STT(Speech-to-Text) 기능을 활용한 영어 발음 연습이 중학생의 영어 듣기 능력에 미치는 영향 The Effect of English Pronunciation Practice Through Speech-to-Text Technology on Middle School Students’ Listening Comprehension원문보기
계속되는 세계화로 국가 간 교류가 더욱 활발해졌고, 4차 산업혁명은 다양한 분야들의 융합을 가능하게 하며 새로운 시대를 열었다. 이러한 흐름 속에서 영어는 국가 간 의사소통의 중심 수단으로 자리 잡았고, 학교 현장에서의 교육 목표는 학습자의 의사소통 능력을 함양시키는 것이 되었다. 효과적인 의사소통을 하기 위해서는 기본적으로 듣기 능력이 요구되는데, 발음은 듣기를 저해하는 대표적인 요소들 중 하나로 손꼽힌다. 따라서 본 연구는 학습도구로 STT(...
계속되는 세계화로 국가 간 교류가 더욱 활발해졌고, 4차 산업혁명은 다양한 분야들의 융합을 가능하게 하며 새로운 시대를 열었다. 이러한 흐름 속에서 영어는 국가 간 의사소통의 중심 수단으로 자리 잡았고, 학교 현장에서의 교육 목표는 학습자의 의사소통 능력을 함양시키는 것이 되었다. 효과적인 의사소통을 하기 위해서는 기본적으로 듣기 능력이 요구되는데, 발음은 듣기를 저해하는 대표적인 요소들 중 하나로 손꼽힌다. 따라서 본 연구는 학습도구로 STT(speech-to-text) 기능을 활용하여 영어 발음 연습이 학습자의 발음과 듣기 능력에 미치는 영향을 살펴보고, 학습자의 정의적 영역에 나타나는 변화를 통해 테크놀로지 기반 영어 학습의 교육적 효과에 대해 알아보고자 하였다. 앞서 언급한 바를 확인하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 발음 정확도에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 듣기 능력 향상에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 정의적 영역에 어떤 영향을 미치는가? 연구 문제를 살펴보기 위해 서울시 O 중학교 3학년 남학생 4명을 대상으로 주 2회 총 6주간의 실험을 실시하였다. 실험수업을 통한 학습자들의 변화를 비교 분석하기 위하여 실험 전인 1차시와 실험 후인 12차시에는 영어 발음 정확도 평가, 영어 듣기 평가, 설문조사를 실시하였다. 실험수업은 총 10회로 구성되었으며 다음과 같은 순서로 진행되었다. 도입 단계에서는 학습자들에게 발음 기호를 제시하였고, 학습자들은 STT 기능을 활용하여 온라인 활동지에 음성으로 발음을 입력하고 텍스트로 표시된 발음을 확인하는 방식으로 발음 연습 활동을 진행하였다. 본 활동인 전개 단계에서는 이전 단계와 같은 방식으로 STT 기능을 활용하여 영어 듣기 평가 지문을 활용한 활동지를 가지고 발음 연습을 하고 해석하는 활동을 하였다. 실험수업은 해당 차시에 배운 발음 기호로 빙고게임을 하는 것으로 마무리되었다. 실험수업을 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, STT 기능을 활용한 발음 수업 이후 4명의 학습자 모두 사전 발음 평가보다 사후 발음 평가에서의 발음 정확도가 높게 나타났다. 둘째, 사전과 사후 듣기 평가에서 동일한 점수를 받은 1명의 학습자를 제외한 나머지 학습자 3명의 듣기 점수는 향상되었다. 셋째, STT 기능을 활용한 수업 이후 영어에 대한 전반적인 흥미와 자신감 측면의 평균 점수가 높아진 것을 통해 학습자들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 짧은 기간 소수의 학습자를 대상으로 진행되어 연구 결과를 일반화하는 것은 어려울 수 있다. 하지만 4차 산업혁명 시대의 영어교육 방향에 있어 알맞은 도구를 활용한 다양한 교수학습법 개발의 중요성에 대해 시사한다는 점에서 의미가 있었다고 할 수 있다. 따라서 후속 연구에서 본 연구 결과를 바탕으로 STT 기능을 활용한 발음 연습 활동 시 학습자들의 연습을 극대화할 수 있는 활동을 구축하고, 보다 정밀한 발음 평가 방법을 고안하여 연구방법을 보완한다면 더욱 효과적인 발음 지도 방안이 될 수 있을 것으로 사료된다.
계속되는 세계화로 국가 간 교류가 더욱 활발해졌고, 4차 산업혁명은 다양한 분야들의 융합을 가능하게 하며 새로운 시대를 열었다. 이러한 흐름 속에서 영어는 국가 간 의사소통의 중심 수단으로 자리 잡았고, 학교 현장에서의 교육 목표는 학습자의 의사소통 능력을 함양시키는 것이 되었다. 효과적인 의사소통을 하기 위해서는 기본적으로 듣기 능력이 요구되는데, 발음은 듣기를 저해하는 대표적인 요소들 중 하나로 손꼽힌다. 따라서 본 연구는 학습도구로 STT(speech-to-text) 기능을 활용하여 영어 발음 연습이 학습자의 발음과 듣기 능력에 미치는 영향을 살펴보고, 학습자의 정의적 영역에 나타나는 변화를 통해 테크놀로지 기반 영어 학습의 교육적 효과에 대해 알아보고자 하였다. 앞서 언급한 바를 확인하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 발음 정확도에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 듣기 능력 향상에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, STT 기능을 활용한 발음 연습 활동과 발음 지도가 학습자의 정의적 영역에 어떤 영향을 미치는가? 연구 문제를 살펴보기 위해 서울시 O 중학교 3학년 남학생 4명을 대상으로 주 2회 총 6주간의 실험을 실시하였다. 실험수업을 통한 학습자들의 변화를 비교 분석하기 위하여 실험 전인 1차시와 실험 후인 12차시에는 영어 발음 정확도 평가, 영어 듣기 평가, 설문조사를 실시하였다. 실험수업은 총 10회로 구성되었으며 다음과 같은 순서로 진행되었다. 도입 단계에서는 학습자들에게 발음 기호를 제시하였고, 학습자들은 STT 기능을 활용하여 온라인 활동지에 음성으로 발음을 입력하고 텍스트로 표시된 발음을 확인하는 방식으로 발음 연습 활동을 진행하였다. 본 활동인 전개 단계에서는 이전 단계와 같은 방식으로 STT 기능을 활용하여 영어 듣기 평가 지문을 활용한 활동지를 가지고 발음 연습을 하고 해석하는 활동을 하였다. 실험수업은 해당 차시에 배운 발음 기호로 빙고게임을 하는 것으로 마무리되었다. 실험수업을 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, STT 기능을 활용한 발음 수업 이후 4명의 학습자 모두 사전 발음 평가보다 사후 발음 평가에서의 발음 정확도가 높게 나타났다. 둘째, 사전과 사후 듣기 평가에서 동일한 점수를 받은 1명의 학습자를 제외한 나머지 학습자 3명의 듣기 점수는 향상되었다. 셋째, STT 기능을 활용한 수업 이후 영어에 대한 전반적인 흥미와 자신감 측면의 평균 점수가 높아진 것을 통해 학습자들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 짧은 기간 소수의 학습자를 대상으로 진행되어 연구 결과를 일반화하는 것은 어려울 수 있다. 하지만 4차 산업혁명 시대의 영어교육 방향에 있어 알맞은 도구를 활용한 다양한 교수학습법 개발의 중요성에 대해 시사한다는 점에서 의미가 있었다고 할 수 있다. 따라서 후속 연구에서 본 연구 결과를 바탕으로 STT 기능을 활용한 발음 연습 활동 시 학습자들의 연습을 극대화할 수 있는 활동을 구축하고, 보다 정밀한 발음 평가 방법을 고안하여 연구방법을 보완한다면 더욱 효과적인 발음 지도 방안이 될 수 있을 것으로 사료된다.
The Fourth Industrial Revolution and globalization have fostered the world closer and opened new doors for exploration across diverse fields. English as a language has become the center of international communication, making the development of learners’ communication skills a central education ...
The Fourth Industrial Revolution and globalization have fostered the world closer and opened new doors for exploration across diverse fields. English as a language has become the center of international communication, making the development of learners’ communication skills a central education objective in schools. Listening comprehension is acknowledged as a critical skill for effective communication, and pronunciation is one of the many factors that can impede listening process and make it challenging. This study examined the effect of using STT(speech-to-text) technology on learners’ performance in pronunciation and listening comprehension, and it connected with the educational effect of technology-based English learning through changes on learners’ affective domain. This study addresses the following research questions: (1) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect the accuracy of learners’ pronunciation? (2) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect learners’ listening comprehension? (3) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect learners’ affective domain? The study was conducted twice a week for a duration of six weeks, involving four 9th grade students (third-year of middle school) in Seoul. Pre- and post-pronunciation accuracy tests, listening comprehension tests, and surveys were conducted at the beginning and the end of the study to assess the changes experienced by the participants. The experimental class consisted of ten sessions with the following general procedure observed throughout the sessions: (1) phonetic symbols were introduced to the participants, and participants practiced pronunciation using STT, (2) the participants were given a test-based online worksheet followed by STT activities in the same way of the previous stage, and (3) the participants played a simple game for a wrap-up activity. The results of this study are: (1) all four learners showed higher pronunciation accuracy after the pronunciation class using STT on the post-pronunciation test than on the pre-test. (2) except for one participant who received the same score on the pre- and post-listening test, the scores of the rest of the participants improved, and (3) it was shown that the average score in terms of general interest and confidence in English increased after the experimental class using STT, which had a positive effect on the affective domain of the participants. Due to the limited number of participants and the short duration of the study, the results cannot be generalized. However, the results indicate that given the title of English education in the era of the Fourth Industrial Revolution, it is crucial to explore and develop diverse teaching and learning methods that align with the goals of education, employing suitable tools and resources. In conclusion, this study implies the potential for future research to optimize the design of STT-based class activities, enabling learners to maximize their practice and explore effective approaches for evaluating pronunciation. By doing so, it is possible to enhance the teaching and learning of pronunciation in a more efficient and impactful manner.
The Fourth Industrial Revolution and globalization have fostered the world closer and opened new doors for exploration across diverse fields. English as a language has become the center of international communication, making the development of learners’ communication skills a central education objective in schools. Listening comprehension is acknowledged as a critical skill for effective communication, and pronunciation is one of the many factors that can impede listening process and make it challenging. This study examined the effect of using STT(speech-to-text) technology on learners’ performance in pronunciation and listening comprehension, and it connected with the educational effect of technology-based English learning through changes on learners’ affective domain. This study addresses the following research questions: (1) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect the accuracy of learners’ pronunciation? (2) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect learners’ listening comprehension? (3) do activities for practicing English pronunciation and pronunciation instruction using STT technology affect learners’ affective domain? The study was conducted twice a week for a duration of six weeks, involving four 9th grade students (third-year of middle school) in Seoul. Pre- and post-pronunciation accuracy tests, listening comprehension tests, and surveys were conducted at the beginning and the end of the study to assess the changes experienced by the participants. The experimental class consisted of ten sessions with the following general procedure observed throughout the sessions: (1) phonetic symbols were introduced to the participants, and participants practiced pronunciation using STT, (2) the participants were given a test-based online worksheet followed by STT activities in the same way of the previous stage, and (3) the participants played a simple game for a wrap-up activity. The results of this study are: (1) all four learners showed higher pronunciation accuracy after the pronunciation class using STT on the post-pronunciation test than on the pre-test. (2) except for one participant who received the same score on the pre- and post-listening test, the scores of the rest of the participants improved, and (3) it was shown that the average score in terms of general interest and confidence in English increased after the experimental class using STT, which had a positive effect on the affective domain of the participants. Due to the limited number of participants and the short duration of the study, the results cannot be generalized. However, the results indicate that given the title of English education in the era of the Fourth Industrial Revolution, it is crucial to explore and develop diverse teaching and learning methods that align with the goals of education, employing suitable tools and resources. In conclusion, this study implies the potential for future research to optimize the design of STT-based class activities, enabling learners to maximize their practice and explore effective approaches for evaluating pronunciation. By doing so, it is possible to enhance the teaching and learning of pronunciation in a more efficient and impactful manner.
주제어
#STT 음성인식 영어 듣기 발음 학습 정의적 영역 speech recognition English listening comprehension pronunciation learning affective domain
학위논문 정보
저자
박지혜
학위수여기관
국민대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
류도형
발행연도
2022
총페이지
ⅶ, 67
키워드
STT 음성인식 영어 듣기 발음 학습 정의적 영역 speech recognition English listening comprehension pronunciation learning affective domain
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.