엔진에서 발생하는 진동은 승차감 저하뿐만 아니라 내구성 저하에도 큰 영향을 미친다. 따라서 엔진 마운트계의 설계를 통한 엔진 구동계의 진동과 소음을 저감시키는 일은 엔진 자체의 성능 개선 못지 않게 중요한 일이다. 본 연구의 목적은 엔진 마운트의 설계 방안을 이론적으로 정립하고 대상 엔진에 대한 엔진 마운트의 설계를 위한 설계 프로그램을 개발하는 것이다. 본 논문에서는 엔진 마운트계를 6자유도의 강체 모델로 모델링하여 엔진 마운트계의 운동 방정식을 유도하였다. 그리고 엔진 마운트 설계원칙을 수식화하여 3점, 4점, 5점 및 6점 지지에 따른 엔진 마운트 설계 프로그램(EMDS)을 비주얼 ...
엔진에서 발생하는 진동은 승차감 저하뿐만 아니라 내구성 저하에도 큰 영향을 미친다. 따라서 엔진 마운트계의 설계를 통한 엔진 구동계의 진동과 소음을 저감시키는 일은 엔진 자체의 성능 개선 못지 않게 중요한 일이다. 본 연구의 목적은 엔진 마운트의 설계 방안을 이론적으로 정립하고 대상 엔진에 대한 엔진 마운트의 설계를 위한 설계 프로그램을 개발하는 것이다. 본 논문에서는 엔진 마운트계를 6자유도의 강체 모델로 모델링하여 엔진 마운트계의 운동 방정식을 유도하였다. 그리고 엔진 마운트 설계원칙을 수식화하여 3점, 4점, 5점 및 6점 지지에 따른 엔진 마운트 설계 프로그램(EMDS)을 비주얼 베이직 코드로 개발하였다. 또한 설계 프로그램에 의한 마운트 설계 결과와 기존의 마운트 설계 제원을 비교하고, 마운트 시스템의 진동 특성에 대해 프로그램에 의한 해석과 실험과의 비교를 함으로써 프로그램의 유용성을 확인하였다.
엔진에서 발생하는 진동은 승차감 저하뿐만 아니라 내구성 저하에도 큰 영향을 미친다. 따라서 엔진 마운트계의 설계를 통한 엔진 구동계의 진동과 소음을 저감시키는 일은 엔진 자체의 성능 개선 못지 않게 중요한 일이다. 본 연구의 목적은 엔진 마운트의 설계 방안을 이론적으로 정립하고 대상 엔진에 대한 엔진 마운트의 설계를 위한 설계 프로그램을 개발하는 것이다. 본 논문에서는 엔진 마운트계를 6자유도의 강체 모델로 모델링하여 엔진 마운트계의 운동 방정식을 유도하였다. 그리고 엔진 마운트 설계원칙을 수식화하여 3점, 4점, 5점 및 6점 지지에 따른 엔진 마운트 설계 프로그램(EMDS)을 비주얼 베이직 코드로 개발하였다. 또한 설계 프로그램에 의한 마운트 설계 결과와 기존의 마운트 설계 제원을 비교하고, 마운트 시스템의 진동 특성에 대해 프로그램에 의한 해석과 실험과의 비교를 함으로써 프로그램의 유용성을 확인하였다.
Vibration in engine exerts an important effect upon not only comfortability but also durability. Therefore, the reduction vibration and noise from the design of engine mount system is important as good as the improvement of performance in engine. The purpose of this study is to establish theoretical...
Vibration in engine exerts an important effect upon not only comfortability but also durability. Therefore, the reduction vibration and noise from the design of engine mount system is important as good as the improvement of performance in engine. The purpose of this study is to establish theoretical scheme for engine mount design and to develop an engine mount design program. A six degrees of freedom, linear, rigid body model of engine mount system is developed and the equation of motion for the mount system is derived in this paper. And Engine Mount Design System(EMDS) is implemented with visual basic code through some equations of design principles for engine mount is derived for 3, 4, 5 and 6 point support. Also, the result of EMDS is compared with conventional design, and EMDS was verified that it is useful tool through making a comparison between the analysis with EMDS and the experiment in vibration characteristics of mount system.
Vibration in engine exerts an important effect upon not only comfortability but also durability. Therefore, the reduction vibration and noise from the design of engine mount system is important as good as the improvement of performance in engine. The purpose of this study is to establish theoretical scheme for engine mount design and to develop an engine mount design program. A six degrees of freedom, linear, rigid body model of engine mount system is developed and the equation of motion for the mount system is derived in this paper. And Engine Mount Design System(EMDS) is implemented with visual basic code through some equations of design principles for engine mount is derived for 3, 4, 5 and 6 point support. Also, the result of EMDS is compared with conventional design, and EMDS was verified that it is useful tool through making a comparison between the analysis with EMDS and the experiment in vibration characteristics of mount system.
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