본 연구는 장애아동이 일반 아동과 함께 경험하고 공부할 수 있는 기회는 제공하였으나 실질적으로 장애아동이 일반 아동과 함께 어떻게 적응해 나가야하는 것에 대해서는 문제점으로 남아 있기 때문에 교사들은 장애아동을 지도하는데 어려움을 갖고 있다. 따라서 본 연구는 장애아동을 대상으로 하는 방과후 프로그램을 보는 관점을 범주화하고, 실질적으로 적용이 가능한 프로그램을 제시하여, 바람직한 프로그램 개발을 활성화시키기 위해 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발하고자 하였다. 이상의 목적을 위해 구체적인 연구는 다음과 같이 실시되었다. 첫째, 장애아동 방과후 프로그램의 개념을 정립하고, 일반 아동의 발달특성 및 장애아동의 특수성에 대해서 고찰 둘째, 일반 초등학교 특수학급 교사 41명을 대상으로 장애아동 방과후 프로그램에 대한 욕구조사 실시 셋째, 이러한 욕구조사의 결과를 토대로 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발 넷째, 장애아동 방과후 프로그램 ...
본 연구는 장애아동이 일반 아동과 함께 경험하고 공부할 수 있는 기회는 제공하였으나 실질적으로 장애아동이 일반 아동과 함께 어떻게 적응해 나가야하는 것에 대해서는 문제점으로 남아 있기 때문에 교사들은 장애아동을 지도하는데 어려움을 갖고 있다. 따라서 본 연구는 장애아동을 대상으로 하는 방과후 프로그램을 보는 관점을 범주화하고, 실질적으로 적용이 가능한 프로그램을 제시하여, 바람직한 프로그램 개발을 활성화시키기 위해 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발하고자 하였다. 이상의 목적을 위해 구체적인 연구는 다음과 같이 실시되었다. 첫째, 장애아동 방과후 프로그램의 개념을 정립하고, 일반 아동의 발달특성 및 장애아동의 특수성에 대해서 고찰 둘째, 일반 초등학교 특수학급 교사 41명을 대상으로 장애아동 방과후 프로그램에 대한 욕구조사 실시 셋째, 이러한 욕구조사의 결과를 토대로 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발 넷째, 장애아동 방과후 프로그램 모형개발에 따른 시범적용을 통해서 개발된 프로그램의 모형의 개선방안 제시 본 연구를 통해 밝혀진 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장애아동 방과후프로그램이란, 학교생활에 어려움을 갖고 있는 초등학생을 주요대상으로 하여 그들의 방과후 혹은 방학중의 시간을 활용하여 학교에서 발생되는 문제들을 보완·수정·완화하여 학교생활을 원만하게 할 수 있도록 능력을 배양시켜 학교 교육을 보완, 지원, 확장하는 것이다. 둘째, 장애아동 방과후프로그램을 담당하는 교사는 장애에 대한 기본적인 지식을 갖고 있어야 하며 장애의 특성에 따라서 표출되는 다양한 행동에 대한 이해심과 그에 따른 적절한 대처방법을 알고 있어야 한다. 셋째, 장애아동 방과후프로그램을 위한 반편성은 장애아동의 학년과 능력수준을 고려해야 한다 넷째, 장애아동 방과후프로그램은 다양한 여건을 반영할 수 있도록 다양한 교육기관에서의 프로그램 시범적용 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구에서 개발된 프로그램 모형을 적용해 본 결과, 활동내용 및 방법에 대한 만족도가 높았다. 이것은 프로그램의 모형이 간접적으로 이들의 욕구를 반영했기 때문일 것이다. 따라서 연구대상의 범위를 확대하여 광범위한 욕구를 반영하면서도 지역적 특성과 방과후 시설의 여건에 적합한 장애아동 방과후프로그램을 개발해야 한다.
본 연구는 장애아동이 일반 아동과 함께 경험하고 공부할 수 있는 기회는 제공하였으나 실질적으로 장애아동이 일반 아동과 함께 어떻게 적응해 나가야하는 것에 대해서는 문제점으로 남아 있기 때문에 교사들은 장애아동을 지도하는데 어려움을 갖고 있다. 따라서 본 연구는 장애아동을 대상으로 하는 방과후 프로그램을 보는 관점을 범주화하고, 실질적으로 적용이 가능한 프로그램을 제시하여, 바람직한 프로그램 개발을 활성화시키기 위해 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발하고자 하였다. 이상의 목적을 위해 구체적인 연구는 다음과 같이 실시되었다. 첫째, 장애아동 방과후 프로그램의 개념을 정립하고, 일반 아동의 발달특성 및 장애아동의 특수성에 대해서 고찰 둘째, 일반 초등학교 특수학급 교사 41명을 대상으로 장애아동 방과후 프로그램에 대한 욕구조사 실시 셋째, 이러한 욕구조사의 결과를 토대로 장애아동 방과후 프로그램 모형을 개발 넷째, 장애아동 방과후 프로그램 모형개발에 따른 시범적용을 통해서 개발된 프로그램의 모형의 개선방안 제시 본 연구를 통해 밝혀진 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장애아동 방과후프로그램이란, 학교생활에 어려움을 갖고 있는 초등학생을 주요대상으로 하여 그들의 방과후 혹은 방학중의 시간을 활용하여 학교에서 발생되는 문제들을 보완·수정·완화하여 학교생활을 원만하게 할 수 있도록 능력을 배양시켜 학교 교육을 보완, 지원, 확장하는 것이다. 둘째, 장애아동 방과후프로그램을 담당하는 교사는 장애에 대한 기본적인 지식을 갖고 있어야 하며 장애의 특성에 따라서 표출되는 다양한 행동에 대한 이해심과 그에 따른 적절한 대처방법을 알고 있어야 한다. 셋째, 장애아동 방과후프로그램을 위한 반편성은 장애아동의 학년과 능력수준을 고려해야 한다 넷째, 장애아동 방과후프로그램은 다양한 여건을 반영할 수 있도록 다양한 교육기관에서의 프로그램 시범적용 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구에서 개발된 프로그램 모형을 적용해 본 결과, 활동내용 및 방법에 대한 만족도가 높았다. 이것은 프로그램의 모형이 간접적으로 이들의 욕구를 반영했기 때문일 것이다. 따라서 연구대상의 범위를 확대하여 광범위한 욕구를 반영하면서도 지역적 특성과 방과후 시설의 여건에 적합한 장애아동 방과후프로그램을 개발해야 한다.
107228 The handicapped children given the opportunity to get along with normal children in the school. But whether they are well adapted for the school life associrzing with normal children is still in question, and this uncertainty alwzvs causes a difficulty to the teachers leading the handicapped ...
107228 The handicapped children given the opportunity to get along with normal children in the school. But whether they are well adapted for the school life associrzing with normal children is still in question, and this uncertainty alwzvs causes a difficulty to the teachers leading the handicapped child : On the assumption that the after-school program after class may help out the handicapped children being adapted to school life more easily, this study has been conducted for the purpose of developing a desirable model of after-schod program, presenting a practically applicable way. The study has been progressed with the following sub-subjects. 1. Study of special characteristics of normal children and handicapped children in grown progress respectively, after designating the conccpt of after-school program. 2. Survey of the need of after-school program with 41 teachers of special classes for the handicapped in the elementary schools. 3. Development of a model of after-school program, based on the survey result of need. 4. Presentation of the improvement measures after experimental application of the model to the handicapped children. The results of study are summarized as follows. 1. The after-school program is for supplementing the school education after class or during the vacation for the handicapped children so that they could cultivate the adaptation ability to the school life. 2. The teachers taking care of after-school program should have basic knowledge of the har;dicapped and be aware of the appropriate countermeasure for the various unexpected activities bursting out by different characters of the handicapped. 3. The classes of after-school program should be organized taking into consideration of grade and handicapped level. 4. The after-school program for the handicapped children should pass through the experimental applications at various education organizations so that it reflects various environmental conditions. 5. The satisfaction feedback to the modeling program developed by this study was very positive after experimental application. It may be because it was developed reflecting the need of the handicapped. Therefore, further improved programs should be studied and developed pertinent to each geographical character, and environmental condition and facility of education, expanding the scope of study objects and reflecting their needs in more detail.
107228 The handicapped children given the opportunity to get along with normal children in the school. But whether they are well adapted for the school life associrzing with normal children is still in question, and this uncertainty alwzvs causes a difficulty to the teachers leading the handicapped child : On the assumption that the after-school program after class may help out the handicapped children being adapted to school life more easily, this study has been conducted for the purpose of developing a desirable model of after-schod program, presenting a practically applicable way. The study has been progressed with the following sub-subjects. 1. Study of special characteristics of normal children and handicapped children in grown progress respectively, after designating the conccpt of after-school program. 2. Survey of the need of after-school program with 41 teachers of special classes for the handicapped in the elementary schools. 3. Development of a model of after-school program, based on the survey result of need. 4. Presentation of the improvement measures after experimental application of the model to the handicapped children. The results of study are summarized as follows. 1. The after-school program is for supplementing the school education after class or during the vacation for the handicapped children so that they could cultivate the adaptation ability to the school life. 2. The teachers taking care of after-school program should have basic knowledge of the har;dicapped and be aware of the appropriate countermeasure for the various unexpected activities bursting out by different characters of the handicapped. 3. The classes of after-school program should be organized taking into consideration of grade and handicapped level. 4. The after-school program for the handicapped children should pass through the experimental applications at various education organizations so that it reflects various environmental conditions. 5. The satisfaction feedback to the modeling program developed by this study was very positive after experimental application. It may be because it was developed reflecting the need of the handicapped. Therefore, further improved programs should be studied and developed pertinent to each geographical character, and environmental condition and facility of education, expanding the scope of study objects and reflecting their needs in more detail.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.