경어 사용시 작용하는 전략적 대우에 대하여 : 고등학생들이 사용하는 상대 대우를 중심으로 About the strategic treatments in the uses of honorific expressions : Focusing on the interactional treatments among high school studects원문보기
본 논문은 비격식체 일변도로 흐르는 현대 경어법 사용 실태가 경어 의식의 부재나 경어법에 대한 교육의 부실에서 오는 것이 아니라, 화자의 전략적 의도에 의해 발생한 것임을 드러내고자 한다. 이를 위해 고등 학생들을 대상으로 삼아 상대 대우를 중심으로 설문 조사와 경어 오류 수정 검사, 역할극을 실시하였다. 이제까지의 경어법 연구는 주로 규범적 경어 사용에 치우치거나 사회 언어학적 입장에서 경어 사용 실태를 조사하는 것에 그쳤다. 본 논문에서는 경어 표현의 변화가 현대인들의 의식 변화에서 온다고 보고 설문 조사와 경어 의식 조사, 역할극을 통해 전략적 대우에 대해 살펴 볼 것이다. 2장에서는 설문조사를 통해서 학생들의 경어 사용 실태를 조사했다. 그 결과 학생들의 상대 대우 표현은 비격식체인 해요체와 해체가 주류를 이루었다. 물론 나이가 많은 대상에게는 나이가 적은 대상에 비해 격식체인 합쇼체와 같은 높은 단계의 대우 표현이 비교적 많이 등장했으며, 사회적 지위가 높은 이에게도 높은 단계의 대우 표현을 사용했다. 친숙한 사람과 친숙하지 않은 사람이 대우에서도 친숙하지 않은 사람을 더 정중하게 대우하는 경향을 보였다. 그러나 경어 의식에 대한 검사 결과 학생들의 대우 의식에는 문제가 없었다. 주체 대우나 상대 대우, 객체 대우 등 대우법의 모든 분야에서 학생들은 의외로 높은 경어 의식을 지니고 있었다. 검사지B의 결과를 통해, 학생들이 비격식체 대우 표현을 자주 사용하는 이유가 격식체 대우 표현에서 느껴지는 거리감 때문인 것을 알 수 있었다. 따라서 학생들의 경어 표현에는 경어 의식과 함에 그들 나름의 전략적 의도가 개입한다는 추정을 할 수 있었다. 3장의 역할극 전사 자료를 통해 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 대화할 때와 친숙한 인물이나 스트레스가 없는 상황에서 대화할 때 나타나는 학생들의 대우 표현에 대해 살펴보았다. 학생들은 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 더 높은 대우 표현을 사용했으며, 말 단계 바꾸기와 같은 현상도 눈에 띄었다. 이는 낯설거나 스트레스가 있는 상황에서는 상대에 대한 정중함을 표현하기 위해, 또 그 상황을 ...
본 논문은 비격식체 일변도로 흐르는 현대 경어법 사용 실태가 경어 의식의 부재나 경어법에 대한 교육의 부실에서 오는 것이 아니라, 화자의 전략적 의도에 의해 발생한 것임을 드러내고자 한다. 이를 위해 고등 학생들을 대상으로 삼아 상대 대우를 중심으로 설문 조사와 경어 오류 수정 검사, 역할극을 실시하였다. 이제까지의 경어법 연구는 주로 규범적 경어 사용에 치우치거나 사회 언어학적 입장에서 경어 사용 실태를 조사하는 것에 그쳤다. 본 논문에서는 경어 표현의 변화가 현대인들의 의식 변화에서 온다고 보고 설문 조사와 경어 의식 조사, 역할극을 통해 전략적 대우에 대해 살펴 볼 것이다. 2장에서는 설문조사를 통해서 학생들의 경어 사용 실태를 조사했다. 그 결과 학생들의 상대 대우 표현은 비격식체인 해요체와 해체가 주류를 이루었다. 물론 나이가 많은 대상에게는 나이가 적은 대상에 비해 격식체인 합쇼체와 같은 높은 단계의 대우 표현이 비교적 많이 등장했으며, 사회적 지위가 높은 이에게도 높은 단계의 대우 표현을 사용했다. 친숙한 사람과 친숙하지 않은 사람이 대우에서도 친숙하지 않은 사람을 더 정중하게 대우하는 경향을 보였다. 그러나 경어 의식에 대한 검사 결과 학생들의 대우 의식에는 문제가 없었다. 주체 대우나 상대 대우, 객체 대우 등 대우법의 모든 분야에서 학생들은 의외로 높은 경어 의식을 지니고 있었다. 검사지B의 결과를 통해, 학생들이 비격식체 대우 표현을 자주 사용하는 이유가 격식체 대우 표현에서 느껴지는 거리감 때문인 것을 알 수 있었다. 따라서 학생들의 경어 표현에는 경어 의식과 함에 그들 나름의 전략적 의도가 개입한다는 추정을 할 수 있었다. 3장의 역할극 전사 자료를 통해 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 대화할 때와 친숙한 인물이나 스트레스가 없는 상황에서 대화할 때 나타나는 학생들의 대우 표현에 대해 살펴보았다. 학생들은 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 더 높은 대우 표현을 사용했으며, 말 단계 바꾸기와 같은 현상도 눈에 띄었다. 이는 낯설거나 스트레스가 있는 상황에서는 상대에 대한 정중함을 표현하기 위해, 또 그 상황을 벗어나기 위한 전략적 의도로 높은 단계의 대우 표현을 사용하는 것이라 해석할 수 있다. 또 친숙한 인물이나 스트레스가 없는 상황에서는 비격식체의 사용이 두드러졌는데 이는 듣는 이에 대한 친근함이 전략적으로 개입한 것이라 할 수 있다. 이에 따라 고등학생들의 경어 사용에는 경어 사용상의 기준인 연령과 친소 관계, 사회적 지위 등에 대한 고려와 함께 상황을 해결하고자 하는 전략적 의도, 상대에게 친밀감을 느끼게 하고자 하는 전략적 의도가 강하게 작용한다고 할 수 있는 것이다.
본 논문은 비격식체 일변도로 흐르는 현대 경어법 사용 실태가 경어 의식의 부재나 경어법에 대한 교육의 부실에서 오는 것이 아니라, 화자의 전략적 의도에 의해 발생한 것임을 드러내고자 한다. 이를 위해 고등 학생들을 대상으로 삼아 상대 대우를 중심으로 설문 조사와 경어 오류 수정 검사, 역할극을 실시하였다. 이제까지의 경어법 연구는 주로 규범적 경어 사용에 치우치거나 사회 언어학적 입장에서 경어 사용 실태를 조사하는 것에 그쳤다. 본 논문에서는 경어 표현의 변화가 현대인들의 의식 변화에서 온다고 보고 설문 조사와 경어 의식 조사, 역할극을 통해 전략적 대우에 대해 살펴 볼 것이다. 2장에서는 설문조사를 통해서 학생들의 경어 사용 실태를 조사했다. 그 결과 학생들의 상대 대우 표현은 비격식체인 해요체와 해체가 주류를 이루었다. 물론 나이가 많은 대상에게는 나이가 적은 대상에 비해 격식체인 합쇼체와 같은 높은 단계의 대우 표현이 비교적 많이 등장했으며, 사회적 지위가 높은 이에게도 높은 단계의 대우 표현을 사용했다. 친숙한 사람과 친숙하지 않은 사람이 대우에서도 친숙하지 않은 사람을 더 정중하게 대우하는 경향을 보였다. 그러나 경어 의식에 대한 검사 결과 학생들의 대우 의식에는 문제가 없었다. 주체 대우나 상대 대우, 객체 대우 등 대우법의 모든 분야에서 학생들은 의외로 높은 경어 의식을 지니고 있었다. 검사지B의 결과를 통해, 학생들이 비격식체 대우 표현을 자주 사용하는 이유가 격식체 대우 표현에서 느껴지는 거리감 때문인 것을 알 수 있었다. 따라서 학생들의 경어 표현에는 경어 의식과 함에 그들 나름의 전략적 의도가 개입한다는 추정을 할 수 있었다. 3장의 역할극 전사 자료를 통해 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 대화할 때와 친숙한 인물이나 스트레스가 없는 상황에서 대화할 때 나타나는 학생들의 대우 표현에 대해 살펴보았다. 학생들은 낯선 인물이나 스트레스가 있는 상황에서 더 높은 대우 표현을 사용했으며, 말 단계 바꾸기와 같은 현상도 눈에 띄었다. 이는 낯설거나 스트레스가 있는 상황에서는 상대에 대한 정중함을 표현하기 위해, 또 그 상황을 벗어나기 위한 전략적 의도로 높은 단계의 대우 표현을 사용하는 것이라 해석할 수 있다. 또 친숙한 인물이나 스트레스가 없는 상황에서는 비격식체의 사용이 두드러졌는데 이는 듣는 이에 대한 친근함이 전략적으로 개입한 것이라 할 수 있다. 이에 따라 고등학생들의 경어 사용에는 경어 사용상의 기준인 연령과 친소 관계, 사회적 지위 등에 대한 고려와 함께 상황을 해결하고자 하는 전략적 의도, 상대에게 친밀감을 느끼게 하고자 하는 전략적 의도가 강하게 작용한다고 할 수 있는 것이다.
This thesis is intended to show that the actual conditions of honorific expressions are not because of the absence of the sense of using them or the failure of the education for using them, but because of the strategic intentions of speakers. For this, surveys, tests for error-correction 011 the use...
This thesis is intended to show that the actual conditions of honorific expressions are not because of the absence of the sense of using them or the failure of the education for using them, but because of the strategic intentions of speakers. For this, surveys, tests for error-correction 011 the uses of honorific expressions and role plays had been done focusing on the interactional treatments among high school students. So far, The studies of honorific expressions have been done in terms of the normative uses of them or the practical uses of them in the sociolinguistic point of view. The thesis will show the strategic treatments through survey, researches on the sense of using honorific expressions and rde plays, supposing that the changes of using them are caused by those of people s ways of thinking. Chapter 2 was for the researches on the actual conditions of using terms of respect among the high school students by surveys. The result showed that the expressions for interactional treatments were mainly "Heiyeo way" and "Hei way" in a informal way. It also revealed that they were more politer and former expressions like "Hwabseo way" for both older people and upper classes people. Moreover, it is indicated that they are much politer ones for the strangers rather than the intimates. However, it was realized that there were no problems of interactional treatments among the students, after testing for the sense of using terms of respect. They unexpectedly had high sense of using polite words in every way of treatments such as subject and object ones, and so on. Through the test B it was noticed that the reason why students often use informal expressions is the feeling of unintimacy by using formal ones. Therefore, it was preserved that strategic intentions of the students themselves included in the sense of using polite words were hidden in the ways of expressions with polite words. Chapter 3 was for the treatment expressions in conversations both with strangers or under stress, and with intimates or without stress through transcription material of role play higher one. The students used a lot politer expressions for treatments when they talked with strangers and under stress. They even used the strategic changes of talking steps. It was considered that they wanted to show politeness to the strangers or under stress in other to overcome these, which were their strategic intentions. In addition, they overwhelmingly used informal terms with intimates in stress-free situations. This could indicate that the feeling of intimacy towards hearer was strategically inserted in their talks. To be concluded, the high school students are apt to use honorific expressions considering age difference, intimacy and social classes. In other words, they showed strategic intentions to smooth unfamiliar situations and to feel intimacy towards counterparts.
This thesis is intended to show that the actual conditions of honorific expressions are not because of the absence of the sense of using them or the failure of the education for using them, but because of the strategic intentions of speakers. For this, surveys, tests for error-correction 011 the uses of honorific expressions and role plays had been done focusing on the interactional treatments among high school students. So far, The studies of honorific expressions have been done in terms of the normative uses of them or the practical uses of them in the sociolinguistic point of view. The thesis will show the strategic treatments through survey, researches on the sense of using honorific expressions and rde plays, supposing that the changes of using them are caused by those of people s ways of thinking. Chapter 2 was for the researches on the actual conditions of using terms of respect among the high school students by surveys. The result showed that the expressions for interactional treatments were mainly "Heiyeo way" and "Hei way" in a informal way. It also revealed that they were more politer and former expressions like "Hwabseo way" for both older people and upper classes people. Moreover, it is indicated that they are much politer ones for the strangers rather than the intimates. However, it was realized that there were no problems of interactional treatments among the students, after testing for the sense of using terms of respect. They unexpectedly had high sense of using polite words in every way of treatments such as subject and object ones, and so on. Through the test B it was noticed that the reason why students often use informal expressions is the feeling of unintimacy by using formal ones. Therefore, it was preserved that strategic intentions of the students themselves included in the sense of using polite words were hidden in the ways of expressions with polite words. Chapter 3 was for the treatment expressions in conversations both with strangers or under stress, and with intimates or without stress through transcription material of role play higher one. The students used a lot politer expressions for treatments when they talked with strangers and under stress. They even used the strategic changes of talking steps. It was considered that they wanted to show politeness to the strangers or under stress in other to overcome these, which were their strategic intentions. In addition, they overwhelmingly used informal terms with intimates in stress-free situations. This could indicate that the feeling of intimacy towards hearer was strategically inserted in their talks. To be concluded, the high school students are apt to use honorific expressions considering age difference, intimacy and social classes. In other words, they showed strategic intentions to smooth unfamiliar situations and to feel intimacy towards counterparts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.