이 연구는 고등학생을 대상으로 체육수업에 대한 만족도를 조사하여 학생들의 욕구를 충족시켜 줄 수 있고, 효율적인 체육교육과정을 운영하고 관리하는데 도움이 되는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위하여 경기도 지역에 소재한 5개 고등학교(인문계 2개교, 실업계 2개교, 예술계 1개교) 학생들 총 984명을 대상으로 체육수업·체육교사·체육시설·체육효과·체육평가 등의 5개 영역 만족도를 계열별·성별·학년별로 나누어 5개영역간의 관련성을 빈도분석 및 일원변량분석을 통하여 만족도와 집단간의 차이를 분석하였고, 각 만족도 부제문항에 대한 결과를 계열별·성별로 날아보기 위해 ...
이 연구는 고등학생을 대상으로 체육수업에 대한 만족도를 조사하여 학생들의 욕구를 충족시켜 줄 수 있고, 효율적인 체육교육과정을 운영하고 관리하는데 도움이 되는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위하여 경기도 지역에 소재한 5개 고등학교(인문계 2개교, 실업계 2개교, 예술계 1개교) 학생들 총 984명을 대상으로 체육수업·체육교사·체육시설·체육효과·체육평가 등의 5개 영역 만족도를 계열별·성별·학년별로 나누어 5개영역간의 관련성을 빈도분석 및 일원변량분석을 통하여 만족도와 집단간의 차이를 분석하였고, 각 만족도 부제문항에 대한 결과를 계열별·성별로 날아보기 위해 빈도분석과 χ²(Chi-square)검증을 실시하였다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 체육수업의 만족도와 집단간의 차이 대상자 전체의 만족도 평균과 표준편차에서 체육효과가 가장 높게 나와 학생들이 매우 만족하는 것으로 나타났으나, 체육시설서는 가장 낮게 나와 매우 불만족한 것으로 나타났다. 2. 특성별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 1) 계열별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육수업·체육교사·체육시설·체육효과면에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 인문계와 실업계는 체육효과 만족도에서 가장 높은 만족도를 나타냈고, 예술계는 체육교사에서 가장 높은 만족도가 나타났다. 전 계열이 체육효과에서 만족하게 나타났고, 체육시설에서는 불만족하다고 나타났다. 2) 성별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육수업·체육시설·체육효과·체육평가에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 남·여학생 모두 체육효과에서 가장 높은 만족을 나타냈고, 체육시설에서는 매우 불만족하다고 나타났다. 체육평가에서는 남학생보다 여학생들이 평가에 불만족하다고 나타났다. 3) 학년별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육교사에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 전학년이 체육효과에서 가장 높은 만족을 나타냈고, 체육시설에서는 매우 불만족하다고 나타났다. 체육교사와 체육평가에서는 1, 3학년이 불만족하다고 나타났다. 3. 체육수업 만족도 부제문항 결과 1) 체육수업에 관심이 없는 이유 전체적으로 ‘운동에 소질이 없어서’가 가장 높은 이유로 나타났다. 계열별·성별 모두가 ‘운동에 소질이 없어서’가 가장 높은 이유로 나타났다. 2) 적당한 체육수업 시간 전체적으로 3시간이 가장 적당하다고 나타났다. 계열별로는 인문계와 실업계에서 3시간 예술계에서는 2시간이 가장 적당하다고 나타났다. 성별에서는 남학생이 3시간, 여학생은 2시간으로 나타났다. 3) 체육수업이 제대로 이행되지 않는 이유 전체적으로 ‘시설 및 기구부족’이 가장 높은 이유로 나타났다. 계열별·성별도 ‘시설 및 기구부족’이 가장 높은 이유로 나타났다. 4) 관심있는 체육실기 종목 전체적으로 구기종목이 가장 관심이 있다고 나타났다. 계열별로는 인문계와 실업계에서 구기종목 예술계에서는 계절운동에 가장 많은 관심을 나타냈다. 성별에서는 남학생은 구기종목, 여학생은 계절운동에 많은 관심을 갖는 것으로 나타났다. 5) 관심있는 체육이론 과목 전체적으로 건강관리가 가장 관심이 있다고 나타났다. 계열별로는 인문계는 응급처치 및 구급법, 실업계는 건강관리, 예술계는 성교육 분야에서 가장 많은 관심을 나타냈다. 성별로는 남학생이 응급처치 및 구급법을 여학생은 건강관리에서 가장 많은 관심이 있는 것으로 나타났다. 6) 체육교사에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘수업방식이 마음에 안들어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별로는 인문계와 예술계가 ‘수업방식이 마음에 안들어서’로 실업계는 ‘체벌주고 무서워서’가 가장 많은 불만으로 나타났다. 성별로는 남학생이 ‘체벌주고 무서워서’가 여학생은 ‘수업방식이 마음에 안들어서’가 가장 많은 불만으로 나타났다. 7) 체육시설에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘체육관이 없어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별로는 인문계가 ‘체육기자재가 없어서’로 실업계와 예술계는 ‘체육관이 없어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 성별로는 남학생은 ‘체육관이 없는 것’으로 여학생은 ‘체육기자재가 없는 것’이 가장 높은 불만으로 나타났다. 8) 학교에 필요한 체육시설 전체적으로 넓은 운동장이 가장 필요하다고 나타났다. 계열별로 인문계는 넓은 운동장을 실업계와 예술계는 실내체육관이 가장 필요하다고 나타났다. 성별로는 남학생은 넓은 운동장을 여학생은 실내체육관이 가장 필요하다 나타났다. 9) 이용하고 있는 사회체육시설 전체적으로 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 계열별로 인문계는 공원을 실업계와 예술계는 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 성별로는 남학생은 공원을 여학생은 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 10) 체육수업 평가에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘실력차이를 고려 안함’이 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별과 성별 모두에서 ‘실력차이를 고려 안함’이 가장 높은 불만으로 나타났다.
이 연구는 고등학생을 대상으로 체육수업에 대한 만족도를 조사하여 학생들의 욕구를 충족시켜 줄 수 있고, 효율적인 체육교육과정을 운영하고 관리하는데 도움이 되는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위하여 경기도 지역에 소재한 5개 고등학교(인문계 2개교, 실업계 2개교, 예술계 1개교) 학생들 총 984명을 대상으로 체육수업·체육교사·체육시설·체육효과·체육평가 등의 5개 영역 만족도를 계열별·성별·학년별로 나누어 5개영역간의 관련성을 빈도분석 및 일원변량분석을 통하여 만족도와 집단간의 차이를 분석하였고, 각 만족도 부제문항에 대한 결과를 계열별·성별로 날아보기 위해 빈도분석과 χ²(Chi-square)검증을 실시하였다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 체육수업의 만족도와 집단간의 차이 대상자 전체의 만족도 평균과 표준편차에서 체육효과가 가장 높게 나와 학생들이 매우 만족하는 것으로 나타났으나, 체육시설서는 가장 낮게 나와 매우 불만족한 것으로 나타났다. 2. 특성별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 1) 계열별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육수업·체육교사·체육시설·체육효과면에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 인문계와 실업계는 체육효과 만족도에서 가장 높은 만족도를 나타냈고, 예술계는 체육교사에서 가장 높은 만족도가 나타났다. 전 계열이 체육효과에서 만족하게 나타났고, 체육시설에서는 불만족하다고 나타났다. 2) 성별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육수업·체육시설·체육효과·체육평가에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 남·여학생 모두 체육효과에서 가장 높은 만족을 나타냈고, 체육시설에서는 매우 불만족하다고 나타났다. 체육평가에서는 남학생보다 여학생들이 평가에 불만족하다고 나타났다. 3) 학년별에 따른 체육수업 만족도와 집단간의 차이 체육교사에서 집단간의 유의한 차가 나타났다. 전학년이 체육효과에서 가장 높은 만족을 나타냈고, 체육시설에서는 매우 불만족하다고 나타났다. 체육교사와 체육평가에서는 1, 3학년이 불만족하다고 나타났다. 3. 체육수업 만족도 부제문항 결과 1) 체육수업에 관심이 없는 이유 전체적으로 ‘운동에 소질이 없어서’가 가장 높은 이유로 나타났다. 계열별·성별 모두가 ‘운동에 소질이 없어서’가 가장 높은 이유로 나타났다. 2) 적당한 체육수업 시간 전체적으로 3시간이 가장 적당하다고 나타났다. 계열별로는 인문계와 실업계에서 3시간 예술계에서는 2시간이 가장 적당하다고 나타났다. 성별에서는 남학생이 3시간, 여학생은 2시간으로 나타났다. 3) 체육수업이 제대로 이행되지 않는 이유 전체적으로 ‘시설 및 기구부족’이 가장 높은 이유로 나타났다. 계열별·성별도 ‘시설 및 기구부족’이 가장 높은 이유로 나타났다. 4) 관심있는 체육실기 종목 전체적으로 구기종목이 가장 관심이 있다고 나타났다. 계열별로는 인문계와 실업계에서 구기종목 예술계에서는 계절운동에 가장 많은 관심을 나타냈다. 성별에서는 남학생은 구기종목, 여학생은 계절운동에 많은 관심을 갖는 것으로 나타났다. 5) 관심있는 체육이론 과목 전체적으로 건강관리가 가장 관심이 있다고 나타났다. 계열별로는 인문계는 응급처치 및 구급법, 실업계는 건강관리, 예술계는 성교육 분야에서 가장 많은 관심을 나타냈다. 성별로는 남학생이 응급처치 및 구급법을 여학생은 건강관리에서 가장 많은 관심이 있는 것으로 나타났다. 6) 체육교사에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘수업방식이 마음에 안들어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별로는 인문계와 예술계가 ‘수업방식이 마음에 안들어서’로 실업계는 ‘체벌주고 무서워서’가 가장 많은 불만으로 나타났다. 성별로는 남학생이 ‘체벌주고 무서워서’가 여학생은 ‘수업방식이 마음에 안들어서’가 가장 많은 불만으로 나타났다. 7) 체육시설에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘체육관이 없어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별로는 인문계가 ‘체육기자재가 없어서’로 실업계와 예술계는 ‘체육관이 없어서’가 가장 높은 불만으로 나타났다. 성별로는 남학생은 ‘체육관이 없는 것’으로 여학생은 ‘체육기자재가 없는 것’이 가장 높은 불만으로 나타났다. 8) 학교에 필요한 체육시설 전체적으로 넓은 운동장이 가장 필요하다고 나타났다. 계열별로 인문계는 넓은 운동장을 실업계와 예술계는 실내체육관이 가장 필요하다고 나타났다. 성별로는 남학생은 넓은 운동장을 여학생은 실내체육관이 가장 필요하다 나타났다. 9) 이용하고 있는 사회체육시설 전체적으로 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 계열별로 인문계는 공원을 실업계와 예술계는 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 성별로는 남학생은 공원을 여학생은 스포츠센터를 가장 많이 이용한다고 나타났다. 10) 체육수업 평가에 대한 불만 이유 전체적으로 ‘실력차이를 고려 안함’이 가장 높은 불만으로 나타났다. 계열별과 성별 모두에서 ‘실력차이를 고려 안함’이 가장 높은 불만으로 나타났다.
This study is on the purpose of fulfilling the students desire to be surveyed on the satisfaction of high school students in physical education and offering fundamental materials which is helpful in the effective course of physical education to manage and control. For this, separated physical educat...
This study is on the purpose of fulfilling the students desire to be surveyed on the satisfaction of high school students in physical education and offering fundamental materials which is helpful in the effective course of physical education to manage and control. For this, separated physical education, physical teacher, physical effectiveness, physical facilities, physical estimation and etc, the five parts of satisfaction into the world of sex and class distinction of 5 high school located in the area of Kyungi-do object of 984 students. And the relevance of the 5 parts were to be analyzed the differences between group and satisfaction through the frequency analysis and one way ANOVA. Verified the frequency analysis and Chi-square to make out the answers of subtitle questions of satisfaction through the sex and order distinction 1. The difference between group and satisfaction of physical education The students were highly satisfied due to the physical effectiveness through the satisfaction of average and standard deviation at all but dissatisfied with physical facilities due to the low estimation of it. 2. The difference between satisfaction and group of physical education according to the characteristics 1) The difference between group and satisfaction of physical education according to the distinctions. Showed the significance of groups in physical education, physical teacher, physical effectiveness. Showed the highest satisfaction either of physical effectiveness in humanity and business world and physical teacher in the world of art. Showed satisfaction in physical effectiveness and dissatisfaction in facilities at all. 2) The difference between group and satisfaction of physical education according to sex distinction. Showed significance of groups in physical education, physical facilities, physical effectiveness, physical estimation. Showed the highest satisfaction in physical effectiveness of co-educator and dissatisfaction in physical facilities. Female students were showed dissatisfaction rather than male students in physical estimation. 3) The difference between group and satisfaction of physical education according to class distinction. Showed significance in group of physical teacher. Showed highest satisfaction in physical effectiveness of all classes and dissatisfaction in physical facilities. Showed dissatisfaction in physical teacher and estimation through the freshmen and juniors. 3. The results of analysis of question on the degree of satisfaction at the physical education class 1) The reason of students lacking interests in the class The most apparent reason is that they, indifferent to sex and the department of school, don't have ability to athletics. 2) The relevant length of the class Generally they responded that 3-hour is relevant. However, according to the departments of school, students of academic and vocational high school thought 3-hour is relevant, but for students of art high school 2-hour was responded as relevant length. And male students prefer 3-hour but female students prefer 2-hour. 3) The reason why the athletic class is not conducted well. The most significant reason is the lack of facilities and instruments. 4) The interesting item of athletics The most of them answered that health care is most interesting. The students of academic and vocational high school prefer ball games and the students of art high school seasonal athletics. 5) The preferred athletic theories by the students Most of them expressed interests in health care. According to the departments of high school, the students of academic high schools are interested in the first-aid treatment, the students of vocational high schools have interests in health care, and the students of art high school sex education. Male students have interests in the first-aid treatment and female students are interested in health care. 6) The cause of dissatisfaction with physical education teachers The way of providing class is not most satisfying the students. According to the departments of high school, the students of academic and art high school answered that they don't like the way of providing a class by teachers, and the students of vocational school don't like punishment by teachers and are afraid of it. Male students don't like punishment by teachers and are afraid of it, and female students don't like the way of providing a class by teachers. 7) Dissatisfaction with athletic facilities Most biggest problem is that they don't have a gymnasium in their school. According to the departments of high school, the students of academic high schools expressed the dissatisfaction with the lack of athletic instruments, the students of art and vocational high schools want to have gymnasium. Male students are dissatisfying with not-having gymnasium and female students are dissatisfying with the lack of athletic instruments. 8) The needed athletic facilities In general, most of them want to have a big playground. Students of academic high school want a big playground and students of art and vocational high school answered that they need a gymnasium. Male students want a big playground and female students want a gymnasium. 9) The currently using public athletic facilities Most of them are using sports center. According to the departments of high school, the students of academic high schools are using parks, the students of art and vocational high schools are using sports centers. Male students are using parks and female students are sports centers. 10) The reason of dissatisfaction with evaluation of physical education class. Generally, most of them answered that teachers don't care the difference of abilities among students. According to department and sex, all of them are dissatisfying with teachers not concerning the differences of abilities among students.
This study is on the purpose of fulfilling the students desire to be surveyed on the satisfaction of high school students in physical education and offering fundamental materials which is helpful in the effective course of physical education to manage and control. For this, separated physical education, physical teacher, physical effectiveness, physical facilities, physical estimation and etc, the five parts of satisfaction into the world of sex and class distinction of 5 high school located in the area of Kyungi-do object of 984 students. And the relevance of the 5 parts were to be analyzed the differences between group and satisfaction through the frequency analysis and one way ANOVA. Verified the frequency analysis and Chi-square to make out the answers of subtitle questions of satisfaction through the sex and order distinction 1. The difference between group and satisfaction of physical education The students were highly satisfied due to the physical effectiveness through the satisfaction of average and standard deviation at all but dissatisfied with physical facilities due to the low estimation of it. 2. The difference between satisfaction and group of physical education according to the characteristics 1) The difference between group and satisfaction of physical education according to the distinctions. Showed the significance of groups in physical education, physical teacher, physical effectiveness. Showed the highest satisfaction either of physical effectiveness in humanity and business world and physical teacher in the world of art. Showed satisfaction in physical effectiveness and dissatisfaction in facilities at all. 2) The difference between group and satisfaction of physical education according to sex distinction. Showed significance of groups in physical education, physical facilities, physical effectiveness, physical estimation. Showed the highest satisfaction in physical effectiveness of co-educator and dissatisfaction in physical facilities. Female students were showed dissatisfaction rather than male students in physical estimation. 3) The difference between group and satisfaction of physical education according to class distinction. Showed significance in group of physical teacher. Showed highest satisfaction in physical effectiveness of all classes and dissatisfaction in physical facilities. Showed dissatisfaction in physical teacher and estimation through the freshmen and juniors. 3. The results of analysis of question on the degree of satisfaction at the physical education class 1) The reason of students lacking interests in the class The most apparent reason is that they, indifferent to sex and the department of school, don't have ability to athletics. 2) The relevant length of the class Generally they responded that 3-hour is relevant. However, according to the departments of school, students of academic and vocational high school thought 3-hour is relevant, but for students of art high school 2-hour was responded as relevant length. And male students prefer 3-hour but female students prefer 2-hour. 3) The reason why the athletic class is not conducted well. The most significant reason is the lack of facilities and instruments. 4) The interesting item of athletics The most of them answered that health care is most interesting. The students of academic and vocational high school prefer ball games and the students of art high school seasonal athletics. 5) The preferred athletic theories by the students Most of them expressed interests in health care. According to the departments of high school, the students of academic high schools are interested in the first-aid treatment, the students of vocational high schools have interests in health care, and the students of art high school sex education. Male students have interests in the first-aid treatment and female students are interested in health care. 6) The cause of dissatisfaction with physical education teachers The way of providing class is not most satisfying the students. According to the departments of high school, the students of academic and art high school answered that they don't like the way of providing a class by teachers, and the students of vocational school don't like punishment by teachers and are afraid of it. Male students don't like punishment by teachers and are afraid of it, and female students don't like the way of providing a class by teachers. 7) Dissatisfaction with athletic facilities Most biggest problem is that they don't have a gymnasium in their school. According to the departments of high school, the students of academic high schools expressed the dissatisfaction with the lack of athletic instruments, the students of art and vocational high schools want to have gymnasium. Male students are dissatisfying with not-having gymnasium and female students are dissatisfying with the lack of athletic instruments. 8) The needed athletic facilities In general, most of them want to have a big playground. Students of academic high school want a big playground and students of art and vocational high school answered that they need a gymnasium. Male students want a big playground and female students want a gymnasium. 9) The currently using public athletic facilities Most of them are using sports center. According to the departments of high school, the students of academic high schools are using parks, the students of art and vocational high schools are using sports centers. Male students are using parks and female students are sports centers. 10) The reason of dissatisfaction with evaluation of physical education class. Generally, most of them answered that teachers don't care the difference of abilities among students. According to department and sex, all of them are dissatisfying with teachers not concerning the differences of abilities among students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.