東西古今을 통하여 모든 人間은 疾病없이 撻顧을 維持하고 快適한 生活로 長壽하고자 各種 努力을 傾注해 오고 있다. 그래서 醫學 分野에서는 治療 보다는 豫防을 중요시 해왔고, 體育分野에서도 心鳶의 懷履維持를 그 目的으로 추구해 왔다. 그러나 現代醫學은 豫防보다 治療面에 치우치는 醮床 磬學에 더 비중을 두고 있으며 澧曺에서도 "人間은 왜 달리는가?" 보다는 "어떻게 하면 더 빨리 달릴 수 있는가?" 하는 芳法的인 側函에 치우쳐 手段 과 方法을 가리지 않는 非人誾化 現狀을 招來하게 되었다. 이에 本 硏究者는 옛 부터 우리 社齒에 있었던 養生法이 단순한 消極的 健凜浩이 아니라 積極的으로 集命活勳을 왕성케 하는 獲嚴法임을 認識하고 이 養垈法에서 韓國體靑의 榥源締 寶狀을 把握하고자 東醫資鑑을 主 資料로 하여 硏究하게 되었다. 1613年(光海君 5年), 評竣에 의해 東洋 最亢의 醫書인 東醫衰鑑이 完成되었다 그리고 1965年에 南山堂 出版社가 東醫賓鑑을 한글로 飜譯하여 出版 하게 되었다. 本 硏究者는 南山堂에서 出版한 飜譏求을 主 資料로 利用하여 東醫蜜鑑의 內簪과 特暠, 그리고 東醫鑛鑑에 나타난 養垈思想과 身讀韻, 또한 申國과 朝鮮의 導引法의 內容과 意義 및 東醫賓鑑에 나타난 放射法을 살펴 본 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1 韓國 養生學은 古朝鮮에서 기원하여, 그 뒤 申國의 影響으로 더욱 발전하여 新羅末에 丹學派가 형성되고 朝辦初期에는 醫芳類聚가 편찬되어 韓國 養生學이 定立될 수 있는 바탕이 마련되었으며, ...
東西古今을 통하여 모든 人間은 疾病없이 撻顧을 維持하고 快適한 生活로 長壽하고자 各種 努力을 傾注해 오고 있다. 그래서 醫學 分野에서는 治療 보다는 豫防을 중요시 해왔고, 體育分野에서도 心鳶의 懷履維持를 그 目的으로 추구해 왔다. 그러나 現代醫學은 豫防보다 治療面에 치우치는 醮床 磬學에 더 비중을 두고 있으며 澧曺에서도 "人間은 왜 달리는가?" 보다는 "어떻게 하면 더 빨리 달릴 수 있는가?" 하는 芳法的인 側函에 치우쳐 手段 과 方法을 가리지 않는 非人誾化 現狀을 招來하게 되었다. 이에 本 硏究者는 옛 부터 우리 社齒에 있었던 養生法이 단순한 消極的 健凜浩이 아니라 積極的으로 集命活勳을 왕성케 하는 獲嚴法임을 認識하고 이 養垈法에서 韓國體靑의 榥源締 寶狀을 把握하고자 東醫資鑑을 主 資料로 하여 硏究하게 되었다. 1613年(光海君 5年), 評竣에 의해 東洋 最亢의 醫書인 東醫衰鑑이 完成되었다 그리고 1965年에 南山堂 出版社가 東醫賓鑑을 한글로 飜譯하여 出版 하게 되었다. 本 硏究者는 南山堂에서 出版한 飜譏求을 主 資料로 利用하여 東醫蜜鑑의 內簪과 特暠, 그리고 東醫鑛鑑에 나타난 養垈思想과 身讀韻, 또한 申國과 朝鮮의 導引法의 內容과 意義 및 東醫賓鑑에 나타난 放射法을 살펴 본 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1 韓國 養生學은 古朝鮮에서 기원하여, 그 뒤 申國의 影響으로 더욱 발전하여 新羅末에 丹學派가 형성되고 朝辦初期에는 醫芳類聚가 편찬되어 韓國 養生學이 定立될 수 있는 바탕이 마련되었으며, 東醫寶鑑의 內審과 特色은, 그것이 遼敎駒 B彩가 강하다는 것임에도 不拘하고 寶事求是, 功利寶用 主義에 立脚하여 記述되었다는 것이다. 2. 東醫寶鑑에 있어 養生恩想은 人間의 身體를 字宙로 把握하는 '天人相應'을 主思想으로 하여 "身土醫不二"라는 觀點에서 峯敎의 養生書와 內經과 金元四大家書를 主軸으로 한 中國醫書에 우리나라의 醫學書인 醫方類緊와 鄕藥集成方까지 包括하고 있으며, 같은 時期의 다른 綜台醫書와 비교하 면 다른 醫書는 藥物과 鍼術 위주인데 비해 東醫寶鑑은 養生爲主가 뚜렷하여 醫療의 高級化 및 種極的인 健履 指針임을 알 수 있다. 그리고 東醫賓鑑 의 身體謙은 身體 構鳶을 五臟六腑, 筋骨, 血肉, 皮膚 등의 視覺的 要素와 精 ·氣 神의 道家三寶를 理解한 許濃의 身體觀을 基礎로 하여 成立되었다. 3. 中國의 導引法은 道敎의 不老長生 思想具現을 위한 仙道의 修行法에 바탕을 둔 養生法으로 內 ·外功을 이용한 周天火侯法, 五禽戱, 八段錦, 易筋 經 등으로 健身修養 및 疾病治療用으로 發展되어왔고, 東醫寶鑑에서의 導引法은 日常生活의 養隻에서부터 治病에까지 적용될 수 있도록 多樣性, 實 用性, 專門性을 두루 갖추고 있어 績極的 養生思想의 直接的인 具體化라고 해야 할 것이다. 그것은 疾病의 治療는 물론 그 豫防을 위한 體操이며 室 內에서의 呼吸運動, 臥位, 坐泣按摩 등의 人爲的 治療體操이다 東醫寶鑑의 導引은 朝鮮의 養生思想이 仙家的 導引 個人養塗 大衆治療體操로 發展하 는 過程에 있어 大衆治療體擺로 導引을 定着시키는데 크게 貢獻하였으며 이와 같이 하여 仙家的 導引으로부터 一般의 台理的 身體運動으로 轉換시 켰다는 데에서 東醫寶鑑에 記載된 導引法의 意義를 찾을 수 있다. 4. 房事養生에서는 勞動과 休息은 적절히 調和되어야만 하며 지나치게 쉬는 것도 病을 유발시킨다고 하였다. 性生活은 自然行爲이나 節制가 중요하 다는 것을 강조하였는데 특히 東醫寶鑑에는 적절치 못한 상황에서의 性生活은 男女 당사자뿐만 아니라 胎兒에게도 影響을 주어 이러한 影響은 家庭 뿐만 아니라 社會까지도 그 영향이 온다고 하여 올바른 性生活의 重要性을 强調하였다.
東西古今을 통하여 모든 人間은 疾病없이 撻顧을 維持하고 快適한 生活로 長壽하고자 各種 努力을 傾注해 오고 있다. 그래서 醫學 分野에서는 治療 보다는 豫防을 중요시 해왔고, 體育分野에서도 心鳶의 懷履維持를 그 目的으로 추구해 왔다. 그러나 現代醫學은 豫防보다 治療面에 치우치는 醮床 磬學에 더 비중을 두고 있으며 澧曺에서도 "人間은 왜 달리는가?" 보다는 "어떻게 하면 더 빨리 달릴 수 있는가?" 하는 芳法的인 側函에 치우쳐 手段 과 方法을 가리지 않는 非人誾化 現狀을 招來하게 되었다. 이에 本 硏究者는 옛 부터 우리 社齒에 있었던 養生法이 단순한 消極的 健凜浩이 아니라 積極的으로 集命活勳을 왕성케 하는 獲嚴法임을 認識하고 이 養垈法에서 韓國體靑의 榥源締 寶狀을 把握하고자 東醫資鑑을 主 資料로 하여 硏究하게 되었다. 1613年(光海君 5年), 評竣에 의해 東洋 最亢의 醫書인 東醫衰鑑이 完成되었다 그리고 1965年에 南山堂 出版社가 東醫賓鑑을 한글로 飜譯하여 出版 하게 되었다. 本 硏究者는 南山堂에서 出版한 飜譏求을 主 資料로 利用하여 東醫蜜鑑의 內簪과 特暠, 그리고 東醫鑛鑑에 나타난 養垈思想과 身讀韻, 또한 申國과 朝鮮의 導引法의 內容과 意義 및 東醫賓鑑에 나타난 放射法을 살펴 본 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1 韓國 養生學은 古朝鮮에서 기원하여, 그 뒤 申國의 影響으로 더욱 발전하여 新羅末에 丹學派가 형성되고 朝辦初期에는 醫芳類聚가 편찬되어 韓國 養生學이 定立될 수 있는 바탕이 마련되었으며, 東醫寶鑑의 內審과 特色은, 그것이 遼敎駒 B彩가 강하다는 것임에도 不拘하고 寶事求是, 功利寶用 主義에 立脚하여 記述되었다는 것이다. 2. 東醫寶鑑에 있어 養生恩想은 人間의 身體를 字宙로 把握하는 '天人相應'을 主思想으로 하여 "身土醫不二"라는 觀點에서 峯敎의 養生書와 內經과 金元四大家書를 主軸으로 한 中國醫書에 우리나라의 醫學書인 醫方類緊와 鄕藥集成方까지 包括하고 있으며, 같은 時期의 다른 綜台醫書와 비교하 면 다른 醫書는 藥物과 鍼術 위주인데 비해 東醫寶鑑은 養生爲主가 뚜렷하여 醫療의 高級化 및 種極的인 健履 指針임을 알 수 있다. 그리고 東醫賓鑑 의 身體謙은 身體 構鳶을 五臟六腑, 筋骨, 血肉, 皮膚 등의 視覺的 要素와 精 ·氣 神의 道家三寶를 理解한 許濃의 身體觀을 基礎로 하여 成立되었다. 3. 中國의 導引法은 道敎의 不老長生 思想具現을 위한 仙道의 修行法에 바탕을 둔 養生法으로 內 ·外功을 이용한 周天火侯法, 五禽戱, 八段錦, 易筋 經 등으로 健身修養 및 疾病治療用으로 發展되어왔고, 東醫寶鑑에서의 導引法은 日常生活의 養隻에서부터 治病에까지 적용될 수 있도록 多樣性, 實 用性, 專門性을 두루 갖추고 있어 績極的 養生思想의 直接的인 具體化라고 해야 할 것이다. 그것은 疾病의 治療는 물론 그 豫防을 위한 體操이며 室 內에서의 呼吸運動, 臥位, 坐泣按摩 등의 人爲的 治療體操이다 東醫寶鑑의 導引은 朝鮮의 養生思想이 仙家的 導引 個人養塗 大衆治療體操로 發展하 는 過程에 있어 大衆治療體擺로 導引을 定着시키는데 크게 貢獻하였으며 이와 같이 하여 仙家的 導引으로부터 一般의 台理的 身體運動으로 轉換시 켰다는 데에서 東醫寶鑑에 記載된 導引法의 意義를 찾을 수 있다. 4. 房事養生에서는 勞動과 休息은 적절히 調和되어야만 하며 지나치게 쉬는 것도 病을 유발시킨다고 하였다. 性生活은 自然行爲이나 節制가 중요하 다는 것을 강조하였는데 특히 東醫寶鑑에는 적절치 못한 상황에서의 性生活은 男女 당사자뿐만 아니라 胎兒에게도 影響을 주어 이러한 影響은 家庭 뿐만 아니라 社會까지도 그 영향이 온다고 하여 올바른 性生活의 重要性을 强調하였다.
Human beings have tried to manage of their health to prevent from being attacked with a disease for all ages and countries. Medical science has regarded the preventive medicine as a more important thing than other remedies. Physical science also has taken the matter of keeping the health in mind and...
Human beings have tried to manage of their health to prevent from being attacked with a disease for all ages and countries. Medical science has regarded the preventive medicine as a more important thing than other remedies. Physical science also has taken the matter of keeping the health in mind and body. But modern medical science thinks a clinical medicine which considers the remedies as a more valuable things than any other preventive medicines. Physical science has so inclinded toward the side of methology that it brings an inhumanity which make something by fair means or foul. Finally, We have studies that Korean regimen is not a passive rule but an active way to imprive the human life. We also have investigated into Dongeui-Bogam to understood the regimen as the real aspect of Korean physical science. In 1613, Huh Joon wrote "Dongeui-Bogam," which has been known as one of the greatest medical books in Asia. A Korean version of the book was published by Namsadang Publishing Company in 1966. The contents, properties and conceptions of regimen and human body described in the Korean version of "Dongeui-Bogam" have been analyzed. Both "Do-In-Bup" used in China and Chosun and the techniques of sexual intercourse described in "Dongeui-Bogam" have also been analyzed. Our study has led to the following conclusions: 1. Korean regimen is originaed from Kochosun and more developmented by the influence of China. That make also makes "Dan Hak Pa" in the latter period of Silla. The major moaning of a medical science is to take care of health. The basic notion of Huh Joon that adviced us to use a medicine as the second-best solution shows his conception of human body and regimen. Dogneui-Bogam was practically written for the public welfare, in spite of the conception that its contents and significance were based on Taoism. 2. The conception of regimen explained in Dongeul-Bogam is similar to that of Taoism in that both regard the human body as a universe. The conception of the regimen in Taoism and the inside diameter is the central principal of the Chinese medical book and that includes the Korean medical book 'Eui Bang Eu Chui' and medical herb. The conception of a human body in Dongeui-Bogam insists that the human body is composed of five viscera and six entails, mucsle, blood, skin. Describing the conception of regimen, Dongeui-Bogam contibutes to improve the quality of medical care and to lead to a healthy life, while other medical texts emphasize on the medicines and acupunture. 3. The Chinese Do-In-Bup is the regimen of realizing the idea of the eternal youth, while Do-In-Bup described in Dongeui-Bogam can vary from the regiment of daily life to the medical treatment. That is the physical excercise not only to treat the disease but also to protect from illness. Do-In-Bup described in Dongeui-Bogam makes the Taoism to use the practical excercise for the public. 4. The idea of sexual intercourse maintains that labor and relax should be harmonized and too much relaxes bring some diseases. The natural posture and moderation are important for the sexual life. Especially, Dongeui-Bogam emphasizes that sexual life under the inadequate conditions cause a bad effect on the unborn child(embryo) as well as the couple and affect harmfully our home and society.
Human beings have tried to manage of their health to prevent from being attacked with a disease for all ages and countries. Medical science has regarded the preventive medicine as a more important thing than other remedies. Physical science also has taken the matter of keeping the health in mind and body. But modern medical science thinks a clinical medicine which considers the remedies as a more valuable things than any other preventive medicines. Physical science has so inclinded toward the side of methology that it brings an inhumanity which make something by fair means or foul. Finally, We have studies that Korean regimen is not a passive rule but an active way to imprive the human life. We also have investigated into Dongeui-Bogam to understood the regimen as the real aspect of Korean physical science. In 1613, Huh Joon wrote "Dongeui-Bogam," which has been known as one of the greatest medical books in Asia. A Korean version of the book was published by Namsadang Publishing Company in 1966. The contents, properties and conceptions of regimen and human body described in the Korean version of "Dongeui-Bogam" have been analyzed. Both "Do-In-Bup" used in China and Chosun and the techniques of sexual intercourse described in "Dongeui-Bogam" have also been analyzed. Our study has led to the following conclusions: 1. Korean regimen is originaed from Kochosun and more developmented by the influence of China. That make also makes "Dan Hak Pa" in the latter period of Silla. The major moaning of a medical science is to take care of health. The basic notion of Huh Joon that adviced us to use a medicine as the second-best solution shows his conception of human body and regimen. Dogneui-Bogam was practically written for the public welfare, in spite of the conception that its contents and significance were based on Taoism. 2. The conception of regimen explained in Dongeul-Bogam is similar to that of Taoism in that both regard the human body as a universe. The conception of the regimen in Taoism and the inside diameter is the central principal of the Chinese medical book and that includes the Korean medical book 'Eui Bang Eu Chui' and medical herb. The conception of a human body in Dongeui-Bogam insists that the human body is composed of five viscera and six entails, mucsle, blood, skin. Describing the conception of regimen, Dongeui-Bogam contibutes to improve the quality of medical care and to lead to a healthy life, while other medical texts emphasize on the medicines and acupunture. 3. The Chinese Do-In-Bup is the regimen of realizing the idea of the eternal youth, while Do-In-Bup described in Dongeui-Bogam can vary from the regiment of daily life to the medical treatment. That is the physical excercise not only to treat the disease but also to protect from illness. Do-In-Bup described in Dongeui-Bogam makes the Taoism to use the practical excercise for the public. 4. The idea of sexual intercourse maintains that labor and relax should be harmonized and too much relaxes bring some diseases. The natural posture and moderation are important for the sexual life. Especially, Dongeui-Bogam emphasizes that sexual life under the inadequate conditions cause a bad effect on the unborn child(embryo) as well as the couple and affect harmfully our home and society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.