of forms.
3) The space-time concept causes multiple directions in the expression of kinetic vision. Therefore, it makes dynamic and discontinuous space that represent characteristics of the contemporary society. It does not mean violation or explosion but the another method of creation, which is the creative principles of space composition by which movements of multiple otherness make unexpected events and actions.
4) Since subject of experience in the space is recognized as various emotional beings rather a rational being, the space-time concept expresses unconsciousness hidden behind ration by means of dynamic space. It doesn't aim rational, functional space but emotional space, and it considers psychological conditions importantly as well as physical, visual experience.
Space-time concept in deconstructive architecture makes open and infinite space by the freedom of movements, polyhedric and superimposed space by various movements of the otherness, and dynamic and discontinuous space by multiple directions. It successes to modem space-time concept basically, but it reflects relativistic subjects of episteme in a contemporary society. Space-time concept in deconstructive architecture means to make creative spaces to form new orders.
The purpose of this study is to analyze the expressional characteristics and meanings of space-time concept in deconstructive architecture in order to understand the relation of modem and deconstructive architecture.
As the architectural spaces reflect and represent the characteristics of the times, the meaning and modem expression of space-time concept were studied in the developmental process of space concept on the base of the background of philosophy, science, and psychology. Through the study of concept and design in deconstructive architecture, the relationship of space-time concept was understood. This study analyzed the concepts of architecture and the expressions of space-time concept in the works of Rem Koolhaas and Coop Himmelblau.
Space concepts in architecture were developed with the theory of visual perception and the concept of relativistic space-time in philosophy and science in the late 19th century, and then space-time concept that combined space with time in the process of image formation by persons' movement appeared at the beginning of 20th century. It was expressed as the freedom of movement, multiple viewpoints, and kinetic vision in modem architecture.
Deconstructive architecture is based on post-structuralism that deconstruct the base of absolute meanings to emerge from metaphysical tradition and persue open society by admitting the difference of meanings and the undecidability of situation. Therefore, it forms unstable and uncertain space in which function and form is distorted by means of overthrowing the perfection of modem architecture and inventing its potentiality. In this process, it makes relativistic space-time by difference, and space-time concept in it constitutes space systems in which human behaviors and movements are superimposed. Also it discovers human movements and perceptions and makes dynamic spaces that reflect human psychological and perceptional aspects.
This study analyzed the architectural concepts, the expressional ways and spacial characteristics of space-time concept in the works of Rem Koolhaas and Coop Himmelblau. The result of study is as follows;
1) The freedom of movement is expressed as uncertain space by unstability of behaviors, functions, forms, and structure. Also, it is expressed as open space by use of transparent materials and deconstruction of inter structure. It is based on their architectural concepts of uncertainty and deconstruction of structure and structural order.
2) Multiple viewpoints are expressed as superimposed and/or polyhedric space that is made by superimposition of human behaviors and indefinite forms of lines, planes, and volume. It is based on their architectural concepts in which they consider new experiences importantly through the playing of various forms and events by human behaviors in space.
3) Kinetic vision is expressed as dynamic and anti-gravitational space by means of using oblique or curved forms that deviate from perpendicular system and float from floors. It is based on their intention of expressing unconsciousness and emotion in order to refuse rational reason.
Space-time concept in deconstructive architecture means to refuse central subject and to admit otherness, and it expresses human movements and experiences which happen in space by deconstruction of subject. The expressional characteristics are as follows;
1) The freedom of movement is given by uncertainty and inter openness of free structure in deconstructive space, while it was given by openness expanded infinitely and abstraction without spacial measure in modem space.
2) Multiple viewpoints are given by superimposition and polyhedrons on common in deconstructive and modem space. However, the deconstructive space is superimposed by collision and overlap of behaviors, comparing with modem space which is superimposed by the decomposition and superimposition of volume. Also, the deconstructive space is superimposed more complicatedly or made by the various forms of planes.
3) Kinetic vision is given by the expression of dynamism on common in deconstructive and modem space. While it is expressed by the continuity of composition of forms and space in modem space, it is expressed by anti-gravity which is made by discontinuity of fragmental elements in deconstructive space.
The meanings of expression of space-time concept in deconstructive architecture are as follows;
1) It is considered that the movement is caused by the relativistic otherness rather than an absolute subject in deconstructive architecture. Therefore, the freedom of movement causes multiple events and make various changes of space. The space-time concept is made by events and behaviors as well as visual expression and perception.
2) The space-time concept does not cause single viewpoint but multiple viewpoints according to refusal of traditional architecture principles. Therefore, it makes polyhedrons of which fragmental elements are superimposed irregularly. It means to admit arbitrary interpretations in the perception of forms.
3) The space-time concept causes multiple directions in the expression of kinetic vision. Therefore, it makes dynamic and discontinuous space that represent characteristics of the contemporary society. It does not mean violation or explosion but the another method of creation, which is the creative principles of space composition by which movements of multiple otherness make unexpected events and actions.
4) Since subject of experience in the space is recognized as various emotional beings rather a rational being, the space-time concept expresses unconsciousness hidden behind ration by means of dynamic space. It doesn't aim rational, functional space but emotional space, and it considers psychological conditions importantly as well as physical, visual experience.
Space-time concept in deconstructive architecture makes open and infinite space by the freedom of movements, polyhedric and superimposed space by various movements of the otherness, and dynamic and discontinuous space by multiple directions. It successes to modem space-time concept basically, but it reflects relativistic subjects of episteme in a contemporary society. Space-time concept in deconstructive architecture means to make creative spaces to form new orders.
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