듣기·말하기 능력을 중심으로 한 청화식 교수법과 전신반응교수법의 비교연구 (A) Comparative study between Audio-lingual Method and Total Physical response Method : with a focus on speaking and listening skills원문보기
세계는 하나의 문화권으로 통합되어 가고 있으며 국제어로서 영어교육의 중요성이 한층 높아지고 있으나 우리 나라의 영어교육의 성과는 영어교육을 위해 쏟는 시간과 노력에 비해 만족할만한 결과를 얻었다고는 할 수 없다. 이에 따라 종래의 영어교육에 대한 반성과 더불어 조기 영어 교육이 사회 각계 각층으로부터 새로운 대안으로 강력히 제시되었으며 1982년 이후 교육부가 초등학교에서 영어교육을 실시할 수 있도록 권장한 이래로 1997년도부터 영어가 정규교과로 도입되어 3학년부터 연간 68시간씩 배우게 되었다. 이러한 결정은 치열한 국제 경쟁에 필요한 의사소통 능력을 기르기 위한 적극적인 조치라고 하겠다. 본 연구의 목적은 초등학교 학생들의 영어학습에서 청화식 교수법(Audio-lingual Method)과 전신반응 교수법(Total ...
세계는 하나의 문화권으로 통합되어 가고 있으며 국제어로서 영어교육의 중요성이 한층 높아지고 있으나 우리 나라의 영어교육의 성과는 영어교육을 위해 쏟는 시간과 노력에 비해 만족할만한 결과를 얻었다고는 할 수 없다. 이에 따라 종래의 영어교육에 대한 반성과 더불어 조기 영어 교육이 사회 각계 각층으로부터 새로운 대안으로 강력히 제시되었으며 1982년 이후 교육부가 초등학교에서 영어교육을 실시할 수 있도록 권장한 이래로 1997년도부터 영어가 정규교과로 도입되어 3학년부터 연간 68시간씩 배우게 되었다. 이러한 결정은 치열한 국제 경쟁에 필요한 의사소통 능력을 기르기 위한 적극적인 조치라고 하겠다. 본 연구의 목적은 초등학교 학생들의 영어학습에서 청화식 교수법(Audio-lingual Method)과 전신반응 교수법(Total Physical Response Method) 중 어느 교수법이 의사소통능력 향상에 더 효과적인 가를 검증하는 것이다. 연구문제의 해결을 위해 서울시 소재 S초등학교 3학년 학생을 대상으로 하여 실험집단을 구성하였다. 3학년 학생들 중 의사소통능력에서 동질적이라 할 수 있는 2개 학급을 선정하여 이들을 실험집단으로 삼은 후 이중 한 학급은 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)으로 지도하였고, 다른 학급은 청화식 교수법(Audio-lingual Method)으로 지도하였다. 여기서 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)을 적용한 학급을 전신반응 집단이라 명하고, 청화식 교수법(Audio-lingual Method)을 적용한 학급을 청화식 집단이라고 명하였다. 먼저 실험집단들의 말하기 능력의 동질성을 확인하기 위해 사전평가를 실시하였고 8주간의 교육 후 말하기 능력의 향상을 확인하기 위해 사후평가를 실시하였다. 또한, 듣기 능력의 검증을 위해서도 사전평가를 먼저 실시하였고 8주간의 교육 후 사후평가를 실시하였다. 평가자료 분석은 SAS 통계처리 프로그램을 이용하여 t-test 검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청화식 교수법으로 교육한 집단은 그 이전에 비해 듣기 및 말하기 능력에서 통계적으로 의미 있는 향상을 보여주었으나 그 크기는 유의수준의 설정에 따라 달라질 수 있는 정도의 것이었다. 둘째, 전신반응 교수법은 듣기 및 말하기 능력에서 통계적으로 유의한 학습효과를 나타내었다. 셋째, 본 연구의 연구과제인 전신반응 교수법과 청화식 교수법의 비교에 있어, 전신반응 교수법과 청화식 교수법으로 각각 교육한 집단들 사이에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로 전신반응 집단이 청화식 집단보다 듣기 및 말하기 능력에서 모두 향상된 평가결과를 나타냈다 따라서 본 연구의 결과를 통해 초등학교 저학년의 의사소통능력 함양을 목표로 한 영어학습에서는 발음에 대한 체계적인 지도나 기본적인 문장유형에 대한 구두 훈련보다는 영어를 듣고 반응을 보이는 방식의 듣기 훈련에 치중해야 함을 알 수 있다. 즉 초기의 영어교육은 모국어를 학습하는 과정과 같이 구어의 이해력이 어느 정도 획득되기 전까지는 말하기보다 듣기의 학습이 강조되어야 한다는 결과를 도출할 수 있다.
세계는 하나의 문화권으로 통합되어 가고 있으며 국제어로서 영어교육의 중요성이 한층 높아지고 있으나 우리 나라의 영어교육의 성과는 영어교육을 위해 쏟는 시간과 노력에 비해 만족할만한 결과를 얻었다고는 할 수 없다. 이에 따라 종래의 영어교육에 대한 반성과 더불어 조기 영어 교육이 사회 각계 각층으로부터 새로운 대안으로 강력히 제시되었으며 1982년 이후 교육부가 초등학교에서 영어교육을 실시할 수 있도록 권장한 이래로 1997년도부터 영어가 정규교과로 도입되어 3학년부터 연간 68시간씩 배우게 되었다. 이러한 결정은 치열한 국제 경쟁에 필요한 의사소통 능력을 기르기 위한 적극적인 조치라고 하겠다. 본 연구의 목적은 초등학교 학생들의 영어학습에서 청화식 교수법(Audio-lingual Method)과 전신반응 교수법(Total Physical Response Method) 중 어느 교수법이 의사소통능력 향상에 더 효과적인 가를 검증하는 것이다. 연구문제의 해결을 위해 서울시 소재 S초등학교 3학년 학생을 대상으로 하여 실험집단을 구성하였다. 3학년 학생들 중 의사소통능력에서 동질적이라 할 수 있는 2개 학급을 선정하여 이들을 실험집단으로 삼은 후 이중 한 학급은 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)으로 지도하였고, 다른 학급은 청화식 교수법(Audio-lingual Method)으로 지도하였다. 여기서 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)을 적용한 학급을 전신반응 집단이라 명하고, 청화식 교수법(Audio-lingual Method)을 적용한 학급을 청화식 집단이라고 명하였다. 먼저 실험집단들의 말하기 능력의 동질성을 확인하기 위해 사전평가를 실시하였고 8주간의 교육 후 말하기 능력의 향상을 확인하기 위해 사후평가를 실시하였다. 또한, 듣기 능력의 검증을 위해서도 사전평가를 먼저 실시하였고 8주간의 교육 후 사후평가를 실시하였다. 평가자료 분석은 SAS 통계처리 프로그램을 이용하여 t-test 검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청화식 교수법으로 교육한 집단은 그 이전에 비해 듣기 및 말하기 능력에서 통계적으로 의미 있는 향상을 보여주었으나 그 크기는 유의수준의 설정에 따라 달라질 수 있는 정도의 것이었다. 둘째, 전신반응 교수법은 듣기 및 말하기 능력에서 통계적으로 유의한 학습효과를 나타내었다. 셋째, 본 연구의 연구과제인 전신반응 교수법과 청화식 교수법의 비교에 있어, 전신반응 교수법과 청화식 교수법으로 각각 교육한 집단들 사이에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로 전신반응 집단이 청화식 집단보다 듣기 및 말하기 능력에서 모두 향상된 평가결과를 나타냈다 따라서 본 연구의 결과를 통해 초등학교 저학년의 의사소통능력 함양을 목표로 한 영어학습에서는 발음에 대한 체계적인 지도나 기본적인 문장유형에 대한 구두 훈련보다는 영어를 듣고 반응을 보이는 방식의 듣기 훈련에 치중해야 함을 알 수 있다. 즉 초기의 영어교육은 모국어를 학습하는 과정과 같이 구어의 이해력이 어느 정도 획득되기 전까지는 말하기보다 듣기의 학습이 강조되어야 한다는 결과를 도출할 수 있다.
In this globalized world, the meaning of national boundaries is no more important and English plays a critical role as the international language in this boundaryless world. As the situation, Everyone is highly aware of the importance of English education. However, average English skill of Korean is...
In this globalized world, the meaning of national boundaries is no more important and English plays a critical role as the international language in this boundaryless world. As the situation, Everyone is highly aware of the importance of English education. However, average English skill of Korean is below to the standard level even though people gives so much time and effort in learning English. Due to the unsatisfactory achievements of English education, people from all social standings have constantly tried to develop various alternatives. Since 1982, the Ministry of Education tried to introduce English education in elementary school. In 1997 the Ministry of Education announced that English become one of the regular course in elementary school for the students above third grades and those students have had opportunities to learn English sixty-eight hours per year. It is said that the purpose of this government plan is cultivating communicative competence skills, which is necessary for new generation to survive in international keen competition and to cope with the international competition as well. The purpose of this study is to compare Audio-Lingual Method and Total Physical Response Method and prove in empirical way which method is more efficient for improving communicative competence skills. To compare both methods, two (third graders in S Elementary School located in Seoul) experimental groups were selected. One group was taught in Total Physical Response and the other was taught in Audio-lingual Method. To assess the listening improvements, two assessments were made, that is preliminary and final assessment. In terms of speaking assessment, two assessments were made, that is preliminary and final assessment. The analysis was made by running t-test using SAS, computer statistic program. The results achieved from the study are as follows: Statistically, Total Physical Response Group achieved higher points for both listening and speaking. Consequently, Total Physical Response Method can be considered to be a more effective teaching method for improving elementary school students listening and speaking skills than the Audio-lingual Method.
In this globalized world, the meaning of national boundaries is no more important and English plays a critical role as the international language in this boundaryless world. As the situation, Everyone is highly aware of the importance of English education. However, average English skill of Korean is below to the standard level even though people gives so much time and effort in learning English. Due to the unsatisfactory achievements of English education, people from all social standings have constantly tried to develop various alternatives. Since 1982, the Ministry of Education tried to introduce English education in elementary school. In 1997 the Ministry of Education announced that English become one of the regular course in elementary school for the students above third grades and those students have had opportunities to learn English sixty-eight hours per year. It is said that the purpose of this government plan is cultivating communicative competence skills, which is necessary for new generation to survive in international keen competition and to cope with the international competition as well. The purpose of this study is to compare Audio-Lingual Method and Total Physical Response Method and prove in empirical way which method is more efficient for improving communicative competence skills. To compare both methods, two (third graders in S Elementary School located in Seoul) experimental groups were selected. One group was taught in Total Physical Response and the other was taught in Audio-lingual Method. To assess the listening improvements, two assessments were made, that is preliminary and final assessment. In terms of speaking assessment, two assessments were made, that is preliminary and final assessment. The analysis was made by running t-test using SAS, computer statistic program. The results achieved from the study are as follows: Statistically, Total Physical Response Group achieved higher points for both listening and speaking. Consequently, Total Physical Response Method can be considered to be a more effective teaching method for improving elementary school students listening and speaking skills than the Audio-lingual Method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.