현대의 생태계 문제는 자연뿐 아니라 인간의 생존 자체를 위협하고 있으며 이러한 위기는 인간중심의 자연관에서 비롯되고 있다. 본 연구자는 비생태적인 인간과 자연의 관계는 교육적 쟁점이 된다고 판단하고 교육생태학의 성립가능성을 연구하였다.
본 연구의 주요내용은 다음과 같다.
첫째, 생태계 위기를 인식하면서 생태적 사유가 발생하고 확산되게 된 역사적, 철학적 배경을 밝히고 동서양의 철학을 생태학적으로 재조명하였다. 1970 년대 이후 나타난 환경문제의 근원에 대한 논쟁을 바탕으로 서양의 생태학적 사유를 근본생태론, 사회생태론, 생태사회주의, 생태마르크스주의, 생태여성주의로 나누어 정리하였다. 그리고 동서양의 자연관의 차이를 살펴본 후 동양사상이 인간과 자연의 조화라는 생태학적 사유를 이미 함유하고 있음을 확인하였다.
둘째, 동서양 사상에 나타난 생태학적 사유의 특징을 일곱 가지로 분류하였다. (1) 자연을 구성하는 인간을 포함한 모든 생명체들간의 상호연관성에 대한 인식, (2) 인간과 자연, 정신과 물질, 이성과 감성 등의 이분법적 사유의 극복 (3) 인간과 자연의 공존에 대한 인식, (4) 소규모 생태공동체의 건설 추구, (5) 삶의 질적 측면의 중시, (6) 인간과 자연의 생명체의 가치실현을 추구하는 생태 윤리의 확립, (7) 인간중심에서 생태중심으로의 패러다임의 전환 등이 생태학적 사유의 특징이라 할 수 있다.
셋째, 생태학적 사유들을 기반으로 교육생태학의 전제조건과 인식관심을 정리하였다. 교육생태학은 생명을 기본전제로 하며 다음과 같은 인식관심을 가진다.
(1) 교육생태학은 이성중심의 사회에서 경시되어 왔던 감성을 회복하고 생태학적 민감성을 통해 이성과 감성을 조화시켜 나간다. 감성은 교육의 전제조건인 동시에 교육의 내용이다. 감성을 통해 자아를 확대하고 타자화된 것을 인식할 수 있다.
(2) 불필요한 경쟁을 통해 단절된 관계를 회복시켜 개인과 공동체의 자유와 평등을 실현하고자 한다. 관계의 회복은 긍정적인 삶과 진정한 자아실현의 기반이 된다.
(3) 교육의 장을 삶의 장으로 확대하여 교육과 삶을 일치시킨다. 삶과 교육의 일치는 삶에 대한 흥미를 갖게 하고 삶에 대한 총체적 시각과 장기적 안목 을 지닐 수 있도록 하며 자연과 조화될 수 있는 삶의 방식을 실천해 가도록 한다.
(4) 생태계를 구성하는 모든 생명체의 가치를 존중하고 그 실현을 돕는다. 생명의 다양한 존재형식과 가치를 인식하고 생태중심적 윤리관을 지님으로써 생명을 살리고 진정한 가치실현을 가능하게 한다.
(5) 느슨하고 여유있는 구조를 통해 다양한 교육적 가치를 실현한다. 다양한 도전과 실험이 가능한 분위기를 조성하여 개인의 성장을 돕고 탈중심화된 교육공동체를 건설해 나간다.
넷째, 몇몇 대안학교를 살펴봄으로써 교육생태학의 실천방향과 가능성을 확인하였다. 교육생태학의 실천방향은 교육현상 자체를 생태학의 연구대상으로 삼고 커리큘럼을 생태학적 관점에서 재구성하며 교육을 생태학적 문화운동으로 전개하는 것을 포함한다.
교육생태학은 교육에 대한 사고를 전환시켜 새로운 시각으로 교육문제에 접근하고 그 ...
현대의 생태계 문제는 자연뿐 아니라 인간의 생존 자체를 위협하고 있으며 이러한 위기는 인간중심의 자연관에서 비롯되고 있다. 본 연구자는 비생태적인 인간과 자연의 관계는 교육적 쟁점이 된다고 판단하고 교육생태학의 성립가능성을 연구하였다.
본 연구의 주요내용은 다음과 같다.
첫째, 생태계 위기를 인식하면서 생태적 사유가 발생하고 확산되게 된 역사적, 철학적 배경을 밝히고 동서양의 철학을 생태학적으로 재조명하였다. 1970 년대 이후 나타난 환경문제의 근원에 대한 논쟁을 바탕으로 서양의 생태학적 사유를 근본생태론, 사회생태론, 생태사회주의, 생태마르크스주의, 생태여성주의로 나누어 정리하였다. 그리고 동서양의 자연관의 차이를 살펴본 후 동양사상이 인간과 자연의 조화라는 생태학적 사유를 이미 함유하고 있음을 확인하였다.
둘째, 동서양 사상에 나타난 생태학적 사유의 특징을 일곱 가지로 분류하였다. (1) 자연을 구성하는 인간을 포함한 모든 생명체들간의 상호연관성에 대한 인식, (2) 인간과 자연, 정신과 물질, 이성과 감성 등의 이분법적 사유의 극복 (3) 인간과 자연의 공존에 대한 인식, (4) 소규모 생태공동체의 건설 추구, (5) 삶의 질적 측면의 중시, (6) 인간과 자연의 생명체의 가치실현을 추구하는 생태 윤리의 확립, (7) 인간중심에서 생태중심으로의 패러다임의 전환 등이 생태학적 사유의 특징이라 할 수 있다.
셋째, 생태학적 사유들을 기반으로 교육생태학의 전제조건과 인식관심을 정리하였다. 교육생태학은 생명을 기본전제로 하며 다음과 같은 인식관심을 가진다.
(1) 교육생태학은 이성중심의 사회에서 경시되어 왔던 감성을 회복하고 생태학적 민감성을 통해 이성과 감성을 조화시켜 나간다. 감성은 교육의 전제조건인 동시에 교육의 내용이다. 감성을 통해 자아를 확대하고 타자화된 것을 인식할 수 있다.
(2) 불필요한 경쟁을 통해 단절된 관계를 회복시켜 개인과 공동체의 자유와 평등을 실현하고자 한다. 관계의 회복은 긍정적인 삶과 진정한 자아실현의 기반이 된다.
(3) 교육의 장을 삶의 장으로 확대하여 교육과 삶을 일치시킨다. 삶과 교육의 일치는 삶에 대한 흥미를 갖게 하고 삶에 대한 총체적 시각과 장기적 안목 을 지닐 수 있도록 하며 자연과 조화될 수 있는 삶의 방식을 실천해 가도록 한다.
(4) 생태계를 구성하는 모든 생명체의 가치를 존중하고 그 실현을 돕는다. 생명의 다양한 존재형식과 가치를 인식하고 생태중심적 윤리관을 지님으로써 생명을 살리고 진정한 가치실현을 가능하게 한다.
(5) 느슨하고 여유있는 구조를 통해 다양한 교육적 가치를 실현한다. 다양한 도전과 실험이 가능한 분위기를 조성하여 개인의 성장을 돕고 탈중심화된 교육공동체를 건설해 나간다.
넷째, 몇몇 대안학교를 살펴봄으로써 교육생태학의 실천방향과 가능성을 확인하였다. 교육생태학의 실천방향은 교육현상 자체를 생태학의 연구대상으로 삼고 커리큘럼을 생태학적 관점에서 재구성하며 교육을 생태학적 문화운동으로 전개하는 것을 포함한다.
교육생태학은 교육에 대한 사고를 전환시켜 새로운 시각으로 교육문제에 접근하고 그 해결방안을 모색하는 데 기여할 수 있을 것이다. 그리고 교육생태학은 생태공동체를 지향하므로 교육과 사회운동의 통합 가능성을 보여준다.
현대의 생태계 문제는 자연뿐 아니라 인간의 생존 자체를 위협하고 있으며 이러한 위기는 인간중심의 자연관에서 비롯되고 있다. 본 연구자는 비생태적인 인간과 자연의 관계는 교육적 쟁점이 된다고 판단하고 교육생태학의 성립가능성을 연구하였다.
본 연구의 주요내용은 다음과 같다.
첫째, 생태계 위기를 인식하면서 생태적 사유가 발생하고 확산되게 된 역사적, 철학적 배경을 밝히고 동서양의 철학을 생태학적으로 재조명하였다. 1970 년대 이후 나타난 환경문제의 근원에 대한 논쟁을 바탕으로 서양의 생태학적 사유를 근본생태론, 사회생태론, 생태사회주의, 생태마르크스주의, 생태여성주의로 나누어 정리하였다. 그리고 동서양의 자연관의 차이를 살펴본 후 동양사상이 인간과 자연의 조화라는 생태학적 사유를 이미 함유하고 있음을 확인하였다.
둘째, 동서양 사상에 나타난 생태학적 사유의 특징을 일곱 가지로 분류하였다. (1) 자연을 구성하는 인간을 포함한 모든 생명체들간의 상호연관성에 대한 인식, (2) 인간과 자연, 정신과 물질, 이성과 감성 등의 이분법적 사유의 극복 (3) 인간과 자연의 공존에 대한 인식, (4) 소규모 생태공동체의 건설 추구, (5) 삶의 질적 측면의 중시, (6) 인간과 자연의 생명체의 가치실현을 추구하는 생태 윤리의 확립, (7) 인간중심에서 생태중심으로의 패러다임의 전환 등이 생태학적 사유의 특징이라 할 수 있다.
셋째, 생태학적 사유들을 기반으로 교육생태학의 전제조건과 인식관심을 정리하였다. 교육생태학은 생명을 기본전제로 하며 다음과 같은 인식관심을 가진다.
(1) 교육생태학은 이성중심의 사회에서 경시되어 왔던 감성을 회복하고 생태학적 민감성을 통해 이성과 감성을 조화시켜 나간다. 감성은 교육의 전제조건인 동시에 교육의 내용이다. 감성을 통해 자아를 확대하고 타자화된 것을 인식할 수 있다.
(2) 불필요한 경쟁을 통해 단절된 관계를 회복시켜 개인과 공동체의 자유와 평등을 실현하고자 한다. 관계의 회복은 긍정적인 삶과 진정한 자아실현의 기반이 된다.
(3) 교육의 장을 삶의 장으로 확대하여 교육과 삶을 일치시킨다. 삶과 교육의 일치는 삶에 대한 흥미를 갖게 하고 삶에 대한 총체적 시각과 장기적 안목 을 지닐 수 있도록 하며 자연과 조화될 수 있는 삶의 방식을 실천해 가도록 한다.
(4) 생태계를 구성하는 모든 생명체의 가치를 존중하고 그 실현을 돕는다. 생명의 다양한 존재형식과 가치를 인식하고 생태중심적 윤리관을 지님으로써 생명을 살리고 진정한 가치실현을 가능하게 한다.
(5) 느슨하고 여유있는 구조를 통해 다양한 교육적 가치를 실현한다. 다양한 도전과 실험이 가능한 분위기를 조성하여 개인의 성장을 돕고 탈중심화된 교육공동체를 건설해 나간다.
넷째, 몇몇 대안학교를 살펴봄으로써 교육생태학의 실천방향과 가능성을 확인하였다. 교육생태학의 실천방향은 교육현상 자체를 생태학의 연구대상으로 삼고 커리큘럼을 생태학적 관점에서 재구성하며 교육을 생태학적 문화운동으로 전개하는 것을 포함한다.
교육생태학은 교육에 대한 사고를 전환시켜 새로운 시각으로 교육문제에 접근하고 그 해결방안을 모색하는 데 기여할 수 있을 것이다. 그리고 교육생태학은 생태공동체를 지향하므로 교육과 사회운동의 통합 가능성을 보여준다.
The current ecological crises threaten the existence of human as well as the nature. They resulted from the human-centered view of the nature. I considered that anti-ecological relationship between human and the nature constitutes an educational issue and studied the possibility of introducing Educa...
The current ecological crises threaten the existence of human as well as the nature. They resulted from the human-centered view of the nature. I considered that anti-ecological relationship between human and the nature constitutes an educational issue and studied the possibility of introducing Educational ecology.
The major contents of this study is summarized as follows :
First, I researched the historical and philosophical ground of the ecocentrism driven by the awareness of the crisis of ecosystem. Since 1970s there have been debates what is the cause of environmental problems and the western ecocentric thoughts have been classified into deep ecology, social ecology, ecological socialism, ecological marxism, and ecological feminism. And I examined the differences between viewpoints of the nature in the orient and those of the western, and found that orientalism includes the ecocentrism of harmony between human and the nature.
Second, an ecocentric perspectives provides an encompassing approach in that it (1) recognizes the interrelations among all lives in the nature including human being, (2) transcends dualism of human and nature, spirits and materials, ration and sensibility and so on, (3) acknowledges coexistence of human and non-human lives, (4) builds the ecological communities, (5) respects the intrinsic values of lives, (6) organizes ecocentric ethics implying the unfolding rights of human and non-human lives, (7) transforms a human-centric paradigm to an ecocentric one.
Third, I defined the premise and epistemological fields of educational ecology. Life is the premise of educational ecology. Educational ecology (1) revives "sensibility" which has been neglected in rational-oriented societies and conciliates ration with sensibility through ecological sensibility. The sensibility is not only the premise but also the contents of educational ecology. It enlarges self and makes us recognize 'others'.
(2) reconstructs relationships cut off by unreasonable competitions and realizes the freedom and equity of individuals and communities. Constructing relationships is the ground on which we can live affirmative lives and realize genuine ourselves.
(3) enlarges a domain of education to a domain of living, and identifies education with living. It makes us get interested in living, keep a whole and long-term approach to life, and find lifestyles and attitudes which go along with the nature.
(4) respects the intrinsic values of all lives in human and non-human world, and helps self-realization. If we learn that they have various ways of living and intrinsic values of their own regardless of our evaluation of them and we develop our ecocentric ethics, then we can take practical steps to give life to lives and assist their completion of self-realization.
(5) pursues various educational values in its loose and open structure. It creates an atmosphere that encourages us to take unchartered temtory and attempt new ways, and promotes growth of individuals. Also it leads decentralized educational communities.
Fourth, I researched a few alterative schools and then I could find the practical directions of educational ecology ; taking educational phenomena themselves as a subject of ecology, reorganizing curriculums from ecological perspectives, and developing education as a part of cultural movements.
Educational ecology transforms the paradigm of education. It could help us get new approaches to educational issues and find their solution. And it shows that education can be unified with social movements because one of its objectives lies in the establishment of ecological communities.
The current ecological crises threaten the existence of human as well as the nature. They resulted from the human-centered view of the nature. I considered that anti-ecological relationship between human and the nature constitutes an educational issue and studied the possibility of introducing Educational ecology.
The major contents of this study is summarized as follows :
First, I researched the historical and philosophical ground of the ecocentrism driven by the awareness of the crisis of ecosystem. Since 1970s there have been debates what is the cause of environmental problems and the western ecocentric thoughts have been classified into deep ecology, social ecology, ecological socialism, ecological marxism, and ecological feminism. And I examined the differences between viewpoints of the nature in the orient and those of the western, and found that orientalism includes the ecocentrism of harmony between human and the nature.
Second, an ecocentric perspectives provides an encompassing approach in that it (1) recognizes the interrelations among all lives in the nature including human being, (2) transcends dualism of human and nature, spirits and materials, ration and sensibility and so on, (3) acknowledges coexistence of human and non-human lives, (4) builds the ecological communities, (5) respects the intrinsic values of lives, (6) organizes ecocentric ethics implying the unfolding rights of human and non-human lives, (7) transforms a human-centric paradigm to an ecocentric one.
Third, I defined the premise and epistemological fields of educational ecology. Life is the premise of educational ecology. Educational ecology (1) revives "sensibility" which has been neglected in rational-oriented societies and conciliates ration with sensibility through ecological sensibility. The sensibility is not only the premise but also the contents of educational ecology. It enlarges self and makes us recognize 'others'.
(2) reconstructs relationships cut off by unreasonable competitions and realizes the freedom and equity of individuals and communities. Constructing relationships is the ground on which we can live affirmative lives and realize genuine ourselves.
(3) enlarges a domain of education to a domain of living, and identifies education with living. It makes us get interested in living, keep a whole and long-term approach to life, and find lifestyles and attitudes which go along with the nature.
(4) respects the intrinsic values of all lives in human and non-human world, and helps self-realization. If we learn that they have various ways of living and intrinsic values of their own regardless of our evaluation of them and we develop our ecocentric ethics, then we can take practical steps to give life to lives and assist their completion of self-realization.
(5) pursues various educational values in its loose and open structure. It creates an atmosphere that encourages us to take unchartered temtory and attempt new ways, and promotes growth of individuals. Also it leads decentralized educational communities.
Fourth, I researched a few alterative schools and then I could find the practical directions of educational ecology ; taking educational phenomena themselves as a subject of ecology, reorganizing curriculums from ecological perspectives, and developing education as a part of cultural movements.
Educational ecology transforms the paradigm of education. It could help us get new approaches to educational issues and find their solution. And it shows that education can be unified with social movements because one of its objectives lies in the establishment of ecological communities.
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