최근의 의약품 산업의 환경은 급속도로 변화하고 있다. 특히 약국 시장을 중심으로 하는 OTC 시장은 표준소매가 제도의 폐지와 의약 분업 실시, 외국 유통 전문회사의 진출 등으로 큰 변화를 예고하고 있다. 그 중에서 2000년 7월부터 시작되는 의약 분업과 때를 같이 하는 일부 약품의 약국 외 유통 허용이란 법적 제도적 환경 변화는 약국 시장에 큰 변화를 가져올 것으로 예상된다.
일부 의약품(현재로는 소독제, 파스류, 살충제, 저함량비타민·미네랄제와 자양강장제만 허용)의 슈퍼 유통이 허용되면 새로운 시장에 참여 할 제약회사들은 새로운 ...
최근의 의약품 산업의 환경은 급속도로 변화하고 있다. 특히 약국 시장을 중심으로 하는 OTC 시장은 표준소매가 제도의 폐지와 의약 분업 실시, 외국 유통 전문회사의 진출 등으로 큰 변화를 예고하고 있다. 그 중에서 2000년 7월부터 시작되는 의약 분업과 때를 같이 하는 일부 약품의 약국 외 유통 허용이란 법적 제도적 환경 변화는 약국 시장에 큰 변화를 가져올 것으로 예상된다.
일부 의약품(현재로는 소독제, 파스류, 살충제, 저함량비타민·미네랄제와 자양강장제만 허용)의 슈퍼 유통이 허용되면 새로운 시장에 참여 할 제약회사들은 새로운 마케팅전략을 강구 할 것이고 이를 위해 약국시장 매출 순위 100개사를 대상으로 슈퍼유통 진출에 따른 마케팅전략 들을 설문조사를 실시하여 조사 분석하였다.
일반적으로 제도적 환경변화가 제약기업에 미치는 영향은 52%가 긍정적으로 평가하고 있다. 슈퍼 유통에 참여할 회사는 절반 정도이며 기존의 약국에서 판매되고 있는 제품의 브랜드와 기업 이미지를 최대한으로 활용 할 것으로 보인다.
전략적 측면에서는 제품의 차별화가 가장 중요한 마케팅 전략으로 인식되고 있어 슈퍼 유통 시 제품의 차별화에 각별히 유의해야 할 것이다.
그리고 전술적 측면에서는 소비자들에게 실시하는 촉진전략이 중요함으로써 브랜드 파워를 강화하고 Pull 촉진 전략을 강화해야 할 것이다.
특히 브랜드 로열티를 갖고 있는 회사는 브랜드 파워와 Pull촉진 전략을 더욱 강화해야 할 것이다.
한편 시장 참여 회사는 시장 규모가 큰 자양강장 드링크제와 저함량 비타민제 시장에 주로 참여하려고 한다.
자양강장 드링크 시장에 참여할 회사는 제품 브랜드, 포장 디자인, 소비자 가격과 제품광고가 주요한 마케팅전략이 될 것이므로 대소비자 브랜드 로열티를 높여야 할 것이고,
저 함량 비타민제 시장에 참여할 회사는 포장 디자인, 제품의 브랜드, 제품의 포장단위, 제품 품질 등이 중요하므로 대소비자 브랜드 로열티 향상과 함께 제품의 효과도 중요시 해야 할 것이다.
슈퍼에 발매할 제품은 기존 약국에 발매된 제품을 최대한 활용하여 브랜드나 디자인을 활용하는 것이 좋으나 포장 디자인은 약국과 다르게 하여 차별화 하는 것이 좋다.
제품 포장 단위는 약국 제품과 비교해서 적게 하고 판매가격은 같거나 싸게 함으로서 시험구매의 폭을 넓혀 주는 것이 좋을 것이다.
이상의 조사는 제약사 마케터의 의견을 종합하여 시장참여 회사의 마케팅전략을 강구하고 있다. 추가적으로 소비자의 구매태도와 행동을 기초로 한 연구와 유통 채널의 연구가 요구된다.
최근의 의약품 산업의 환경은 급속도로 변화하고 있다. 특히 약국 시장을 중심으로 하는 OTC 시장은 표준소매가 제도의 폐지와 의약 분업 실시, 외국 유통 전문회사의 진출 등으로 큰 변화를 예고하고 있다. 그 중에서 2000년 7월부터 시작되는 의약 분업과 때를 같이 하는 일부 약품의 약국 외 유통 허용이란 법적 제도적 환경 변화는 약국 시장에 큰 변화를 가져올 것으로 예상된다.
일부 의약품(현재로는 소독제, 파스류, 살충제, 저함량비타민·미네랄제와 자양강장제만 허용)의 슈퍼 유통이 허용되면 새로운 시장에 참여 할 제약회사들은 새로운 마케팅전략을 강구 할 것이고 이를 위해 약국시장 매출 순위 100개사를 대상으로 슈퍼유통 진출에 따른 마케팅전략 들을 설문조사를 실시하여 조사 분석하였다.
일반적으로 제도적 환경변화가 제약기업에 미치는 영향은 52%가 긍정적으로 평가하고 있다. 슈퍼 유통에 참여할 회사는 절반 정도이며 기존의 약국에서 판매되고 있는 제품의 브랜드와 기업 이미지를 최대한으로 활용 할 것으로 보인다.
전략적 측면에서는 제품의 차별화가 가장 중요한 마케팅 전략으로 인식되고 있어 슈퍼 유통 시 제품의 차별화에 각별히 유의해야 할 것이다.
그리고 전술적 측면에서는 소비자들에게 실시하는 촉진전략이 중요함으로써 브랜드 파워를 강화하고 Pull 촉진 전략을 강화해야 할 것이다.
특히 브랜드 로열티를 갖고 있는 회사는 브랜드 파워와 Pull촉진 전략을 더욱 강화해야 할 것이다.
한편 시장 참여 회사는 시장 규모가 큰 자양강장 드링크제와 저함량 비타민제 시장에 주로 참여하려고 한다.
자양강장 드링크 시장에 참여할 회사는 제품 브랜드, 포장 디자인, 소비자 가격과 제품광고가 주요한 마케팅전략이 될 것이므로 대소비자 브랜드 로열티를 높여야 할 것이고,
저 함량 비타민제 시장에 참여할 회사는 포장 디자인, 제품의 브랜드, 제품의 포장단위, 제품 품질 등이 중요하므로 대소비자 브랜드 로열티 향상과 함께 제품의 효과도 중요시 해야 할 것이다.
슈퍼에 발매할 제품은 기존 약국에 발매된 제품을 최대한 활용하여 브랜드나 디자인을 활용하는 것이 좋으나 포장 디자인은 약국과 다르게 하여 차별화 하는 것이 좋다.
제품 포장 단위는 약국 제품과 비교해서 적게 하고 판매가격은 같거나 싸게 함으로서 시험구매의 폭을 넓혀 주는 것이 좋을 것이다.
이상의 조사는 제약사 마케터의 의견을 종합하여 시장참여 회사의 마케팅전략을 강구하고 있다. 추가적으로 소비자의 구매태도와 행동을 기초로 한 연구와 유통 채널의 연구가 요구된다.
Recently the environment of OTC medicines industry has been rapidly changing. The big changes include abolishment of standard retail price system, separation of prescribing & dispensing, and entering of foreign exclusive distribution company in pharmacy market. The changes of legal and systematic en...
Recently the environment of OTC medicines industry has been rapidly changing. The big changes include abolishment of standard retail price system, separation of prescribing & dispensing, and entering of foreign exclusive distribution company in pharmacy market. The changes of legal and systematic environment which allows some medicines to be distributed to non-pharmacy sector will surely result in lots of changes in pharmacy market. It has been investigated and analyzed marketing strategies of pharmaceutical companies to enter into the supermarket market within 100^(th) ranking in pharmacy sales.
The 52 percentage of pharmaceutical companies which were questioned evaluated affirmatively the effect on pharmaceutical companies by systematic changes. The half of them intend to participate in supermarket distribution, and it seems that they will make the best of the brand name and company image being already familiar with pharmacies.
In view of strategy, it is recognized a differentiation of products to be most important marketing strategy. In the view of marketing tactics, because it is important the promotion strategy toward consumers, which should be strengthened brand power and pull strategy.
The pharmaceutical companies intend to mainly participate in a tonic drink and low-content vitamin market with a big market potential.
The marketing strategies for a tonic drink will be focused on a product brand name, a package design, consumer price, and public advertisement, and for low-content vitamin, focused on a package design, a product brand name, a packing unit, quality etc.
It is effective for supermarket distribution to make the best of the product brand name and design for pharmacy distribution. However, package design might be differentiated from for pharmacy.
It is preferred a small size of packing unit and the same or cheaper price in comparison with pharmacy products for increasing consumer's trial purchasing.
Recently the environment of OTC medicines industry has been rapidly changing. The big changes include abolishment of standard retail price system, separation of prescribing & dispensing, and entering of foreign exclusive distribution company in pharmacy market. The changes of legal and systematic environment which allows some medicines to be distributed to non-pharmacy sector will surely result in lots of changes in pharmacy market. It has been investigated and analyzed marketing strategies of pharmaceutical companies to enter into the supermarket market within 100^(th) ranking in pharmacy sales.
The 52 percentage of pharmaceutical companies which were questioned evaluated affirmatively the effect on pharmaceutical companies by systematic changes. The half of them intend to participate in supermarket distribution, and it seems that they will make the best of the brand name and company image being already familiar with pharmacies.
In view of strategy, it is recognized a differentiation of products to be most important marketing strategy. In the view of marketing tactics, because it is important the promotion strategy toward consumers, which should be strengthened brand power and pull strategy.
The pharmaceutical companies intend to mainly participate in a tonic drink and low-content vitamin market with a big market potential.
The marketing strategies for a tonic drink will be focused on a product brand name, a package design, consumer price, and public advertisement, and for low-content vitamin, focused on a package design, a product brand name, a packing unit, quality etc.
It is effective for supermarket distribution to make the best of the product brand name and design for pharmacy distribution. However, package design might be differentiated from for pharmacy.
It is preferred a small size of packing unit and the same or cheaper price in comparison with pharmacy products for increasing consumer's trial purchasing.
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