본 논문은 경제적 발전과 함께 사회 전반적으로 문화활동에 대한 욕구 증대와 삶의 질을 향상시키기 위한 대중의 참여가 확대되는 등 문화발전의 중요성이 제기되고 있는 현실에서 문화의 여러 형태 중 대중과 가장 가까이서 함께 느끼고 호흡하며 참여하는 공연예술분야의 환경과 현황 분석을 통해 그 독자적 위치와 중요성을 인식하는 한편 공연예술의 활성화와 경쟁력 제고를 위해서는 어떠한 방향의 전개가 바람직한 것인가에 대해 고찰해 보고자 하는 연구이다. 공연...
본 논문은 경제적 발전과 함께 사회 전반적으로 문화활동에 대한 욕구 증대와 삶의 질을 향상시키기 위한 대중의 참여가 확대되는 등 문화발전의 중요성이 제기되고 있는 현실에서 문화의 여러 형태 중 대중과 가장 가까이서 함께 느끼고 호흡하며 참여하는 공연예술분야의 환경과 현황 분석을 통해 그 독자적 위치와 중요성을 인식하는 한편 공연예술의 활성화와 경쟁력 제고를 위해서는 어떠한 방향의 전개가 바람직한 것인가에 대해 고찰해 보고자 하는 연구이다. 공연예술은 예술의 영역에 속함과 동시에 경제의 영역에도 포함된다. 이들은 서로 영향을 미치면서 질적인 딜레마의 문제를 야기시킨다. 예술적 요구와 경제적 요구 사이에는 본질적인 갈등 경향이 있는데 예술단체들은 주로 경제적 이유와 예술적 목표로 출발한다. 따라서 경제적 문제에 부딪치는 제약은 공연의 내용과 질에도 영향을 미치게 되는 것이다. 질적으로 우수하거나 좋은 공연이 꼭 재정적인 성공을 보장하는 것이 아니라는 사실은 이 딜레마의 문제를 잘 나타내고 있다고 하겠다. 이렇듯 예술적 요구와 경제적 요구 사이의 갈등을 해결하기 위해 예술가와 공연예술기획자, 매니지먼트사 등은 예술적 완성도와 경쟁력 제고를 위한 움직임을 활발히 진행하고 있으며 재정적 안정을 이루기위해 나름대로의 자구책들을 마련하고 있다. 더불어 공연예술의 연계구조라 할 수 있는 공연장, 문화행정 전문인력은 물론, 기업, 언론, 정부도 변화하는 공연예술환경에 적응하기 위한 다양한 모색들을 하고 있다. 하나의 공연예술물이 이루어지기 위한 뜨거운 가슴을 지닌 예술가와 그 의지를 펼칠 수 있는 무대, 그리고 관객이라는 3 요소의 기초 아래 공연예술인의 보호와 육성, 그리고 비즈니스의 기능을 갖고 있는 매니지먼트사, 공연예술과 관련된 계획에서부터 정리에 이르기까지의 모든 작업을 기획하는 공연예술기획자들이 함께 힘을 합해 대중 앞으로 다가가야 할 것이다. 또한 변화하는 대중과 함께 호흡하는 시장원리에 입각한 마케팅 및 프로모션 방안을 강구하는 것이 더욱 효과적인 활성화 방안이 될 것이다. 또한 문화예술을 자사의 이미지 제고에 이용하고 호감도를 형성하기 위해 노력하는 기업에 대해서도 함께 연계하여 문화예술에 대한 흥미를 유발할 수 있어야 할 것이다. 기업의 지속적 지원과 관계 유지를 통한 상호협력의 공생관계는 공연예술 발전에 있어서 상당히 중요한 역할을 하기 때문이다. 아울러 최근 언론의 공연예술 분야에 대한 소재 개발과 사업참여 추세에 발마추어 공연예술단체는 완성도 제고에 노력하고 언론은 재정투자, 홍보, 광고 등에 힘을 기울이는 등 각기 기능에 맞는 적합한 역할을 수행함으로써 위험요소를 제거하고 수준 높은 공연물이 탄생할 수 있도록 하여야 할 것이다. 우리사회가 공연예술문화의 대중적 기반을 확고히 하고 이를 토대로 문화산업을 키워나가는 것이 당면과제라면 이를 성취하기 위한 전략을 세우는 일이 무엇보다도 중요하다고 생각되어진다. 특히 문화가 산업화하고 시장화하기 위해서는 정부의 정책적 지원과 사회적인 역량의 결집이 강조되어야 할 것이다. 문화선진국, 문화발신국으로의 도약을 꾀하기 위해서는 언론사의 사업 연계방안 등을 모색해야 할 것이며 정부의 지원유도 및 관련 세제의 개선, 공연예술물의 상품화 및 차별화를 위한 방안 등이 연구되어져야 한다는 것을 지적하고 있다.
본 논문은 경제적 발전과 함께 사회 전반적으로 문화활동에 대한 욕구 증대와 삶의 질을 향상시키기 위한 대중의 참여가 확대되는 등 문화발전의 중요성이 제기되고 있는 현실에서 문화의 여러 형태 중 대중과 가장 가까이서 함께 느끼고 호흡하며 참여하는 공연예술분야의 환경과 현황 분석을 통해 그 독자적 위치와 중요성을 인식하는 한편 공연예술의 활성화와 경쟁력 제고를 위해서는 어떠한 방향의 전개가 바람직한 것인가에 대해 고찰해 보고자 하는 연구이다. 공연예술은 예술의 영역에 속함과 동시에 경제의 영역에도 포함된다. 이들은 서로 영향을 미치면서 질적인 딜레마의 문제를 야기시킨다. 예술적 요구와 경제적 요구 사이에는 본질적인 갈등 경향이 있는데 예술단체들은 주로 경제적 이유와 예술적 목표로 출발한다. 따라서 경제적 문제에 부딪치는 제약은 공연의 내용과 질에도 영향을 미치게 되는 것이다. 질적으로 우수하거나 좋은 공연이 꼭 재정적인 성공을 보장하는 것이 아니라는 사실은 이 딜레마의 문제를 잘 나타내고 있다고 하겠다. 이렇듯 예술적 요구와 경제적 요구 사이의 갈등을 해결하기 위해 예술가와 공연예술기획자, 매니지먼트사 등은 예술적 완성도와 경쟁력 제고를 위한 움직임을 활발히 진행하고 있으며 재정적 안정을 이루기위해 나름대로의 자구책들을 마련하고 있다. 더불어 공연예술의 연계구조라 할 수 있는 공연장, 문화행정 전문인력은 물론, 기업, 언론, 정부도 변화하는 공연예술환경에 적응하기 위한 다양한 모색들을 하고 있다. 하나의 공연예술물이 이루어지기 위한 뜨거운 가슴을 지닌 예술가와 그 의지를 펼칠 수 있는 무대, 그리고 관객이라는 3 요소의 기초 아래 공연예술인의 보호와 육성, 그리고 비즈니스의 기능을 갖고 있는 매니지먼트사, 공연예술과 관련된 계획에서부터 정리에 이르기까지의 모든 작업을 기획하는 공연예술기획자들이 함께 힘을 합해 대중 앞으로 다가가야 할 것이다. 또한 변화하는 대중과 함께 호흡하는 시장원리에 입각한 마케팅 및 프로모션 방안을 강구하는 것이 더욱 효과적인 활성화 방안이 될 것이다. 또한 문화예술을 자사의 이미지 제고에 이용하고 호감도를 형성하기 위해 노력하는 기업에 대해서도 함께 연계하여 문화예술에 대한 흥미를 유발할 수 있어야 할 것이다. 기업의 지속적 지원과 관계 유지를 통한 상호협력의 공생관계는 공연예술 발전에 있어서 상당히 중요한 역할을 하기 때문이다. 아울러 최근 언론의 공연예술 분야에 대한 소재 개발과 사업참여 추세에 발마추어 공연예술단체는 완성도 제고에 노력하고 언론은 재정투자, 홍보, 광고 등에 힘을 기울이는 등 각기 기능에 맞는 적합한 역할을 수행함으로써 위험요소를 제거하고 수준 높은 공연물이 탄생할 수 있도록 하여야 할 것이다. 우리사회가 공연예술문화의 대중적 기반을 확고히 하고 이를 토대로 문화산업을 키워나가는 것이 당면과제라면 이를 성취하기 위한 전략을 세우는 일이 무엇보다도 중요하다고 생각되어진다. 특히 문화가 산업화하고 시장화하기 위해서는 정부의 정책적 지원과 사회적인 역량의 결집이 강조되어야 할 것이다. 문화선진국, 문화발신국으로의 도약을 꾀하기 위해서는 언론사의 사업 연계방안 등을 모색해야 할 것이며 정부의 지원유도 및 관련 세제의 개선, 공연예술물의 상품화 및 차별화를 위한 방안 등이 연구되어져야 한다는 것을 지적하고 있다.
Recently, with the development of economy, cultural development, which improves the mass interest in culture and promotes our life style, is very importantly brought out in our society. Especially people can feel and participate in the culture most intimately through the performing arts among variou...
Recently, with the development of economy, cultural development, which improves the mass interest in culture and promotes our life style, is very importantly brought out in our society. Especially people can feel and participate in the culture most intimately through the performing arts among various kinds of culture. This study will discuss the environment and status of performing arts and recognize its unique position and essence. And this study will research the method and direction for its activation and development of competitive power. Performing arts belongs to both art and economic area. This ambivalent characteristic affects each other's side and makes people be put into a qualitative dilemma of the performing arts. Under the essential complications between artistic desire and economic requirements, art companies embark on their business in pursuit of artistic value and financial wants. Therefore, the restriction which causes the financial problem affects the content and the quality of performance. The fact that very highly qualified performance can not always guarantee the financial success reflects the above-mentioned dilemma sufficiently. Thus, for the solution of the conflict between artistic desire and economic requirements, artists and performing arts planners and management companies fill the role of their parts actively and arrange self-help in order to attain artistic perfection and competitive power. In addition, the connected structure of performing arts such as venue, professional cultural administrator, enterprise, mass-media and government grope for various ways to adapt diversified environment. To present a performance, the management companies, which protect and cultivate artists, and the performance planners, who project all of the procedure, should approach the mass together in the harmony with hot-hearted artists and the stage and the audience. Moreover, it is more effective activation method to devise marketing promotion plan based on the principle for the diversified mass. On the other hand, the connection with the enterprise that strives for its image-making and favor is able to arouse the interest in cultural art because the enterprise's continuous support and the mutual cooperation through the lasting relation plays an important role for the development of performing arts. Besides, in company with the development of item regarding performing arts and mass-media's participation, art companies effort for artistic perfection and mass-media endeavors after financial investment and promotion with advertisement, so as to create highly qualified performance except any risk. Most of all, the strategy, which is able to achieve the firm popular basis for performing art and improve culture industry, should be set up as soon as possible. Particularly, the political support of the government and the concentration of social ability must be placed with great emphasis for the industrialization and improvement of culture. This study indicates the fact that the grope for connected device with mass-media, the inducement for governmental support, the reformation for related tax system and the plan for commercialization with the differentiation of performance should be researched.
Recently, with the development of economy, cultural development, which improves the mass interest in culture and promotes our life style, is very importantly brought out in our society. Especially people can feel and participate in the culture most intimately through the performing arts among various kinds of culture. This study will discuss the environment and status of performing arts and recognize its unique position and essence. And this study will research the method and direction for its activation and development of competitive power. Performing arts belongs to both art and economic area. This ambivalent characteristic affects each other's side and makes people be put into a qualitative dilemma of the performing arts. Under the essential complications between artistic desire and economic requirements, art companies embark on their business in pursuit of artistic value and financial wants. Therefore, the restriction which causes the financial problem affects the content and the quality of performance. The fact that very highly qualified performance can not always guarantee the financial success reflects the above-mentioned dilemma sufficiently. Thus, for the solution of the conflict between artistic desire and economic requirements, artists and performing arts planners and management companies fill the role of their parts actively and arrange self-help in order to attain artistic perfection and competitive power. In addition, the connected structure of performing arts such as venue, professional cultural administrator, enterprise, mass-media and government grope for various ways to adapt diversified environment. To present a performance, the management companies, which protect and cultivate artists, and the performance planners, who project all of the procedure, should approach the mass together in the harmony with hot-hearted artists and the stage and the audience. Moreover, it is more effective activation method to devise marketing promotion plan based on the principle for the diversified mass. On the other hand, the connection with the enterprise that strives for its image-making and favor is able to arouse the interest in cultural art because the enterprise's continuous support and the mutual cooperation through the lasting relation plays an important role for the development of performing arts. Besides, in company with the development of item regarding performing arts and mass-media's participation, art companies effort for artistic perfection and mass-media endeavors after financial investment and promotion with advertisement, so as to create highly qualified performance except any risk. Most of all, the strategy, which is able to achieve the firm popular basis for performing art and improve culture industry, should be set up as soon as possible. Particularly, the political support of the government and the concentration of social ability must be placed with great emphasis for the industrialization and improvement of culture. This study indicates the fact that the grope for connected device with mass-media, the inducement for governmental support, the reformation for related tax system and the plan for commercialization with the differentiation of performance should be researched.
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