본 연구는 유아들의 기질과 운동능력과의 관계를 알아봄으로써, 운동능력의 개인차에 영향을 주는 하나의 변인으로서의 기질의 역할을 알아보고, 아울러 유아들의 운동능력 향상에 도움을 주는 운동 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 연구 대상은 서울시에 소재한 5개 유치원에 재학 중인 만 5, 6세 유아 376명을 대상으로 하였으며, 기질의 측정은 연구용 기질평정척도 (천희영, 1993), 운동능력의 측정은 기초운동능력검사 (Arnheim & Sinclair, 1979)를 사용하였다. 자료의 분석은 windows용 SAS (ver 6.12) 프로그램을 사용하였고, 성별에 따른 기질과 운동능력의 차이는 T-test를 실시하였으며, 기질의 차원들과 운동능력의 요인들간의 상관관계는 ...
본 연구는 유아들의 기질과 운동능력과의 관계를 알아봄으로써, 운동능력의 개인차에 영향을 주는 하나의 변인으로서의 기질의 역할을 알아보고, 아울러 유아들의 운동능력 향상에 도움을 주는 운동 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 연구 대상은 서울시에 소재한 5개 유치원에 재학 중인 만 5, 6세 유아 376명을 대상으로 하였으며, 기질의 측정은 연구용 기질평정척도 (천희영, 1993), 운동능력의 측정은 기초운동능력검사 (Arnheim & Sinclair, 1979)를 사용하였다. 자료의 분석은 windows용 SAS (ver 6.12) 프로그램을 사용하였고, 성별에 따른 기질과 운동능력의 차이는 T-test를 실시하였으며, 기질의 차원들과 운동능력의 요인들간의 상관관계는 피어슨 상관분석을 통하여 알아보았다. 그에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남, 여 성별에 따른 기질적 차이는 반응성에서만 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 이것은 여자가 더욱 자극에 예민하며, 약한 자극에도 민감하게 반응하고 강하게 반응한다는 것을 의미한다. 그 외 다른 차원들에서는 남, 여의 유의한 차가 나타나지 않았다. 둘째, 남, 여 성별에 따른 운동능력의 차이는 순발력과 민첩성, 그리고 유연성에서는 유의한 차가 나타났다. 이것은 남자가 여자보다 순발력이 높고, 민첩성 또한 남자가 여자보다는 높은 것을 의미한다. 그러나 유연성은 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 그 외 협응성과 평형성에서는 남, 여의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 기질과 운동능력의 상관관계는 활동성과 순발력에서 낮은 정적상관이 나타났고, 반응성과 협응성 그리고 반응성과 순발력은 낮은 부적상관이 나타났다.
본 연구는 유아들의 기질과 운동능력과의 관계를 알아봄으로써, 운동능력의 개인차에 영향을 주는 하나의 변인으로서의 기질의 역할을 알아보고, 아울러 유아들의 운동능력 향상에 도움을 주는 운동 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 연구 대상은 서울시에 소재한 5개 유치원에 재학 중인 만 5, 6세 유아 376명을 대상으로 하였으며, 기질의 측정은 연구용 기질평정척도 (천희영, 1993), 운동능력의 측정은 기초운동능력검사 (Arnheim & Sinclair, 1979)를 사용하였다. 자료의 분석은 windows용 SAS (ver 6.12) 프로그램을 사용하였고, 성별에 따른 기질과 운동능력의 차이는 T-test를 실시하였으며, 기질의 차원들과 운동능력의 요인들간의 상관관계는 피어슨 상관분석을 통하여 알아보았다. 그에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남, 여 성별에 따른 기질적 차이는 반응성에서만 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 이것은 여자가 더욱 자극에 예민하며, 약한 자극에도 민감하게 반응하고 강하게 반응한다는 것을 의미한다. 그 외 다른 차원들에서는 남, 여의 유의한 차가 나타나지 않았다. 둘째, 남, 여 성별에 따른 운동능력의 차이는 순발력과 민첩성, 그리고 유연성에서는 유의한 차가 나타났다. 이것은 남자가 여자보다 순발력이 높고, 민첩성 또한 남자가 여자보다는 높은 것을 의미한다. 그러나 유연성은 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 그 외 협응성과 평형성에서는 남, 여의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 기질과 운동능력의 상관관계는 활동성과 순발력에서 낮은 정적상관이 나타났고, 반응성과 협응성 그리고 반응성과 순발력은 낮은 부적상관이 나타났다.
The purpose of this study was to identify the relationship between temperament and motor ability an infant, to identify the role of temperament to effect an individual variation of motor abilility, and to basic data with motor program for a development of motor ability an infant. The Subjects (N=376...
The purpose of this study was to identify the relationship between temperament and motor ability an infant, to identify the role of temperament to effect an individual variation of motor abilility, and to basic data with motor program for a development of motor ability an infant. The Subjects (N=376) were selected from five kindergartens in Seoul. Temperament rating scale was developed by Hee-Young Chun (1993) for temperament evaluation, and BMAT was use of Arnheim & Sclair ( 1979). Data analyses were derived through the use of Statistical Analysis System (SAS 6.12). According to gender, the differences between temperament and motor ability by T-test and the relationship between temperament variables and motor ability variables by Pearson's correlations. The results were a s follows: First, According to the differences between males and females in temperament, females had higher than males in intensity of reaction. The reaction of females had more keen and stronger than the reaction of males in a stimulus. Other variables were not significant differences between males and females. Second, According to the differences between males and females in motor ability, males had higher than females in power and agility. Females had higher than males in flexibility. Other variables were not significant differences between males and females. Third, According to the correlation between temperament and motor ability, there was a low positive correlation between activity level and power. There were a low negative correlaton between intensity of reaction and coordination and between intensity of reaction and power.
The purpose of this study was to identify the relationship between temperament and motor ability an infant, to identify the role of temperament to effect an individual variation of motor abilility, and to basic data with motor program for a development of motor ability an infant. The Subjects (N=376) were selected from five kindergartens in Seoul. Temperament rating scale was developed by Hee-Young Chun (1993) for temperament evaluation, and BMAT was use of Arnheim & Sclair ( 1979). Data analyses were derived through the use of Statistical Analysis System (SAS 6.12). According to gender, the differences between temperament and motor ability by T-test and the relationship between temperament variables and motor ability variables by Pearson's correlations. The results were a s follows: First, According to the differences between males and females in temperament, females had higher than males in intensity of reaction. The reaction of females had more keen and stronger than the reaction of males in a stimulus. Other variables were not significant differences between males and females. Second, According to the differences between males and females in motor ability, males had higher than females in power and agility. Females had higher than males in flexibility. Other variables were not significant differences between males and females. Third, According to the correlation between temperament and motor ability, there was a low positive correlation between activity level and power. There were a low negative correlaton between intensity of reaction and coordination and between intensity of reaction and power.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.