소집단 이야기책 읽기 활동이 유아의 언어능력과 읽기태도에 미치는 효과 (The) effects of small group storybook reading activities on young children's language abilities and reading attitudes원문보기
본 연구는 소집단 이야기책 읽기 활동이 유아의 언어능력과 읽기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어능력을 향상시킬 것인가? 1-1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 빈도를 향상시킬 것인가? 1-2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 길이를 향상시킬 것인가? 1-3. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어이해력을 향상시킬 것인가? 2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 읽기 태도를 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 전남 해남군에 소재한 B초등학교병설유치원의 2개 학급 4-5세 유아 각각 18명씩 총 36명이다. 연구대상 유아의 36명에게 김재은(1991)의 「유아지능검사」를 실시하였다. 36명을 대상으로 평균연령, 성별, 측정된 지능검사 점수에 따라 짝짓기 방법(matched grouping method)을 통해 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험집단의 소집단 구성은 4세(4명) 2집단, 5세(5명) 2집단으로 4집단을 구성하였고, 통제집단의 대집단은 18명을 크기로 하였다. 유아의 동질집단 구성을 위해 사전검사로 김재은(1991)의 「유아지능검사」와 선행연구(김영실, 1991; 박미리, 1993; 조미송, 1992)에서 사용된 발화 빈도의 분석기준 과 Whitehurst(1988)의 연구에서 사용된 발화 길이의 분석 기준을 사용하였다. 유아의 읽기태도는 Saracho(1988)의 읽기태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 주 2회씩 6주 총 12회에 걸쳐 실험집단은 소집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였고 통제집단은 대집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였다. 실험처치 후 사후검사에서는 서울장애인종합복지관(1996)에서 제작한 언어이해·인지력 검사도구와 유아의 발화 빈도 및 길이, 읽기태도 검사도구가 사용되었다. 책읽기 과정에서 나타난 유아의 발화를 분석하기 위하여 연구자가 녹음된 자료에 나타난 유아의 발화 빈도 및 길이를 전사한 후 분석기준에 따라 분석하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 소집단 이야기책 읽기 활동이 유아의 언어능력과 읽기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어능력을 향상시킬 것인가? 1-1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 빈도를 향상시킬 것인가? 1-2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 길이를 향상시킬 것인가? 1-3. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어이해력을 향상시킬 것인가? 2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 읽기 태도를 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 전남 해남군에 소재한 B초등학교병설유치원의 2개 학급 4-5세 유아 각각 18명씩 총 36명이다. 연구대상 유아의 36명에게 김재은(1991)의 「유아지능검사」를 실시하였다. 36명을 대상으로 평균연령, 성별, 측정된 지능검사 점수에 따라 짝짓기 방법(matched grouping method)을 통해 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험집단의 소집단 구성은 4세(4명) 2집단, 5세(5명) 2집단으로 4집단을 구성하였고, 통제집단의 대집단은 18명을 크기로 하였다. 유아의 동질집단 구성을 위해 사전검사로 김재은(1991)의 「유아지능검사」와 선행연구(김영실, 1991; 박미리, 1993; 조미송, 1992)에서 사용된 발화 빈도의 분석기준 과 Whitehurst(1988)의 연구에서 사용된 발화 길이의 분석 기준을 사용하였다. 유아의 읽기태도는 Saracho(1988)의 읽기태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 주 2회씩 6주 총 12회에 걸쳐 실험집단은 소집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였고 통제집단은 대집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였다. 실험처치 후 사후검사에서는 서울장애인종합복지관(1996)에서 제작한 언어이해·인지력 검사도구와 유아의 발화 빈도 및 길이, 읽기태도 검사도구가 사용되었다. 책읽기 과정에서 나타난 유아의 발화를 분석하기 위하여 연구자가 녹음된 자료에 나타난 유아의 발화 빈도 및 길이를 전사한 후 분석기준에 따라 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용해서 평균과 표준편차를 구하고 집단간의 차이를 알아보기 위해 t-검증하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 유형별 발화 빈도에 있어서 유의한 향상을 보였다. 특히 자발적인 진술과 자발적인 질문에서 유의한 차이가 나타났으며 반응적인 진술에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 유형별 발화 길이에 있어서 유의한 향상을 보였다. 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단 유아들은 교사의 질문에 대한 단순 대답보다는 보다 세련되고 복합적이며 서술적인 대답을 많이 하였다. 셋째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아와 언어이해력에서 유의한 향상이 없었다. 넷째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 읽기 태도에 있어서 유의한 향상을 보였다. 본 연구의 결과로 볼 때, 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 빈도 및 길이 와 읽기 태도에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 유치원 교육과정에 이와 같은 소집단 이야기책 읽기 활동이 보다 적극적으로 활용되어진다면 보다 적절한 언어발달 뿐만아니라 유아들로 하여금 독서에 대한 좋은 태도를 기를 수 있을 것이다.
본 연구는 소집단 이야기책 읽기 활동이 유아의 언어능력과 읽기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어능력을 향상시킬 것인가? 1-1. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 빈도를 향상시킬 것인가? 1-2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 길이를 향상시킬 것인가? 1-3. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 언어이해력을 향상시킬 것인가? 2. 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 읽기 태도를 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 전남 해남군에 소재한 B초등학교병설유치원의 2개 학급 4-5세 유아 각각 18명씩 총 36명이다. 연구대상 유아의 36명에게 김재은(1991)의 「유아지능검사」를 실시하였다. 36명을 대상으로 평균연령, 성별, 측정된 지능검사 점수에 따라 짝짓기 방법(matched grouping method)을 통해 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험집단의 소집단 구성은 4세(4명) 2집단, 5세(5명) 2집단으로 4집단을 구성하였고, 통제집단의 대집단은 18명을 크기로 하였다. 유아의 동질집단 구성을 위해 사전검사로 김재은(1991)의 「유아지능검사」와 선행연구(김영실, 1991; 박미리, 1993; 조미송, 1992)에서 사용된 발화 빈도의 분석기준 과 Whitehurst(1988)의 연구에서 사용된 발화 길이의 분석 기준을 사용하였다. 유아의 읽기태도는 Saracho(1988)의 읽기태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 주 2회씩 6주 총 12회에 걸쳐 실험집단은 소집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였고 통제집단은 대집단 이야기책 읽기 활동을 실시하였다. 실험처치 후 사후검사에서는 서울장애인종합복지관(1996)에서 제작한 언어이해·인지력 검사도구와 유아의 발화 빈도 및 길이, 읽기태도 검사도구가 사용되었다. 책읽기 과정에서 나타난 유아의 발화를 분석하기 위하여 연구자가 녹음된 자료에 나타난 유아의 발화 빈도 및 길이를 전사한 후 분석기준에 따라 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용해서 평균과 표준편차를 구하고 집단간의 차이를 알아보기 위해 t-검증하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 유형별 발화 빈도에 있어서 유의한 향상을 보였다. 특히 자발적인 진술과 자발적인 질문에서 유의한 차이가 나타났으며 반응적인 진술에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 유형별 발화 길이에 있어서 유의한 향상을 보였다. 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단 유아들은 교사의 질문에 대한 단순 대답보다는 보다 세련되고 복합적이며 서술적인 대답을 많이 하였다. 셋째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아와 언어이해력에서 유의한 향상이 없었다. 넷째, 소집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 실험집단의 유아는 대집단 이야기책 읽기 활동에 참여한 통제집단의 유아보다 읽기 태도에 있어서 유의한 향상을 보였다. 본 연구의 결과로 볼 때, 소집단 이야기책 읽기 활동은 유아의 발화 빈도 및 길이 와 읽기 태도에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 유치원 교육과정에 이와 같은 소집단 이야기책 읽기 활동이 보다 적극적으로 활용되어진다면 보다 적절한 언어발달 뿐만아니라 유아들로 하여금 독서에 대한 좋은 태도를 기를 수 있을 것이다.
In this study, it is looked upon that the storybook reading activity of small group gives a affect on the language ability and the reading attitude of young children, and the purpose of this study is to find whether the speech of young children, the capacity of language understanding, and the attitu...
In this study, it is looked upon that the storybook reading activity of small group gives a affect on the language ability and the reading attitude of young children, and the purpose of this study is to find whether the speech of young children, the capacity of language understanding, and the attitude of reading would be changed or not when the storybook reading activity by small group is performed. For this purpose, the following study questions were set: 1. Does the storybook reading activity of small group improve the ability of language of young children? 1-1. Does the storybook reading activity of small group improve the speech frequency of young children? 1-2. Does the storybook reading activity of small group improve the speech length of young children? 1-3. Does the storybook reading activity of small group improve the understanding of language of young children? 2. Does the storybook reading activity of small group improve the attitude of reading of young children? The subject of this study was 36 young children of four or five years old, as 18 young children for each class, in two classes of an annex kindergarten of B primary school located in Haenam gun, Chollanamdo. A test by 「Intelligence Test of Young Children」 written by Kim Jae Eun (1991) was given to 36 young children who were the subject of this study. They were composed of a experiment group and a control group by the matched grouping method according to the grade of intelligence test measured, average age, and sex. A small group composed of four or five young children; four young children (four years old), four young children (four years old), five young children (five years old), and five young children ( five years old). A large group of control group was as large as 18 young children. Thus there were four groups totally. For the configuration of young children's homogeneity group, 'Intelligence Test of Young Children] written by Kim Jae Eun (1991), the investigation standard of speaking frequency used in a pre-study, and the investigation of speaking length used in the study of Whitehurst (1988) was used as a pre-test. For the reading attitude of young children, the reading attitude investigation of Sarachoc (1988) was used. As a treatment of test, the activity of reading of storybook for a small group of the experimental group was executed two times a week, total twelve times, and for the control group, the activity of reading of storybook for a large group was executed. After the treatment of test, in a pre-test, the investigation tool of language under-standing - acknowledgment power made by Seoul Handicapped Person Integral Welfare Institute (1966) and the investigation tool of infant's speaking frequency, length, reading attitude were used. In order to find the young children's speech showed in the reading course, the researcher investigated the speech length and frequency of young children represented in the recorded materials, and analyzed them in compliance with the analysis standard. From the collective materials, average and standard deviation were obtained and verified by t-verification to find the difference between groups using SPSS. The result from this study is as followings: First, the experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed more improvements of meaning in speech frequency for each type than that of the control group young children who took part in the reading activity of large group. The difference of meaning represented in the voluntary statement and question, especially the experiment group young children were found to speak many statements. There was no difference of meaning statistically in the responsible statement. Second, the experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed more improvements of meaning in speech length for each type than that of the control group young children who took part in the reading activity of large group. The experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed much more polished, complex, and descriptive answers than a simple
In this study, it is looked upon that the storybook reading activity of small group gives a affect on the language ability and the reading attitude of young children, and the purpose of this study is to find whether the speech of young children, the capacity of language understanding, and the attitude of reading would be changed or not when the storybook reading activity by small group is performed. For this purpose, the following study questions were set: 1. Does the storybook reading activity of small group improve the ability of language of young children? 1-1. Does the storybook reading activity of small group improve the speech frequency of young children? 1-2. Does the storybook reading activity of small group improve the speech length of young children? 1-3. Does the storybook reading activity of small group improve the understanding of language of young children? 2. Does the storybook reading activity of small group improve the attitude of reading of young children? The subject of this study was 36 young children of four or five years old, as 18 young children for each class, in two classes of an annex kindergarten of B primary school located in Haenam gun, Chollanamdo. A test by 「Intelligence Test of Young Children」 written by Kim Jae Eun (1991) was given to 36 young children who were the subject of this study. They were composed of a experiment group and a control group by the matched grouping method according to the grade of intelligence test measured, average age, and sex. A small group composed of four or five young children; four young children (four years old), four young children (four years old), five young children (five years old), and five young children ( five years old). A large group of control group was as large as 18 young children. Thus there were four groups totally. For the configuration of young children's homogeneity group, 'Intelligence Test of Young Children] written by Kim Jae Eun (1991), the investigation standard of speaking frequency used in a pre-study, and the investigation of speaking length used in the study of Whitehurst (1988) was used as a pre-test. For the reading attitude of young children, the reading attitude investigation of Sarachoc (1988) was used. As a treatment of test, the activity of reading of storybook for a small group of the experimental group was executed two times a week, total twelve times, and for the control group, the activity of reading of storybook for a large group was executed. After the treatment of test, in a pre-test, the investigation tool of language under-standing - acknowledgment power made by Seoul Handicapped Person Integral Welfare Institute (1966) and the investigation tool of infant's speaking frequency, length, reading attitude were used. In order to find the young children's speech showed in the reading course, the researcher investigated the speech length and frequency of young children represented in the recorded materials, and analyzed them in compliance with the analysis standard. From the collective materials, average and standard deviation were obtained and verified by t-verification to find the difference between groups using SPSS. The result from this study is as followings: First, the experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed more improvements of meaning in speech frequency for each type than that of the control group young children who took part in the reading activity of large group. The difference of meaning represented in the voluntary statement and question, especially the experiment group young children were found to speak many statements. There was no difference of meaning statistically in the responsible statement. Second, the experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed more improvements of meaning in speech length for each type than that of the control group young children who took part in the reading activity of large group. The experiment group young children who took part in the reading activity of small group showed much more polished, complex, and descriptive answers than a simple
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.