이 논문은 가정부재의 당면하고 있는 현대 가정교육의 부재현상을 극복하고 사회 문제점을 해결하기 위해 부쉬넬의 교육론을 통하여 그 시사점을 발견하고 부쉬넬의 교육사상이 어떤 배경과 신학사상을 통해서 나오게 되었는지 살펴봄으로 그의 기독교적 교육 사상을 알리고 자녀양육 이론을 비롯해 전반적인 부쉬넬의 사상과 배경에 나타난 유아기의 자녀를 둔 부모들이 가져야할 교육의 목적 및 내용 그리고 방법들을 재 조명함으로써 부모교육의 중요성을 확인하고 가정에서 부모들이 나아가야 할 방향을 이론적으로 관찰 하는데 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 다음과 같은 구체적인 이론을 연구하였다. 1. 호레이스 부쉬넬의 기독교 사상과 생애는 어떠한가? 2. 호레이스 부쉬넬이 주장한 부모 교육은 어떠한 이론들인가? 3. 호레이스 부쉬넬의 부모 교육방법으로는 어떠한 것이 있는가? 4. 호레이스 부쉬넬 기독교적 교육이론이 부모교육이 주는 시사점은 어떠한가?. 따라서 본 연구문제에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 호레이스 부쉬넬의 사상적 배경과 생애를 살펴본 결과 다음과 같다. 그는 어릴 때 부모의 영향을 받은 엄격한 ...
이 논문은 가정부재의 당면하고 있는 현대 가정교육의 부재현상을 극복하고 사회 문제점을 해결하기 위해 부쉬넬의 교육론을 통하여 그 시사점을 발견하고 부쉬넬의 교육사상이 어떤 배경과 신학사상을 통해서 나오게 되었는지 살펴봄으로 그의 기독교적 교육 사상을 알리고 자녀양육 이론을 비롯해 전반적인 부쉬넬의 사상과 배경에 나타난 유아기의 자녀를 둔 부모들이 가져야할 교육의 목적 및 내용 그리고 방법들을 재 조명함으로써 부모교육의 중요성을 확인하고 가정에서 부모들이 나아가야 할 방향을 이론적으로 관찰 하는데 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 다음과 같은 구체적인 이론을 연구하였다. 1. 호레이스 부쉬넬의 기독교 사상과 생애는 어떠한가? 2. 호레이스 부쉬넬이 주장한 부모 교육은 어떠한 이론들인가? 3. 호레이스 부쉬넬의 부모 교육방법으로는 어떠한 것이 있는가? 4. 호레이스 부쉬넬 기독교적 교육이론이 부모교육이 주는 시사점은 어떠한가?. 따라서 본 연구문제에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 호레이스 부쉬넬의 사상적 배경과 생애를 살펴본 결과 다음과 같다. 그는 어릴 때 부모의 영향을 받은 엄격한 뉴잉글랜드의 회중교회 계약교리 때문에 그는 역사적 변화에 적극적인 태도를 보였고 그의 깊은 종교적 체험과 지식의 확립으로 하나님과 인간의 형식적 관계보다는 오히려 인격적인 관계를 강조하게 되었다. 또한 요나단 에드워드 중심의 대각성 운동사상을 배경으로 회심 경험을 강요하기보다는 기독교 생활과 신앙에로의 자연적 성장에 더 중점을 두게 되었다. 이것이 그가 하나님 중심의 자녀양육론을 형성하게 된 동기가 되었다. 둘째, 호레이스 부쉬넬이 주장한 부모의 구성은 다음과 같다. 1) 오직 주의 교양과 훈계로 양육하라는 기독교적 자녀 양육을 강조하였다. 2) 언약공동체로서의 가정교육에서 아동을 영적 성장이 가능한 존재로 보고 가정을 아동에게 신앙적 양육을 가능케하는 공동체로 이해하였다. 3)교육의 장으로서의 부모교육을 주장하였다. 4)유아세례이론으로 그는 세례를 통하여 하나님의 돌보심의 언약 안에 있게 되어 영적 성장의 가능성을 갖게 된다고 보았다. 5)가정 정부론(Family Government)은 부모에게 주어진 독특한 권위의 힘을 이야기 하였다. 6)부모의 역할과 사명을 강조하며 하나님으로부터 자기의 자녀들을 적절히 양육하고 교육하도록 위임받았다고 하였다. 셋째, 호레이스 부쉬넬의 부모 교육방법론은 육체적양육, 처벌의 방법, 놀이의 방법, 성경을 가르치는 방법, 치유의 방법, 기도를 통한 방법 등으로 실제적인 것을 부쉬넬은 제시하였다. 넷째, 부쉬넬 부모 교육이론의 시사점을 살펴보면 1) 부모의 바른 삶 속에서 실천적 삶의 모델링 교육이 중요함을 강조하였다. 2)대화를 통하여 가르침을 제시하였다 3) 놀이를 통한 교육이 이뤄져야함을 시사하고 있다. 4) 부모역할과 책임을 강조하였다. 호레이스 부쉬넬을 가리켜 기독교교육과 부모교육을 접목시킨 최초의 학자이고, 또 현대기독교 교육이론의 아버지이며 창시자라고 일컫는다. 부쉬넬의 교육사상은 최초로 기독교 교육을 신학적으로 풀이했다는 점에서 오늘날 기독교 부모교육에 시사하는 바가 크다. 삶으로서 교육을 강조하는 부쉬넬의 사상은 지식전수의 학습만으로 전수하려는 현대의 교육에 생활 자체가 다른 사람에게 큰 영향력을 끼치는 교육임을 보여줌으로서 참된 자녀를 양육하는데 공헌할 수 있다.
이 논문은 가정부재의 당면하고 있는 현대 가정교육의 부재현상을 극복하고 사회 문제점을 해결하기 위해 부쉬넬의 교육론을 통하여 그 시사점을 발견하고 부쉬넬의 교육사상이 어떤 배경과 신학사상을 통해서 나오게 되었는지 살펴봄으로 그의 기독교적 교육 사상을 알리고 자녀양육 이론을 비롯해 전반적인 부쉬넬의 사상과 배경에 나타난 유아기의 자녀를 둔 부모들이 가져야할 교육의 목적 및 내용 그리고 방법들을 재 조명함으로써 부모교육의 중요성을 확인하고 가정에서 부모들이 나아가야 할 방향을 이론적으로 관찰 하는데 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 다음과 같은 구체적인 이론을 연구하였다. 1. 호레이스 부쉬넬의 기독교 사상과 생애는 어떠한가? 2. 호레이스 부쉬넬이 주장한 부모 교육은 어떠한 이론들인가? 3. 호레이스 부쉬넬의 부모 교육방법으로는 어떠한 것이 있는가? 4. 호레이스 부쉬넬 기독교적 교육이론이 부모교육이 주는 시사점은 어떠한가?. 따라서 본 연구문제에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 호레이스 부쉬넬의 사상적 배경과 생애를 살펴본 결과 다음과 같다. 그는 어릴 때 부모의 영향을 받은 엄격한 뉴잉글랜드의 회중교회 계약교리 때문에 그는 역사적 변화에 적극적인 태도를 보였고 그의 깊은 종교적 체험과 지식의 확립으로 하나님과 인간의 형식적 관계보다는 오히려 인격적인 관계를 강조하게 되었다. 또한 요나단 에드워드 중심의 대각성 운동사상을 배경으로 회심 경험을 강요하기보다는 기독교 생활과 신앙에로의 자연적 성장에 더 중점을 두게 되었다. 이것이 그가 하나님 중심의 자녀양육론을 형성하게 된 동기가 되었다. 둘째, 호레이스 부쉬넬이 주장한 부모의 구성은 다음과 같다. 1) 오직 주의 교양과 훈계로 양육하라는 기독교적 자녀 양육을 강조하였다. 2) 언약공동체로서의 가정교육에서 아동을 영적 성장이 가능한 존재로 보고 가정을 아동에게 신앙적 양육을 가능케하는 공동체로 이해하였다. 3)교육의 장으로서의 부모교육을 주장하였다. 4)유아세례이론으로 그는 세례를 통하여 하나님의 돌보심의 언약 안에 있게 되어 영적 성장의 가능성을 갖게 된다고 보았다. 5)가정 정부론(Family Government)은 부모에게 주어진 독특한 권위의 힘을 이야기 하였다. 6)부모의 역할과 사명을 강조하며 하나님으로부터 자기의 자녀들을 적절히 양육하고 교육하도록 위임받았다고 하였다. 셋째, 호레이스 부쉬넬의 부모 교육방법론은 육체적양육, 처벌의 방법, 놀이의 방법, 성경을 가르치는 방법, 치유의 방법, 기도를 통한 방법 등으로 실제적인 것을 부쉬넬은 제시하였다. 넷째, 부쉬넬 부모 교육이론의 시사점을 살펴보면 1) 부모의 바른 삶 속에서 실천적 삶의 모델링 교육이 중요함을 강조하였다. 2)대화를 통하여 가르침을 제시하였다 3) 놀이를 통한 교육이 이뤄져야함을 시사하고 있다. 4) 부모역할과 책임을 강조하였다. 호레이스 부쉬넬을 가리켜 기독교교육과 부모교육을 접목시킨 최초의 학자이고, 또 현대기독교 교육이론의 아버지이며 창시자라고 일컫는다. 부쉬넬의 교육사상은 최초로 기독교 교육을 신학적으로 풀이했다는 점에서 오늘날 기독교 부모교육에 시사하는 바가 크다. 삶으로서 교육을 강조하는 부쉬넬의 사상은 지식전수의 학습만으로 전수하려는 현대의 교육에 생활 자체가 다른 사람에게 큰 영향력을 끼치는 교육임을 보여줌으로서 참된 자녀를 양육하는데 공헌할 수 있다.
This is about overcoming the condition of absence in the modern home education and resolving the social problems associated with it by looking into Bushnell's theory of education. We can pinpoint the current problems in modern education by learning from which background and theological ideas the Bus...
This is about overcoming the condition of absence in the modern home education and resolving the social problems associated with it by looking into Bushnell's theory of education. We can pinpoint the current problems in modern education by learning from which background and theological ideas the Bushnell educational idea has evolved from. This allows the general public to understand the ideas of Bushnell's theories and delves deeply into his methods in order to identify the importance of educating the parents about the primary goals of upbringing. By studying the Bushnell goals and understanding the methods of application, this thesis illustrates the crucial role that Christian parents play in the direction of their children's upbringing and education. The followings are question's to be solved to obtain objective of the research. 1. What were Horace Bushnell background and life in the theory of parent education? 2. What are the theories of Horace Bushnell? 3. What are teaching methods of Horace Bushnell? 4. What are the main points in educational theory of Horace Bushnell? The results in questions above are as follows. 1. Horace Bushnell strongly confronted to historical change against restricted doctrine of congregational church in New England and emphasized the personal relations between God and human rather than the formal relations. Besides, he stressed on a spiritual life and unartificial growth to be a true believer based on a spiritual enlightenment movement of Jordan Edward. This became a motive for him to form a theory of child education. 2. 1)Horace Bushnell emphasizes to raise children in accordance with God teaching and admonition. 2)He believes children could grow spiritually in home education an regards a family as a community that allows children to be raised in religious faith. 3) He insists on home education. 4) He believes christening keeps the children in God promise and care, accordingly, helps them grow spiritually. 5) Family Government talks about unique authority given to0 parents. 6) He stresses on parental roles and mission and believes that God entrusted a responibility to raise and educate their children in a right way to parents. 3. Horace Bushnell presents practical methods of education such as physical training and methods of punishment, play, teaching bible, healing and praying. 4. 1) Education by carrying out role model-like lifestyles within the lives of parents. 2) Education through conversation. 3) Education through play. 4) Emphasis on parental roles and responibilities. Horace Bushnell is not only a theologian as a champion of the children education, but also a founder of the modern Christian education. His theory of education if very important in these days because it interpreted Christian education theologically for the frist time. Moreover, his emphasis on living education, differing from modern education that inherits only knowledge, represents his theory to be a true education and contributes to modern society.
This is about overcoming the condition of absence in the modern home education and resolving the social problems associated with it by looking into Bushnell's theory of education. We can pinpoint the current problems in modern education by learning from which background and theological ideas the Bushnell educational idea has evolved from. This allows the general public to understand the ideas of Bushnell's theories and delves deeply into his methods in order to identify the importance of educating the parents about the primary goals of upbringing. By studying the Bushnell goals and understanding the methods of application, this thesis illustrates the crucial role that Christian parents play in the direction of their children's upbringing and education. The followings are question's to be solved to obtain objective of the research. 1. What were Horace Bushnell background and life in the theory of parent education? 2. What are the theories of Horace Bushnell? 3. What are teaching methods of Horace Bushnell? 4. What are the main points in educational theory of Horace Bushnell? The results in questions above are as follows. 1. Horace Bushnell strongly confronted to historical change against restricted doctrine of congregational church in New England and emphasized the personal relations between God and human rather than the formal relations. Besides, he stressed on a spiritual life and unartificial growth to be a true believer based on a spiritual enlightenment movement of Jordan Edward. This became a motive for him to form a theory of child education. 2. 1)Horace Bushnell emphasizes to raise children in accordance with God teaching and admonition. 2)He believes children could grow spiritually in home education an regards a family as a community that allows children to be raised in religious faith. 3) He insists on home education. 4) He believes christening keeps the children in God promise and care, accordingly, helps them grow spiritually. 5) Family Government talks about unique authority given to0 parents. 6) He stresses on parental roles and mission and believes that God entrusted a responibility to raise and educate their children in a right way to parents. 3. Horace Bushnell presents practical methods of education such as physical training and methods of punishment, play, teaching bible, healing and praying. 4. 1) Education by carrying out role model-like lifestyles within the lives of parents. 2) Education through conversation. 3) Education through play. 4) Emphasis on parental roles and responibilities. Horace Bushnell is not only a theologian as a champion of the children education, but also a founder of the modern Christian education. His theory of education if very important in these days because it interpreted Christian education theologically for the frist time. Moreover, his emphasis on living education, differing from modern education that inherits only knowledge, represents his theory to be a true education and contributes to modern society.
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