본 연구는 초등학교 영어 교육에 최근 영어 교육 분야에서 주목을 받고 있는 주제 중심의 통합 학습의 적용 가능성을 타진해보고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 주제 중심의 통합 학습이란 내용 중심 접근법 중의 하나로서, 주제를 중심으로 '언어'와 학습자의 인지 수준 및 실세계를 반영해 주는 타교과의 '내용'을 통합하여 주제별로 학습해 나가는 방법을 말한다. 이 학습 방법은 여러 분야의 주제를 탐색해 나가는 동안 자연스런 상황맥락 속에서 다양한 언어 입력을 제공해 주며, 학습자의 경험이나 흥미에 직접적으로 관련되기 때문에 학습의 동기를 높이는데 효과적이라고 말해지고 있다. 그러므로 본 연구에서는 이러한 주제 중심의 학습을 다음과 같은 과정으로 전개하고 그 효과를 검증하였다. 우선 주제 중심 교육의 필요성과 방법에 대한 이론적 토대를 구축하고 아동과 교사들을 대상으로 주제 선정을 위하여 ...
본 연구는 초등학교 영어 교육에 최근 영어 교육 분야에서 주목을 받고 있는 주제 중심의 통합 학습의 적용 가능성을 타진해보고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 주제 중심의 통합 학습이란 내용 중심 접근법 중의 하나로서, 주제를 중심으로 '언어'와 학습자의 인지 수준 및 실세계를 반영해 주는 타교과의 '내용'을 통합하여 주제별로 학습해 나가는 방법을 말한다. 이 학습 방법은 여러 분야의 주제를 탐색해 나가는 동안 자연스런 상황맥락 속에서 다양한 언어 입력을 제공해 주며, 학습자의 경험이나 흥미에 직접적으로 관련되기 때문에 학습의 동기를 높이는데 효과적이라고 말해지고 있다. 그러므로 본 연구에서는 이러한 주제 중심의 학습을 다음과 같은 과정으로 전개하고 그 효과를 검증하였다. 우선 주제 중심 교육의 필요성과 방법에 대한 이론적 토대를 구축하고 아동과 교사들을 대상으로 주제 선정을 위하여 요구 분석을 하였다. 그리고 이 요구 분석 결과와 새로 고시된 7차 교육과정 및 교수 요목에 '내용'을 제공해 줄 초등학교의 타교과서 내용 분석을 바탕으로 교수 요목과 수업 모형을 설계하고 이를 초등학교 4학년 아동들에게 적용하는 실험 연구를 하였다. 연구 대상자는 본교 4학년 5개 학급 중 사전에 듣기 능력, 흥미 및 태도, 정규 수업 이외의 영어 학습을 하고 있는 아동의 수 등을 고려하여 동질성이 검증된 2개 반을 선정하였다. 그 중 1개 반은 주제 중심의 학습을 적용한 실험반, 나머지 1개 반은 의사소통 기능 위주로 편성된 본교의 초등영어 교재를 학습하는 비교반으로 정하였다. 실험 기간은 4월 4주부터 7월 2주까지 총 12주 24시간 동안 6개의 주제에 대한 학습이 이루어졌다. 연구 결과에 대한 검증은 크게 아동의 영어 능력과 학습 흥미 및 태도 두 가지 측면에서 실시하였다. 영어 능력은 듣기, 말하기, 읽기의 세 영역을 지필 및 수행평가 형식으로, 흥미 및 태도에 관해서는 설문지법으로 평가하여 통계 처리하였다. 검증 결과, 주제 중심의 통합 학습을 실시한 실험 집단이 듣기능력과 학습 흥미 및 태도 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 말하기와 읽기능력에서는 유의한 차이는 아니었지만 비교반에 비해 조금 높은 점수를 얻었다. 이러한 결과 분석을 바탕으로 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 주제 중심의 학습은 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 4학년 아동들의 듣기 능력 향상에 큰 효과 있었다. 또한 말하기, 읽기 능력에서도 비록 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 못했으나 실험반의 평균이 좀 더 높았다. 이로 미루어 주제 중심의 학습이 아동들의 말하기, 읽기 능력의 신장에도 긍정적 효과를 가져 올 수 있는 가능성을 보여 주었다고 할 수 있다. 둘째, 주제 중심의 학습은 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 4학년 아동들의 영어 학습에 대한 흥미와 태도의 고취에 매우 효과적이었다. 이는 주제 중심의 학습이 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 아동들의 경험과 실세계를 반영하는 타교과 내용과 기능을 영어 학습에 이용하게 해줌으로써, 아동들의 발달 단계에 적합한 구체적이고도 다양한 체험 활동에 접하게 해주었기 때문이라 해석된다. 이러한 결과에 근거하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 7차 교육과정에 의거해 새로 교과서를 집필할 때는 주제를 중심으로 타 교과 내용이나 방법을 의미 있게 통합하여 편찬할 것을 제안한다. 이러한 방법은 아동들에게 지적 도전감과 흥미를 일으키고, 실세계와 연결 시켜 주며, 자연스런 상황맥락을 제공해 주어 영어를 매개로 실질적인 내용과 정보를 주고받는데 큰 도움을 줄 수 있기 때문이다. 둘째, 초등 영어를 담당할 교사는 담임 교사나 적어도 초등 교육과정 전반에 대한 이해와 경험이 있는 교사여야겠다. 그래야만 아동의 특성과 성장발달에 따른 관심 사항을 파악하고 타 교과 내용을 의미 있게 통합하여 지도하는데 필요할 뿐 아니라, 시간을 탄력적으로 운영할 수 있기 때문이다. 셋째, 본 연구는 4학년 아동들만을 대상으로 실시된 것이나 주제와 활동 내용에 따라 타 학년에서도 주제 중심 학습이 가능하다고 여겨진다. 또 이러한 타교과의 내용을 주제 중심으로 통합하여 가르치는 것은 담임 교사가 지도하고 있는 초등 영어 교육에서 더욱 효과적으로 이루어질 수 있다. 따라서 이러한 주제 중심의 학습이 더욱 확대되어 초등 영어의 전문성을 주장할 수 있는 하나의 근거가 되기를 기대한다.
본 연구는 초등학교 영어 교육에 최근 영어 교육 분야에서 주목을 받고 있는 주제 중심의 통합 학습의 적용 가능성을 타진해보고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 주제 중심의 통합 학습이란 내용 중심 접근법 중의 하나로서, 주제를 중심으로 '언어'와 학습자의 인지 수준 및 실세계를 반영해 주는 타교과의 '내용'을 통합하여 주제별로 학습해 나가는 방법을 말한다. 이 학습 방법은 여러 분야의 주제를 탐색해 나가는 동안 자연스런 상황맥락 속에서 다양한 언어 입력을 제공해 주며, 학습자의 경험이나 흥미에 직접적으로 관련되기 때문에 학습의 동기를 높이는데 효과적이라고 말해지고 있다. 그러므로 본 연구에서는 이러한 주제 중심의 학습을 다음과 같은 과정으로 전개하고 그 효과를 검증하였다. 우선 주제 중심 교육의 필요성과 방법에 대한 이론적 토대를 구축하고 아동과 교사들을 대상으로 주제 선정을 위하여 요구 분석을 하였다. 그리고 이 요구 분석 결과와 새로 고시된 7차 교육과정 및 교수 요목에 '내용'을 제공해 줄 초등학교의 타교과서 내용 분석을 바탕으로 교수 요목과 수업 모형을 설계하고 이를 초등학교 4학년 아동들에게 적용하는 실험 연구를 하였다. 연구 대상자는 본교 4학년 5개 학급 중 사전에 듣기 능력, 흥미 및 태도, 정규 수업 이외의 영어 학습을 하고 있는 아동의 수 등을 고려하여 동질성이 검증된 2개 반을 선정하였다. 그 중 1개 반은 주제 중심의 학습을 적용한 실험반, 나머지 1개 반은 의사소통 기능 위주로 편성된 본교의 초등영어 교재를 학습하는 비교반으로 정하였다. 실험 기간은 4월 4주부터 7월 2주까지 총 12주 24시간 동안 6개의 주제에 대한 학습이 이루어졌다. 연구 결과에 대한 검증은 크게 아동의 영어 능력과 학습 흥미 및 태도 두 가지 측면에서 실시하였다. 영어 능력은 듣기, 말하기, 읽기의 세 영역을 지필 및 수행평가 형식으로, 흥미 및 태도에 관해서는 설문지법으로 평가하여 통계 처리하였다. 검증 결과, 주제 중심의 통합 학습을 실시한 실험 집단이 듣기능력과 학습 흥미 및 태도 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 말하기와 읽기능력에서는 유의한 차이는 아니었지만 비교반에 비해 조금 높은 점수를 얻었다. 이러한 결과 분석을 바탕으로 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 주제 중심의 학습은 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 4학년 아동들의 듣기 능력 향상에 큰 효과 있었다. 또한 말하기, 읽기 능력에서도 비록 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 못했으나 실험반의 평균이 좀 더 높았다. 이로 미루어 주제 중심의 학습이 아동들의 말하기, 읽기 능력의 신장에도 긍정적 효과를 가져 올 수 있는 가능성을 보여 주었다고 할 수 있다. 둘째, 주제 중심의 학습은 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 4학년 아동들의 영어 학습에 대한 흥미와 태도의 고취에 매우 효과적이었다. 이는 주제 중심의 학습이 의사소통 기능 중심의 학습에 비해 아동들의 경험과 실세계를 반영하는 타교과 내용과 기능을 영어 학습에 이용하게 해줌으로써, 아동들의 발달 단계에 적합한 구체적이고도 다양한 체험 활동에 접하게 해주었기 때문이라 해석된다. 이러한 결과에 근거하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 7차 교육과정에 의거해 새로 교과서를 집필할 때는 주제를 중심으로 타 교과 내용이나 방법을 의미 있게 통합하여 편찬할 것을 제안한다. 이러한 방법은 아동들에게 지적 도전감과 흥미를 일으키고, 실세계와 연결 시켜 주며, 자연스런 상황맥락을 제공해 주어 영어를 매개로 실질적인 내용과 정보를 주고받는데 큰 도움을 줄 수 있기 때문이다. 둘째, 초등 영어를 담당할 교사는 담임 교사나 적어도 초등 교육과정 전반에 대한 이해와 경험이 있는 교사여야겠다. 그래야만 아동의 특성과 성장발달에 따른 관심 사항을 파악하고 타 교과 내용을 의미 있게 통합하여 지도하는데 필요할 뿐 아니라, 시간을 탄력적으로 운영할 수 있기 때문이다. 셋째, 본 연구는 4학년 아동들만을 대상으로 실시된 것이나 주제와 활동 내용에 따라 타 학년에서도 주제 중심 학습이 가능하다고 여겨진다. 또 이러한 타교과의 내용을 주제 중심으로 통합하여 가르치는 것은 담임 교사가 지도하고 있는 초등 영어 교육에서 더욱 효과적으로 이루어질 수 있다. 따라서 이러한 주제 중심의 학습이 더욱 확대되어 초등 영어의 전문성을 주장할 수 있는 하나의 근거가 되기를 기대한다.
This study investigated the possible applications of theme-centered integrated learning to the elementary school English education. The theme-centered integrated learning, one of several content-based approaches, combines 'language' and 'content' by reflecting the learner's cognitive level and the r...
This study investigated the possible applications of theme-centered integrated learning to the elementary school English education. The theme-centered integrated learning, one of several content-based approaches, combines 'language' and 'content' by reflecting the learner's cognitive level and the real world. It is widely acknowledged that this learning approach enables the learners to receive various language inputs by exploring various themes from many fields, offers natural situation context, and elevates effectively learning motivation because of its direct relation with children's experience and interest. Therefore, this research practiced theme-centered learning and tested its effect. The procedure is as follows: 1. The theoretical foundation was established on the necessity and method of theme-centered education. 2. Surveys were made to the children and teachers on what themes they want to learn. 3. The results of the need analysis and the content analysis of other elementary school subject matters contributed to designing the syllabus and lesson model of the elementary school. 4. An experimental research was carried out to apply them to the fourth-grade children. Two classes were chosen in the fourth grade of an elementary school as the subjects of this research. These two classes were selected out of five classes. The selected classes scored very similar results in the English listening tests and questionnaires in relation to the English learning situation. One class was determined to be the experimental class, who the theme-centered integrated learning was applied to. And the other class was to be the comparison class, who was to study English with one of the English textbooks, mainly oriented to teach communicative functions. During the period of the experiment, from the fourth week of April to the second week of July, the experimental subjects were taught six themes. Then the test was performed focusing on two aspects; children's language proficiency and children's interest in and attitude to English learning. In the case of language proficiency, three skills of listening, speaking and reading were tested through performance assessment and written examination, whereas interest and attitude of children were evaluated through questionnaires. According to the results of the tests, the experimental group showed positive and meaningful difference in listening ability and in the realm of interest in and attitude to English learning. In speaking and reading, the experimental group got slightly higher mean scores than the comparison group, but the difference is not meaningful statistically. There are two conclusions drawn from the results. First, the theme-centered integrated learning showed higher effectiveness on the fourth-grade children to improve their listening ability the communicative function-centered learning. Second, the theme-centered integrated learning was much more effective in igniting the interest and attitude of the fourth-grade children than the communicative function-based learning. Based on the above-mentioned conclusions, there are three implications to be considered. First, when the new textbooks are developed according to the Seventh National Curriculum, they should be developed integrating meaningfully the contents and methods of other matters on themes. Second, the elementary school English teacher should be the teacher in charge of the class or at least the one who has a rich understanding of the elementary education. Third, though this study was conducted with fourth-grade children only, it is assumed that the theme-based learning could be positively applied to other grades by changing the themes and activity content.
This study investigated the possible applications of theme-centered integrated learning to the elementary school English education. The theme-centered integrated learning, one of several content-based approaches, combines 'language' and 'content' by reflecting the learner's cognitive level and the real world. It is widely acknowledged that this learning approach enables the learners to receive various language inputs by exploring various themes from many fields, offers natural situation context, and elevates effectively learning motivation because of its direct relation with children's experience and interest. Therefore, this research practiced theme-centered learning and tested its effect. The procedure is as follows: 1. The theoretical foundation was established on the necessity and method of theme-centered education. 2. Surveys were made to the children and teachers on what themes they want to learn. 3. The results of the need analysis and the content analysis of other elementary school subject matters contributed to designing the syllabus and lesson model of the elementary school. 4. An experimental research was carried out to apply them to the fourth-grade children. Two classes were chosen in the fourth grade of an elementary school as the subjects of this research. These two classes were selected out of five classes. The selected classes scored very similar results in the English listening tests and questionnaires in relation to the English learning situation. One class was determined to be the experimental class, who the theme-centered integrated learning was applied to. And the other class was to be the comparison class, who was to study English with one of the English textbooks, mainly oriented to teach communicative functions. During the period of the experiment, from the fourth week of April to the second week of July, the experimental subjects were taught six themes. Then the test was performed focusing on two aspects; children's language proficiency and children's interest in and attitude to English learning. In the case of language proficiency, three skills of listening, speaking and reading were tested through performance assessment and written examination, whereas interest and attitude of children were evaluated through questionnaires. According to the results of the tests, the experimental group showed positive and meaningful difference in listening ability and in the realm of interest in and attitude to English learning. In speaking and reading, the experimental group got slightly higher mean scores than the comparison group, but the difference is not meaningful statistically. There are two conclusions drawn from the results. First, the theme-centered integrated learning showed higher effectiveness on the fourth-grade children to improve their listening ability the communicative function-centered learning. Second, the theme-centered integrated learning was much more effective in igniting the interest and attitude of the fourth-grade children than the communicative function-based learning. Based on the above-mentioned conclusions, there are three implications to be considered. First, when the new textbooks are developed according to the Seventh National Curriculum, they should be developed integrating meaningfully the contents and methods of other matters on themes. Second, the elementary school English teacher should be the teacher in charge of the class or at least the one who has a rich understanding of the elementary education. Third, though this study was conducted with fourth-grade children only, it is assumed that the theme-based learning could be positively applied to other grades by changing the themes and activity content.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.