이 논문은 어휘의 개념 습득을 중심으로한 만화의 교육적 활용에 대한 연구논문이다.
1980년대 이후 우리 나라에서는 만화에 대한 관심이 급증하고 있다. 이는 복잡한 현대 사회에서 수많은 정보를 선택·저장해야하는 현대인들에게 만화만큼 쉽게 정보를 이해하고, 재미있게 접근할 수 있는 매체가 없기 때문이다.
이처럼 사회적으로 관심이 고조되고 있는 만화를 학교 수업에서 활용할 수 있다면 수업에 대한 학생들의 관심과 수업의 효율성을 제고할 수 있을 것이다.
본연구는 어휘의 개념 습득을 중심으로 만화가 수업에 활용될 수 있음을 밝히는 것을 ...
이 논문은 어휘의 개념 습득을 중심으로한 만화의 교육적 활용에 대한 연구논문이다.
1980년대 이후 우리 나라에서는 만화에 대한 관심이 급증하고 있다. 이는 복잡한 현대 사회에서 수많은 정보를 선택·저장해야하는 현대인들에게 만화만큼 쉽게 정보를 이해하고, 재미있게 접근할 수 있는 매체가 없기 때문이다.
이처럼 사회적으로 관심이 고조되고 있는 만화를 학교 수업에서 활용할 수 있다면 수업에 대한 학생들의 관심과 수업의 효율성을 제고할 수 있을 것이다.
본연구는 어휘의 개념 습득을 중심으로 만화가 수업에 활용될 수 있음을 밝히는 것을 목적으로 하였다.
외국에서는 이미 1960년대부터 만화의 교육적 기능에 관한 연구가 활발히 진행되었다. 또한, 교육적인 활용에 대해서도 독일, 프랑스, 영국 등을 중심으로 활발히 연구되었다.
우리 나라에서는 1980년대부터 만화의 교육적 기능에 대한 연구가 진행되었다. 또한 1990년대 들어서는 수업적 활용에 대한 관심도 급증하여 몇몇 연구가 진행된 바 있다. 그러나 이상의 연구들은 매우 포괄적인 접근이 이루어진 연구들이어서 국어 수업에서 만화가 어떻게 활용될 수 있는 지를 밝히는데는 미흡하였다.
이에 본 연구에서는 선행 연구들의 연구 결과를 바탕으로 만화가 수업에서 활용될 수 있음을 어휘의 개념 습득을 중심으로 하여 분석하였다.
본 연구의 연구 대상은 경기도 일산에 소재한 모 학원의 중학교 3학년 학생 120명이었으며, 학교의 내신 성적을 바탕으로 성적이 비슷한 6개의 반을 선정하였다. 그리고 월·수·금요일에 수업하는 3개반을 실험집단으로, 화·목·토요일에 수업하는 3개반을 비교집단으로 분류하였다.
본 연구에서 사용한 연구 자료는 「그림과 글로 배우는 한자 어휘」(1999)에서 발췌한 1·2차 수업 지도용 자료이다. 1·2차 수업 지도용 자료는 어휘가 중복되지 않게 각각 15개씩의 한자 어휘로 구성하였으며, 검사의 공정을 기하기 위하여 중학교 과정에서는 다루지 않는 어휘를 선택하였다.
학생들의 어휘 습득을 평가하기 위한 검사 도구는 1·2차 검사지이다. 1·2차 검사지는 1·2차 수업 자료를 바탕으로 작성하였다.
1차 검사는 똑같은 내용과 과정으로 수업을 받은 실험 집단과 비교 집단의 동질성을 확인하기 위하여 사용하였으며, 2차 검사는 만화를 활용한 수업을 받은 실험 집단과 글만을 이용하여 수업을 받은 비교 집단의 차이를 확인하기 위하여 사용하였다.
이러한 연구 과정을 거쳐 분석한 본 연구의 결과는 다음과 같다.
만화를 활용하여 수업을 받은 학생들이 글만을 이용하여 수업을 받은 학생들에 비해 어휘의 개념 습득에서 유의미한 향상을 보여주었다.
이러한 연구 결과를 통해 수업에서 만화를 활용하는 것의 중요성과 효과를 확인할 수 있었으며, 만화의 교육적 활용에 대한 더욱 체계적인 연구가 필요함을 시사받을 수 있었다.
이 논문은 어휘의 개념 습득을 중심으로한 만화의 교육적 활용에 대한 연구논문이다.
1980년대 이후 우리 나라에서는 만화에 대한 관심이 급증하고 있다. 이는 복잡한 현대 사회에서 수많은 정보를 선택·저장해야하는 현대인들에게 만화만큼 쉽게 정보를 이해하고, 재미있게 접근할 수 있는 매체가 없기 때문이다.
이처럼 사회적으로 관심이 고조되고 있는 만화를 학교 수업에서 활용할 수 있다면 수업에 대한 학생들의 관심과 수업의 효율성을 제고할 수 있을 것이다.
본연구는 어휘의 개념 습득을 중심으로 만화가 수업에 활용될 수 있음을 밝히는 것을 목적으로 하였다.
외국에서는 이미 1960년대부터 만화의 교육적 기능에 관한 연구가 활발히 진행되었다. 또한, 교육적인 활용에 대해서도 독일, 프랑스, 영국 등을 중심으로 활발히 연구되었다.
우리 나라에서는 1980년대부터 만화의 교육적 기능에 대한 연구가 진행되었다. 또한 1990년대 들어서는 수업적 활용에 대한 관심도 급증하여 몇몇 연구가 진행된 바 있다. 그러나 이상의 연구들은 매우 포괄적인 접근이 이루어진 연구들이어서 국어 수업에서 만화가 어떻게 활용될 수 있는 지를 밝히는데는 미흡하였다.
이에 본 연구에서는 선행 연구들의 연구 결과를 바탕으로 만화가 수업에서 활용될 수 있음을 어휘의 개념 습득을 중심으로 하여 분석하였다.
본 연구의 연구 대상은 경기도 일산에 소재한 모 학원의 중학교 3학년 학생 120명이었으며, 학교의 내신 성적을 바탕으로 성적이 비슷한 6개의 반을 선정하였다. 그리고 월·수·금요일에 수업하는 3개반을 실험집단으로, 화·목·토요일에 수업하는 3개반을 비교집단으로 분류하였다.
본 연구에서 사용한 연구 자료는 「그림과 글로 배우는 한자 어휘」(1999)에서 발췌한 1·2차 수업 지도용 자료이다. 1·2차 수업 지도용 자료는 어휘가 중복되지 않게 각각 15개씩의 한자 어휘로 구성하였으며, 검사의 공정을 기하기 위하여 중학교 과정에서는 다루지 않는 어휘를 선택하였다.
학생들의 어휘 습득을 평가하기 위한 검사 도구는 1·2차 검사지이다. 1·2차 검사지는 1·2차 수업 자료를 바탕으로 작성하였다.
1차 검사는 똑같은 내용과 과정으로 수업을 받은 실험 집단과 비교 집단의 동질성을 확인하기 위하여 사용하였으며, 2차 검사는 만화를 활용한 수업을 받은 실험 집단과 글만을 이용하여 수업을 받은 비교 집단의 차이를 확인하기 위하여 사용하였다.
이러한 연구 과정을 거쳐 분석한 본 연구의 결과는 다음과 같다.
만화를 활용하여 수업을 받은 학생들이 글만을 이용하여 수업을 받은 학생들에 비해 어휘의 개념 습득에서 유의미한 향상을 보여주었다.
이러한 연구 결과를 통해 수업에서 만화를 활용하는 것의 중요성과 효과를 확인할 수 있었으며, 만화의 교육적 활용에 대한 더욱 체계적인 연구가 필요함을 시사받을 수 있었다.
This dissertation is on the educational utilization of cartoons, primarily in acquisition of concepts of words.
The general interest in cartoons in Korea has greatly increased ever since 1980's. That is because, for our contemporaries who need to select and store much information from the complicate...
This dissertation is on the educational utilization of cartoons, primarily in acquisition of concepts of words.
The general interest in cartoons in Korea has greatly increased ever since 1980's. That is because, for our contemporaries who need to select and store much information from the complicated society, there is no method that is as easy to under stand, and that provides as interesting access as cartoons.
Hence, if cartoons, which attract increasing social interest, were used in class, they could help enhance students's attention and efficiency of education.
This dissertation will, therefore, discuss how cartoons can be turned to use in class, especially to help students acquire concepts of words.
Educational function of cartoons has been widely studied abroad since as far back as 1960's. Their educational usage has also been actively studied in such countries as Germany, France, England, etc.
On the other hand, in Korea, educational function of cartoons has been studied since 1980's. The interest in their utilization in class has greatly increased in 1990's producing several studies on the subject. Those studies, however, dealt with the subject so comprehensively that they failed to show exactly how they could be used in class.
This article will focus on and analyze the usage of cartoons in class, mainly in acquisition of concepts of words, based on the previous studies.
The objects of this study were 120 middle school third graders, male and female, who attend a certain private extracurricular school located in Ilsan, Kyongki-do. They were divided into 6 groups so that each group was composed of students with similar academic level according to their grades in their regular schools.
The 3 groups who come to the private school Monday, Wednesday, and Friday, were classified as experiment groups while the other 3 groups as comparison groups.
The material used was the 1st and 2nd parts excerpted from L earning Words in Chinese by Pictures and Words(1999). Each part consisted of 15 words that are not taught in Middle Schools. The tests used to evaluate the student s word acquisition were the 1st and 2nd test based on the above-mentioned material.
The 1st test was to check the identity of the experiment groups and comparison groups who were taught the same material by the same method. The 2nd test was to identify the difference between the experiment groups who were taught with cartoons and the comparison groups who were taught only with words.
The result of the study analyzed after the procedure was that the students taught with cartoons, compared to those who were not, showed meaningful improvement in acquiring concepts of words. The result clearly showed the importance and efficiency of using cartoons in class, suggesting that more systematic studies on educational usage of cartoons are much needed.
This dissertation is on the educational utilization of cartoons, primarily in acquisition of concepts of words.
The general interest in cartoons in Korea has greatly increased ever since 1980's. That is because, for our contemporaries who need to select and store much information from the complicated society, there is no method that is as easy to under stand, and that provides as interesting access as cartoons.
Hence, if cartoons, which attract increasing social interest, were used in class, they could help enhance students's attention and efficiency of education.
This dissertation will, therefore, discuss how cartoons can be turned to use in class, especially to help students acquire concepts of words.
Educational function of cartoons has been widely studied abroad since as far back as 1960's. Their educational usage has also been actively studied in such countries as Germany, France, England, etc.
On the other hand, in Korea, educational function of cartoons has been studied since 1980's. The interest in their utilization in class has greatly increased in 1990's producing several studies on the subject. Those studies, however, dealt with the subject so comprehensively that they failed to show exactly how they could be used in class.
This article will focus on and analyze the usage of cartoons in class, mainly in acquisition of concepts of words, based on the previous studies.
The objects of this study were 120 middle school third graders, male and female, who attend a certain private extracurricular school located in Ilsan, Kyongki-do. They were divided into 6 groups so that each group was composed of students with similar academic level according to their grades in their regular schools.
The 3 groups who come to the private school Monday, Wednesday, and Friday, were classified as experiment groups while the other 3 groups as comparison groups.
The material used was the 1st and 2nd parts excerpted from L earning Words in Chinese by Pictures and Words(1999). Each part consisted of 15 words that are not taught in Middle Schools. The tests used to evaluate the student s word acquisition were the 1st and 2nd test based on the above-mentioned material.
The 1st test was to check the identity of the experiment groups and comparison groups who were taught the same material by the same method. The 2nd test was to identify the difference between the experiment groups who were taught with cartoons and the comparison groups who were taught only with words.
The result of the study analyzed after the procedure was that the students taught with cartoons, compared to those who were not, showed meaningful improvement in acquiring concepts of words. The result clearly showed the importance and efficiency of using cartoons in class, suggesting that more systematic studies on educational usage of cartoons are much needed.
주제어
#만화
#어휘수업
#educational utilization of cartoons
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.